Switch to mobile style

Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer

Inläggav Jörgen_G » tis 15 jan, 2013 9:29

Jodå Kantorn - helt rätt. Norra Bantorget-macken hade en hel hop med bensinmärken till försäljning. Vilka kommer jag inte ihåg.

Flermärkesmacken vid Lindhagensplan försvann mycket riktigt som multimack för cirka tjugo år sedan, kommer inte ihåg mer exakt än så. Gulf/Q8, Shell och BP vill jag minnas fanns där. Sedan något år har den macken ett alldeles nybyggt bostadshus (kvarteret Iskristallen) som närmaste granne!

mvh /Jörgen G
Användarvisningsbild
Jörgen_G

Inläggav Harald » tis 15 jan, 2013 9:48

Såvitt jag minns hade macken vid Lindhagensplan alla de rikstäckande märkena, d.v.s. Shell, Gulf, BP, Esso, IC, Nynäs, Caltex och Koppartrans, möjligen med undatag av Koppartrans.
Harald

Inläggav Jörgen_G » tis 15 jan, 2013 9:55

Harald skrev:Såvitt jag minns hade macken vid Lindhagensplan alla de rikstäckande märkena, d.v.s. Shell, Gulf, BP, Esso, IC, Nynäs, Caltex och Koppartrans, möjligen med undatag av Koppartrans.

Mycket möjligt att det var så tidigare Harald. Jag relaterar till tiden från mitten av 80-talet, då jag flyttade till trakten och har minnen från macken.

mvh /Jörgen G
Användarvisningsbild
Jörgen_G

Inläggav 2763 » tis 05 feb, 2013 12:54

Inge skrev:Shell på Folkungagatan har nu stängt.

Men det verkar som om det skall bli St1 istället (obemannat).

Lite synd kanske, men samtidigt var man långt efter sin tid och försökte hålla uppe bensinpriserna för att subventionera kioskförsäljningen.

Det är inte alla ST1-mackar som är obemannade

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Kantorn » tor 24 sep, 2015 10:52

Inge skrev:
Stefan Widén skrev:Om man ska gå på rubriken så är det väl endast OK/Q8 vid Slussen som är i någolunda orginalskick. Dvs samma bolag, samma utformnig, osv. Men den ligger ju pyrt till då man ska bygga om Slussen. Gamla BP på Birger Jarlsgatan kan väl även den vara i intresssant men då den ligger i en fastighet lär väl även den ligga i nära på att bli avvecklad. Statoil på Birger Jarlsgatan har fått ett nytt hus men har i princip samma logistiklösning som orginalet. Lindhagen har väl kvar gamla huset men som sagt när det bara är ett märke så har man tappat det som var unikt för den stationen.

Det är ju synd att inte Shell på Strandvägen fick vara kvar med sitt unika stationshus som idag är centrum för skärgårdsturismen.

Stefan

Vad gäller den nedre stationen på Birger Jarlsgatan så är det nog samma hus. Men reducerat med torn och vingar.

Det var ursprungligen en Prattsstation. Såld till Standard Oil 1925, från 1939 skyltad esso dvs säga ess-o , S-O, Standard Oil, ingen ägsrförändring den gången alltså. Senare såld till Statoil och omskyltad och sedan såld igen. En lustigheter är att de nya Circle-K skyltarna som skall upp till våren faktiskt påminner grafiskt om de gamla Prattsskyltarna !

Ess-O - Standard Oil skulle också kunna betyda EssO - S-O - StatOil. Men det gör det inte. (behöver inte föras till protokollet...)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav 643 » fre 25 sep, 2015 12:01

Den möjligen brandfarligaste av dem alla låg nere i ett parkeringsgarage i kvarteret
Geten med infart från Döbelnsgatan 31 och utfart mot Tulegatan - mitt i kvarteret!
Minns tyvärr inte bolagsnamnet eller hur länge den fanns kvar (dock minst till 1973)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav 643 » lör 26 sep, 2015 19:08

Inge skrev:Fanns flera sådana. Bla en OK under folksamhuset. Den fanns kvar på 90-talet, möjligen till och med in i nuvarande årtusende.

Kanske "Inge" kan dela med sig av sitt kunnande? :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav Jeff » lör 03 okt, 2015 14:32

Det fanns en liten Uno-X bensinstation på Malmgårdgatan Södermalm. Tror den försvann på slutet av 90-talet.
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarvisningsbild
Jeff

Inläggav roggek » sön 01 jan, 2017 1:17

Inge skrev:Södermalms sista bensinstation, OKQ8 vid Slussen är borta och har varit så ett tag.

Är det övernitiskt säkerhetstänkande som gör att en stadsdel med över 100.000 invånare nu helt saknar bensinstationer?

I övriga innerstan ser det inte mycket bättre ut. Östermalm och Norrmalm delar numer på endast två stationer, de båda Cirkle-K längs Birger Jarlsgatan. Kungsholmen har två stationer. En Preem och en Shell.

(Norra Djurgården inklusive Värtahamnen har fyra, men det är ju inte riktigt innerstan, även om det är innanför tulllarna)

Det var/är väl en regeringsfråga som avgör att det inte skall finnas bensinstationer i innerstaden eller tättbebyggt område...
Redan 1995 diskuterades frågan i Stadshuset...Och miljöbalkens 2 kapitel behandlar frågan...

Så jag gissar på att OK/Q8 vid Slussen har haft någon form av dispens fram tills nu...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Föregående

Återgå till Ordet är fritt