Hur viktig är Bromma flygplats?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Hur viktig är Bromma flygplats?

Inläggav LÅ1 » sön 04 jan, 2015 14:27

twr skrev:
Kjell L skrev:Bromma har trafik på Östersund Sundsvall och Umrå N-ut. Kiruna har trafik till Arn (större flygplan). Kan finnas andra orter jag missat.
Jag är inte säker på om det är rätt väg att gå genom att förbjuda konkurrens eller försvåra densamma.

Vad menar du då? Att en nedläggning av Bromma försvårar konkurrensen? Eller min tanke att subventionera småflyg från Arlanda är att försvåra konkurrensen?

När jag läste kommentaren av Kjell L funderade jag på om det gällde det jag skrev om att förbjuda eller fördyra resor från Bromma när det finns tåg som inte ger allt för stor tidsförlust.

Jag är inte mycket för förbud som inte har en god anledning. T.ex. att man skadar andra individer eller "samhällets" centrala och nödvändiga struktur. Om flygtrafik hör till det som i vissa lägen kan förbjudas på de premisserna är jag osäker på. Men miljöskälet, som jag anser ryms i den hemsnickrade definitionen, kanske gör att det är rimligt med förbud i vissa fall.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Kjell L » sön 04 jan, 2015 18:27

twr skrev:
Kjell L skrev:Bromma har trafik på Östersund Sundsvall och Umrå N-ut. Kiruna har trafik till Arn (större flygplan). Kan finnas andra orter jag missat.
Jag är inte säker på om det är rätt väg att gå genom att förbjuda konkurrens eller försvåra densamma.

Vad menar du då? Att en nedläggning av Bromma försvårar konkurrensen? Eller min tanke att subventionera småflyg från Arlanda är att försvåra konkurrensen?

Som svar på LÅ1 inlägg.
Kjell L

Inläggav twr » sön 04 jan, 2015 19:37

Kjell L skrev:
twr skrev:

Som svar på LÅ1 inlägg.

Ah, jag förstår.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » fre 09 jan, 2015 10:42

LÅ1 skrev:Spontant så tänker jag att när höghastighetsbanorna från Stockholm till Malmö och/eller Helsingborg samt till Göteborg borde det vara möjligt att förbjuda (eller försvåra eller fördyra) flyg från Skåne och Göteborg till Bromma och kanske även till Arlanda. Det finns ju inget som förbjuder flygbolag att börja köra tåg! :D

Värre är det med transporter från t.ex. Gotland och från Kalix. Men dessa resenärer får väl anpassa sig till att hamna på Arlanda i stället för på Bromma. Arlanda har ju dessutom bättre bytesmöjlighet om Stockholm inte är slutdestinationen. (Jag vet rätt lite om inrikesflyget. Går det flyg från övre Norlander till Bromma? Har för mig att flyget till Östersund går från Arlanda.)

Hur stor andel av antal flyg, respektive antal passagerare skulle försvinna från Bromma om Bromma förbjöds att konkurrera med höghastighetsbanorna. (Som HH-banorna är planerade just nu, dvs från Stockholm till Skåne och Göteborg via Jönköping.)

Tack! Bästa svaret på min fråga hittills!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » fre 09 jan, 2015 10:47

M_M skrev:Okej, jag har mest bara allmänt diskuterat i tråden, men ett mer direkt svar på din fråga:

Allt beror på restiderna och smidigheten. Bromma är på taxiavstånd från mycket i Stockholm.

Ja, så är det ju. Men då kommer återigen frågan: Finns det något skäl att just inrikesflyget ska vara lätt nåbart med taxi? Oftast tar procedurerna på flygplatsen så lång tid att själva resan hemifrån till flyget är en ganska liten del av den totala tiden.

Självklart har många sitt mål i centrala Stockholm. Men inte alla. Som LÅ1 skriver, Arlanda ligger bättre till för den som ska resa vidare. Och för den som ska till Uppsala förstås.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Kantorn » fre 09 jan, 2015 10:59

twr skrev:
M_M skrev:Okej, jag har mest bara allmänt diskuterat i tråden, men ett mer direkt svar på din fråga:

Allt beror på restiderna och smidigheten. Bromma är på taxiavstånd från mycket i Stockholm.

Ja, så är det ju. Men då kommer återigen frågan: Finns det något skäl att just inrikesflyget ska vara lätt nåbart med taxi? Oftast tar procedurerna på flygplatsen så lång tid att själva resan hemifrån till flyget är en ganska liten del av den totala tiden.

Självklart har många sitt mål i centrala Stockholm. Men inte alla. Som LÅ1 skriver, Arlanda ligger bättre till för den som ska resa vidare. Och för den som ska till Uppsala förstås.

Jag har inte varit med om något bagageband som gått fortare än det på Bromma när jag skulle till Uppsala och det inte gick något flyg till Arlanda (och inget tillräckligt tidigt tåg) den dagen. Jag hade dock varit gladare om det gått flyg till Arlanda, även om denna miss i protokollet innebar att jag fick för egen del premiäråka såväl tvärbanans Solnagren som SL-pendel till Uppsala. Inget ont som inte för något gott med sig.

Jag skulle helst se att allt inrikesflyg lades ned, utom möjligen från övre Norrland till Stockholm Arlanda, Göteborg resp. Köpenhamn samt Visby - Arlanda. Och ersättas med tåg som inte behöver gå i 320 km/h, däremot på fler tider, tidigare och senare på dygnet etc. Folk måste inte ha så ämlans bråttom... Jag vet att en del tror det, men jag är övertygad om att så inte är fallet.

Men det är en utopi, jag inser det.

Däremot att det skulle vara enklare och snabbare att ta sig till centrala Stockholm från Bromma än från Arlanda vill jag härmed bestämt bestrida. Möjligen om man jämför taxi med taxi - och får fördelen att åka från port till port - men det blir nog billigare och snabbare att ta AEX till city från Arlanda än att ta taxi från Bromma. Det är ingenting jag har kollat men något jag misstänker starkt.

Som tidigare sagts, de första flygturerna att kunna läggas ner torde vara Stockholm - Göteborg och Stockholm - Malmö. Bra idé att låta flygbolagen konkurrera på spåret!
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » fre 09 jan, 2015 17:01

Kantorn skrev:Jag skulle helst se att allt inrikesflyg lades ned, utom möjligen från övre Norrland till Stockholm Arlanda, Göteborg resp. Köpenhamn samt Visby - Arlanda. Och ersättas med tåg som inte behöver gå i 320 km/h, däremot på fler tider, tidigare och senare på dygnet etc. Folk måste inte ha så ämlans bråttom... Jag vet att en del tror det, men jag är övertygad om att så inte är fallet.

Jag förstår de som vill att resan går fort. I ett projekt jag var inblandad i var det en konsullt som var i (centrala) Stockholm två eller tre dagar i veckan. Hon flygpendlade från Landvetter. Skall man hinna uträtta något i Stockholm och vill kunna resa över dagen så betyder nog minutrarna på transportmedlet en hel del. Hon kanske vill natta barnen själv.
Jag tycker att om man projekterar och bygger höghastighetsbanor i nya sträckningar så bör man åtminstone se till att kurvradier och liknande tål 500 km/tim även om man inte har för avsikt att köra i de hastigheterna nu. (Speciellt då en hel del mark måste exproprieras så skall det vara för långsiktig användning av rent moraliska skäl, tycker jag.)

Kantorn skrev:Som tidigare sagts, de första flygturerna att kunna läggas ner torde vara Stockholm - Göteborg och Stockholm - Malmö. Bra idé att låta flygbolagen konkurrera på spåret!

Det är ju fritt för alla att försöka slå sig in på järnvägsmarknaden. Man får väl hoppas att det kommer att gälla även för de framtida HH-banorna. Och då borde det väl vara lockande för SAS att kunna erbjuda resan ett bit längre än till Kastrup eller Arlanda. Eller?
LÅ1

Inläggav Lars_L » fre 09 jan, 2015 17:06

Men det är väl knappast så att Bromma subventioneras. Swedavia går ju allmänt med ganska stort plus på flygplatsverksamheten. Bromma har ändå så pass mycket avgångar och många passagerare att det nog bär sina kostnader.

Vänder man lite på frågan - om Bromma flygplats behövs. Så kan man förstås säga att det inte finns något "behov" som inte går att lösa. Höjer man slot-priserna på Arlanda till en tillräckligt hög nivå, så kommer ju givetvis allt flyg som vill flyga när trycket är som högst att få plats. Sänker man å andra sidan priset, får man en ytterligare fokusering på flyg under tiden 7-9 på morgonen - som exempel. Ren marknadsekonomi alltså.

Givetvis kan man tänka sig att folk ska resa charter och sådant från Västerås och Skavsta. Sedan är ju frågan om folk vill det och hur man ska styra för att få den effekten. Dessutom är det väl charter sådant som går utan för prime-time ofta.

Men helt klart kommer en nedläggning av Bromma att få negativa effekter - är det svårare att få plats på flyg och åka när man vill och det därtill tar längre tid - minskar intresset av Stockholm. Stockholm konkurrerar ju inte så mycket med Malmö och Göteborg, som Köpenhamn och Oslo om var huvudkontoren ska ligga. Köpenhamn har förvisso bara en flygplats - men den ligger å andra sidan väldigt bra till - nära till City. Oslo har ju kvar Torp och har rätt mycket trafik där, som exempel.

Problemet för småflygen är ju att om man höjer priset per passagerare, så gynnar det ju snarast dem. Skulle man höja priset per flygplansavgång under "prime-time", så kan de ju omöjligt konkurrera med de stora flygen.

Åker man kollektivt är det klart att inte Arlanda är så mycket sämre än Bromma - men åker man taxi eller egen bil, då det ju rätt stor skillnad. Inte minst detta att man kan vara på flygplatsen ganska kort tid innan planet avgår och har korta gångsträckor från parkering etc.

Så, jag Bromma är relativt viktig. Att mäta effekterna av ett nedlagt Bromma är ju dock oerhört komplext. Forskningen brukar dock vara ganska tydlig med att det finns en ganska stor fördel för en storstadsregion att ha tillgång till flera flygplatser.

Man kan ju slutligen vända på frågan på ytterligare ett sätt. Varför skulle vi inte ha Bromma när det finns en efterfrågan? Miljöskälet är ju ganska vagt - eftersom vi inte vet vad resultatet blir. Ifall vi vet att man istället åker tåg - så finns förstås en viss vinst. Men det är ju nästan lika troligt att vederbörande tar bilen istället. och då har vi troligen inte gjort någon miljövinst. Eller att huvudkontoret (resmålet) hamnar i Oslo istället men än kanske ännu längre flygresa som följd...Tar man taxi från Arlanda istället från för Bromma, får vi också säkert betydligt större utsläpp på grund av den längre körsträckan.
Lars_L

Inläggav twr » lör 10 jan, 2015 14:03

Lars_L skrev:Men det är väl knappast så att Bromma subventioneras. Swedavia går ju allmänt med ganska stort plus på flygplatsverksamheten. Bromma har ändå så pass mycket avgångar och många passagerare att det nog bär sina kostnader.

Vänder man lite på frågan - om Bromma flygplats behövs. Så kan man förstås säga att det inte finns något "behov" som inte går att lösa. Höjer man slot-priserna på Arlanda till en tillräckligt hög nivå, så kommer ju givetvis allt flyg som vill flyga när trycket är som högst att få plats. Sänker man å andra sidan priset, får man en ytterligare fokusering på flyg under tiden 7-9 på morgonen - som exempel. Ren marknadsekonomi alltså.

Givetvis kan man tänka sig att folk ska resa charter och sådant från Västerås och Skavsta. Sedan är ju frågan om folk vill det och hur man ska styra för att få den effekten. Dessutom är det väl charter sådant som går utan för prime-time ofta.

Men helt klart kommer en nedläggning av Bromma att få negativa effekter - är det svårare att få plats på flyg och åka när man vill och det därtill tar längre tid - minskar intresset av Stockholm. Stockholm konkurrerar ju inte så mycket med Malmö och Göteborg, som Köpenhamn och Oslo om var huvudkontoren ska ligga. Köpenhamn har förvisso bara en flygplats - men den ligger å andra sidan väldigt bra till - nära till City. Oslo har ju kvar Torp och har rätt mycket trafik där, som exempel.

Problemet för småflygen är ju att om man höjer priset per passagerare, så gynnar det ju snarast dem. Skulle man höja priset per flygplansavgång under "prime-time", så kan de ju omöjligt konkurrera med de stora flygen.

Åker man kollektivt är det klart att inte Arlanda är så mycket sämre än Bromma - men åker man taxi eller egen bil, då det ju rätt stor skillnad. Inte minst detta att man kan vara på flygplatsen ganska kort tid innan planet avgår och har korta gångsträckor från parkering etc.

Så, jag Bromma är relativt viktig. Att mäta effekterna av ett nedlagt Bromma är ju dock oerhört komplext. Forskningen brukar dock vara ganska tydlig med att det finns en ganska stor fördel för en storstadsregion att ha tillgång till flera flygplatser.

Man kan ju slutligen vända på frågan på ytterligare ett sätt. Varför skulle vi inte ha Bromma när det finns en efterfrågan? Miljöskälet är ju ganska vagt - eftersom vi inte vet vad resultatet blir. Ifall vi vet att man istället åker tåg - så finns förstås en viss vinst. Men det är ju nästan lika troligt att vederbörande tar bilen istället. och då har vi troligen inte gjort någon miljövinst. Eller att huvudkontoret (resmålet) hamnar i Oslo istället men än kanske ännu längre flygresa som följd...Tar man taxi från Arlanda istället från för Bromma, får vi också säkert betydligt större utsläpp på grund av den längre körsträckan.

Tack för svar! Äntligen börjar jag få en bild av vad det handlar om. Annars hör man mest tvärsäkra uttalanden åt ena eller andra hållet.

Du har övertygat mig att det finns tydliga negativa konsekvenser av att lägga ned Bromma, jag är fortfarande inte övertygad om de negativa konsekvenser är tillräckliga för att avgöra frågan.

Det är sant att bland de som åker bil har många längre till Arlanda, och därmed blir miljövinsten lägre. Det är dock inte självklart att det är just miljön som är motivet för att lägga ned Bromma. Att erbjuda fler möjligheten att bo relativt centralt är till exempel ett annat viktigt motiv.

Det är sant att Kastrup ligger mer centralt än Arlanda. Att även Oslo har en cityflygplats visste jag inte. Så det kan ju betyda att det är viktigt för det internationell näringslivet. Men Bromma var ju faktiskt nedlagt 1983 - 1991, och under större delen av den tiden hade vi en långvarig högkonjunktur. Stockholm gick inte under då. Är världsekonomin så mycket mer globaliserad nu, eller vad har förändrats?

Visst kan man säga att det finns en efterfrågan på Bromma. Men mark kan bara användas till en sak. Det skulle säkert finnas efterfrågan på en flygplats på Gärdet också, men någon sådan bygger vi inte. Är det då att Bromma är befintligt som avgör? Det finns ju också helt säkert efterfrågan på annat på den marken. Att sälja bostäder där skulle knappast vara några problem.

Gällande subventionen känner jag inte till att Swedavia eller staten subventionerar Bromma. Däremot, om jag minns rätt, är det Stockholms stad som äger marken. Och Stockholm hyr ut den till staten för 1 krona om året fram till år 2038. Det måste betraktas som en subvention. Det är knappast vad marknadshyran för den plätten skulle vara.

Så jag ser att det finns för och emot, men jag är inte övertygad om vad som är den bästa lösningen ännu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Some » lör 10 jan, 2015 14:10

Nej, det stämmer inte. För 2014 betalade man ett arrende på drygt ca 13 miljoner. Och arrendet justeras med inflation och trafikvolym.

Jag misstänker dessutom starkt att järnhusen respektive trafikverket betalar betydligt mindre till staten för centralstationen, trots attrktivare mark. Betalar de ens?

Hur mycket betalar SL för tunnelbanans mark, kollektivtrafikfiler, hållplatsernas mark osv, mark som tillhör staden?

Bromma har heller aldrig varit nerlagt, det var monopolflyget som flyttade till Arlanda. Men små linjer, utanför monopolet, tex till Trollhättan var kvar hela tiden.

I andra fall som Hagfors fick man inte ens etablera sig på Arlanda, eftersom Arlanda vid denna tid var fullt. Det blev inte möjligt att flytta ut förrän andra hade flyttat in.
Some

Inläggav twr » sön 11 jan, 2015 0:43

Some skrev:Nej, det stämmer inte. För 2014 betalade man ett arrende på drygt ca 13 miljoner. Och arrendet justeras med inflation och trafikvolym.

Jag misstänker dessutom starkt att järnhusen respektive trafikverket betalar betydligt mindre till staten för centralstationen, trots attrktivare mark. Betalar de ens?

Okej, jag var felinformerad. Men 13 miljoner är ändå en spottstyver för så mycket mark i det läget.

Din jämförelse är helt irrelevant. Trafikverket och Jernhusen ägs ju av staten. Då får du jämföra med Swedavias förhållande till staten. Att staten hyr billigt av Stockholms stad är en helt annan sak.

Some skrev:Hur mycket betalar SL för tunnelbanans mark, kollektivtrafikfiler, hållplatsernas mark osv, mark som tillhör staden?
Återigen en märklig jämförelse. Sedan några år råder fri konkurrens inom kollektivtrafiken, så körfält och hållplatser är på intet sätt reserverade för SL. Jämförelsen med tunnelbanan är något mer relevant. Men det finns ändå en skillnad. Tunnelbanan, åtminstone de delar som går i tunnlar, kan inte rimligen användas till något annat. Bromma flygfält däremot skulle kunna användas till exempel till bostäder.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Some » sön 11 jan, 2015 12:19

twr skrev:
Some skrev:Nej, det stämmer inte. För 2014 betalade man ett arrende på drygt ca 13 miljoner. Och arrendet justeras med inflation och trafikvolym.

Okej, jag var felinformerad. Men 13 miljoner är ändå en spottstyver för så mycket mark i det läget.

Din jämförelse är helt irrelevant. Trafikverket och Jernhusen ägs ju av staten. Då får du jämföra med Swedavias förhållande till staten. Att staten hyr billigt av Stockholms stad är en helt annan sak.

Some skrev:Hur mycket betalar SL för tunnelbanans mark, kollektivtrafikfiler, hållplatsernas mark osv, mark som tillhör staden?
Återigen en märklig jämförelse. Sedan några år råder fri konkurrens inom kollektivtrafiken, så körfält och hållplatser är på intet sätt reserverade för SL. Jämförelsen med tunnelbanan är något mer relevant. Men det finns ändå en skillnad. Tunnelbanan, åtminstone de delar som går i tunnlar, kan inte rimligen användas till något annat. Bromma flygfält däremot skulle kunna användas till exempel till bostäder.

Jag antar att det du uppfattar som "irrelevant" handlar om att de ena är tjänster just du utnyttjar, medan just du inte utnyttjar Bromma. Principiellt är det kollektivtrafik som kollektivtrafik. Det är flera bolag på Bromma också... Statliga skolor, statliga museer, statliga myndigheter osv betalar för att använda statlig mark. Det uppseende väckande är järnvägen.

Beträffande arrendets storlek kan man förstås ha synpunkter. Men det är under höjning och det är högre per kvadratmeter än vad många egnahensägare, med gamla arrenden, i samma område betalar. Egnahmsägarna erbjuds också att till starkt subventionerat pris köpa ut marken innan ett eventuellt nytt arrende till högre pris.

Sanningen är ju att just Bromms flygplats är den kollektivtrafikverksamhet som betalar absolut nest för sitt markförfogande. Det är kanske just därför skrikmobben försöker ge sken av motsatsen. Politiskt kan det beklagligtvis fungera om tillräckligt många skriker tillsammans. I sak är det förkastligt.
Some

Inläggav twr » sön 11 jan, 2015 16:24

Some skrev:
twr skrev:

Jag antar att det du uppfattar som "irrelevant" handlar om att de ena är tjänster just du utnyttjar, medan just du inte utnyttjar Bromma. Principiellt är det kollektivtrafik som kollektivtrafik. Det är flera bolag på Bromma också... Statliga skolor, statliga museer, statliga myndigheter osv betalar för att använda statlig mark. Det uppseende väckande är järnvägen.

Beträffande arrendets storlek kan man förstås ha synpunkter. Men det är under höjning och det är högre per kvadratmeter än vad många egnahensägare, med gamla arrenden, i samma område betalar. Egnahmsägarna erbjuds också att till starkt subventionerat pris köpa ut marken innan ett eventuellt nytt arrende till högre pris.

Sanningen är ju att just Bromms flygplats är den kollektivtrafikverksamhet som betalar absolut nest för sitt markförfogande. Det är kanske just därför skrikmobben försöker ge sken av motsatsen. Politiskt kan det beklagligtvis fungera om tillräckligt många skriker tillsammans. I sak är det förkastligt.

Jag tycker det är oseriöst att tillskriva andra vissa motiv. Du har ingen aning om mina resvanor, lika lite som jag vet något om dina. Din jämförelse är irrelevant eftersom det när det gäller järnvägen är samma entitet, staten, som både äger och utnyttjar. Men det verkar du inte förstå. Bromma är Stockholms stad som hyr ut till staten, det är två olika saker.

Dina exempel med skolor, museer och myndigheter är också ganska irrelevant. Staten ger myndigheterna anslag, varav en del används till att betala hyra till andra statliga myndigheter. Det handlar bara om kreativ bokföring, det är inga riktiga pengar.

Är Brommas nuvarande hyra verkligen lägre än vad egnahemmens arrende var när avtalen tecknades? De hade väl inte räknat med inflationen.

Du jämför päron och äpplen hela tiden, och gör tolkningar av vad jag tycker, som du inte har någon täckning för.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Some » sön 11 jan, 2015 17:02

Trafikverket lever väl också på anslag, eller?

Bromma är lika gamnalt eller äldre än egnahemsområderna. Det jag nämner om annan kollektivtrafil och grannarnas arrenden är väsentligt för förståelsen varför arrendet ligger på den nivå det gör. Det har med rimlighet att göra.

Det i sin tur är viktigt för att förstå att arrendet inte speglar den underliggande betalningsviljan som är mycket högre. Arrendet kan alltså inte användas för att bedömma nyttan av flygplatsen.

Man skulle kunna finansiera ett arrende via flygresenärerna som är högre än vad som är möjligt att ta in av boende. Även vid kompakt flerfamiljshusboende. Men det är inte nödvändigtvis rimligt. Flygplatsen är gammal och dessutom är det brukligt att kollektivtrafik undslipper arrenden helt eller nästan helt.

I övrigt tycker jag det mest oseriösa är att försöka ge sken av en neutralitet och undrande inställning, när agendan uppenbarligen både är klar och dessutom ståndpunkten i det närmaste extrem. Varför skulle jag inte få nämna de åsikter som avslöjas?
Some

Inläggav twr » sön 11 jan, 2015 22:22

Some skrev:Trafikverket lever väl också på anslag, eller?

Bromma är lika gamnalt eller äldre än egnahemsområderna. Det jag nämner om annan kollektivtrafil och grannarnas arrenden är väsentligt för förståelsen varför arrendet ligger på den nivå det gör. Det har med rimlighet att göra.

Det i sin tur är viktigt för att förstå att arrendet inte speglar den underliggande betalningsviljan som är mycket högre. Arrendet kan alltså inte användas för att bedömma nyttan av flygplatsen.

Man skulle kunna finansiera ett arrende via flygresenärerna som är högre än vad som är möjligt att ta in av boende. Även vid kompakt flerfamiljshusboende. Men det är inte nödvändigtvis rimligt. Flygplatsen är gammal och dessutom är det brukligt att kollektivtrafik undslipper arrenden helt eller nästan helt.

I övrigt tycker jag det mest oseriösa är att försöka ge sken av en neutralitet och undrande inställning, när agendan uppenbarligen både är klar och dessutom ståndpunkten i det närmaste extrem. Varför skulle jag inte få nämna de åsikter som avslöjas?

Jag måste säga att du placerar dig i ett mycket dåligt sällskap när du upprepade gånger tillskriver mig olika åsikter och dolda agendor, utan att ha någon aning om vad jag tycker. Är det så svårt att förstå vad jag menar? Du kanske tillhör den sortens människa som alltid har en förutfattad mening om allting, och därför kan du inte förstå varför en person som jag använder ett sådant här forum för att faktiskt söka information och lära mig mer.

1. Jag har inte gett uttryck för särskilt många åsikter. Vad är det du har avslöjat, menar du?
2. Om du nu tror att du vet min ståndpunkt, vad är den i så fall? Vad är det som är extremt? Att lägga ned flygplatsen är det många som vill, så det kan inte vara det du syftar på.
3. Jag har varit av åsikten att Bromma bör läggas ned, och bostäder bör byggas. Sedan när så många säger att flygplatsen är så viktig vill jag förstå varför. Jag ställer frågorna för att förstå vad den ståndpunkten grundas på. I detta läge är jag beredd att ändra åsikt. För tillfället anser jag mig inte ha en klar bild av om flygplatsen bör läggas ned eller ej.
4. Har arrendet för flygplatsen varit samma den startade 1936? I så fall kanske det var fel av mig att ta upp denna fråga.
5. Jag har aldrig på något sätt antytt att arrendets storlek har någon betydelse för hur flygplatsens betydelse ska bedömas. Hur har du tolkat in det?
6. Du kanske vet mer om ekonomi än jag gör. Betalar flygresenärerna mer än vad 50 000 invånare skulle göra? Ja, du kanske har rätt.
7. Jag skriver att myndigheter lever på anslag. Trafikverket är en myndighet. Vad har det med saken att göra? Vad jag skriver är att Stockholms stad hyr ut till staten, kan du inte förstå vad jag skriver?
8. Betalar Swedavia staten för Arlanda?
Senast redigerad av twr mån 12 jan, 2015 13:45, redigerad totalt 1 gång.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » mån 12 jan, 2015 1:54

"Höghastighetståg kan göra Skavsta till nytt Bromma"
Rubriksättningen på artikeln är minst sagt lite missvisande. Flyget och flygplatserna nämns bara i ett kort stycke. I övrigt handlar artikeln om höghastighetsbanorna, och framför allt om första etappen, Ostlänken.

De som vill ha bil- eller taxiavstånd till flyget från Stockholms innerstad är kanske inte så intresserade av denna "Brommalösning". :wink:

En helt annan sak. Har inte Regeringen rätt att utreda vad den vill, även om det är sådant som inte går att genomföra på grund av ingångna avtal? Läs mer! Jag syftar förstås på KU-anmälan. Misstroendeförklaring kan man väl väcka för vilken fråga som helst.
LÅ1

Inläggav Some » mån 12 jan, 2015 15:38

Många konstiga frågor som kanske bör förbigås, tex; -Ja trafikverket är en myndighet, andra myndigheter betalar, betalar trafikverket för järnvägen, vad betyder det?

En fråga är relevant, överslagsberäkning av teoretiska arrendeinkomster.

50.000 boende = 20.000 lägenheter. Av hyran kan knappast mer än 1.000 kr/ månad gå till markarrende om man skall klara hyresregleingarna. För bostadsrätter något mer, men det är inte särskilt attraktivt att bo hyperkompakt på brommafältet, bättre alternativ finns. Räknar man riktigt optimistiskt får man kanske in 2.000 kr per månad och lägenhet. Säg att 500 kr av det åtgår till kommunens merkostnader för infrastruktur man inte behöver när området är flygplats. Ett optimistiskt netto alltså 1.500 kr per lägenhet och månad.

I årsarrende motsvarar det 1.500*12*20.000= 120.000.000 kr.

Men 120.000.000 kr är bara 50 kr per flygpassagerare, ännu mindre vid förväntade volymökningar.

Läget är dock värt betydligt mer än 50 kr för flygpassageraren och betalningsviljan egentligen betydligt högre än så. Således kan man dra slutsatsen att marken, samhällsekonomiskt, är mycket mer lönsam som flygplats än om den upplåtes för bostadsändamål.

Det må vara ett detta inte är omedelbart självklart, men som synes visas det enkelt med en överslagsberäkning.

En annan sak om det verkligen är rimligt att höja arrendet till 50 kr per passagerare, när man vägt in jämförande objekt och hur snabb höjning som är rimlig.
Some

Inläggav twr » mån 12 jan, 2015 16:21

Some skrev:Många konstiga frågor som kanske bör förbigås, tex; -Ja trafikverket är en myndighet, andra myndigheter betalar, betalar trafikverket för järnvägen, vad betyder det?

Varför ska frågorna förbigås när du anklagar mig för en massa saker som du dels inte har belägg för, dels inte kan konkretisera? Du har fortfarande inte förstått varför det var irrelevant att börja tala om Centralstationen. Jag pratar inte om myndigheters finansiering, utan om det faktum att Stockholms stad hyr ut till staten.

Du har uppenbarligen många insikter och stor kunskap inom många områden. Det hade varit intressant att diskutera mer med dig. Men av allt att döma är du oförmögen att föra en sansad diskussion, så jag får nog ge upp det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » tis 13 jan, 2015 8:26

Är det någon som kan berätta om hur det historiskt har sett ut med avtal och hyra mellan staden och staten när det gäller Bromma flygplats?

13 miljoner verkar vara ganska lite för så mycket mark, men enligt some är det under omförhandling. Kommer det nya arrendet att motsvara marknadsvärdet? Om inte är väl detta att betrakta som en subvention, eller?

Det handlar alltså inte om en jämförelse av olika trafikslag som some verkar tro. Utan att Stockholms stad billigt hyr ut en infrastruktur till staten. Flygplatsen är viktig för hela Stockholmsregionen, till och med hela Sverige. Då tycker jag att det verkar lite märkligt om en kommun som bara omfattar halva Stockholm ska subventionera staten på detta sätt. Eller tänker jag fel?

Hur är det med Arlanda? Jag antar att staten köpte marken när flygplatsen planerades?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Some » tis 13 jan, 2015 12:14

Jag har inte påstått att något är under omförhandling. Vad regeringens obstruktion mot riksdagen innebär eller skall kallas har jag inte heller kommenterat.

Den frågan handlar väl också rimligen mer om hur riksdagen skall hantera problemet, se LÅs länk, än om Bromma i sak.
Some

FöregåendeNästa

Återgå till Ordet är fritt