Stockholm inte i världsklass längre

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Stockholm inte i världsklass längre

Inläggav LÅ1 » tis 02 dec, 2014 1:30

Stockholm fortsätter att vara "The Capital of Scandinavia" men slutar vara i världsklass! Kan det bero på maktskiftet? :lol:
Jag hade hellre sett att man behöll världsklassen men tog bort fåneriet "The Capital of Scandinavia"!

Allvarligt talat, att ha som mål att vara "i världsklass" kan väl inte vara fel bara för att det var de politiska motståndarna som kom på det? Och MP och Fi kan väl tolka in egna hjärtesaker i begreppet, även om de inte vill ha tillväxt etc.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Stockholm inte i världsklass längre

Inläggav august » tis 02 dec, 2014 11:16

LÅ1 skrev:Stockholm fortsätter att vara "The Capital of Scandinavia" men slutar vara i världsklass! Kan det bero på maktskiftet? :lol:
Jag hade hellre sett att man behöll världsklassen men tog bort fåneriet "The Capital of Scandinavia"!

Allvarligt talat, att ha som mål att vara "i världsklass" kan väl inte vara fel bara för att det var de politiska motståndarna som kom på det? Och MP och Fi kan väl tolka in egna hjärtesaker i begreppet, även om de inte vill ha tillväxt etc.

Jag tycker att båda begreppen hör hemma i det runda arkivet. Viktor Barth-Kron skriver bra om det hela i den här krönikan:

Viktor Barth-Kron skrev:Sedan berättar man helt enkelt om alla de åtgärder som vidtas för att så ska ske. På svenska. Utan ord som inte tillför något i sak.
Användarvisningsbild
august

Inläggav Odd » tis 02 dec, 2014 11:55

Stockholm har inte varit i världsklass sedan... ja, lång tid om någonsin. Kanske var det under storhetstiden?

Det finns en ny hemsida som mäter floskelkvoten i jobbansökningar. Kanske motsvarande tjänst för allmänna floskler skulle vara något, eller varför inte för inlägg på forum?
DN skriver lite om den. http://www.dn.se/ekonomi/ny-sajt-mater-floskelkvot-i-jobbansokningar/
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Per Lind » tis 02 dec, 2014 15:25

Det är väl bara att titta på lokaltrafikområdet.
Stockholm fortsätter med plågsamma bussförsök medan världsstäder bygger modern spårväg.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav twr » ons 03 dec, 2014 11:14

Per Lind skrev:Det är väl bara att titta på lokaltrafikområdet.
Stockholm fortsätter med plågsamma bussförsök medan världsstäder bygger modern spårväg.
-Per

"Stoppa plågsamma bussförsök!" Genialt! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav daniel_s » ons 03 dec, 2014 21:29

twr skrev:
Per Lind skrev:Det är väl bara att titta på lokaltrafikområdet.
-Per

"Stoppa plågsamma bussförsök!" Genialt! :D

Signaturen 643 hade det trycket på en T-shirt redan för närmare 20 år sedan!
daniel_s

Inläggav Verspieder » lör 06 dec, 2014 12:53

LÅ1 skrev:Stockholm fortsätter att vara "The Capital of Scandinavia" men slutar vara i världsklass! Kan det bero på maktskiftet? :lol:

Håller med. Sloganen "i världsklass" har jag dessutom aldrig hört talas om, men jag brukar skämmas över formuleringen "The Capital of Scandinavia" varenda gång jag ser den. "Ytterligare näsan-i-vädret-attityden från högfärdiga svenskar som fortfarande tror att de är bättre än norrmän och danskar", är det man brukar få höra av övriga skandinaver om denna formulering. Dvs att det påstås vara samma högfärdiga attityd som ledde till Norges ensidiga upplösning av unionen 1905.

------

Svenskspråkiga Wikipedia skrev:Flaggfrågan handlade om Norges krav att föra sin egen flagga utan unionsmärke. Konflikten blev en viktig symbolfråga och stortinget röstade 1893, 1896 och 1898 mot kungens veto om att ta bort unionsmärket. 1899 gav Oscar II upp och stadfäste lagen vilket ledde, liksom vid tidigare kriser, till kraftfulla protester från konservativt håll. Även en försiktigt konservativ person som Johan August Gripenstedt rasade i pressen över eftergifterna mot Norge under de första kriserna, och sade "Norskarna få ej krusas utan böra styras med starka tyglar och piska".

Från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk-norska_unionen
Verspieder

Inläggav LÅ1 » lör 06 dec, 2014 13:53

Verspieder skrev:

Håller med. Sloganen "i världsklass" har jag dessutom aldrig hört talas om, men jag brukar skämmas över formuleringen "The Capital of Scandinavia" varenda gång jag ser den. "Ytterligare näsan-i-vädret-attityden från högfärdiga svenskar som fortfarande tror att de är bättre än norrmän och danskar", är det man brukar få höra av övriga skandinaver om denna formulering. Dvs att det påstås vara samma högfärdiga attityd som ledde till Norges ensidiga upplösning av unionen 1905.

”Ett Stockholm i världsklass” är väl ingen beskrivning av dagens Stockholm utan snarare en vision, ett mål att sträva mot. Mest använd när politiker beskriver förändringar och framtidsplaner. Det är väl det som gör den sloganen politisk och därför vill inte den nya majoriteten använda den. Men jag tycker att det är ett bra mål (eller utopi?) att sträva mot, oavsett politisk inriktning. Att ta bort det kan nästan ses som att man ger upp!
Begreppet myntades tydligen i samband med Vision Stockholm 2030

De förslag på ny slogan som listas i artikeln (länk) är ju snarare mer "normala", lämpade för turistbroschyrer, dvs just lämpliga att ersätta "The Capital of Scandinavia".

(Bland förslagen finns följande: "Stockholm – the capital of Sweden (Ett fint lokalt komplement till The Capital of Scandinavia)". Men om den skall vara lokal, varför då inte "Stockholm - Sveriges huvudstad"?)

Om "The Capital of Scandinavia" säger Karin Wanngård "Det är så inarbetat att det inte finns någon anledning att ändra". SIC

Kanske dags för ett medborgaruppror. Vi vill inte reta omvärlden! :cheesygrin:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav BSB101 » sön 07 dec, 2014 12:19

Att ha visioner som man aldrig kommer kunna uppnå är fånigt oavsett politisk majoritet.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Verspieder » sön 07 dec, 2014 12:20

LÅ1 skrev:Om "The Capital of Scandinavia" säger Karin Wanngård "Det är så inarbetat att det inte finns någon anledning att ändra". SIC

Kanske dags för ett medborgaruppror. Vi vill inte reta omvärlden! :cheesygrin:

Ingen fara att det retar upp omvärlden. Denna slogan kanske hjälper till rejält att "dra ett löjets skimmer" över staden, åtminstone sett ur en nordisk och helhetssvensk synvinkel. Och spär måhända på vissa fördomar, samt stärker den svenska tanken på fortsatt centralisering. Men ingen är nog upprörda på allvar.
Verspieder

Inläggav M_M » fre 12 dec, 2014 16:46

august skrev:Jag tycker att båda begreppen hör hemma i det runda arkivet. Viktor Barth-Kron skriver bra om det hela i den här krönikan:

Viktor Barth-Kron skrev:Sedan berättar man helt enkelt om alla de åtgärder som vidtas för att så ska ske. På svenska. Utan ord som inte tillför något i sak.

"Ett förslag från den här spalten är att man gör det enkelt för sig och slår fast att stadens vision är att Stockholm ska vara bättre i framtiden än vad som är fallet i dag."

Det där låter bekant på något sätt. :mrgreen:
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav august » mån 15 dec, 2014 9:51

M_M skrev:Det där låter bekant på något sätt. :mrgreen:

:)
Användarvisningsbild
august

Inläggav twr » sön 04 jan, 2015 13:20

En del debattörer här verkar vara irriterade på att folk flyttar till Stockholm. Kanske dags att lansera en nollvision?

"På lång sikt ska ingen alls bo i Stockholm."
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav daniel_s » sön 04 jan, 2015 22:01

twr skrev:En del debattörer här verkar vara irriterade på att folk flyttar till Stockholm. Kanske dags att lansera en nollvision?

Nja, något mellanting bör det ju finnas mellan "obegränsad inflyttning" och "total avbefolkning", inte sant.
daniel_s

Inläggav twr » mån 05 jan, 2015 18:23

daniel_s skrev:
twr skrev:En del debattörer här verkar vara irriterade på att folk flyttar till Stockholm. Kanske dags att lansera en nollvision?

Nja, något mellanting bör det ju finnas mellan "obegränsad inflyttning" och "total avbefolkning", inte sant.

Så nyanserat! :D :D :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Verspieder » tis 06 jan, 2015 1:25

Nja, jag tror snarare att en del debattörer (bosatta utanför riktnummer 08) snarare kan lite irriterade på att vissa anser att ALLA förväntas flytta till Stockholm.

Det är väl aldrig fel att fritt kunna ifrågasätta olika tankesätt, och bemöta etablerade idéer med alternativa tankesätt? Att se saker ur ett bredare perspektiv än "normalt" kan vara rätt uppfriskande emellanåt. :)
Om man vänder på din mening kan man ju istället få det motsatta tankesättet. "På lång sikt ska alla bo i Stockholm". Vilket är något som decentralister inte anser inte behöver vara Den Enda Sanningen.

http://www.helasverige.se
Verspieder

Inläggav daniel_s » tis 06 jan, 2015 23:56

Jag hoppas verkligen att inte alla förväntas flytta till Stockholm. I och för sig finns det säkert NÅGRA som tror, att alla kurvor alltid ska peka åt samma håll, bl a evig tillväxt och att Stockholm och Sverige ska bli mer och mer bäst i världen, vilket onekligen också innebär att alla ska flytta hit, inte bara från resten av Sverige utan också från resten av världen. Dock kommer ju detta också att innebära att Stockholm växer, så att till slut hela världen ingår i Stockholm, fast då kommer vissa förstås att fastna i etymologin eller vad det nu heter, och för dem rekommenderar jag den här tråden :mrgreen:
daniel_s

Inläggav twr » fre 09 jan, 2015 10:40

Verspieder skrev:

Nja, jag tror snarare att en del debattörer (bosatta utanför riktnummer 08) snarare kan lite irriterade på att vissa anser att ALLA förväntas flytta till Stockholm.

Det är väl aldrig fel att fritt kunna ifrågasätta olika tankesätt, och bemöta etablerade idéer med alternativa tankesätt? Att se saker ur ett bredare perspektiv än "normalt" kan vara rätt uppfriskande emellanåt. :)
Om man vänder på din mening kan man ju istället få det motsatta tankesättet. "På lång sikt ska alla bo i Stockholm". Vilket är något som decentralister inte anser inte behöver vara Den Enda Sanningen.

Jag har aldrig hört någon som står för den uppfattningen. Men det kanske du har.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Verspieder » mån 12 jan, 2015 1:45

twr skrev:
Verspieder skrev:

Jag har aldrig hört någon som står för den uppfattningen. Men det kanske du har.

"Jag", "någon", "du". Lite märkligt att dra det ner på individnivå.
Det har väl mera att göra med attityder i samhället i gemen.
Verspieder

Inläggav twr » tis 13 jan, 2015 13:38

Verspieder skrev:
twr skrev:
Verspieder skrev:Nja, jag tror snarare att en del debattörer (bosatta utanför riktnummer 08) snarare kan lite irriterade på att vissa anser att ALLA förväntas flytta till Stockholm.

"Jag", "någon", "du". Lite märkligt att dra det ner på individnivå.
Det har väl mera att göra med attityder i samhället i gemen.

Okej, jag, i egenskap av en tiotusendels promille av Sveriges befolkning, upplever inte att det finns en attityd i samhället i gemen att alla ska bo i Stockholm. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Nästa

Återgå till Ordet är fritt