Om bilkostnadskalkyler ...

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: MTR köper nybyggda tåg! Citytåg...

Inläggav daniel_s » lör 26 okt, 2013 21:32

Inge skrev:
Harald skrev:Vilken kostnad som är relevant beror på vad det är för val man ska göra. Väljer man mellan att köpa bil eller inte så är den totala milkostnaden intressant, men om man har en bil och väljer mellan att göra en resa med den eller på något annat sätt, så är bilens fasta kostnader ointressanta för dem har man vare sig man kör eller ej. Då är det bara de extra kostnader som uppstår p.g.a. att man kör som intresanta.

Nja det är väl en sanning med modifikation. Jag antar att du med total milkostnad avser kvoten mellan totalkostnaden och antalet körda mil. En sådan kvot är egentligen inte intressant för någon jämförelse. Om man funderar på att alls inneha bil är det totalkostnaden dom sådan som är intressant, inte totalkostnaden dividerad med ett antal mil. Totalkostnaden kan jämföras med kostnaden för ett stort antal resor betalda med biljetter, kontanter, periodvis mm. Dessa utförda med olika fordon och färdsätt med sinsemellan helt olika milkostnader.

Hur skulle en kvot mellan totalkostnaden och antalet mil kunna vara intressant för någon jämförelse?

Åtminstone om man kör ganska lite, så är den väldigt användbar vid beslut om reparationer på bilen eller om att avyttra den.
daniel_s

Inläggav 1 » lör 26 okt, 2013 22:15

daniel_s skrev:Åtminstone om man kör ganska lite, så är den väldigt användbar vid beslut om reparationer på bilen eller om att avyttra den.

Sant tyvärr...! (fasen att Du pekade på denna faktor!! Jag älskar nedanstående skrälle!)

Jag är ägare till en Volvo 850 som gått ca 30.000 mil. Nu användes den mest av kär hustru när hon gör ett nedslag på vår "kobbe" sommartid. Kanske rullar den max 400 mil. Den går som en klocka, ingen rost och fortfarande snygg interiör. Men...

Vid senaste besiktningen påpekade besiktningskvinnan lite diskret att styrservon läcker olja + några andra småsaker. En begagnad servo med garanti kan man köpa för två papp. Men att plocka dit den kräver att man lyfter ut hela motorn. Med lite ytterligare plock är vi uppe i 22.000:- enligt erhållna offerter. Håller den låt oss säga fyra år till utan större arbeten så är vi uppe i ytterligare 13:75 kr/mil utöver skatt, försäkring, bensin etc.

Så nu får jag ta mig en funderare. Och frugan får ta flakmoppen...!

Suckar / Richard
Användarvisningsbild
1

Inläggav Inge » sön 27 okt, 2013 3:55

daniel_s skrev:
Inge skrev:
Harald skrev:Vilken kostnad som är relevant beror på vad det är för val man ska göra. Väljer man mellan att köpa bil eller inte så är den totala milkostnaden intressant, men om man har en bil och väljer mellan att göra en resa med den eller på något annat sätt, så är bilens fasta kostnader ointressanta för dem har man vare sig man kör eller ej. Då är det bara de extra kostnader som uppstår p.g.a. att man kör som intresanta.

Nja det är väl en sanning med modifikation. Jag antar att du med total milkostnad avser kvoten mellan totalkostnaden och antalet körda mil. En sådan kvot är egentligen inte intressant för någon jämförelse. Om man funderar på att alls inneha bil är det totalkostnaden dom sådan som är intressant, inte totalkostnaden dividerad med ett antal mil. Totalkostnaden kan jämföras med kostnaden för ett stort antal resor betalda med biljetter, kontanter, periodvis mm. Dessa utförda med olika fordon och färdsätt med sinsemellan helt olika milkostnader.

Hur skulle en kvot mellan totalkostnaden och antalet mil kunna vara intressant för någon jämförelse?

Åtminstone om man kör ganska lite, så är den väldigt användbar vid beslut om reparationer på bilen eller om att avyttra den.

Hur då? Vad jämför du med? Ge ett exempel, ty jag tror dig inte.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav M_M » ons 30 okt, 2013 23:16

1 skrev:Jag är ägare till en Volvo 850 som gått ca 30.000 mil. Nu användes den mest av kär hustru när hon gör ett nedslag på vår "kobbe" sommartid. Kanske rullar den max 400 mil. Den går som en klocka, ingen rost och fortfarande snygg interiör. Men...

Vid senaste besiktningen påpekade besiktningskvinnan lite diskret att styrservon läcker olja + några andra småsaker. En begagnad servo med garanti kan man köpa för två papp. Men att plocka dit den kräver att man lyfter ut hela motorn. Med lite ytterligare plock är vi uppe i 22.000:- enligt erhållna offerter. Håller den låt oss säga fyra år till utan större arbeten så är vi uppe i ytterligare 13:75 kr/mil utöver skatt, försäkring, bensin etc.

Så nu får jag ta mig en funderare. Och frugan får ta flakmoppen...!

Måste servon fungera för att bilen ska bli godkänd i besiktningen? Jag inser att det är orimligt att försöka typgodkänna bilen som "bil utan servo" men det går kanske att få den godkänd ändå på något vis, värt att chansa om alternativet är skrotning.

Ja, eller så kanske det går att hälla i nån miljövänlig olja som det inte gör något ifall den läcker ut sakta men säkert.

Min poäng med det här inlägget är ungefär att visa på att de som räknar på dessa 30-40kr/mil har av någon anledning en tanke att samtliga funktioner på även en gammal bil måste fungera helt klanderfritt trots att en bil där rätt mycket är trasigt ändå stundtals är bekvämare än att åka kollektivt. 850:n är väl för övrigt en bil som man inte direkt lär behöva någon assistansförsäkring - den rasar nog sällan så att man blir stående. Blir man stående så är det väl bara att ta taxi därifrån och låta bilskroten hämta eländet på plats.

Vid jämförelse med tåg så missas ofta vissa omkostnader som blir högre när man åker kollektivt, som t.ex. högre slitage på väskor, paraplyer (vecklas ut och in vid varje byte där det saknas tak och råder nederbörd, för bilfärden så behöver man bara möjligtvis paraply i ändarna av färden), man behöver släpa runt på mer kläder för att klara de längre sträckorna mellan kollektivtrafiken och de egentliga platserna man reser mellan. Visst ska man vara utrustad för att klara svårt väder även när man åker bil, men den utrustningen kan bestå av att man har en trave gamla kläder/filtar i bagageutrymmet som man kan ta till ifall bilen havererar och undsättning dröjer. Det funkar däremot knappast att ha en uppsättning gamla kläder/filtar förvarade ombord på *varje* fordon i de olika kollektivtrafiksystem man nyttjar...
Användarvisningsbild
M_M

Re: Om bilkostnadskalkyler ...

Inläggav Inge » ons 30 okt, 2013 23:33

Det är inte ovanligt att servoolja och en del andra oljor blir en del av driftskostnaden för gamla bilar. I det fallet är det förstås relevant att slå ut särkostnaden för en reparation på ett antal tänkta mil för att jämföra med oljekostnaden och se om reparationen bör göras. Men det rör sig om en särkostnad och inte totalkostnaden.

Sedan spårade väl resonemanget ur lite när anekdoten berättades. Det är lite svårt att förstå hur flakmoppen kommer in i bilden..
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav M_M » tor 31 okt, 2013 0:21

Ja, om inte annat så är väl flakmoppen idag dyrare än den smakar som medel för person+godstransport.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav daniel_s » tor 31 okt, 2013 0:39

M_M, har du nånsin kört en bil med felaktig servostyrning? Det skulle jag inte göra frivilligt ens om det vore tillåtet. En vanlig sväng i en korsning är ett äventyr...

Inge skrev:
daniel_s skrev:
Inge skrev:Hur skulle en kvot mellan totalkostnaden och antalet mil kunna vara intressant för någon jämförelse?

Hur då? Vad jämför du med? Ge ett exempel, ty jag tror dig inte.

Tja, jag har en bil som jag oftast kör väldigt lite med, jag använder den mest till följande:
- åka till macken och tanka
- flytta omkring mellan olika gator för att undvika städdagar och -nätter
- periodvis dagliga resor för att undvika boendeparkeringsavgiften

Sen gör jag lite mer meningsfulla utflykter också, men det är högst tveksamt om det lönar sig jämfört med att åka mer tåg och taxi, dela bil med andra eller enstaka gånger låna/hyra en.

Nu är det ju så här, att jag är oftast rätt sent ute med att bestämma mig, så tågbiljetterna är oftast rätt dyra, så att det helt klart är mer än marginalkostnaden för att köra bil - det är alltså ofta "lönsamt" att köra bil vid det specifika tillfället. Men jag vill ju också veta om mitt beteende verkligen sparar några pengar på lång sikt, och det är där den här kvoten som du är så skeptisk till kommer in. Därför bör jag räkna in de fasta kostnaderna i milkostnaden, så att jag kan utvärdera bilinnehavet som sådant. Om jag alltid kommer fram till att det är idiotiskt, så bör jag väl överväga att låta skrota eländet.
daniel_s

Inläggav Inge » tor 31 okt, 2013 7:59

Exakt hur menar du att kvoten kommer in?

För övrigt är det jobbigt att köra en bil tänkt att ha servo utan serho eftersom hävarmar mm är dimensionerade utifrån att det skulle funnits servo. Ratten är mindre etc. Men det är ju inte frågan utan frågan är hur ofta man behöver fylla på olja och om det är lönt att åtgärda läckaget. Jag hade en gång i tiden en gammal BMW som läckte servoolja. Den körde jag så i nio år och jag är helt säker på att det var det lönsammaste. I början rörde det sig om en halv enlitersflaska om året. Mot slutet kanske två. Detta kostade mig från 5 till 20 öre per mil.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav M_M » tor 31 okt, 2013 16:33

Givetvis beror det på exakt vilken typ av fel det är på servot, men om det bara "lägger av", alltid eller ibland, så är det väl bara att ta i lite hårdare?

(OBS, detta säger jag som har erkänt klena armar, så det borde funka för rätt många personer).
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Acher90 » tis 16 feb, 2016 9:07

Hej alla!

Bränsleförbrukning beräknas online för varje väg

fyra typer av bränsle (petrol, E85, diesel, CNG, LPG)

t.ex. Distans mellan Helsingborg och Stockholm

Bensinförbrukning: 41.69lt
Bensinkostnad: 516.96kr

CNGförbrukning: 23.9kg
CNGkostnad: 375.23kr

Etanolförbrukning: 57.25lt
Etanolkostnad: 654.94kr

Dieselförbrukning: 25.01lt
Dieselkostnad: 295.37kr

LPGförbrukning: 45.86lt
LPGkostnad: 398.52kr
Acher90