Samtal från Microsoft, eller inte från Microsoft

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Samtal från Microsoft, eller inte från Microsoft

Inläggav LÅ1 » tor 11 dec, 2014 21:34

Jag har vid tre tillfällen senaste halvåret svarat i telefon och hört någon prata engelska med lätt indisk brytning och som säger att han ringer från Microsoft. Ett är ju säkert, han representerar inte Microsoft. Varje gång blir jag bara arg och säger han inte ringer från Microsoft, och då bryts samtalet. Men egentligen skulle man ju spela med så långt som möjligt, utan att göra det han ber en om, dels för att få höra frustrationen när han ändå inte får den kontakten med min PC som han förväntar sig, dels för att ta hans tid. Men som sagt, jag blir så arg så jag avspisar honom direkt. Dessutom kommer dessa samtal på tidig förmiddag. Om det finns en tanke bakom det vet jag inte.

Har talat med många om detta, men det är få som fått sådana samtal, och jag har fått tre på ca sex månader, till två olika telefonnummer. Någon jag pratade med var avundsjuk och ville gärna haft ett sådant samtal, just för att driva med och kollra bort uppringaren.

Många äldre människor blir rädda, inte minst de som saknar PC. :?

Någon här som fått samtalen? Hur har ni reagerat?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Samtal från Microsoft, eller inte från Microsoft

Inläggav Jeff » tor 11 dec, 2014 21:45

Har hört talas om de samtalen.
En snabb sökning på Youtube:
https://www.youtube.com/results?search_query=fake+phone+call+microsoft
När jag blir gammal måste jag nog skaffa mig en chromebook. ;)
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarvisningsbild
Jeff

Inläggav Harald » tor 11 dec, 2014 22:29

Jag har fått några sådana samtal. En gång spelade jag med ett tag. Naturligtvis så dum som möjligt så att han måste upprepa alla instruktioner. När han sa att jag skulle gå in på en speciell sida, sa jag: No, I won't. När han frågade varför sa jag: Do you think I'm stupid. Sedan lade jag på.
Harald

Inläggav 643 » fre 12 dec, 2014 0:26

Underbart att verka mega-korkad, höra dåligt och inte förstå engelska - det var länge
sedan jag fick såna samtal ... :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav Andy » mån 22 dec, 2014 0:30

Selv har jeg klargjort en virtuell PC med Windows XP hvis jeg skulle få en sånn samtale.........
Da skal de få lov til å titte, men jeg logger jo da mere enn de tror :)
Användarvisningsbild
Andy

Inläggav Odd » mån 22 dec, 2014 8:43

En "honungsburk" för dessa samtal hade inte varit fel. Synd bara att det är så svårt att förutse när dom skall ringa...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Återgå till Ordet är fritt