Om bilkostnadskalkyler ...

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Om bilkostnadskalkyler ...

Inläggav Kantorn » mån 21 okt, 2013 10:22

Denna tråd är delad och flyttad från MTR-tråden om nya tåg. /Jourmaster

Odd skrev:En modern bil klarar Stockholm-Göteborg på runt eller under 350 kr enkel resa i bensinkostnad. Varför skall man då ta tåget till kanske det dubbla eller tredubbla kostnaden? Om man åker två eller tre personer så blir ju priset per person ännu lägre med bilen.

Värdeminskning pga körda mil, däckslitage, del i servicekostnader och sådant måste räknas på. Jag servar bilen var 1500 mil, det kostar minst 3000 kr. Alltså en pålaga på 2 kr per mil. Jag sliter ut mina däck på tre år. Det är två uppsättningar däck på 4000 kr vardera = 8000 kr. Detta efter 8000 körda mil Ooops... ytterligare en krona per mil. Ändå tror jag värdeminskningen är större än dessa tre kronor per mil, där har jag inte en aning dock.
Jag vet, man kommer kanske inte upp dina tågprissummor ändå, men folk som tror att bilen bara kostar bensin bedrar sig storligen.

Dock: Beställer man biljetter i lite god tid så kommer man undan med 195-kronorsbiljetter - även mellan Stockholm och Göteborg.
(Dags att införa enhetstaxa på SJ - 200 kr per biljett vart man än ska?)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7038
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: MTR köper nybyggda tåg! Citytåg...

Inläggav 2763 » tis 22 okt, 2013 7:52

Kantorn skrev:
Odd skrev:En modern bil klarar Stockholm-Göteborg på runt eller under 350 kr enkel resa i bensinkostnad. Varför skall man då ta tåget till kanske det dubbla eller tredubbla kostnaden? Om man åker två eller tre personer så blir ju priset per person ännu lägre med bilen.

Värdeminskning pga körda mil, däckslitage, del i servicekostnader och sådant måste räknas på. Jag servar bilen var 1500 mil, det kostar minst 3000 kr. Alltså en pålaga på 2 kr per mil. Jag sliter ut mina däck på tre år. Det är två uppsättningar däck på 4000 kr vardera = 8000 kr. Detta efter 8000 körda mil Ooops... ytterligare en krona per mil. Ändå tror jag värdeminskningen är större än dessa tre kronor per mil, där har jag inte en aning dock.
Jag vet, man kommer kanske inte upp dina tågprissummor ändå, men folk som tror att bilen bara kostar bensin bedrar sig storligen.

Servicekostnaden varierar, beroende på var i serviceprogrammet du är. Har du en gammal bil och är lite händig kan du ju faktiskt byta olja och filter var 1000:e mil för några hundralappar. Vad man kanske ofta glömmer är de servicar som kommer med jämna mellanrum (7 år eller 8000 mil har jag för mig det rätt ofta är) med kamremsbyte. De kostar ofta runt drygt det dubbla av vad en normalservice. Vilket alltså innebär att ungefär var fjärde service (om man kör "normalt") kostar dubbelt så mycket. Vilket gör att servicepålagan blir 2 kr 50 öre.

Sen ska man väl också komma ihåg att om man inte har köpt tjänsten "assistans" så har du en risk på att bli stående och inte komma fram alls - köper du en tågbiljett så har du ju ganska bra assistans när det kör ihop sig.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9709
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: MTR köper nybyggda tåg! Citytåg...

Inläggav Kantorn » tis 22 okt, 2013 9:13

2763 skrev:Vad man kanske ofta glömmer är de servicar som kommer med jämna mellanrum med kamremsbyte.

Eller så kör man bil med kamkedja, och slipper bytet, eftersom kedjan håller hela bilens livslängd och mer därtill.
Som min Toyota till exempel.
Men nu kom jag lite väl långt ifrån ursprungsfrågan...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7038
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: MTR köper nybyggda tåg! Citytåg...

Inläggav gbd » tis 22 okt, 2013 10:13

Nå, men sammanfattningsvis så är väl den faktiska milkostnaden för en bil ca 30-40kr milen om man räknar med allt såsom skatt, försäkring, service, bränsle odyl (har jag hört). (värdeminskning). Sen så att man som (privat)bilist ofta bara tänker på bränslekostnaden är väl ganska vanligt. Men på sätt och vis, så har man ändå en poäng, det är lite svårt att veta vad en tågbiljett ska kosta och en mindre variation skulle inte vara fel, man kan ju inte alltid vara ute god tid i förväg
gbd
 
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: MTR köper nybyggda tåg! Citytåg...

Inläggav Hechtwagen » tis 22 okt, 2013 11:31

Köp en ny volvo och kör 2000 mil om året och byt sedan till en ny volvo och milkostnaden blir lätt 30-40 kronor milen! Om det räcker!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1811
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: MTR köper nybyggda tåg! Citytåg...

Inläggav gbd » tis 22 okt, 2013 11:51

Har hört? Eller läst i postvagnen kanske...

Må vara att många bilister underskattar milkostnaden med några kronor. Men pajaskalkyler a la postvagn kan man klara sig utan. Ibland verkar de så korkade att man kan tro att de är framtagna på något statligt verk...

Men fasta kostnader är inte rörliga och kan inte korrekt och skall inte slås ut över driftomkostnaderna. De hör inte dit eftersom de inte finns där.

På det principiella planet råkar detta närmast av en slump vara väsentligt för det diskuterade ämnet eftersom samma sak gäller tåg. De fasta kostnaderna måste förvisso bäras av de samlade täckningsbidragen, men saknar betydelse för att avgöra lönsamheten hos enskilda avgångar.


Postvagnen? Inte då: http://www.testfakta.se/motor/article14599.ece http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/

Inte för att alla blar kommer upp dit men, omöjligt är det inte.
gbd
 
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: MTR köper nybyggda tåg! Citytåg...

Inläggav gbd » tis 22 okt, 2013 12:18

En bil är ett transportmedel, de flesta köper dem för att kunna transportera sig mellan pounkt A och påunkt B. då är det också rimligt att slå ut de kostnader som finns över körd sträcka. Det är inte en perfekt modell men rimlig om man ska göra en översiktlig jämförelse.

Men bilsvar är en publikation av ett statligt verk
Sen det här, vore det inte bättre att se om det man säger verkar rimligt snarare än vem som säger det. Jag tror det här just det som kallas Ad hominem-argument, men jag kan ha fel.
gbd
 
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: MTR köper nybyggda tåg! Citytåg...

Inläggav gbd » tis 22 okt, 2013 12:42

Jag såg det bara som lite lustigt eftersom jag just hade påpekat att postvagnskalkylerna var just så galna att man kunde tro att de var från ett statligt verk och du försvarar dig med att dina siffror var från ett statligt verk...


Nja, snarare säger du att man per definition ska förkasta det just för att det kom från ett statligt verk, dvs det är en dålig tes just pga av avsändaren.
gbd
 
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: MTR köper nybyggda tåg! Citytåg...

Inläggav Hechtwagen » tis 22 okt, 2013 13:32

Tänker man som Inge så är det nästan gratis att ha bil och tex taxiresor borde bara kosta en tiondel av vad dom gör! Som privatperson är det totalkostnaden för bilinnehavet delat med antalet körda mil som är den faktiska milkostnaden även om man kan rulla gratis i utförsbackarna... :cheesygrin:
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1811
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: MTR köper nybyggda tåg! Citytåg...

Inläggav gbd » tis 22 okt, 2013 13:51

Nja, med tanke på vad som ingår i kalkylerna, så verkar de rimliga. men om du är så säker på att kostnaderna är felaktiga vg presentera din egen kalkyl
gbd
 
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: MTR köper nybyggda tåg! Citytåg...

Inläggav Harald » tis 22 okt, 2013 14:47

Vilken kostnad som är relevant beror på vad det är för val man ska göra. Väljer man mellan att köpa bil eller inte så är den totala milkostnaden intressant, men om man har en bil och väljer mellan att göra en resa med den eller på något annat sätt, så är bilens fasta kostnader ointressanta för dem har man vare sig man kör eller ej. Då är det bara de extra kostnader som uppstår p.g.a. att man kör som intresanta.
Harald
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: MTR köper nybyggda tåg! Citytåg...

Inläggav 1 » tis 22 okt, 2013 14:50

Inge skrev:Den egentliga milkostnaden är bränslekostnaden plus några kronor för de (små) övriga kostnader som faktiskt påverkas av om bilen rullar en mil extra.


Självklart är det så. Men....

Men förutom de "rörliga kostnaderna" uppkomna på basis av bilens utnyttjande så är det tämligen vanligt förekommande att man helt bortser från de icke obetydliga fasta kostnaderna knutna till en bil.

En stor post är värdeminskningen. Alla som försökt kränga sin gamla bil vet att den presumtiva köparen först frågar efter ålder och därefter körda mil. Tämligen ofta i omvänd ordning.

Så nog kan man påstå att även en viss del av värdeminskningen kan bedömmas som "rörlig kostnad".

Nu är det ett faktum i Sverige att medborgarna sällan engagerar sig i priset på innehav av bil samt brännvin! På något förunderligt vis så tycks vissa levnadsomkostnader alltid få plats i en för övrigt trång budget.

I och för sig så har jag ingen direkt insikt i varför man skaffar bil. Men jag utgår från bekvämlighetsaspekten; köra barn till dagis, skola och andra aktiviteter, till och från arbetet, handla samt mindre utflykter till nära och kära.

På detta utnyttjande lastar man alla "fasta kostnader" - "vi måste bara ha en bil"!

Att sedan dra en repa fram och åter till Göteborg "kostar ju bara bensinen".

Men med det resonemanget blir ju det "nyttiga" utnyttjandet, vilket ofta inte producerar så många mil, hiskeligt dyrbart.

Törhända skulle det inte vara helt fel om man kring önskedrömmen om bilen sätter sig ner och verkligen kalkylerar vad den totala årskostnaden blir. Tänk vad ett inköp av ett månadskort i kollektivtrafiken + några nödvändiga taxiresor samt kanske hyrbil, skulle frigöra ekonomiska resurser för att vräka sig i 1 klass på X2000 och njuta av Mannerströms excellenta måltider. Och att därvid kunna softa och överlåta körandet till därtill anställa. Och att därutöver kanske leva några ytterligare trevliga år och inte bli en siffra i olycksstatistiken på landets vägar.

Filosoferar / Richard
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 20:33
Ort: Söderudd

Re: MTR köper nybyggda tåg! Citytåg...

Inläggav LÅ1 » tis 22 okt, 2013 16:54

Hechtwagen skrev:MTR har nu meddelat att de kommer köpa helt nya tåg för totalt 700 miljoner kronor för trafiken Cst-G som de har för avsikt att börja köra inom ett år. Vad kan det vara för nybyggda fordon som går så fort att få levererade, godkända och intrimmade? Och till ett så bra pris dessutom! MTR har i sammanhanget obegränsade resurser så där kommer det inte bli några peoblem utan det är tidsplanen jag höjer på ögonbrynen åt!

Och så Citytåg! IT- killen som har firman skrattar åt att Trafikverket lägger tidtabellerna utan datorer, om han nu är så datorfrälst så kan man ju fundera över varför Citytåg ett drygt halvår före trafikstarten inte ens har någon hemsida!

Ett stalltips är att Citytåg aldrig kommer igång med sin trafik efter att ha tjatat till sig massa tåglägen!

Vad är era funderingar kring dessa bolag?

"Tjatat till sig massa tåglägen"? Är det tjat som ger tåglägen?

Är det inte normalt att tidtabeller för järnvägen görs manuellt? Har fått för mig att man gör det, men det kanske är fel?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12258
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: MTR köper nybyggda tåg! Citytåg...

Inläggav daniel_s » lör 26 okt, 2013 21:32

Inge skrev:
Harald skrev:Vilken kostnad som är relevant beror på vad det är för val man ska göra. Väljer man mellan att köpa bil eller inte så är den totala milkostnaden intressant, men om man har en bil och väljer mellan att göra en resa med den eller på något annat sätt, så är bilens fasta kostnader ointressanta för dem har man vare sig man kör eller ej. Då är det bara de extra kostnader som uppstår p.g.a. att man kör som intresanta.

Nja det är väl en sanning med modifikation. Jag antar att du med total milkostnad avser kvoten mellan totalkostnaden och antalet körda mil. En sådan kvot är egentligen inte intressant för någon jämförelse. Om man funderar på att alls inneha bil är det totalkostnaden dom sådan som är intressant, inte totalkostnaden dividerad med ett antal mil. Totalkostnaden kan jämföras med kostnaden för ett stort antal resor betalda med biljetter, kontanter, periodvis mm. Dessa utförda med olika fordon och färdsätt med sinsemellan helt olika milkostnader.

Hur skulle en kvot mellan totalkostnaden och antalet mil kunna vara intressant för någon jämförelse?



Åtminstone om man kör ganska lite, så är den väldigt användbar vid beslut om reparationer på bilen eller om att avyttra den.
daniel_s
 
Inlägg: 11350
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: MTR köper nybyggda tåg! Citytåg...

Inläggav 1 » lör 26 okt, 2013 22:15

daniel_s skrev:Åtminstone om man kör ganska lite, så är den väldigt användbar vid beslut om reparationer på bilen eller om att avyttra den.


Sant tyvärr...! (fasen att Du pekade på denna faktor!! Jag älskar nedanstående skrälle!)

Jag är ägare till en Volvo 850 som gått ca 30.000 mil. Nu användes den mest av kär hustru när hon gör ett nedslag på vår "kobbe" sommartid. Kanske rullar den max 400 mil. Den går som en klocka, ingen rost och fortfarande snygg interiör. Men...

Vid senaste besiktningen påpekade besiktningskvinnan lite diskret att styrservon läcker olja + några andra småsaker. En begagnad servo med garanti kan man köpa för två papp. Men att plocka dit den kräver att man lyfter ut hela motorn. Med lite ytterligare plock är vi uppe i 22.000:- enligt erhållna offerter. Håller den låt oss säga fyra år till utan större arbeten så är vi uppe i ytterligare 13:75 kr/mil utöver skatt, försäkring, bensin etc.

Så nu får jag ta mig en funderare. Och frugan får ta flakmoppen...!

Suckar / Richard
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 20:33
Ort: Söderudd

Re: MTR köper nybyggda tåg! Citytåg...

Inläggav M_M » ons 30 okt, 2013 23:16

1 skrev:Jag är ägare till en Volvo 850 som gått ca 30.000 mil. Nu användes den mest av kär hustru när hon gör ett nedslag på vår "kobbe" sommartid. Kanske rullar den max 400 mil. Den går som en klocka, ingen rost och fortfarande snygg interiör. Men...

Vid senaste besiktningen påpekade besiktningskvinnan lite diskret att styrservon läcker olja + några andra småsaker. En begagnad servo med garanti kan man köpa för två papp. Men att plocka dit den kräver att man lyfter ut hela motorn. Med lite ytterligare plock är vi uppe i 22.000:- enligt erhållna offerter. Håller den låt oss säga fyra år till utan större arbeten så är vi uppe i ytterligare 13:75 kr/mil utöver skatt, försäkring, bensin etc.

Så nu får jag ta mig en funderare. Och frugan får ta flakmoppen...!


Måste servon fungera för att bilen ska bli godkänd i besiktningen? Jag inser att det är orimligt att försöka typgodkänna bilen som "bil utan servo" men det går kanske att få den godkänd ändå på något vis, värt att chansa om alternativet är skrotning.

Ja, eller så kanske det går att hälla i nån miljövänlig olja som det inte gör något ifall den läcker ut sakta men säkert.


Min poäng med det här inlägget är ungefär att visa på att de som räknar på dessa 30-40kr/mil har av någon anledning en tanke att samtliga funktioner på även en gammal bil måste fungera helt klanderfritt trots att en bil där rätt mycket är trasigt ändå stundtals är bekvämare än att åka kollektivt. 850:n är väl för övrigt en bil som man inte direkt lär behöva någon assistansförsäkring - den rasar nog sällan så att man blir stående. Blir man stående så är det väl bara att ta taxi därifrån och låta bilskroten hämta eländet på plats.


Vid jämförelse med tåg så missas ofta vissa omkostnader som blir högre när man åker kollektivt, som t.ex. högre slitage på väskor, paraplyer (vecklas ut och in vid varje byte där det saknas tak och råder nederbörd, för bilfärden så behöver man bara möjligtvis paraply i ändarna av färden), man behöver släpa runt på mer kläder för att klara de längre sträckorna mellan kollektivtrafiken och de egentliga platserna man reser mellan. Visst ska man vara utrustad för att klara svårt väder även när man åker bil, men den utrustningen kan bestå av att man har en trave gamla kläder/filtar i bagageutrymmet som man kan ta till ifall bilen havererar och undsättning dröjer. Det funkar däremot knappast att ha en uppsättning gamla kläder/filtar förvarade ombord på *varje* fordon i de olika kollektivtrafiksystem man nyttjar...
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Om bilkostnadskalkyler ...

Inläggav M_M » tor 31 okt, 2013 0:21

Ja, om inte annat så är väl flakmoppen idag dyrare än den smakar som medel för person+godstransport.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Om bilkostnadskalkyler ...

Inläggav daniel_s » tor 31 okt, 2013 0:39

M_M, har du nånsin kört en bil med felaktig servostyrning? Det skulle jag inte göra frivilligt ens om det vore tillåtet. En vanlig sväng i en korsning är ett äventyr...

Inge skrev:
daniel_s skrev:
Inge skrev:Hur skulle en kvot mellan totalkostnaden och antalet mil kunna vara intressant för någon jämförelse?


Åtminstone om man kör ganska lite, så är den väldigt användbar vid beslut om reparationer på bilen eller om att avyttra den.

Hur då? Vad jämför du med? Ge ett exempel, ty jag tror dig inte.


Tja, jag har en bil som jag oftast kör väldigt lite med, jag använder den mest till följande:
- åka till macken och tanka
- flytta omkring mellan olika gator för att undvika städdagar och -nätter
- periodvis dagliga resor för att undvika boendeparkeringsavgiften

Sen gör jag lite mer meningsfulla utflykter också, men det är högst tveksamt om det lönar sig jämfört med att åka mer tåg och taxi, dela bil med andra eller enstaka gånger låna/hyra en.

Nu är det ju så här, att jag är oftast rätt sent ute med att bestämma mig, så tågbiljetterna är oftast rätt dyra, så att det helt klart är mer än marginalkostnaden för att köra bil - det är alltså ofta "lönsamt" att köra bil vid det specifika tillfället. Men jag vill ju också veta om mitt beteende verkligen sparar några pengar på lång sikt, och det är där den här kvoten som du är så skeptisk till kommer in. Därför bör jag räkna in de fasta kostnaderna i milkostnaden, så att jag kan utvärdera bilinnehavet som sådant. Om jag alltid kommer fram till att det är idiotiskt, så bör jag väl överväga att låta skrota eländet.
daniel_s
 
Inlägg: 11350
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Om bilkostnadskalkyler ...

Inläggav M_M » tor 31 okt, 2013 16:33

Givetvis beror det på exakt vilken typ av fel det är på servot, men om det bara "lägger av", alltid eller ibland, så är det väl bara att ta i lite hårdare?

(OBS, detta säger jag som har erkänt klena armar, så det borde funka för rätt många personer).
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Om bilkostnadskalkyler ...

Inläggav Acher90 » tis 16 feb, 2016 9:07

Hej alla!

Bränsleförbrukning beräknas online för varje väg

fyra typer av bränsle (petrol, E85, diesel, CNG, LPG)

t.ex. Distans mellan Helsingborg och Stockholm

Bensinförbrukning: 41.69lt
Bensinkostnad: 516.96kr

CNGförbrukning: 23.9kg
CNGkostnad: 375.23kr

Etanolförbrukning: 57.25lt
Etanolkostnad: 654.94kr

Dieselförbrukning: 25.01lt
Dieselkostnad: 295.37kr

LPGförbrukning: 45.86lt
LPGkostnad: 398.52kr
Acher90
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 16 feb, 2016 8:58

Nästa

Återgå till Ordet är fritt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster