Rödljuskörning mm

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Rödljuskörning mm

Inläggav Gbgcyklaren » tor 31 maj, 2012 11:56

Odd: Jag minns inte exakt hur bilarna stod, men de stod helt stilla ungefär som på fotografiet ovan som jag ritade på. De stod troligtvis på det sättet redan när jag var omkring 150 meter från korsningen. 20 km/h var en uppskattning. Så som jag minns situationen kändes det inte för fort. Det är en lång raksträcka (utöver utfartskröken) utan några skymda sikter på platsen. Bilarna stod helt stilla vid överfarten och det var flera bilar på väg som hindrade dem från att köra ut på huvudleden innan jag skulle ha passerat. Det var inga andra oskyddade trafikanter i närheten (varken omkring eller på väg över överfarten). Hade det varit någon bil på väg från huvudleden in på utfarten(/infarten) (vilket var det jag främst höll koll på innan jag upptäckte linan) så hade jag förstås cyklat långsammare så att den hade kunnat korsa cykelöverfarten innan jag passerade den.

Här är en karta uppifrån. Hoppas det går att se hur det ser ut.
Bild
Senast redigerad av Gbgcyklaren tor 31 maj, 2012 12:07, redigerad totalt 1 gång.
@gbgcyklaren
Användarvisningsbild
Gbgcyklaren

Inläggav bruse » tor 31 maj, 2012 12:02

Och som vanligt försöker en del skuldbelägga offret. Typiskt svenskt.

Resonerar ni på samma sak när en tjej blir våldtagen "jamen hade du grön kjol på dig får du skylla dig själv" eller "går du ute ensam får du skylla dig själv"? Ingen har skuld i att bli utsatt för ett brott!

Självklart har alla inblandade ett ansvar, men skulden i det hela har de som bogserade bilar som inte markerat bogseringslinan och respekterat stoppförbudet och därmed utsätter allmänheten för stor fara.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav Odd » tor 31 maj, 2012 12:35

bruse skrev:Och som vanligt försöker en del skuldbelägga offret. Typiskt svenskt.

Resonerar ni på samma sak när en tjej blir våldtagen "jamen hade du grön kjol på dig får du skylla dig själv" eller "går du ute ensam får du skylla dig själv"? Ingen har skuld i att bli utsatt för ett brott!

Självklart har alla inblandade ett ansvar, men skulden i det hela har de som bogserade bilar som inte markerat bogseringslinan och respekterat stoppförbudet och därmed utsätter allmänheten för stor fara.

Nu förstår jag inte vad du menar? Du anser alltså att försumlighet i trafiken berättigar till våldtäkt? Eller vad menar du egentligen?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Kantorn » tor 31 maj, 2012 14:45

bruse skrev:men skulden i det hela har de som bogserade bilar som inte markerat bogseringslinan och respekterat stoppförbudet och därmed utsätter allmänheten för stor fara.

Bruse, nu talar du väl mot bättre vetande. Respektera stoppförbud? De stod i på den plats de kunde i denna situation för att de inte kunde köra ut i annan trafik och bli påkörda. Hur tror du en bil med släp hade stått? Dessutom - markering på bogseringslina lärde jag mig också att det inte behövs om linan är 2m eller kortare. Trafik är en form av samspel. Händer något är det OFTAST inte ena partens fel. Det som dock gäller all fordonstrafik är att man inte ska ha högre hastighet än att man ska kunna stanna innan ett fast föremål inom synhåll. Har man inte så bra syn så man ser bogserlinor, ja då får man ta det lugnt när två bilar står i den situationen. Dessutom: cyklister har ALDRIG företräde (det har inga andra fordon heller, men lagen är skriven på så sätt att cyklar i princip alltid har väjningsplikt vid korsning med bilväg - enda undantaget är mig veterligen rondeller).

Micki: Hoppas du mår bra och är hyggligt hel, att skadorna "bara" var materiella. Tips till nästa gång du ser två bilar i den situationen: sacka och kolla om det är bogsering på gång. Fortsätt gärna filma! Jag tycker det är tråkigt, det som hände. Jag menar inte att lägga all skuld på dig. Ibland händer olyckor.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Inge » tor 31 maj, 2012 14:55

Nja ur cyklistens perpektiv har det inte så mycket med rondeller att göra, utan mer om cykelbanan är en del av körbanan eller utgör en egen väg. I det senare fallet som detta är väjningsplikten helt självklar och mycket tydligt uttryckt.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Gbgcyklaren » tor 31 maj, 2012 15:11

Kantorn skrev:Micki: Hoppas du mår bra och är hyggligt hel, att skadorna "bara" var materiella. Tips till nästa gång du ser två bilar i den situationen: sacka och kolla om det är bogsering på gång. Fortsätt gärna filma! Jag tycker det är tråkigt, det som hände. Jag menar inte att lägga all skuld på dig. Ibland händer olyckor.

Jag mår bra, tack. Jag ska i fortsättningen ha ögonen fast i knähöjd mellan två bilar när jag passerar mellan dem för att försöka se om där är en bogserlina, och samtidigt hoppas att det inte dyker upp något från något annat håll samtidigt. ;)
@gbgcyklaren
Användarvisningsbild
Gbgcyklaren

Inläggav Odd » tor 31 maj, 2012 17:49

Micki skrev:
Kantorn skrev:Micki: Hoppas du mår bra och är hyggligt hel, att skadorna "bara" var materiella. Tips till nästa gång du ser två bilar i den situationen: sacka och kolla om det är bogsering på gång. Fortsätt gärna filma! Jag tycker det är tråkigt, det som hände. Jag menar inte att lägga all skuld på dig. Ibland händer olyckor.

Jag mår bra, tack. Jag ska i fortsättningen ha ögonen fast i knähöjd mellan två bilar när jag passerar mellan dem för att försöka se om där är en bogserlina, och samtidigt hoppas att det inte dyker upp något från något annat håll samtidigt. ;)

Jag skulle tro att det räcker att du kör så snabbt så att du kan överblicka var du kör. Om du cyklar runt en kurva med skymd sikt så cyklar du knappast snabbare än att du kan bromsa om du skulle möta någon, eller hur? Om du inte kan cykla utan att kunna överblicka var du kör och hur det ser ut så kanske du skulle fundera på om transportmedlet i fråga är rätt för just dig!
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Gbgcyklaren » tor 31 maj, 2012 19:04

Jag var ironisk. ;)
@gbgcyklaren
Användarvisningsbild
Gbgcyklaren

Inläggav Gbgcyklaren » tor 31 maj, 2012 22:00

Jag har lagt ut en ActionCam-film på min blogg som är filmad strax innan jag kör in i bogserlinan:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/may/film-videosekvens-filmad-strax-innan-jag-vol.html
I slutet av filmen illustrerar jag även hur kamerans kraftiga vidvinkel gör att det ser ut att gå snabbare än vad det egentligen gör.
Kameran filmar i 170 grader (alltså nästan ett halvt varv (=180 grader)). Det innebär att föremål som är längst till vänster och längst till höger i bild är nästan precis till vänster respektive höger om mig på cykeln.
@gbgcyklaren
Användarvisningsbild
Gbgcyklaren

Inläggav 2763 » fre 01 jun, 2012 10:55

bruse skrev:Och som vanligt försöker en del skuldbelägga offret. Typiskt svenskt.

Nu jämför du äpplen med päron när du skall göra en köttfärsgryta, jag kan lova dig - det blir det bara pannkaka av.

I trafiken är regelverket skrivet så att du har ansvar för din färd och ingen annans. När det gäller övergreppsbrott är regelverket skrivet på ett helt annat sätt så din jämförelse är totalt irrelevant.

jag vill inte på något sätt skuldbelägga någon, eftersom jag inte var på plats - däremot försöker jag sakligt belysa faktorer som gäller. Micki verkar ha förstått vad jag menar och jag vill verkligen inte att något sådant här skall hända. Men för att vara ärlig och frank mot dig Bruse: Du verkar se rött så fort någon antyder att en cyklist ens har missbedömt en situation, i synnerhet om du kan se att en bilist har gjort fel. Det gör att åtminstone jag uppfattar dig som mycket osaklig - vilket jag egentligen vet att du inte vill vara.

bruse skrev:Självklart har alla inblandade ett ansvar, men skulden i det hela har de som bogserade bilar som inte markerat bogseringslinan och respekterat stoppförbudet och därmed utsätter allmänheten för stor fara.

Att vistas i trafiken är farligt och säkerheten bygger alltid på en massa bedömningar. Om vi försöker att göra trafikmiljön säkrare måste det alltid göras på ett sådant sätt att vi inte försvårar framkomligheten. Att ha en indragen cykelbana som här är faktiskt bra, eftersom det tvingar cyklisterna att ta ner hastigheten något - men det är också dåligt eftersom en del cyklister inte är intresserade av att sänka farten. Ekvationen går i stort sett aldrig ihop.

Till slut så skriver jag precis som Kantorn: Jag hoppas innerligen att du mår bra Micki och att du slipper råka ut för en sådan här situation igen. Det är djupt olyckligt att du missade bogserlinan. Jag tycker om det du skriver och det känns som att du har förstått det budskap jag med flera försöker kommunicera - trafik är inte lätt och ibland är det bra att tänka att, visst jag har rätt - men det skall inte behöva stå i min dödsruna att "den påkörde hade i alla fall rätt". Det finns så oerhört många möjligheter att göra fel, för alla trafikanter. Är det då inte schysst mot varandra att hjälpas åt och ta det försiktigt i stället för att, som vissa, hävda att man har rätt och skrika och gorma?

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Gbgcyklaren » fre 01 jun, 2012 22:53

@gbgcyklaren
Användarvisningsbild
Gbgcyklaren

Inläggav BSB101 » lör 02 jun, 2012 7:29

Micki skrev:Nu har jag lagt ut en ny cykelfilm på min blogg. ;)
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/june/film-2-dm-sno-i-norr-men-i-goteborg-sags-d.html

Nästan så man får lite julkänslor. :) man blir iaf påmind om när man cyklade i minusgrader, snö och blankis i vintras.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav bruse » lör 02 jun, 2012 7:56

Som fan läser bibeln. Jag har inte på något sätt urskuldat cyklistens beteende. Jag vänder mig emot att ni försöker skuldbelägga offret. Verkar som många har svårt att förstå skillnaden mellan skuld och ansvar.

Kan rekomendera boken Det var inte mitt fel

Bild
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav Kantorn » sön 03 jun, 2012 9:33

bruse skrev:Som fan läser bibeln. Jag har inte på något sätt urskuldat cyklistens beteende. Jag vänder mig emot att ni försöker skuldbelägga offret. Verkar som många har svårt att förstå skillnaden mellan skuld och ansvar.

Kan rekomendera boken Det var inte mitt fel

Bild

Det är sällan ens fel när två träter. Men kan du ge ett tips på hur det bogserande ekipaget skulle gjort? Jag vill självklart inte ha förslag på vad de inte skulle gjort. Som tillägg vill jag bara kommentera att de flesta bilister inte är vana vid bogsering, varken som dragbil eller följebil.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Harald » sön 03 jun, 2012 9:46

Kantorn skrev:Men kan du ge ett tips på hur det bogserande ekipaget skulle gjort?

Det kan jag. De skulle ha märkt ut bogserlinan tydligt.
Harald

Inläggav 2763 » mån 04 jun, 2012 17:17

bruse skrev:Som fan läser bibeln. Jag har inte på något sätt urskuldat cyklistens beteende. Jag vänder mig emot att ni försöker skuldbelägga offret. Verkar som många har svårt att förstå skillnaden mellan skuld och ansvar.

[/quote]

Om du nu inte ursäktar cyklistens beteende, varför gör du honom till offer?

Lagen talar inte om skuld och ansvar, den talar om ansvar och båda parter har ett ansvar för att inte vålla olycka.

Sen kan enligt lagen den ene anses vara mer vållande än den andre, normalt är att stillastående ekipage är mindre vållande än de som rör på sig. Normalt är också att oskyddade trafikanter omfattas av mindre ansvar.

För mitt vidkommande handlar det verkligen inte om att skuldbelägga Micki, det handlar om att lära sig av den situation som uppkommit - inte bara för Mickis räkning utan även för övriga som råkar läsa. Så vitt jag kan se kunde alla inblandade gjort mer för att undvika olycka, bättre utmärkning av bogserlina, inte stanna med sträckt bogserlina, lägre hastighet och bättre uppsyn. Bilisten i den bogserade bilen kunde hållt bättre uppsikt mot cykelbanan och tutat för att varna, som exempel. (om det sedan hjälpt är en annan femma)

/T
Användarvisningsbild
2763

Inläggav bruse » mån 04 jun, 2012 17:21

Kantorn skrev:Det är sällan ens fel när två träter. Men kan du ge ett tips på hur det bogserande ekipaget skulle gjort?

Harald har svarat på det ena. Det andra är att respektera att det är stoppförbud på en cykelbana. Iom de är ihopkopplade utgör de ett fordon. Som en lastbil med släp. Svårare än så är det inte.
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav 2763 » mån 04 jun, 2012 17:55

bruse skrev:Harald har svarat på det ena. Det andra är att respektera att det är stoppförbud på en cykelbana. Iom de är ihopkopplade utgör de ett fordon. Som en lastbil med släp. Svårare än så är det inte.

Ett stoppförbud som inte gäller i det här fallet eftersom bilarna stod still eftersom övrig trafik inte medgav vidare rörelse.

//T
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Harald » mån 04 jun, 2012 23:43

2763 skrev:
bruse skrev:Harald har svarat på det ena. Det andra är att respektera att det är stoppförbud på en cykelbana. Iom de är ihopkopplade utgör de ett fordon. Som en lastbil med släp. Svårare än så är det inte.

Ett stoppförbud som inte gäller i det här fallet eftersom bilarna stod still eftersom övrig trafik inte medgav vidare rörelse.

//T

Stoppförbudet på cykelöverfarten gäller alltid.

Trafikförordning skrev:62 § En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart skall anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på övergångsstället eller överfarten.

Ordningsboten för underlåtenhet att anpassa körsättet är 1.000 kronor, men jag undrar hur många sådana det har skrivits ut.
Harald

Inläggav LÅ1 » mån 04 jun, 2012 23:51

Harald skrev:
2763 skrev:

//T

Stoppförbudet på cykelöverfarten gäller alltid.

Trafikförordning skrev:62 § En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart skall anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på övergångsstället eller överfarten.

Ordningsboten för underlåtenhet att anpassa körsättet är 1.000 kronor, men jag undrar hur många sådana det har skrivits ut.

Men att köra ut på en gata utan att iaktta de väjningsregler som gäller är väl också förbjudet och bötesbelagt? Hur skall förare av ett långt fordon agera då? Stanna så att fordonet delvis står på cykelöverfarten eller välja att strunta i högerregeln, lämna företrädesskylten eller stoppskylten, beroende på vad som gäller på platsen?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

FöregåendeNästa

Återgå till Ordet är fritt