Stockholms administrativa indelning mm

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: SL:s trafikförändringar 2014/2015

Inläggav twr » fre 14 nov, 2014 12:08

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Jag lägger till Kronobergs län som har en kommun som inte heter som centralorten, och det är Uppvidinge. Helt enkelt för att Lenhovda och Åseda inte kommer överrens om vilken som är centralkommun.
Växjö, Ljungby, Alvesta, Markaryd, Älmhult, Tingsryd och Lessebo får väl anses ha namn efter centralorten, även om Hovmantorp möjligen är större än Lessebo så ligger kommunhuset i det senare.

Vi är långt från SL:s trafikförändringar 2014/2015 men ändå:
Enl. Wikipedia har namnet Uppvidinge används om ett härad och ett kontrakt samt nu då för en kommun. Men det verkar vid en snabb koll som om alla tre har haft olika geografiska gränser.
Jag gillar i alla fall när kommuner har ett eget namn, som inte delas med en tätort i kommunen. Praktiskt ibland, opraktiskt ibland. Men det är förstås lättare för någon är från en annan del av landet att ungefär veta var Ljungy, och de andra nämnda kommunerna ligger än att veta var man kan hitta Uppvidinge kommun. Eftersom de flesta vet att Ljungy och de andra orterna ligger i Småland. Eller i alla fall i södra delen av Sverige. (För så mycket vet väl svenskarna i allmänhet, även om de bor i Vellinge eller Karesuando? Säger en som har haft svårt att lära mig att Åmål inte ligger i Norrland!)

Genomsnittssvensken har nog ingen aning om var Ljungby ligger, för de flesta människor har i stort sett noll koll på geografi.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » fre 14 nov, 2014 12:21

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Gäller inte det de flesta svenska kommuner, att centralortens namn har blivit kommunens namn? Och ibland fick kommunen namn efter en av de kommuner som fanns före kommunreformen på 1970-talet. En del av dess kommuner omfattade ett gammalt härad och hade häradets namn, vilket då kan sägas vara ett namn som kunde associeras med hela den dåvarande kommunen. Men dagens kommuner innefattar väl nästan alltid delar där kommunnamnet inte känns relevant.

Detta går ju relativt snabbt att ta reda på, det ska bli intressant att se vad någon kommer fram till! Min gissning är att ganska precis hälften av kommunerna heter som centralorten. I Stockholms län finns ju t ex Botkyrka, Upplands Bro, Sigtuna, Täby (?), Värmdö och Österåker som inte har det. (Samt Haninge och Huddinge som typ inte har någon centralort :twisted: )[quote]
När kommunblocken bildades 1964 utgick de från "centralortsteorin" vilket medförde att samtliga hade namn efter centralorten, ich det var nog täntk att kommunerna också skulle ha det. Sedan var några kommuner mer konservativa än staten var.

Kommunerna ser heter som kommunblocken gjorde, och alltså som centralorten:

Stockholm
Nacka
Huddinge (Huddinge är visst en ort, det var ju ett municipalsamhälle)
Nynäshamn
Södertälje
Sollentuna
Upplands Väsby
Lidingö
Danderyd (fast kommunstyrelsen sitter i Djursholms slott, så egentligen kan Djursholm sägas vara huvudort)
Vallentuna
Norrtälje

Kommunerna som inte ville heta som kommunblocken gjorde:

Värmdö - skulle heta Gustavsberg
Tyresö - skulle heta Bollmora
Haninge - skulle heta Handen
Botkyrka - skulle heta Tumba
Ekerö - skulle heta Tappström/Träkvista
Järfälla - skulle heta Jakobsberg
Upplands-Bro - skulle heta Kungsängen
Sigtuna - skulle heta Märsta
Täby - skulle heta Roslags-Näsby (nu flyttar kommunhuset snart till Täby centrum)
Österåker - skulle heta Åkersberga.

Solna och Sundbyberg skulle bli en kommun med dubbelnamn, men vägrade att gå samman och levde vidare var för sig.

Vaxholm styrdes från Åkersberga ett tag, men kommunen hette Vaxholm, ungefär som Sigtuna.

Salem, Nykvarn och Vaxholm har blivit egna kommuner, och heter som centralorten.

Tyresö, Ekerö och Täby uppfattas nog numera som orter, men det är snarare centralorten som har tagit namn efter kommunen än tvärtom. Haninge och Järfälla är kanske ungefär halvvägs genom denna process.

För att ytterligare komplicera sträcker sig tätorten Stockholm långt in i omgivande kommuner, så flera kommuner har egentligen Stockholm som huvudort!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » fre 14 nov, 2014 13:16

twr skrev:
LÅ1 skrev:
Verspieder skrev:Jajust. Vilket gör att media mer än gärna säger "Stoxa i Sigtuna" när de beskriver Gådersta där bl.a Maskinexpo och senaste Hultfredsfestivalen hölls.
I verkligheten ligger Gådersta betydligt närmare Närtuna och Gottröra i Norrtälje kommun, än "i Sigtuna (läs: samhälle)". Men sådana blir ju misstagen då en kommun inte har ett eget namn, utan bara (lite slarvigt) fått ta över centralortens namn.

Gäller inte det de flesta svenska kommuner, att centralortens namn har blivit kommunens namn? Och ibland fick kommunen namn efter en av de kommuner som fanns före kommunreformen på 1970-talet. En del av dess kommuner omfattade ett gammalt härad och hade häradets namn, vilket då kan sägas vara ett namn som kunde associeras med hela den dåvarande kommunen. Men dagens kommuner innefattar väl nästan alltid delar där kommunnamnet inte känns relevant.
(När började t.ex. Boo-borna tycka att Nacka var en relevant bestämning på orten? Inte vid sammanslagningen 1971 och antaglingen inte på många är därefter, om de ens tycker det ännu? Och längre tillbaka i tiden var det nog många i t.ex. Botkyrka och Hässelby som inte tyckte att namnet Stockholm var relevant för deras bygd, trots att de blivit inkorporerade i den kommunen.)

Botkyrka har aldrig hört till Stockholm! :D Brännkyrka däremot, sedan 1913.

Hm, jag tänkte förstås på Brännkyrka! Hur det kunde bli Botkyrka när jag skrev vet jag inte. Men det var ett misstag. Och du genomskådade skrivfelet! Duktigt! :D
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav twr » fre 14 nov, 2014 14:26

LÅ1 skrev:
twr skrev:Botkyrka har aldrig hört till Stockholm! :D Brännkyrka däremot, sedan 1913.

Hm, jag tänkte förstås på Brännkyrka! Hur det kunde bli Botkyrka när jag skrev vet jag inte. Men det var ett misstag. Och du genomskådade skrivfelet! Duktigt! :D

Jag förstod förstås att du förstås tänkte på Brännkyrka! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Kristofer » ons 19 nov, 2014 11:26

Själv bor jag i ett län där ingen kommun heter som centralorten. Däremot heter kommunen samma sak som länet. Och det fungerar så bra så, eftersom de omfattar samma geografiska område.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer

Inläggav twr » ons 19 nov, 2014 14:12

Kristofer skrev:Själv bor jag i ett län där ingen kommun heter som centralorten. Däremot heter kommunen samma sak som länet. Och det fungerar så bra så, eftersom de omfattar samma geografiska område.

Är det möjligen en kommun som även sköter landstingets funktioner, och som numera kallar sig region?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » ons 19 nov, 2014 19:00

twr skrev:
Kristofer skrev:Själv bor jag i ett län där ingen kommun heter som centralorten. Däremot heter kommunen samma sak som länet. Och det fungerar så bra så, eftersom de omfattar samma geografiska område.

Är det möjligen en kommun som även sköter landstingets funktioner, och som numera kallar sig region?

Det är väl även ett stift, och omges av ett farligt gift! :D (Om texten under presentationsbilden stämmer!)
LÅ1

Inläggav daniel_s » ons 19 nov, 2014 23:18

twr skrev:Kommunerna ser heter som kommunblocken gjorde, och alltså som centralorten:

Stockholm
Nacka
Nynäshamn
Södertälje
Sollentuna
Upplands Väsby
Lidingö
Danderyd (fast kommunstyrelsen sitter i Djursholms slott, så egentligen kan Djursholm sägas vara huvudort)
Vallentuna
Norrtälje

Att Huddinge är en ort har jag inte förnekat. Det jag har förnekat är att det skulle vara en centralort värd namnet i kommunen. Det beror i och för sig till viss del på att jag alltid har hatat Huddinge, men också ironiskt nog på det du själv tar upp, nämligen just existensen av det dåtida municipalsamhället Huddinge (inom kommunen med samma namn) som bekräftar att kommunalpamparna inte riktigt kontrollerade plejset utan behövde ha särskilda myndigheter där.

(Det var till och med så illa att municipalsamhällena i Huddinge, utom Segeltorp, växte ihop till ett jättestort municipalsamhälle på slutet!)

twr skrev:Solna och Sundbyberg skulle bli en kommun med dubbelnamn, men vägrade att gå samman och levde vidare var för sig.

Vaxholm styrdes från Åkersberga ett tag, men kommunen hette Vaxholm, ungefär som Sigtuna.

Salem, Nykvarn och Vaxholm har blivit egna kommuner, och heter som centralorten.

Tyresö, Ekerö och Täby uppfattas nog numera som orter, men det är snarare centralorten som har tagit namn efter kommunen än tvärtom. Haninge och Järfälla är kanske ungefär halvvägs genom denna process.

För att ytterligare komplicera sträcker sig tätorten Stockholm långt in i omgivande kommuner, så flera kommuner har egentligen Stockholm som huvudort!

Det där med Solna och Sundbyberg får du nog utveckla lite till, gärna med någon form av referens! I "min" värld hotades nog både Solna och Sundbyberg i praktiken att slukas av Stockholm, men det vågade man väl inte skriva i några officiella planer...

Beträffande Vaxholm tycker jag att du uttrycker dig lite krystat, Vaxholm har "alltid" varit en egen kommun, däremot "fanns" inte Österåkers kommun under ett par år, men nu är ordningen återställd. Så här i efterhand kan man ju säga att det var Österåkers kommun som bytte namn till Vaxholm under den tid Vaxholm ingick i kommunen, och sedan tillbaka till Österåker.

Beträffande Täby, så är ju inte Täby någon centralort i kommunen, däremot har man byggt en "konstgjord" centralort på nån överbliven åker och gett den namnet "Täby centrum" och lyckats lura folk så till den milda grad att de till och med åker dit och letar efter kommunalhuset...
daniel_s

Inläggav LÅ1 » ons 19 nov, 2014 23:27

daniel_s skrev:Beträffande Täby, så är ju inte Täby någon centralort i kommunen, däremot har man byggt en "konstgjord" centralort på nån överbliven åker och gett den namnet "Täby centrum" och lyckats lura folk så till den milda grad att de till och med åker dit och letar efter kommunalhuset...

Men om några år så kanske man hittar kommunalhuset där! Eller kommunhuset som det heter på nutida svenska, även om jag (också ?) föredrar det lite äldre uttrycket.
LÅ1

Inläggav twr » ons 19 nov, 2014 23:47

daniel_s skrev:
twr skrev:Kommunerna ser heter som kommunblocken gjorde, och alltså som centralorten:

Stockholm
Nacka
Nynäshamn
Södertälje
Sollentuna
Upplands Väsby
Lidingö
Vallentuna
Norrtälje

Att Huddinge är en ort har jag inte förnekat. Det jag har förnekat är att det skulle vara en centralort värd namnet i kommunen. Det beror i och för sig till viss del på att jag alltid har hatat Huddinge, men också ironiskt nog på det du själv tar upp, nämligen just existensen av det dåtida municipalsamhället Huddinge (inom kommunen med samma namn) som bekräftar att kommunalpamparna inte riktigt kontrollerade plejset utan behövde ha särskilda myndigheter där.

(Det var till och med så illa att municipalsamhällena i Huddinge, utom Segeltorp, växte ihop till ett jättestort municipalsamhälle på slutet!)

Det är inget ovanligt, mängder av kommunhuvudorter var även municipalsamhällen. Kiruna, Gällivare, Eslöv är några jag kommer på på rak arm. Jo, jag vet att det fanns ett antal i Huddinge först och att de senare slogs samman till en stor.

daniel_s skrev:
twr skrev:Solna och Sundbyberg skulle bli en kommun med dubbelnamn, men vägrade att gå samman och levde vidare var för sig.

Det där med Solna och Sundbyberg får du nog utveckla lite till, gärna med någon form av referens! I "min" värld hotades nog både Solna och Sundbyberg i praktiken att slukas av Stockholm, men det vågade man väl inte skriva i några officiella planer...

Beträffande Vaxholm tycker jag att du uttrycker dig lite krystat, Vaxholm har "alltid" varit en egen kommun, däremot "fanns" inte Österåkers kommun under ett par år, men nu är ordningen återställd. Så här i efterhand kan man ju säga att det var Österåkers kommun som bytte namn till Vaxholm under den tid Vaxholm ingick i kommunen, och sedan tillbaka till Österåker.

Beträffande Täby, så är ju inte Täby någon centralort i kommunen, däremot har man byggt en "konstgjord" centralort på nån överbliven åker och gett den namnet "Täby centrum" och lyckats lura folk så till den milda grad att de till och med åker dit och letar efter kommunalhuset...

Jag orkar inte leta rätt på en referens (https://sv.wikipedia.org/wiki/Sundbyber ... v_historik), men 1964 bildades kommunblocken som frivilligt skulle gå samman till kommuner. Senare tyckte man det gick för långsamt och staten gick in med tvång i stället. I några enstaka fall genomfördes aldrig kommunsammanslagningarna, och 1977, om jag minns rätt, slopades begreppet kommunblock. Bland de få som kom undan var Solna/Sundbyberg, som inte var det minsta sugna på att slås samman med varandra. Att införliva dem eller någon annan kommun i Stockholm var det aldrig tal om, såvitt jag vet.

Gällande Vaxholm beskriver jag ju samma sak som du. Staden förlorade sin självständighet till uppkomlingen Åkersberga, precis som Sigtuna till Märsta. Men kommunen tog namn efter den anrika staden, i båda fallen. 1983 gick Vaxholm och Österåker skilda vägar, men då var Vaxholm plötsligt mycket större, med Bogesundslandet, Resarö, med mera.

Täby är officiellt en tätort där både Täby centrum och Roslags-Näsby och mycket annat ingår, så jag anser nog att man kan säga att Täby är kommunens huvudort. Oavsett var kommunhuset ligger. Ironiskt ng räknas Täby kyrkby till Vallentuna tätort, medan Enebyberg räknas till Täby tätort. Vilket väl bara visar att tätortsbegreppet har mycket liten förankring i den vardagliga världen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav daniel_s » tor 20 nov, 2014 0:16

twr skrev:Täby är officiellt en tätort där både Täby centrum och Roslags-Näsby och mycket annat ingår, så jag anser nog att man kan säga att Täby är kommunens huvudort. Oavsett var kommunhuset ligger. Ironiskt ng räknas Täby kyrkby till Vallentuna tätort, medan Enebyberg räknas till Täby tätort. Vilket väl bara visar att tätortsbegreppet har mycket liten förankring i den vardagliga världen.

Precis, och det var ju typ det jag skrev från början, det är inte SCB som bestämmer vad som är vad i geografin, språket lever ett annat liv oberoende av statistiken.
daniel_s

Inläggav BSB101 » tor 20 nov, 2014 8:38

twr skrev:Oavsett var kommunhuset ligger. Ironiskt ng räknas Täby kyrkby till Vallentuna tätort, medan Enebyberg räknas till Täby tätort. Vilket väl bara visar att tätortsbegreppet har mycket liten förankring i den vardagliga världen.

Jag ser det mer som att kommunbegreppet har liten förankring i den vardagliga världen och speciellt i folks vardagliga liv. Men någonstans måste gränsen gå och när man pratar om befolkning och dess storlek är tätorten mer relevant än kommungränserna. Visa kommungränser har även ens tendens att vara ologiska på grund av till exempel köp och försäljningar av mark kommuner i mellan.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav twr » tor 20 nov, 2014 9:48

daniel_s skrev:
twr skrev:Täby är officiellt en tätort där både Täby centrum och Roslags-Näsby och mycket annat ingår, så jag anser nog att man kan säga att Täby är kommunens huvudort. Oavsett var kommunhuset ligger. Ironiskt ng räknas Täby kyrkby till Vallentuna tätort, medan Enebyberg räknas till Täby tätort. Vilket väl bara visar att tätortsbegreppet har mycket liten förankring i den vardagliga världen.

Precis, och det var ju typ det jag skrev från början, det är inte SCB som bestämmer vad som är vad i geografin, språket lever ett annat liv oberoende av statistiken.

Jo, det håller jag med om. Men finns det någon som skulle säga att Roslags-Näsby inte ligger i Täby? Täby är kommunens huvudort, oavsett var kommunhuset råkar ligga. Så ser jag det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » tor 20 nov, 2014 9:50

BSB101 skrev:
twr skrev:Oavsett var kommunhuset ligger. Ironiskt ng räknas Täby kyrkby till Vallentuna tätort, medan Enebyberg räknas till Täby tätort. Vilket väl bara visar att tätortsbegreppet har mycket liten förankring i den vardagliga världen.

Jag ser det mer som att kommunbegreppet har liten förankring i den vardagliga världen och speciellt i folks vardagliga liv. Men någonstans måste gränsen gå och när man pratar om befolkning och dess storlek är tätorten mer relevant än kommungränserna. Visa kommungränser har även ens tendens att vara ologiska på grund av till exempel köp och försäljningar av mark kommuner i mellan.

Jag tvivlar på att det är så. Visst, de flesta tycker nog att de bor i Stockholm helt enkelt. Men nog tror jag att invånarna i Enebyberg anser sig vara Danderydsbor, och inte Täbybor.

(Apropå markköp och annat tillhörde Lahäll ursprungligen Danderyd, på den tiden var gränsen mellan de båda socknarna/kommunerna betydligt rakare än den är idag.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav BSB101 » tor 20 nov, 2014 14:24

twr skrev:
BSB101 skrev:

Jag tvivlar på att det är så. Visst, de flesta tycker nog att de bor i Stockholm helt enkelt. Men nog tror jag att invånarna i Enebyberg anser sig vara Danderydsbor, och inte Täbybor.

Säkert så men i vardagen spelar nog tättort in mer än kommun, även om man tänker på det.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav twr » tor 20 nov, 2014 16:45

BSB101 skrev:
twr skrev:Jag tvivlar på att det är så. Visst, de flesta tycker nog att de bor i Stockholm helt enkelt. Men nog tror jag att invånarna i Enebyberg anser sig vara Danderydsbor, och inte Täbybor.

Säkert så men i vardagen spelar nog tättort in mer än kommun, även om man tänker på det.

På landet kanske, men inte i storstaden, det tror jag inte. jag tror ytterst få Stockholmare har någon uppfattning om hur SCB:s tätortsgränser går. Det är något enbart för kalenderbitare.

Om du menar att man i allmänhet håller reda på vilken "ort" man bor i snarare än kommun kan du ha rätt, men det är då "orter" eller "städer" som inte är officiellt definierade. Och då är både Danderyd och Täby "Stockholm" rätt och slätt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Kantorn » tor 20 nov, 2014 17:35

twr skrev:
BSB101 skrev:
twr skrev:Jag tvivlar på att det är så. Visst, de flesta tycker nog att de bor i Stockholm helt enkelt. Men nog tror jag att invånarna i Enebyberg anser sig vara Danderydsbor, och inte Täbybor.

På landet kanske, men inte i storstaden, det tror jag inte. jag tror ytterst få Stockholmare har någon uppfattning om hur SCB:s tätortsgränser går. Det är något enbart för kalenderbitare.

Om du menar att man i allmänhet håller reda på vilken "ort" man bor i snarare än kommun kan du ha rätt, men det är då "orter" eller "städer" som inte är officiellt definierade. Och då är både Danderyd och Täby "Stockholm" rätt och slätt.

Jag bor i Ryssby. Här är ytterst få som inte vet att det är Ljungby kommun.
Vad du menar med "officiellt definierade" vet jag inte, men myndigheten Lantmäteriet har ju beslutat vad som är tätort: samhälle med fler än 200 invånare, där det person som bor längst bort bor närmare än 200 m från närmsta granne. Dessa tätorter, liksom alla andra orter, sjöar, berg etc har namn som är lika officiella som kommunnamn.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav twr » tor 20 nov, 2014 17:56

Kantorn skrev:
twr skrev:
BSB101 skrev:Säkert så men i vardagen spelar nog tättort in mer än kommun, även om man tänker på det.

På landet kanske, men inte i storstaden, det tror jag inte. Jag tror ytterst få Stockholmare har någon uppfattning om hur SCB:s tätortsgränser går. Det är något enbart för kalenderbitare.

Jag bor i Ryssby. Här är ytterst få som inte vet att det är Ljungby kommun.
Vad du menar med "officiellt definierade" vet jag inte, men myndigheten Lantmäteriet har ju beslutat vad som är tätort: samhälle med fler än 200 invånare, där det person som bor längst bort bor närmare än 200 m från närmsta granne. Dessa tätorter, liksom alla andra orter, sjöar, berg etc har namn som är lika officiella som kommunnamn.

Jag menar bara att i Stockholm uppfattar nog de flesta att de bor i just Stockholm, sedan vet nog de flesta vilken kommun de bor i, och antagligen identifierar man sig även med en stadsdel eller motsvarande. Däremot är det nog ytterst få som känner till gränser för tätorten Täby, eller som identifierar sig mer med den än med kommunen de bor i.

Jag tror att både den som bor i Mörby (tätorten Stockholm) och i Enebyberg (tätorten Täby) i första hand anser sig bo i Stockholm och i andra hand i Danderyd. Däremot tror jag inte någon i Enebyberg anser sig bo i Täby, bara för att det råkar tillhöra den tätorten. Och jag tror inte att någon i Täby kyrkby anser sig bo i Vallentuna, även om det tillhör den tätorten. Så därför tror jag att BSB101 har fel på denna punkt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Magnus Ahltorp » lör 22 nov, 2014 13:08

twr skrev:Jag menar bara att i Stockholm uppfattar nog de flesta att de bor i just Stockholm, sedan vet nog de flesta vilken kommun de bor i, och antagligen identifierar man sig även med en stadsdel eller motsvarande. Däremot är det nog ytterst få som känner till gränser för tätorten Täby, eller som identifierar sig mer med den än med kommunen de bor i.

Jag tror att både den som bor i Mörby (tätorten Stockholm) och i Enebyberg (tätorten Täby) i första hand anser sig bo i Stockholm och i andra hand i Danderyd. Däremot tror jag inte någon i Enebyberg anser sig bo i Täby, bara för att det råkar tillhöra den tätorten. Och jag tror inte att någon i Täby kyrkby anser sig bo i Vallentuna, även om det tillhör den tätorten. Så därför tror jag att BSB101 har fel på denna punkt.

Vilken kommun man bor i har nog de flesta vuxna koll på, om inte annat för att man betalar olika skatt beroende på kommun, röstar i kommunalfullmäktigevalet och har andra byråkratiska anledningar att hålla reda på det.

Däremot är det nog få som bryr sig om i vilken kommun deras arbetsplats ligger, vilka kommuner de passerar på vägen till och från jobbet, vilka kommuner deras vänner bor i, i vilken kommun butikerna de handlar i ligger och så vidare, just för att det inte finns någon anledning till det.
Magnus Ahltorp

Inläggav twr » lör 22 nov, 2014 13:21

Magnus Ahltorp skrev:
twr skrev:Jag menar bara att i Stockholm uppfattar nog de flesta att de bor i just Stockholm, sedan vet nog de flesta vilken kommun de bor i, och antagligen identifierar man sig även med en stadsdel eller motsvarande. Däremot är det nog ytterst få som känner till gränser för tätorten Täby, eller som identifierar sig mer med den än med kommunen de bor i.

Vilken kommun man bor i har nog de flesta vuxna koll på, om inte annat för att man betalar olika skatt beroende på kommun, röstar i kommunalfullmäktigevalet och har andra byråkratiska anledningar att hålla reda på det.

Däremot är det nog få som bryr sig om i vilken kommun deras arbetsplats ligger, vilka kommuner de passerar på vägen till och från jobbet, vilka kommuner deras vänner bor i, i vilken kommun butikerna de handlar i ligger och så vidare, just för att det inte finns någon anledning till det.

Ja, din analys låter rimlig!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

FöregåendeNästa

Återgå till Ordet är fritt