Switch to mobile style

Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer

Inläggav LÅ1 » lör 12 jan, 2013 1:34

Hur många bensinstationer finns det inom tullarna i Stockholm?
Och kommer någon att finnas kvar om så där tre år?

Hittade detta inlägg i ämnet!

Jag har för mig att man en gång gjorde en test och tömde en tankbil med vatten på gatan vid bensinstationen på bilden i ovanstående länk. Detta för att se vart det tog vägen. Hur långt det rann innan det var nere i avloppsbrunnarna.

Men tänk motsvarande händelse i verkligheten, på Valhallavägen, vid en T-banenedgång, eller ventilationsgaller! Och ett tåg med gnistor vid strömskenan! Mardröm!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Kulturhistoriskt intressanta bensinstationer

Inläggav Inge » lör 12 jan, 2013 1:45

OK/Q8: 2
Shell/st1: 3 + 1 vid Ropsten utanför biltullen
Statoil/Jet: 3 + 1 vid Ropsten utanför biltullen
Preem: 1 + 1 för båtar vid Hornstull

OKQ8 vid Värtavägen kan man lika bra lägga ned. Den är dyr. Detsamma kan sägas om Shell på Folkungagatan.

Av dessa 13 ligger sex "i stan", sex på Djurgården/Gärdet inkl. Värtan samt dessutom båtstationen på Söder.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Harald » lör 12 jan, 2013 3:49

Vid Lindhagensplan fanns på 60-talet en "universalstation". Den hade alla då förekommande bensinmärken (åtta stycken). Nu ser jag på googlebilden att det ligger en Shellstation där. Är det någon som vet när förändringen skedde?
Harald

Inläggav Inge » lör 12 jan, 2013 9:09

Nej, men det är minst 20 år sedan. Tror att det fanns en liknande på Ringvägen också, nu helt borta.

Som svarsindikation på andra delen av frågan så har halveringstiden för innerstadsstationer varit ungefär tio år. De senaste tio åren har förutom den i blogglänken nämnda Shellstationen på Strandvägen, en OK på Kungsholmen (under Essingeleden), en Jet vid norra station och två Norsk Hydro på söder försvunnint och kanske någon ytterligare som jag glömt. För 20 eller 30 år sedan fanns många.

De sex som finns kvar idag är förutom Shellstationen som Harald nämner en Preemstation på Norr Mälarstrand. På söder har vi de ovan och i bloggen nämnda Shell och OKQ8 stationerna, Katarinaberget resp. Folkungagatan och på Östermalm ligger de båda Statoilatationerna längs Birger Jarlsgatan.

Sedan tror jag det funnits någon intern OK-anläggning inne i Folksamhuset. Skull bli förvånad on den finns kvar, men vet egentligen inte. Jag kom nu också på att det finns en Såifa (Preem pump) för lastbilar i Värtan. Men det är ju varken innerstan eller någon riktig station.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Stefan Widén » lör 12 jan, 2013 10:05

Om man ska gå på rubriken så är det väl endast OK/Q8 vid Slussen som är i någolunda orginalskick. Dvs samma bolag, samma utformnig, osv. Men den ligger ju pyrt till då man ska bygga om Slussen. Gamla BP på Birger Jarlsgatan kan väl även den vara i intresssant men då den ligger i en fastighet lär väl även den ligga i nära på att bli avvecklad. Statoil på Birger Jarlsgatan har fått ett nytt hus men har i princip samma logistiklösning som orginalet. Lindhagen har väl kvar gamla huset men som sagt när det bara är ett märke så har man tappat det som var unikt för den stationen.

Det är ju synd att inte Shell på Strandvägen fick vara kvar med sitt unika stationshus som idag är centrum för skärgårdsturismen.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav Inge » lör 12 jan, 2013 10:16

Jag undrar om det egentligen är någon mer än OK-stationen som för övrigt bytt namn till OKQ8 som verkligen tillhör det bolag som skyltas. Misstänker att övriga fem är privata stationer med franchiseavtal.

När det kommer till orginalbyggnader så hör nog även OKQ8 på Gärdet till den kategorin. Den tillhör ju också ett släkte av förr vanliga, men nu nästan utdöda, stationer med bara ett par pumpar infälda i fasaden på ett större hus. Så man kan ju förstå skönhetsrådets poäng, men dessa stationer är naturligtvis samtidigt hopplöst olönsamma.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav M_M » lör 12 jan, 2013 13:55

Inge skrev:OK/Q8: 2

OKQ8 vid Värtavägen kan man lika bra lägga ned. Den är dyr. Detsamma kan sägas om Shell på Folkungagatan.

Av dessa 13 ligger sex "i stan", sex på Djurgården/Gärdet inkl. Värtan samt dessutom båtstationen på Söder.

Sen när blev 2 + 3+1 + 3+1 + 1+1 = 13? :wink:
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Inge » lör 12 jan, 2013 14:14

Hmm jag ändrade när jag fick för mig att jag glömt båtstationen, men det hade jag tydligen inte. Det är bra att du är med! Å andra sidan så hade jag glömt Såifa-pumpen. Så det blir ju faktiskt 6 på Gärdet och 13 totalt ändå.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Jimmy » lör 12 jan, 2013 18:28

Hej.
Om du med båtstationen på Södermalm menar båtmacken vid Liljeholmsbron så har den inte varit verksam sedan åtminstone sommaren 2011.

Jimmy
Jimmy

Inläggav Inge » tis 15 jan, 2013 3:04

Jaha, då kan vi avfärda den från listan, jag skrev ur minnet...Borde kanske kontrollerat först. Det var väl den sista båtstationen i innerstan? -Synd att Preem på Norr Mälarstrand inte utnyttjar sitt läge, men man får väl inte förstås. En sådan kombinerad station vore annars kulturhistoriskt värdefullt att bevara och sedan Shell på Strandvägen är nedlagt är det ju bara denna som har läget kvar.

Om vi fortsätter på det kulturhistoriska temat så har kanske inte Shell vid Lindhagensplan så högt värde. Å andra sidan ligger den bra till och servar många utan att störa och det behövs faktiskt åtminstone någon station i varje stadsdel.

Över till Södermalm, så torde Shell på Folkungagatan också vara tämligen befriad från Kulturhistoriskt värde. Men risken är förstås att politikerna använder den som alibi när de trumfar igenom stängningen av den i motsats mycket bevaransvärda IC-OK-OKQ8 stationen i Katarinaberget, för att bygga prestigeterminalen för bussarna. Det är väl här Skönhetsrådets utlåtande har sin udd.

På Östermalm finns som sagt de båda Statoilstationerna på Birger Jarlsgaran. Den södra är förstås den kulturhistoriskt värdefullaste. Den ligger dessutom bättre till funktionsmässigt och vidare ligger ju ytterligare en Statoilstation i Frescati. Det rimliga är att stänga den norra om någon nu nödvändigtvis måste stängas. Vad som eventuellt talar mot det är att den ligger i det hus och den bostadsrättsförening som det tidigare Finansborgarrådet och nuvarande riksdagsmannen Carl Cerschiöld råkar bo i respektive är styrelseledamot i...

Inte för att jag på något vis tror att Carl trixar med något, men det är ändå värt att notera mot bakgrund av den genuint integritetslösa svenska offentliga förvaltningen. Om kommun eller länsstyrelsetjänstemännen ser Cederschiölds namn under en tillståndsansökan så vill de förstås vara "duktiga" och säga ja utan vidare reflexion...
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Kantorn » tis 15 jan, 2013 7:05

När jag gick i skolan fanns en mack vid Norra Bantorget. Jag vill minnas att den sålde flera märken ett tag, men jag kan ha fel. Den låg rätt bra till, inte inne i en annan byggnad, och egentligen inte särskilt nära någon heller. Men där byggdes ett hotell i stället...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Jörgen_G » tis 15 jan, 2013 9:29

Jodå Kantorn - helt rätt. Norra Bantorget-macken hade en hel hop med bensinmärken till försäljning. Vilka kommer jag inte ihåg.

Flermärkesmacken vid Lindhagensplan försvann mycket riktigt som multimack för cirka tjugo år sedan, kommer inte ihåg mer exakt än så. Gulf/Q8, Shell och BP vill jag minnas fanns där. Sedan något år har den macken ett alldeles nybyggt bostadshus (kvarteret Iskristallen) som närmaste granne!

mvh /Jörgen G
Användarvisningsbild
Jörgen_G

Inläggav Inge » tis 15 jan, 2013 9:35

Förr var det inte helt ovanligt att större mackar i bra lägen, både i Stockholm och i småstäder, hade flera märken. Konkurrensen var hård mellan grossisterna och de kunde inte tvinga igenom samma monopol/lojalitetsklausuler som idag.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Harald » tis 15 jan, 2013 9:48

Såvitt jag minns hade macken vid Lindhagensplan alla de rikstäckande märkena, d.v.s. Shell, Gulf, BP, Esso, IC, Nynäs, Caltex och Koppartrans, möjligen med undatag av Koppartrans.
Harald

Inläggav Jörgen_G » tis 15 jan, 2013 9:55

Harald skrev:Såvitt jag minns hade macken vid Lindhagensplan alla de rikstäckande märkena, d.v.s. Shell, Gulf, BP, Esso, IC, Nynäs, Caltex och Koppartrans, möjligen med undatag av Koppartrans.

Mycket möjligt att det var så tidigare Harald. Jag relaterar till tiden från mitten av 80-talet, då jag flyttade till trakten och har minnen från macken.

mvh /Jörgen G
Användarvisningsbild
Jörgen_G

Inläggav Inge » tis 05 feb, 2013 12:21

Shell på Folkungagatan har nu stängt.

Men det verkar som om det skall bli St1 istället (obemannat).

Lite synd kanske, men samtidigt var man långt efter sin tid och försökte hålla uppe bensinpriserna för att subventionera kioskförsäljningen.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav 2763 » tis 05 feb, 2013 12:54

Inge skrev:Shell på Folkungagatan har nu stängt.

Men det verkar som om det skall bli St1 istället (obemannat).

Lite synd kanske, men samtidigt var man långt efter sin tid och försökte hålla uppe bensinpriserna för att subventionera kioskförsäljningen.

Det är inte alla ST1-mackar som är obemannade

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Inge » ons 23 sep, 2015 15:40

Inge skrev:OK/Q8: 2

Nu är både okq8 på Gärdet och Shell på Folkungagatan nedlagda... Der var förmodligen planen. Någon St1 blev det aldrig på Folkungagatan.

Ur ett kulturhistoriskt perspektiv var det synd att okq8 på Gärdet lades ned. Det var den näst sista inbyggda stationen, för några få år sedan hade bara okq8 två plus bergsstation vid Slussen. Av okq8s återstår endast den vid Slussen och den är inte särskilt representativ. Kvar är Statoil på Birger Jarlsgatan.

Ur seevice och marknadsperspektiv betydde stationen på Gärdet dock inte mycket. I hamnen finns såväl St1, Ingo, Såifa och Shell. Dessutom finns tre Statoil, eller ska man säga Cirkle K, på Östermalm och Djurgården. Då är det värre på Södermalm. Denna stadsdel med över 100.000 invånare har nu en enda bensinstation, dvs just den inbyggda okq8 vid Slussen. Och den skall läggas ned den också, om der horribla slussenprojektet fortskrider. :cry:
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » tor 24 sep, 2015 10:26

Stefan Widén skrev:Om man ska gå på rubriken så är det väl endast OK/Q8 vid Slussen som är i någolunda orginalskick. Dvs samma bolag, samma utformnig, osv. Men den ligger ju pyrt till då man ska bygga om Slussen. Gamla BP på Birger Jarlsgatan kan väl även den vara i intresssant men då den ligger i en fastighet lär väl även den ligga i nära på att bli avvecklad. Statoil på Birger Jarlsgatan har fått ett nytt hus men har i princip samma logistiklösning som orginalet. Lindhagen har väl kvar gamla huset men som sagt när det bara är ett märke så har man tappat det som var unikt för den stationen.

Det är ju synd att inte Shell på Strandvägen fick vara kvar med sitt unika stationshus som idag är centrum för skärgårdsturismen.

Stefan

Vad gäller den nedre stationen på Birger Jarlsgatan så är det nog samma hus. Men reducerat med torn och vingar.

Det var ursprungligen en Prattsstation. Såld till Standard Oil 1925, från 1939 skyltad esso dvs säga ess-o , S-O, Standard Oil, ingen ägsrförändring den gången alltså. Senare såld till Statoil och omskyltad och sedan såld igen. En lustigheter är att de nya Circle-K skyltarna som skall upp till våren faktiskt påminner grafiskt om de gamla Prattsskyltarna !
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Kantorn » tor 24 sep, 2015 10:52

Inge skrev:
Stefan Widén skrev:Om man ska gå på rubriken så är det väl endast OK/Q8 vid Slussen som är i någolunda orginalskick. Dvs samma bolag, samma utformnig, osv. Men den ligger ju pyrt till då man ska bygga om Slussen. Gamla BP på Birger Jarlsgatan kan väl även den vara i intresssant men då den ligger i en fastighet lär väl även den ligga i nära på att bli avvecklad. Statoil på Birger Jarlsgatan har fått ett nytt hus men har i princip samma logistiklösning som orginalet. Lindhagen har väl kvar gamla huset men som sagt när det bara är ett märke så har man tappat det som var unikt för den stationen.

Stefan

Vad gäller den nedre stationen på Birger Jarlsgatan så är det nog samma hus. Men reducerat med torn och vingar.

Det var ursprungligen en Prattsstation. Såld till Standard Oil 1925, från 1939 skyltad esso dvs säga ess-o , S-O, Standard Oil, ingen ägsrförändring den gången alltså. Senare såld till Statoil och omskyltad och sedan såld igen. En lustigheter är att de nya Circle-K skyltarna som skall upp till våren faktiskt påminner grafiskt om de gamla Prattsskyltarna !

Ess-O - Standard Oil skulle också kunna betyda EssO - S-O - StatOil. Men det gör det inte. (behöver inte föras till protokollet...)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Nästa

Återgå till Ordet är fritt