Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
daniel_s skrev:Tolv-nollan eller mahogny-expressen är roliga, men inte tillräckligt vanliga.
"Tricken" är jag lite osäker på, känner inga icke-norrmän som säger så, men det lär förekomma. "Lådan" lär man ju ha sagt om diverse vagnar (har vi inte gått igenom allt detta förresten). Sen finns ju "Gröna faran" och sådant...
Tyvärr tror jag att det är ganska utslätat i verkligheten. Det vanligaste är ju att man säger "tunnelbanan", "tvärbanan", "pendeln", "bussen", "spårvagnen" (linje 7), "tåget" (på RB, SB, LB), "tolvan" (dööh) eller liknande tämligen officiella benämningar.
hgsldf skrev:Bland fjuniga stockholmare på 50-och 60-talet var det ganska allmänt att kalla T-banan för Tricken och det var ju förvillande när jag kom till Oslo i slutet på 60-talet...
Jag har aldrig hört någon stockholmare kalla spårvagnen så!
Vad sa man i övriga spårvägsstäder?
/Göran
hgsldf skrev:Du har säkert till 100% rätt och allt talar för det! jag försökte bara påtala att när våra förfäder blev gamla och slutade med slang, plockade vi unga upp uttrycket på 50-talet utan att förstå dess historiska ursprung, det var en betydelseförändring, eller tom en betydelseförsämring!
/Göran
Lennart Petersen skrev:Tvärbanan är ju ett officiellt begrepp och spårvagnen på L7 har inte fått något speciellt namn vad jag vet.
hgsldf skrev:Vad sa man i övriga spårvägsstäder?
/Göran
Fråga mig inte hur jag mår
När jag väntar på tricken till jobbet
Jag behöver ju inte fråga dig
För jag vet - Jag vet så väl
Gå upp-gå till jobbet-jobba-jobba-äta lunch
samma sak händer imorgon
jobba-åka trick-hem å sätta sig å glo
det är inget liv
det är slaveri
Johnny rusar in, han hinner just me tricken,
vem hittar han om inte där
Johanna som e blodig skriker på hjälp.
Hela näsan har gått isär.
Högt uppe ovanför mig en kamera letar i mängden
ser min själv på en ruta, står där och väntar på tricken
LÅ1 skrev:Används inte Tub1, tub2 och tub3 alls längre bland "invigda"?
daniel_s skrev:LÅ1 skrev:Används inte Tub1, tub2 och tub3 alls längre bland "invigda"?
Jo, i skrift. I talspråket säger man "ettan", "tvåan" och "trean". Eller t ex "bana ett", "soptunna två" och "bana tre"
Harald skrev:daniel_s skrev:LÅ1 skrev:Används inte Tub1, tub2 och tub3 alls längre bland "invigda"?
Jo, i skrift. I talspråket säger man "ettan", "tvåan" och "trean". Eller t ex "bana ett", "soptunna två" och "bana tre"
Aha, så det är bara när man vänder sig till populasen som man kallar banor för linjer.
Lennart Petersen skrev:hgsldf skrev:Du har säkert till 100% rätt och allt talar för det! jag försökte bara påtala att när våra förfäder blev gamla och slutade med slang, plockade vi unga upp uttrycket på 50-talet utan att förstå dess historiska ursprung, det var en betydelseförändring, eller tom en betydelseförsämring!
/Göran
Men uppenbarligen dog det ut , och även andra slangord för T-banan som uppfunnits under årens lopp.
Det är ju lite märkligt eftersom vi vill ha slangord och smeknamn för allt möjligt i vår närmsta omgivning, stadsdelar o.s.v men tunnelbanan förblir tunnelbanan och inget annat . Tvärbanan är ju ett officiellt begrepp och spårvagnen på L7 har inte fått något speciellt namn vad jag vet.
Återstår pendeln men det är ju inte mycket mer än en förkortning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster