Om Klara skyddsrum (Nära T-centralen)

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Om Klara skyddsrum (Nära T-centralen)

Inläggav LÅ1 » ons 02 okt, 2013 12:21

Kom att fundera på hur bygget av Citybanan och framför allt gångvägarna upp mot Vasagatan påverkar skyddsrumsanläggningen som finns där. Wikipedialänk "Klara Skyddsrum".

Tittar man på bilden där och i en lång bloggartikel om skyddsrummet så verkar det som om det finns gångar under de två gamla T-baneperrongerna som skulle kunna påverkas. Men det kanske inte kolliderar. Dessa gångar tycks ju inte vara hemliga, men de syns inte på skisserna över stationsbyggnaden. T.ex. bilden här. Det är nog området vid punkt 6 på skissen som kan komma i närheten av skyddsrummets tunnlar.

Det är möjligt att skyddsrummet varit uppe i en annan tråd?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Om Klara skyddsrum (Nära T-centralen)

Inläggav Kjell L » ons 02 okt, 2013 18:49

Blindtarmen från skyddsrummet går till vänster om punkt 6 på teckningen. Alltså ingen konflikt som jag ser det.

menar

Kjell L
Kjell L

Inläggav M_M » sön 06 okt, 2013 23:47

Skyddsrummens betydelse i större städer är väl för övrigt rätt så överspelat?

Vad ska de egentligen kunna skydda mot? (Då avser jag alltså inte specifika handlingar utan samtliga handlingar som någon har möjlighet att utföra för att uppnå ett specifikt mål, t.ex. främmande land som vill lamslå huvudstaden -> atombomb -> goodbye Stockholm eller terrorister som ändå lär hitta folkmassor att spränga i och där det dessutom knappast går att förvarna så att folk kan ta sig till skydsrum)
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav R.Lindmark » mån 07 okt, 2013 7:35

M_M skrev:Skyddsrummens betydelse i större städer är väl för övrigt rätt så överspelat?

Vad ska de egentligen kunna skydda mot? (Då avser jag alltså inte specifika handlingar utan samtliga handlingar som någon har möjlighet att utföra för att uppnå ett specifikt mål, t.ex. främmande land som vill lamslå huvudstaden -> atombomb -> goodbye Stockholm eller terrorister som ändå lär hitta folkmassor att spränga i och där det dessutom knappast går att förvarna så att folk kan ta sig till skydsrum)

Hur ofta förs krig genom strategisk kärnvapenbekämpning av städer?

Nu vet inte jag hur detta skyddsrum när beskaffat men skyddsrummens syfte är ju inte att skydda mot direktbekämpning utan som skydd för civilbefolkning när infrastrukur och andra viktiga militära mål bekämpas. Civila är normalt sett inte måltavlor i krig men städer kan ändå behöva bombas.
Användarvisningsbild
R.Lindmark

Inläggav M_M » tis 08 okt, 2013 10:28

R.Lindmark skrev:
M_M skrev:Skyddsrummens betydelse i större städer är väl för övrigt rätt så överspelat?

Hur ofta förs krig genom strategisk kärnvapenbekämpning av städer?

Nu vet inte jag hur detta skyddsrum när beskaffat men skyddsrummens syfte är ju inte att skydda mot direktbekämpning utan som skydd för civilbefolkning när infrastrukur och andra viktiga militära mål bekämpas. Civila är normalt sett inte måltavlor i krig men städer kan ändå behöva bombas.

Min poäng är ungefär att sannolikheten att skyddsrummen kommer behövas är väl rätt låg - och om de väl behövs så lär de ändå dels inte räcka till i form av att folk inte får plats och dels så är sannolikheten stor att folk ändå inte hinner evakueras till skyddsrum innan det är för sent. Eller?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav R.Lindmark » tis 08 okt, 2013 12:42

M_M skrev:Min poäng är ungefär att sannolikheten att skyddsrummen kommer behövas är väl rätt låg - och om de väl behövs så lär de ändå dels inte räcka till i form av att folk inte får plats och dels så är sannolikheten stor att folk ändå inte hinner evakueras till skyddsrum innan det är för sent. Eller?

Sannolikheten är väl som du säger inte så stor just nu. Men vet hur vår omvärd ser ut om 10år?

Om en attack skulle komma imorgon så skulle nog inte någon hinna ner i något skyddsrum dels för att det är tveksamt om något larm skulle gå (man skulle på sin höjd skicka upp incidentberedskapen om de inte är lediga lex annandag påsk), dels skulle ingen fatta vad det var för oljud om larmet kom igång och dels för att ingen skulle hitta till sitt närmaste skyddsrum. På sin höjd skulle väl folk börja leta sig ner i tunnelbanan när det börjar smälla.

Är man däremot beredd på att en attack kan komma (som man var under kalla kriget) kommer flyglarmet ljuda, folk vet vad varningssignalen betyder och är medvetna om var skyddsrummen ligger. Sedan får nog inte alla plats i de bästa skyddsrummen men det är ju bättre än att ingen får plats.

Nu tror jag givetvis precis som du att dedär skyddsummen inte kommer användas, men det är en bra försäkring om skiten träffar fläkten.
Användarvisningsbild
R.Lindmark

Inläggav roggek » tis 08 okt, 2013 12:59

Visst kommer vissa av Stockholms invånare att överleva om det smäller, lite som Mad Max bortom Thunderdome. men vi kommer efter ett kärnvapenkrig/terrorhandling, vara mycket mer hänsynslösa gentemot våra medmänniskor än vi är idag...

Och då kommer en mindre "grupp människor" antagligen att ha gjort Klara Skyddsrum till sitt eget "privata" näste...
Har du den dagen inget av värde att byta till, så får du sova ute i kylan...
Lite som i filmen ovan jag länkar till...
Människan är i grunden ett rovdjur, glöm aldrig det...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Claes Thure Moberg » tis 08 okt, 2013 14:19

De stora skyddsrummen kom till i en helt annan tidsålder. En tid som präglades av en helt annan världsbild. Själv växte jag upp i 50- och 60-talets Stockholm. Det var en tid som låg 10-20 år efter andra världskrigets omfattande terrorbombningar av London, Liverpool, Coventry, Hamburg, Dresden ...... you name it. Samtidigt hade stormakterna utvecklat atombomben, som var ännu mera "powerful".

Min ungdom präglades att "alla" visste att Sovjetunionen skulle anfalla. Problemet låg inte "om" Ryssen skulle komma, det var frågan om "när". Dessutom ansåg höga officerare i stormakterna att man kunde "vinna" ett atomkrig. Sålunda fick vi redan i skolan utbildning i hur man skulle agera om "bomben" släpptes. Och skyddsrum byggdes i alla flerbostadshus där befolkningen kunde söka skydd. Man hade också evakureringsplaner för alla större samhällen. Själv minns jag en övning på 1950-talet där man genomförde en storskalig evakuering av en stor del av Stockholms invånare. Ovanpå detta byggdes gigantiska anläggningar i de stora städernas centrala områden. Ifall fienden skulle anfalla under arbetstid. Och alla visste ju vem (fi) var. Mycket av det som då byggdes är dagens stora parkeringsgarage och andra underjordiska anläggningar.

Precis som så många gånger tidigare så förberedde sig 1950-, 60- och 70-talets politiker och militärer för att utkämpa det "senaste kriget". Men utvecklingen sedan dess har visat att de här anläggningarna är helt onödiga och saknar totalt militärt värde. Man kan inte längre "vinna" ett kärnvapenkrig. Det är till och med osannolikt att någon skulle försöka utkämpa ett sådant. I vart fall mot oss. Klassisk "terrorbombning" har inte heller någon större militär nytta. Och skulle någon ny "hotbild" dyka upp så är det osannolikt att denna har att göra med 1940-, 50-, 60-, eller 70-talets hot och risker.

Därför avvecklar man också mycket av de här anläggningarna. Som byggdes för stora kostnader för inte så länge sedan.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg

Inläggav BSB101 » tis 08 okt, 2013 14:34

Man kan prata om militär nytta av storskaliga attacker mot civilbefolkningen man vill. Historien visar att plundringar, attacker och rena utrensningar riktade mot civilbefolkningen har förekommit och förekommer i krig. Sedan kan vi lika lite som vi på 70-talet kunde förutspå hur världen skulle se ut 20 år framåt förutse hur det ser ut om 20 år. Med de inte sagt att vi ska bygga skyddsrum i varenda hus men det kan vara smart att underhålla de vi har (vilket även sker av många fastighetsägare).
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav LÅ1 » tis 08 okt, 2013 17:38

Även vissa T-banestationer var väl förberedda för att bli skyddsrum? Kanske inte atombombsäkra, men i alla fall säkrare att vistas i än att vara uppe på gatan om bomber och delar av byggnader skulle börja falla.
LÅ1

Inläggav BSB101 » ons 09 okt, 2013 7:28

Alla underjordiska stationer på TUB3 och stationer som Östermalmstorg borde fungera rätt bra som skyddsrum med tanke på djupet de ligger. Sedan saknas sådana saker som skyddsdörrar och dylikt (iaf har inte jag sett några) men viss skydd borde det ge precis som i exempelvis London under WWII.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav LÅ1 » tor 10 okt, 2013 9:22

BSB101 skrev:Alla underjordiska stationer på TUB3 och stationer som Östermalmstorg borde fungera rätt bra som skyddsrum med tanke på djupet de ligger. Sedan saknas sådana saker som skyddsdörrar och dylikt (iaf har inte jag sett några) men viss skydd borde det ge precis som i exempelvis London under WWII.

Det finns någon form av barriär, att sätta upp vid behov, på vissa stationer. Eller har i alla fall funnits i modern tid. Och i golvet finns då små fästen.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » lör 01 aug, 2015 10:32

En artikel på svd.se om skyddsrum: "Så blev Sverige världsbäst på skyddsrum"
LÅ1

Återgå till Ordet är fritt