Oseriösa Taxi-friåkare

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inläggav Sven Blomberg » lör 21 dec, 2013 22:18

Claes Thure Moberg skrev:Men det förslaget slår ju totalt undan benen från alla centraler i landsbygden.

Jag har en kamrat som är "friåkare" i ett litet Norrlandssamhälle med ungefär 2000 invånare. Tre mil bort har vi en stad med 50.000 och två större taxibolag. Min kamrat lever på den lokala industrin samt lojalitet från de som bor på orten. Han och hans två chaffisar har vakter som är klart sämre än vad som är normalt inom taxi men de är nöjda med sin tillvaro. Samtidigt så "borde" han egentligen tillhöra den stora centralen inne i huvudorten. Men både han och chaffisarna trivs med friheten i ett lite mindre företag.

Vem har påstått att din kamrat inte får bli den lilla ortens taxiväxel? Men kan din kamrat inte leva på de taxor som någon utav den större ortens taxibolagen kör på? Jag menar inte att de måste ta körning via en taxiväxel, bara vara identifierbara.
Tyvärr har vi kommit till den punkt då vi måste inse att friåkeri modell Stockholm inte kan få fortsätta.
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg
 
Inlägg: 895
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 10:15

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inläggav Lennart Petersen » sön 22 dec, 2013 0:30

Sven Blomberg skrev:
Claes Thure Moberg skrev:Men det förslaget slår ju totalt undan benen från alla centraler i landsbygden.

Jag har en kamrat som är "friåkare" i ett litet Norrlandssamhälle med ungefär 2000 invånare. Tre mil bort har vi en stad med 50.000 och två större taxibolag. Min kamrat lever på den lokala industrin samt lojalitet från de som bor på orten. Han och hans två chaffisar har vakter som är klart sämre än vad som är normalt inom taxi men de är nöjda med sin tillvaro. Samtidigt så "borde" han egentligen tillhöra den stora centralen inne i huvudorten. Men både han och chaffisarna trivs med friheten i ett lite mindre företag.

Vem har påstått att din kamrat inte får bli den lilla ortens taxiväxel? Men kan din kamrat inte leva på de taxor som någon utav den större ortens taxibolagen kör på? Jag menar inte att de måste ta körning via en taxiväxel, bara vara identifierbara.
Tyvärr har vi kommit till den punkt då vi måste inse att friåkeri modell Stockholm inte kan få fortsätta.


Men vad skulle det hjälpa om de här åkarna tvingades tillhöra en växel.
Dom kan ju slå sig samman och bilda en egen växel som gynnar dem.
Det är ju faktiskt inga olagligheter dom ägnar sig åt så länge de tar ut de priser som är annonserade på bilen.
Tvärtom skulle dom ju kunna få juridisk hjälp av en växel mot kunder som vägrar betala ockerpriser.
Vi får väl anta att desa friåkare blir blåsta på en och annan körning när kunder vägrar betala och bara sticker sin väg, det kan vara lite av djungelns lag vem som är starkast.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1739
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inläggav Claes Thure Moberg » sön 22 dec, 2013 9:44

Sven Blomberg skrev: Vem har påstått att din kamrat inte får bli den lilla ortens taxiväxel? Men kan din kamrat inte leva på de taxor som någon utav den större ortens taxibolagen kör på? Jag menar inte att de måste ta körning via en taxiväxel, bara vara identifierbara. Tyvärr har vi kommit till den punkt då vi måste inse att friåkeri modell Stockholm inte kan få fortsätta.


Han är ju på sätt och vis redan den lilla ortens taxiväxel. Men fungerar som ett mellanting mellan ordinär taxi och hyrbil. Det vill säga, de kör inte ute och raggar kunder utan kör i all huvudsak på förbeställning. Samt tar direktbeställning i den mån som de klarar för arbetstidsreglerna. Direkta beställningar på Sön-Tors natt (22-06) är sällsynt vara på den här platsen. De två centralerna i den stora orten vill gärna inkludera de här bilarna i sina centraler men då är kravet att de skall stationeras i staden och köra som vanlig taxi. Dvs vänta på körning vid hållplatsen i stället för hemma. Taxemässigt kör de på samma taxor och har alltid gjort det. Skillnaden är att det stora bolaget skall ha 200:- i framkörning (om inte turen går tillbaka till staden) medan de här grabbarna ju bor på orten och blir därmed betydligt billigare vid lokal tur.

Men det här illustrerar väl egentligen en annan inte förutsedd baksida med avregleringen. De små centralerna på landsbygden har i stor utsträckning slagits ut och kunderna hänvisas till de stora centralerna i städerna. Centraler som i sin tur i många fall ingår i landsomfattande kedjor. Orsaken är de stora upphandlingarna av samhällsbetald trafik. Det som håller mina kamrater vid liv är att de har en stor industri på orten som än så länge handlar taxi lokalt.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 673
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inläggav Sven Blomberg » sön 22 dec, 2013 19:44

Ja, glöm inte taxi på Orust. Där gick Göteborgs Taxi in och lade anbud på samhällsbetalda transporterna, men struntade i kvälls/nattrafiken. Kunderna där ute blev blåsta på sin taxi eftersom Orust (eller hette de Tjörn) taxi var tvungen att avveckla. Det jag är ute efter när det gäller "växel" är att det skall inte vara tillåtet att snylta på annans varumärke, men ta hutlöst betalt. Jag vet inte hur många gånger när jag var aktiv i branchen som det kom förfrågningar om vad jag hade gjort den eller den körningen. Vid alla tillfällen var jag tvungen bevisa att jag var "oskyldig". Inte bara att det fanns en logga som påminnde om Taxi Stockholms, han hade kallat sin taxi för "mitt" taxinummer och hade det i sin taxameter. Hoppas att ni förstår att jag har den uppfattning jag har.
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg
 
Inlägg: 895
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 10:15

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inläggav Claes Thure Moberg » sön 22 dec, 2013 20:09

Jag håller med dig när det gäller "varumärkesintrång". Fattar inte att det skall vara så omöjligt att "klämma åt" dem som imiterar de etablerade bolagens "branding". Det finns ju lagstiftning på området men den tycks vara alldeles för slak eller så har myndigheterna inte intresse av att driva frågan. Det tycker jag är skandal.

När det gäller de samhällsupphandlade körningarna så säger min kompis (som läst denna tråden) så här: Om den lokala industrin slutade sätta pris på all extra (icke fakturerad) service som den här friåkaren och hans chaffisar erbjuder genom att finnas lokalt och känna till förhållandena lokalt och i stället anlita samhällets upphandlingsnormer så skulle det vara "kroken på dörren" illa kvickt. Detta trots samma taxor.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 673
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inläggav Sven Blomberg » mån 23 dec, 2013 11:28

Men den "friåkarkompisen" är inte att jämföra med "personen" som står på Arlanda eller Vasagatan i Stockholm och vars enda livsuppgift är att ta så mycket betalt av de få kunder vederbörande lyckas lura in i bilen. Din kompis är att jämföra med hyrverksrörelse. Jag har själv under min aktiva tid, vid sidan av min taxi, haft bilar som både kört åt SAS Limousine och Freys Hyrverk. Och det har här kommit med förslag på fast förskottsbetalning här i forumet. Tro mig, det hindrar inte dessa personer att blåsa upp kunden. Du kan skriva hur mycket som helst på bilen, en turist luras ändå. För att få angöra terminal på Arlanda måste du skriva på ett avtal om max pris inom ett förutbestämt område. Priset är något högre än de etablerade bolagens pris. Den aktuella bilens pris inom det området måste stå anslaget på bilens högra bakre sidoruta. Lik förbaskat körs kunder upp. Att påstå att priset är i euro är ett vanligt sätt.
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg
 
Inlägg: 895
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 10:15

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inläggav Claes Thure Moberg » mån 23 dec, 2013 18:43

Visst är det så som du skriver. Min kompis i den här lilla orten är en korsning mellan taxi och hyrverk. Och min andra kompis i en större stad är i grunden samma sak.

Min poäng är att skall man förbjuda friåkare så stänger man också sjappet för de här små entrepenörerna som driver en taxicentral men en eller ett par bilar. Och gör det på ett seriöst sätt som kunderna uppskattar. Men samtidigt så har vi en lite klick med bedragare, hajar eller vad man nu vill kalla dem som utnyttjar reglerna för att utgöra kvalificerade turist- och fyllefällor. Jag menar att man måste finna en metod att "rensa ut" det här ogräset samtidigt som man inte ödelägger livsgrundlaget för dem som faktiskt är seriösa.

Och den goda "cigaren" är inte lätt att finna. Men jag tror någonstans att det måste vara en form av standardtaxa eller maxtaxa eller något sådant. Alternativt förslaget om förskottstaxa. Men jag menar att man inte skall ödelägga livsgrundlaget för seriösa åkare bara för att det finns ett gäng med skurkar som utnyttjar systemet så till de grader. Det är ju inte några få procents skillnad mellan skurken och den seriösa, det rör sig om våldsamma pengar. Detta måste lösas inom ramen för det existerande systemet så att man blir av med patrasket.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 673
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inläggav LÅ1 » mån 23 dec, 2013 20:35

Ett problem med alla tänkbara åtgärder som medför att kunden måste vara observant på pris och/eller villkor är att informationen har svårt att nå fram till turister. I alla fall innan dessa blivit ordentligt informerade av t.ex. hotellet eller av vänner. Prisskyltar etc. hjälper inte. Speciellt som det på de flesta platser råder enhetlig prislista vilket gör att turisterna inte anar att de behöver vara så på sin vakt.

Ett problem för de seriösa friåkarna i t.ex. Stockholm är att många väljer att aldrig åka med andra bolag än de tre, fyra eller fem största bolagen.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inläggav Harald » mån 23 dec, 2013 21:07

Till att börja med får man se till att det finns ordentlig information på webbplatser för turister. Även turister har väl lite eget ansvar för att ta reda på hur saker fungerar i länder som de ska besöka. Sedan borde flygplatserna kunna varna för taxiockrare lika väl som SL varnar för ficktjuvar i tunnelbanan.
Harald
 
Inlägg: 7787
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inläggav LÅ1 » mån 23 dec, 2013 21:44

Harald skrev:Till att börja med får man se till att det finns ordentlig information på webbplatser för turister. Även turister har väl lite eget ansvar för att ta reda på hur saker fungerar i länder som de ska besöka. Sedan borde flygplatserna kunna varna för taxiockrare lika väl som SL varnar för ficktjuvar i tunnelbanan.

Skillnaden är att ficktjuvarna är brottslingar, till skillnad från fultaxiförarna.
Jag tycker att Jernhusens insats för att informera de som passerar centralen i Stockholm var lite halvhjärtat. Det fanns anledning att informera rejält när taxidepån låg gömd bakom byggplank. Men Swedavia kanske skulle kunna göra det bättre.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inläggav Claes Thure Moberg » mån 23 dec, 2013 22:00

LÅ1 skrev: Ett problem för de seriösa friåkarna i t.ex. Stockholm är att många väljer att aldrig åka med andra bolag än de tre, fyra eller fem största bolagen.


Men här har du fel. Visst är det så att många företag har kontrakt med de stora taxibolagen. Men det finns också företag som föredrar att anlita en liten entrepenör. Därmed finns det även i Stockholm friåkare som har byggt upp en egen kundkrets. De här bilarna står normalt inte ute på gatan och raggar kunder. Men vill de göra det så har de rätt att göra det.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 673
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inläggav LÅ1 » mån 23 dec, 2013 22:33

Claes Thure Moberg skrev:
LÅ1 skrev: Ett problem för de seriösa friåkarna i t.ex. Stockholm är att många väljer att aldrig åka med andra bolag än de tre, fyra eller fem största bolagen.


Men här har du fel. Visst är det så att många företag har kontrakt med de stora taxibolagen. Men det finns också företag som föredrar att anlita en liten entrepenör. Därmed finns det även i Stockholm friåkare som har byggt upp en egen kundkrets. De här bilarna står normalt inte ute på gatan och raggar kunder. Men vill de göra det så har de rätt att göra det.

Jo, men många privatpersoner har nog som princip att endast ta bilar från de tre stora bolagen, snarare än att titta på prisinformationen i bakrutan. Och det kan nog gälla även för många affärsresenärer. Många av den senare gruppen är egenföretagare eller jobbar i små bolag, och vill inte betala onödigt mycket.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inläggav Sven Blomberg » tis 24 dec, 2013 9:24

LÅ1 skrev: Men Swedavia kanske skulle kunna göra det bättre.

Det är inte så lätt för dom. Om de gör, med Remotebolagets hjälp, en åtgärd som inte faller friåkarna på läppen så blockerar friåkarna taxtrafiken med sin bilar.
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg
 
Inlägg: 895
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 10:15

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inläggav Mr G » tis 24 dec, 2013 10:50

En åtgärd, som inte löser problemet med friåkarnas ockertaxor, men som ändå skulle kunna ge en bättre kontroll över branschen, vore att varje taxibil skyltades med ett unikt tillståndsnummer, på ungefär samma sätt som taxiplåtarna som fanns före avregleringen. Idag kan det vara svårt att veta vilken taxi man har åkt med, folk memorerar inte numret på registreringsskylten lika lätt som ett fyrsiffrigt (eller kortare) taxinummer väl skyltat på bilen.

Eftersom problemen verkar vara allra störst i Stockholms län, borde man enkelt kunna bygga vidare på det taxinummersystem som fanns tidigare, kanske med ett A framför numret för att visa att bilen har sitt tillstånd i Stockholms län. Bedömer andra län att behovet finns också där, kan de välja att göra på samma sätt.
Mr G
 
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 15 jan, 2003 20:06
Ort: Biblioteksgatan 8

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inläggav M_M » tis 24 dec, 2013 22:51

Harald skrev:Till att börja med får man se till att det finns ordentlig information på webbplatser för turister. Även turister har väl lite eget ansvar för att ta reda på hur saker fungerar i länder som de ska besöka. Sedan borde flygplatserna kunna varna för taxiockrare lika väl som SL varnar för ficktjuvar i tunnelbanan.


Dessutom behöver turister kunna få åtkomst till internet på ett vettigt sätt. En eloge till Jernhusen och/eller Trafikverket (osäker på vem av dem som ska få äran) för att det sen ett tag finns fri internet via Wifi på många järnvägsstationer. (Jag minns dock inte om infon där man godkänner villkoren o.s.v. finns på andra språk än svenska, men jag utgår från att åtminstone engelska är ett alternativ). Då kan turister åtminstone surfa när de är på järnvägsstationerna.

Rent allmänt så vore det önskvärt om turistnäringen i typ mer eller mindre hela världen kunde skärpa till det här med internet för turister. Idag så vore det rimligt att varje turistinformation klart och tydligt har en konsumentöversikt över mobila surfmöjligheter komplett med info om vilka speciella grejer som gäller för just det landet.

Löjligt nog så verkar i övrigt turistinformation o.s.v. ofta vara sämre på speciella turistsiter eller motsvarande än t.ex. wikipedia. En "lista över museer i knäckebrödhult"-sida på wikipedia kan tyvärr ge mer tips än vad en turistbyråwebbsida eller till och med fysisk turistbyrå lyckas med.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inläggav Sven Blomberg » ons 25 dec, 2013 11:38

Mr G skrev:Eftersom problemen verkar vara allra störst i Stockholms län, borde man enkelt kunna bygga vidare på det taxinummersystem som fanns tidigare, kanske med ett A framför numret för att visa att bilen har sitt tillstånd i Stockholms län. Bedömer andra län att behovet finns också där, kan de välja att göra på samma sätt.

Det är precis som jag föreslog, fast kanske lite omständigare. Före avregleringen hade vi ett tillstånd för varje bil, och du måste tillhöra en beställningscentral. Vi hade i Stockholm nummer från 1- 1204 och 3000 - 3399. Länets bilar hade andra nummer. Kom ett klagomål så visste Länstyrelse och Polis vem man skulle ta i örat. Avregleringen, för den var nog kanske nödvändig, skulle skett inom det "gamla" regelverket.
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg
 
Inlägg: 895
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 10:15

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inläggav LÅ1 » ons 25 dec, 2013 16:08

Finns det någon lågpristaxi, alltså någon som har lagt sig under de pris som de tre stora har?
Problemet med dagens prisskyltning i bilarnas bakruta är att man bara ser vem som är billigast på natten, men inte om samma relation gäller dagtid. Nu är ju inte skillnadrn mellan de tre stora så värst stor, men ändå.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inläggav Sven Blomberg » ons 25 dec, 2013 17:38

Jag är osäker på att det finns "Lågpristaxi" nu. Top Cab började ju med VW Jetta, men gick över till "vanliga bilar för att efterfrågan var lika med noll. Lite senare kom ju "Taxi Card" med Seat Ibiza, men det gick ännu sämre, de lade ner helt. Jag tror att, med nuvarande lönesystem är det svårt att driva "lågpristaxi". Låpgpristaxi i jämförelsen nu, är det etablerade bolagen.
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg
 
Inlägg: 895
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 10:15

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inläggav Claes Thure Moberg » ons 25 dec, 2013 18:04

Mr G skrev:En åtgärd, som inte löser problemet med friåkarnas ockertaxor, men som ändå skulle kunna ge en bättre kontroll över branschen, vore att varje taxibil skyltades med ett unikt tillståndsnummer, på ungefär samma sätt som taxiplåtarna som fanns före avregleringen.


Jag tror att detta vore en bra åtgärd. Det löser inte problemet med oseriösa friåkare men det kanske för lösningen ett steg framöver.

Men samtidigt så ger den en liten nostalgisk känsla. Jag minns mycket väl hur det var tidigare och drosknumret den gången talade också om vilken central bilen hörde till. Man såg på skylten vilken kommun som bilen hörde hemma i. Till exempel så började Solna med 16.., Sumpan med 17.., Lidingö med 18.., Nacka med 19.., Norrort med 20.. och så vidare. Ordinarie bilar inom samtrafikområdet hade svarta plåtar. Förorterna hade blå plåtar och Reservbilarna inom samtrafiken hade röda skyltar.

Själv körde jag först 728 i Stockholm. Sedan var det 2304 i Saltsjö-Boo men minns inte numret helt säkert, 1979 i Nacka, 1679 i Solna och 4220 i Åkersberga. Och den gången var det inte väl mottaget att komma med en "blåstjärt", det vill säga en förortsbil, och gå runt i kön på Centralen och fråga om det var någon som hade lust att åka din väg hemåt, till exempel mot Danderyd, Täby eller Roslagsvägen utåt. Något jag upplevde både med Boo- och Berga-droskan. Tog du ändå upp någon som skulle inom Stockholm så kunde det mycket väl hända att du blev anmäld för saken och fick en massa obehagligheter i efterhand. Även om kön var 100 meter lång.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 673
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inläggav LÅ1 » ons 25 dec, 2013 18:49

Sven Blomberg skrev:Jag är osäker på att det finns "Lågpristaxi" nu. Top Cab började ju med VW Jetta, men gick över till "vanliga bilar för att efterfrågan var lika med noll. Lite senare kom ju "Taxi Card" med Seat Ibiza, men det gick ännu sämre, de lade ner helt. Jag tror att, med nuvarande lönesystem är det svårt att driva "lågpristaxi". Låpgpristaxi i jämförelsen nu, är det etablerade bolagen.

Det speglar ungefär min minnesbild.


Nu spånar jag lite runt fulåkarnas priser:
Kunde man inte tänka sig ett system där taxiägarna måste rapportera in sin prislista till Länsstyrelsen (som väl är kontrollmyndighet för taxi). Sedan räknar man ut vilka priser som ligger aldeles för högt över "normalpris" enligt någon förutbestämd formel. De som ligger över den framräknade gränsen skulle tvingas ha någon form av varningstext på väl synlig plats både på och i bilen. Beräkningen görs för alla dygnets timmar och det skulle då räcka med att man är "för dyr" en av dygnets timmar för att varningstexten skulle krävas dygnet runt. Hur formlen skulle se ut vet jag inte riktigt. Ett visst procentpåslag på alla bilars genomsnitspris, kanske?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

FöregåendeNästa

Återgå till Ordet är fritt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster