Om bilkostnadskalkyler ...

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Om bilkostnadskalkyler ...

Inläggav Kantorn » mån 21 okt, 2013 11:22

Denna tråd är delad och flyttad från MTR-tråden om nya tåg. /Jourmaster

Odd skrev:En modern bil klarar Stockholm-Göteborg på runt eller under 350 kr enkel resa i bensinkostnad. Varför skall man då ta tåget till kanske det dubbla eller tredubbla kostnaden? Om man åker två eller tre personer så blir ju priset per person ännu lägre med bilen.

Värdeminskning pga körda mil, däckslitage, del i servicekostnader och sådant måste räknas på. Jag servar bilen var 1500 mil, det kostar minst 3000 kr. Alltså en pålaga på 2 kr per mil. Jag sliter ut mina däck på tre år. Det är två uppsättningar däck på 4000 kr vardera = 8000 kr. Detta efter 8000 körda mil Ooops... ytterligare en krona per mil. Ändå tror jag värdeminskningen är större än dessa tre kronor per mil, där har jag inte en aning dock.
Jag vet, man kommer kanske inte upp dina tågprissummor ändå, men folk som tror att bilen bara kostar bensin bedrar sig storligen.

Dock: Beställer man biljetter i lite god tid så kommer man undan med 195-kronorsbiljetter - även mellan Stockholm och Göteborg.
(Dags att införa enhetstaxa på SJ - 200 kr per biljett vart man än ska?)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Re: MTR köper nybyggda tåg! Citytåg...

Inläggav 2763 » tis 22 okt, 2013 8:52

Kantorn skrev:
Odd skrev:En modern bil klarar Stockholm-Göteborg på runt eller under 350 kr enkel resa i bensinkostnad. Varför skall man då ta tåget till kanske det dubbla eller tredubbla kostnaden? Om man åker två eller tre personer så blir ju priset per person ännu lägre med bilen.

Värdeminskning pga körda mil, däckslitage, del i servicekostnader och sådant måste räknas på. Jag servar bilen var 1500 mil, det kostar minst 3000 kr. Alltså en pålaga på 2 kr per mil. Jag sliter ut mina däck på tre år. Det är två uppsättningar däck på 4000 kr vardera = 8000 kr. Detta efter 8000 körda mil Ooops... ytterligare en krona per mil. Ändå tror jag värdeminskningen är större än dessa tre kronor per mil, där har jag inte en aning dock.
Jag vet, man kommer kanske inte upp dina tågprissummor ändå, men folk som tror att bilen bara kostar bensin bedrar sig storligen.

Servicekostnaden varierar, beroende på var i serviceprogrammet du är. Har du en gammal bil och är lite händig kan du ju faktiskt byta olja och filter var 1000:e mil för några hundralappar. Vad man kanske ofta glömmer är de servicar som kommer med jämna mellanrum (7 år eller 8000 mil har jag för mig det rätt ofta är) med kamremsbyte. De kostar ofta runt drygt det dubbla av vad en normalservice. Vilket alltså innebär att ungefär var fjärde service (om man kör "normalt") kostar dubbelt så mycket. Vilket gör att servicepålagan blir 2 kr 50 öre.

Sen ska man väl också komma ihåg att om man inte har köpt tjänsten "assistans" så har du en risk på att bli stående och inte komma fram alls - köper du en tågbiljett så har du ju ganska bra assistans när det kör ihop sig.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Kantorn » tis 22 okt, 2013 10:13

2763 skrev:Vad man kanske ofta glömmer är de servicar som kommer med jämna mellanrum med kamremsbyte.

Eller så kör man bil med kamkedja, och slipper bytet, eftersom kedjan håller hela bilens livslängd och mer därtill.
Som min Toyota till exempel.
Men nu kom jag lite väl långt ifrån ursprungsfrågan...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav gbd » tis 22 okt, 2013 11:13

Nå, men sammanfattningsvis så är väl den faktiska milkostnaden för en bil ca 30-40kr milen om man räknar med allt såsom skatt, försäkring, service, bränsle odyl (har jag hört). (värdeminskning). Sen så att man som (privat)bilist ofta bara tänker på bränslekostnaden är väl ganska vanligt. Men på sätt och vis, så har man ändå en poäng, det är lite svårt att veta vad en tågbiljett ska kosta och en mindre variation skulle inte vara fel, man kan ju inte alltid vara ute god tid i förväg
gbd

Inläggav Inge » tis 22 okt, 2013 12:22

gbd skrev:Nå, men sammanfattningsvis så är väl den faktiska milkostnaden för en bil ca 30-40kr milen om man räknar med allt såsom skatt, försäkring, service, bränsle odyl (har jag hört). (värdeminskning). Sen så att man som (privat)bilist ofta bara tänker på bränslekostnaden är väl ganska vanligt. Men på sätt och vis, så har man ändå en poäng, det är lite svårt att veta vad en tågbiljett ska kosta och en mindre variation skulle inte vara fel, man kan ju inte alltid vara ute god tid i förväg

Har hört? Eller läst i postvagnen kanske...

Må vara att många bilister underskattar milkostnaden med några kronor. Men pajaskalkyler a la postvagn kan man klara sig utan. Ibland verkar de så korkade att man kan tro att de är framtagna på något statligt verk...

Men fasta kostnader är inte rörliga och kan inte korrekt och skall inte slås ut över driftomkostnaderna. De hör inte dit eftersom de inte finns där.

På det principiella planet råkar detta närmast av en slump vara väsentligt för det diskuterade ämnet eftersom samma sak gäller tåg. De fasta kostnaderna måste förvisso bäras av de samlade täckningsbidragen, men saknar betydelse för att avgöra lönsamheten hos enskilda avgångar.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Hechtwagen » tis 22 okt, 2013 12:31

Köp en ny volvo och kör 2000 mil om året och byt sedan till en ny volvo och milkostnaden blir lätt 30-40 kronor milen! Om det räcker!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Inge » tis 22 okt, 2013 12:35

Hechtwagen skrev:Köp en ny volvo och kör 2000 mil om året och byt sedan till en ny volvo och milkostnaden blir lätt 30-40 kronor milen! Om det räcker!

Under förutsättning att du använder normalt språkbruk har du helt enkelt fel. Men förmodligen använder du begreppet milkostnad på ett annorlunda vis.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav gbd » tis 22 okt, 2013 12:51

Må vara att många bilister underskattar milkostnaden med några kronor. Men pajaskalkyler a la postvagn kan man klara sig utan. Ibland verkar de så korkade att man kan tro att de är framtagna på något statligt verk...

Men fasta kostnader är inte rörliga och kan inte korrekt och skall inte slås ut över driftomkostnaderna. De hör inte dit eftersom de inte finns där.

På det principiella planet råkar detta närmast av en slump vara väsentligt för det diskuterade ämnet eftersom samma sak gäller tåg. De fasta kostnaderna måste förvisso bäras av de samlade täckningsbidragen, men saknar betydelse för att avgöra lönsamheten hos enskilda avgångar.

Postvagnen? Inte då: http://www.testfakta.se/motor/article14599.ece http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/

Inte för att alla blar kommer upp dit men, omöjligt är det inte.
gbd

Inläggav Inge » tis 22 okt, 2013 13:03

gbd skrev:

Postvagnen? Inte då: http://www.testfakta.se/motor/article14599.ece http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/

Inte för att alla blar kommer upp dit men, omöjligt är det inte.

Nehe där ser man. Men bilsvar är en publikation av ett statligt verk.. Testfakta en journalistprodukt på TT-nivå.

Nåväl om man nu på grund av en eller annan agenda vill införa egna definitioner av milkostnader så är det knappas någon som hindrar. Det stora problemet uppstår när man tar dessa egenpåhittade milkostnader och för in dem i en jämförelse som förutsätter att milkostnaderna är definierade på normalt vis, dvs den merkostnad som uppstår få fordonet körs ytterligare en mil. Då får man en kalkyl på postvagnsnivå och slutsatser som är helt åt skogen.
Senast redigerad av Inge tis 22 okt, 2013 13:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav gbd » tis 22 okt, 2013 13:18

En bil är ett transportmedel, de flesta köper dem för att kunna transportera sig mellan pounkt A och påunkt B. då är det också rimligt att slå ut de kostnader som finns över körd sträcka. Det är inte en perfekt modell men rimlig om man ska göra en översiktlig jämförelse.

Men bilsvar är en publikation av ett statligt verk
Sen det här, vore det inte bättre att se om det man säger verkar rimligt snarare än vem som säger det. Jag tror det här just det som kallas Ad hominem-argument, men jag kan ha fel.
gbd

Inläggav Inge » tis 22 okt, 2013 13:24

gbd skrev:En bil är ett transportmedel, de flesta köper dem för att kunna transportera sig mellan pounkt A och påunkt B. då är det också rimligt att slå ut de kostnader som finns över körd sträcka. Det är inte en perfekt modell men rimlig om man ska göra en översiktlig jämförelse.

Men bilsvar är en publikation av ett statligt verk
Sen det här, vore det inte bättre att se om det man säger verkar rimligt snarare än vem som säger det. Jag tror det här just det som kallas Ad hominem-argument, men jag kan ha fel.

Jag såg det bara som lite lustigt eftersom jag just hade påpekat att postvagnskalkylerna var just så galna att man kunde tro att de var från ett statligt verk och du försvarar dig med att dina siffror var från ett statligt verk...
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav gbd » tis 22 okt, 2013 13:42

Jag såg det bara som lite lustigt eftersom jag just hade påpekat att postvagnskalkylerna var just så galna att man kunde tro att de var från ett statligt verk och du försvarar dig med att dina siffror var från ett statligt verk...

Nja, snarare säger du att man per definition ska förkasta det just för att det kom från ett statligt verk, dvs det är en dålig tes just pga av avsändaren.
gbd

Inläggav Inge » tis 22 okt, 2013 13:52

gbd skrev:

Nja, snarare säger du att man per definition ska förkasta det just för att det kom från ett statligt verk, dvs det är en dålig tes just pga av avsändaren.

Problemet är väl snarare att du inte inser att de siffror du använder för att göra en jämförelse är fullständigt irrelevanta för den jämförelse du gör, bara för att någon som du upplever som en auktoritet döpt dem till samma sak som de siffror du egentligen skulle behövt för din jämförelse.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Hechtwagen » tis 22 okt, 2013 14:32

Tänker man som Inge så är det nästan gratis att ha bil och tex taxiresor borde bara kosta en tiondel av vad dom gör! Som privatperson är det totalkostnaden för bilinnehavet delat med antalet körda mil som är den faktiska milkostnaden även om man kan rulla gratis i utförsbackarna... :cheesygrin:
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav gbd » tis 22 okt, 2013 14:51

Nja, med tanke på vad som ingår i kalkylerna, så verkar de rimliga. men om du är så säker på att kostnaderna är felaktiga vg presentera din egen kalkyl
gbd

Inläggav Inge » tis 22 okt, 2013 15:07

Den egentliga milkostnaden är bränslekostnaden plus några kronor för de (små) övriga kostnader som faktiskt påverkas av om bilen rullar en mil extra.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Harald » tis 22 okt, 2013 15:47

Vilken kostnad som är relevant beror på vad det är för val man ska göra. Väljer man mellan att köpa bil eller inte så är den totala milkostnaden intressant, men om man har en bil och väljer mellan att göra en resa med den eller på något annat sätt, så är bilens fasta kostnader ointressanta för dem har man vare sig man kör eller ej. Då är det bara de extra kostnader som uppstår p.g.a. att man kör som intresanta.
Harald

Inläggav 1 » tis 22 okt, 2013 15:50

Inge skrev:Den egentliga milkostnaden är bränslekostnaden plus några kronor för de (små) övriga kostnader som faktiskt påverkas av om bilen rullar en mil extra.

Självklart är det så. Men....

Men förutom de "rörliga kostnaderna" uppkomna på basis av bilens utnyttjande så är det tämligen vanligt förekommande att man helt bortser från de icke obetydliga fasta kostnaderna knutna till en bil.

En stor post är värdeminskningen. Alla som försökt kränga sin gamla bil vet att den presumtiva köparen först frågar efter ålder och därefter körda mil. Tämligen ofta i omvänd ordning.

Så nog kan man påstå att även en viss del av värdeminskningen kan bedömmas som "rörlig kostnad".

Nu är det ett faktum i Sverige att medborgarna sällan engagerar sig i priset på innehav av bil samt brännvin! På något förunderligt vis så tycks vissa levnadsomkostnader alltid få plats i en för övrigt trång budget.

I och för sig så har jag ingen direkt insikt i varför man skaffar bil. Men jag utgår från bekvämlighetsaspekten; köra barn till dagis, skola och andra aktiviteter, till och från arbetet, handla samt mindre utflykter till nära och kära.

På detta utnyttjande lastar man alla "fasta kostnader" - "vi måste bara ha en bil"!

Att sedan dra en repa fram och åter till Göteborg "kostar ju bara bensinen".

Men med det resonemanget blir ju det "nyttiga" utnyttjandet, vilket ofta inte producerar så många mil, hiskeligt dyrbart.

Törhända skulle det inte vara helt fel om man kring önskedrömmen om bilen sätter sig ner och verkligen kalkylerar vad den totala årskostnaden blir. Tänk vad ett inköp av ett månadskort i kollektivtrafiken + några nödvändiga taxiresor samt kanske hyrbil, skulle frigöra ekonomiska resurser för att vräka sig i 1 klass på X2000 och njuta av Mannerströms excellenta måltider. Och att därvid kunna softa och överlåta körandet till därtill anställa. Och att därutöver kanske leva några ytterligare trevliga år och inte bli en siffra i olycksstatistiken på landets vägar.

Filosoferar / Richard
Användarvisningsbild
1

Inläggav LÅ1 » tis 22 okt, 2013 17:54

Hechtwagen skrev:MTR har nu meddelat att de kommer köpa helt nya tåg för totalt 700 miljoner kronor för trafiken Cst-G som de har för avsikt att börja köra inom ett år. Vad kan det vara för nybyggda fordon som går så fort att få levererade, godkända och intrimmade? Och till ett så bra pris dessutom! MTR har i sammanhanget obegränsade resurser så där kommer det inte bli några peoblem utan det är tidsplanen jag höjer på ögonbrynen åt!

Och så Citytåg! IT- killen som har firman skrattar åt att Trafikverket lägger tidtabellerna utan datorer, om han nu är så datorfrälst så kan man ju fundera över varför Citytåg ett drygt halvår före trafikstarten inte ens har någon hemsida!

Ett stalltips är att Citytåg aldrig kommer igång med sin trafik efter att ha tjatat till sig massa tåglägen!

Vad är era funderingar kring dessa bolag?

"Tjatat till sig massa tåglägen"? Är det tjat som ger tåglägen?

Är det inte normalt att tidtabeller för järnvägen görs manuellt? Har fått för mig att man gör det, men det kanske är fel?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Inge » fre 25 okt, 2013 18:55

Harald skrev:Vilken kostnad som är relevant beror på vad det är för val man ska göra. Väljer man mellan att köpa bil eller inte så är den totala milkostnaden intressant, men om man har en bil och väljer mellan att göra en resa med den eller på något annat sätt, så är bilens fasta kostnader ointressanta för dem har man vare sig man kör eller ej. Då är det bara de extra kostnader som uppstår p.g.a. att man kör som intresanta.

Nja det är väl en sanning med modifikation. Jag antar att du med total milkostnad avser kvoten mellan totalkostnaden och antalet körda mil. En sådan kvot är egentligen inte intressant för någon jämförelse. Om man funderar på att alls inneha bil är det totalkostnaden dom sådan som är intressant, inte totalkostnaden dividerad med ett antal mil. Totalkostnaden kan jämföras med kostnaden för ett stort antal resor betalda med biljetter, kontanter, periodvis mm. Dessa utförda med olika fordon och färdsätt med sinsemellan helt olika milkostnader.

Hur skulle en kvot mellan totalkostnaden och antalet mil kunna vara intressant för någon jämförelse?
Användarvisningsbild
Inge

Nästa

Återgå till Ordet är fritt