Rödljuskörning mm

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Rödljuskörning mm

Inläggav Kantorn » tor 31 maj, 2012 14:45

bruse skrev:men skulden i det hela har de som bogserade bilar som inte markerat bogseringslinan och respekterat stoppförbudet och därmed utsätter allmänheten för stor fara.

Bruse, nu talar du väl mot bättre vetande. Respektera stoppförbud? De stod i på den plats de kunde i denna situation för att de inte kunde köra ut i annan trafik och bli påkörda. Hur tror du en bil med släp hade stått? Dessutom - markering på bogseringslina lärde jag mig också att det inte behövs om linan är 2m eller kortare. Trafik är en form av samspel. Händer något är det OFTAST inte ena partens fel. Det som dock gäller all fordonstrafik är att man inte ska ha högre hastighet än att man ska kunna stanna innan ett fast föremål inom synhåll. Har man inte så bra syn så man ser bogserlinor, ja då får man ta det lugnt när två bilar står i den situationen. Dessutom: cyklister har ALDRIG företräde (det har inga andra fordon heller, men lagen är skriven på så sätt att cyklar i princip alltid har väjningsplikt vid korsning med bilväg - enda undantaget är mig veterligen rondeller).

Micki: Hoppas du mår bra och är hyggligt hel, att skadorna "bara" var materiella. Tips till nästa gång du ser två bilar i den situationen: sacka och kolla om det är bogsering på gång. Fortsätt gärna filma! Jag tycker det är tråkigt, det som hände. Jag menar inte att lägga all skuld på dig. Ibland händer olyckor.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7028
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Rödljuskörning mm

Inläggav Gbgcyklaren » tor 31 maj, 2012 15:11

Kantorn skrev:Micki: Hoppas du mår bra och är hyggligt hel, att skadorna "bara" var materiella. Tips till nästa gång du ser två bilar i den situationen: sacka och kolla om det är bogsering på gång. Fortsätt gärna filma! Jag tycker det är tråkigt, det som hände. Jag menar inte att lägga all skuld på dig. Ibland händer olyckor.

Jag mår bra, tack. Jag ska i fortsättningen ha ögonen fast i knähöjd mellan två bilar när jag passerar mellan dem för att försöka se om där är en bogserlina, och samtidigt hoppas att det inte dyker upp något från något annat håll samtidigt. ;)
@gbgcyklaren
Användarvisningsbild
Gbgcyklaren
 
Inlägg: 220
Blev medlem: ons 09 jun, 2010 22:11
Ort: Göteborg

Re: Rödljuskörning mm

Inläggav Odd » tor 31 maj, 2012 17:49

Micki skrev:
Kantorn skrev:Micki: Hoppas du mår bra och är hyggligt hel, att skadorna "bara" var materiella. Tips till nästa gång du ser två bilar i den situationen: sacka och kolla om det är bogsering på gång. Fortsätt gärna filma! Jag tycker det är tråkigt, det som hände. Jag menar inte att lägga all skuld på dig. Ibland händer olyckor.

Jag mår bra, tack. Jag ska i fortsättningen ha ögonen fast i knähöjd mellan två bilar när jag passerar mellan dem för att försöka se om där är en bogserlina, och samtidigt hoppas att det inte dyker upp något från något annat håll samtidigt. ;)

Jag skulle tro att det räcker att du kör så snabbt så att du kan överblicka var du kör. Om du cyklar runt en kurva med skymd sikt så cyklar du knappast snabbare än att du kan bromsa om du skulle möta någon, eller hur? Om du inte kan cykla utan att kunna överblicka var du kör och hur det ser ut så kanske du skulle fundera på om transportmedlet i fråga är rätt för just dig!
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4040
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Rödljuskörning mm

Inläggav Gbgcyklaren » tor 31 maj, 2012 19:04

Jag var ironisk. ;)
@gbgcyklaren
Användarvisningsbild
Gbgcyklaren
 
Inlägg: 220
Blev medlem: ons 09 jun, 2010 22:11
Ort: Göteborg

Re: Rödljuskörning mm

Inläggav Gbgcyklaren » tor 31 maj, 2012 22:00

Jag har lagt ut en ActionCam-film på min blogg som är filmad strax innan jag kör in i bogserlinan:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/may/film-videosekvens-filmad-strax-innan-jag-vol.html
I slutet av filmen illustrerar jag även hur kamerans kraftiga vidvinkel gör att det ser ut att gå snabbare än vad det egentligen gör.
Kameran filmar i 170 grader (alltså nästan ett halvt varv (=180 grader)). Det innebär att föremål som är längst till vänster och längst till höger i bild är nästan precis till vänster respektive höger om mig på cykeln.
@gbgcyklaren
Användarvisningsbild
Gbgcyklaren
 
Inlägg: 220
Blev medlem: ons 09 jun, 2010 22:11
Ort: Göteborg

Re: Rödljuskörning mm

Inläggav 2763 » fre 01 jun, 2012 10:55

bruse skrev:Och som vanligt försöker en del skuldbelägga offret. Typiskt svenskt.

Resonerar ni på samma sak när en tjej blir våldtagen "jamen hade du grön kjol på dig får du skylla dig själv" eller "går du ute ensam får du skylla dig själv"? Ingen har skuld i att bli utsatt för ett brott!

Nu jämför du äpplen med päron när du skall göra en köttfärsgryta, jag kan lova dig - det blir det bara pannkaka av.

I trafiken är regelverket skrivet så att du har ansvar för din färd och ingen annans. När det gäller övergreppsbrott är regelverket skrivet på ett helt annat sätt så din jämförelse är totalt irrelevant.

jag vill inte på något sätt skuldbelägga någon, eftersom jag inte var på plats - däremot försöker jag sakligt belysa faktorer som gäller. Micki verkar ha förstått vad jag menar och jag vill verkligen inte att något sådant här skall hända. Men för att vara ärlig och frank mot dig Bruse: Du verkar se rött så fort någon antyder att en cyklist ens har missbedömt en situation, i synnerhet om du kan se att en bilist har gjort fel. Det gör att åtminstone jag uppfattar dig som mycket osaklig - vilket jag egentligen vet att du inte vill vara.

bruse skrev:Självklart har alla inblandade ett ansvar, men skulden i det hela har de som bogserade bilar som inte markerat bogseringslinan och respekterat stoppförbudet och därmed utsätter allmänheten för stor fara.


Att vistas i trafiken är farligt och säkerheten bygger alltid på en massa bedömningar. Om vi försöker att göra trafikmiljön säkrare måste det alltid göras på ett sådant sätt att vi inte försvårar framkomligheten. Att ha en indragen cykelbana som här är faktiskt bra, eftersom det tvingar cyklisterna att ta ner hastigheten något - men det är också dåligt eftersom en del cyklister inte är intresserade av att sänka farten. Ekvationen går i stort sett aldrig ihop.

Till slut så skriver jag precis som Kantorn: Jag hoppas innerligen att du mår bra Micki och att du slipper råka ut för en sådan här situation igen. Det är djupt olyckligt att du missade bogserlinan. Jag tycker om det du skriver och det känns som att du har förstått det budskap jag med flera försöker kommunicera - trafik är inte lätt och ibland är det bra att tänka att, visst jag har rätt - men det skall inte behöva stå i min dödsruna att "den påkörde hade i alla fall rätt". Det finns så oerhört många möjligheter att göra fel, för alla trafikanter. Är det då inte schysst mot varandra att hjälpas åt och ta det försiktigt i stället för att, som vissa, hävda att man har rätt och skrika och gorma?

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9699
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Rödljuskörning mm

Inläggav Gbgcyklaren » fre 01 jun, 2012 22:53

@gbgcyklaren
Användarvisningsbild
Gbgcyklaren
 
Inlägg: 220
Blev medlem: ons 09 jun, 2010 22:11
Ort: Göteborg

Re: Rödljuskörning mm

Inläggav BSB101 » lör 02 jun, 2012 7:29

Micki skrev:Nu har jag lagt ut en ny cykelfilm på min blogg. ;)
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/june/film-2-dm-sno-i-norr-men-i-goteborg-sags-d.html


Nästan så man får lite julkänslor. :) man blir iaf påmind om när man cyklade i minusgrader, snö och blankis i vintras.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1832
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Rödljuskörning mm

Inläggav bruse » lör 02 jun, 2012 7:56

Som fan läser bibeln. Jag har inte på något sätt urskuldat cyklistens beteende. Jag vänder mig emot att ni försöker skuldbelägga offret. Verkar som många har svårt att förstå skillnaden mellan skuld och ansvar.

Kan rekomendera boken Det var inte mitt fel

Bild
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse
 
Inlägg: 9225
Blev medlem: fre 31 maj, 2002 7:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Rödljuskörning mm

Inläggav Kantorn » sön 03 jun, 2012 9:33

bruse skrev:Som fan läser bibeln. Jag har inte på något sätt urskuldat cyklistens beteende. Jag vänder mig emot att ni försöker skuldbelägga offret. Verkar som många har svårt att förstå skillnaden mellan skuld och ansvar.

Kan rekomendera boken Det var inte mitt fel

Bild

Det är sällan ens fel när två träter. Men kan du ge ett tips på hur det bogserande ekipaget skulle gjort? Jag vill självklart inte ha förslag på vad de inte skulle gjort. Som tillägg vill jag bara kommentera att de flesta bilister inte är vana vid bogsering, varken som dragbil eller följebil.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7028
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Rödljuskörning mm

Inläggav Harald » sön 03 jun, 2012 9:46

Kantorn skrev:Men kan du ge ett tips på hur det bogserande ekipaget skulle gjort?

Det kan jag. De skulle ha märkt ut bogserlinan tydligt.
Harald
 
Inlägg: 7829
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Rödljuskörning mm

Inläggav 2763 » mån 04 jun, 2012 17:17

bruse skrev:Som fan läser bibeln. Jag har inte på något sätt urskuldat cyklistens beteende. Jag vänder mig emot att ni försöker skuldbelägga offret. Verkar som många har svårt att förstå skillnaden mellan skuld och ansvar.

[/quote]

Om du nu inte ursäktar cyklistens beteende, varför gör du honom till offer?

Lagen talar inte om skuld och ansvar, den talar om ansvar och båda parter har ett ansvar för att inte vålla olycka.

Sen kan enligt lagen den ene anses vara mer vållande än den andre, normalt är att stillastående ekipage är mindre vållande än de som rör på sig. Normalt är också att oskyddade trafikanter omfattas av mindre ansvar.

För mitt vidkommande handlar det verkligen inte om att skuldbelägga Micki, det handlar om att lära sig av den situation som uppkommit - inte bara för Mickis räkning utan även för övriga som råkar läsa. Så vitt jag kan se kunde alla inblandade gjort mer för att undvika olycka, bättre utmärkning av bogserlina, inte stanna med sträckt bogserlina, lägre hastighet och bättre uppsyn. Bilisten i den bogserade bilen kunde hållt bättre uppsikt mot cykelbanan och tutat för att varna, som exempel. (om det sedan hjälpt är en annan femma)

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9699
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Rödljuskörning mm

Inläggav bruse » mån 04 jun, 2012 17:21

Kantorn skrev:Det är sällan ens fel när två träter. Men kan du ge ett tips på hur det bogserande ekipaget skulle gjort?


Harald har svarat på det ena. Det andra är att respektera att det är stoppförbud på en cykelbana. Iom de är ihopkopplade utgör de ett fordon. Som en lastbil med släp. Svårare än så är det inte.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse
 
Inlägg: 9225
Blev medlem: fre 31 maj, 2002 7:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Rödljuskörning mm

Inläggav 2763 » mån 04 jun, 2012 17:55

bruse skrev:Harald har svarat på det ena. Det andra är att respektera att det är stoppförbud på en cykelbana. Iom de är ihopkopplade utgör de ett fordon. Som en lastbil med släp. Svårare än så är det inte.


Ett stoppförbud som inte gäller i det här fallet eftersom bilarna stod still eftersom övrig trafik inte medgav vidare rörelse.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9699
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Rödljuskörning mm

Inläggav Harald » mån 04 jun, 2012 23:43

2763 skrev:
bruse skrev:Harald har svarat på det ena. Det andra är att respektera att det är stoppförbud på en cykelbana. Iom de är ihopkopplade utgör de ett fordon. Som en lastbil med släp. Svårare än så är det inte.


Ett stoppförbud som inte gäller i det här fallet eftersom bilarna stod still eftersom övrig trafik inte medgav vidare rörelse.

//T

Stoppförbudet på cykelöverfarten gäller alltid.

Trafikförordning skrev:62 § En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart skall anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på övergångsstället eller överfarten.


Ordningsboten för underlåtenhet att anpassa körsättet är 1.000 kronor, men jag undrar hur många sådana det har skrivits ut.
Harald
 
Inlägg: 7829
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Rödljuskörning mm

Inläggav LÅ1 » mån 04 jun, 2012 23:51

Harald skrev:
2763 skrev:
bruse skrev:Harald har svarat på det ena. Det andra är att respektera att det är stoppförbud på en cykelbana. Iom de är ihopkopplade utgör de ett fordon. Som en lastbil med släp. Svårare än så är det inte.


Ett stoppförbud som inte gäller i det här fallet eftersom bilarna stod still eftersom övrig trafik inte medgav vidare rörelse.

//T

Stoppförbudet på cykelöverfarten gäller alltid.

Trafikförordning skrev:62 § En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart skall anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på övergångsstället eller överfarten.


Ordningsboten för underlåtenhet att anpassa körsättet är 1.000 kronor, men jag undrar hur många sådana det har skrivits ut.

Men att köra ut på en gata utan att iaktta de väjningsregler som gäller är väl också förbjudet och bötesbelagt? Hur skall förare av ett långt fordon agera då? Stanna så att fordonet delvis står på cykelöverfarten eller välja att strunta i högerregeln, lämna företrädesskylten eller stoppskylten, beroende på vad som gäller på platsen?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12050
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Rödljuskörning mm

Inläggav Kristofer » tis 05 jun, 2012 13:32

Micki skrev:Här är en karta uppifrån. Hoppas det går att se hur det ser ut.
Bild

Trafikförordning skrev:62 § En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart skall anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på övergångsstället eller överfarten.

Lagen är tydlig, men jag har svårt att tänka mig att bilarnas förare skulle fällas på den paragrafen. Det framgår tydligt av flygfotot:
- Det verkar inte vara möjligt att stanna före cykelöverfarten och samtidigt ha full koll på vägen de ska svänga ut på.
- De har väjningsplikt och ska göra vänstersväng ut på en större väg, och detta under bogsering vilket kräver långsam och försiktig start.
Det sammantaget säger mig att den bogserande föraren gör alldeles rätt som har kört ända fram till korsningen. Dessutom:

Bilarna måste precis före korsningen med cykelbanan ha gjort antingen en vänstersväng eller en högersväng = låg fart. De har dessutom (förhoppningsvis) anpassat farten pga den korsande cykelbanan = låg fart. Det är därför rimligt att anta att farten var så låg att den inte räckte för att den bogserade bilen skulle rulla upp på cykelbanan. Om den hade haft tillräcklig rörelseenergi så är det självklart så att det hade varit bättre att blockera cykelbanan med bilen än med linan, men vi har inte tillräckligt faktaunderlag för att kunna döma på den punkten (ingen av oss såg bilarna hamna där).

Ja. Det hade varit bra om linan hade varit tydligt varningsmärkt. Jag har inte lagkännedom nog för att veta om de gjorde sig skyldiga till lagbrott som inte märkte ut den, eller om det var korrekt med icke varningsmärkt lina.

Ja. Det hade varit bra om föraren av det defekta fordonet tutat. Men vet vi att han hade batterikapacitet nog för att tuta?

Jag lägger ingen skuld på Micki. Men jag vill belysa att även bilförarna kan vara oskyldiga till det som hänt. Lagar är bra, men verkligheten är så komplicerad att vi aldrig kan skriva lagar som utan tvekan alltid kan peka ut en part som skyldig.

  • Hade det varit jag som körde den främre bilen hade jag gjort exakt som den föraren gjorde.
  • Hade jag suttit bakom ratten i det defekta fordonet hade jag förhoppningsvis insett att jag borde låtit linan bli slak för att därigenom på ett mer tydligt sätt blockera cykelbanan. Samtidigt tror jag att jag hade varit mer medveten om att det inneburit att den för oss farliga vänstersvängen ut på den större vägen hade tagit längre tid, eftersom start med slak lina måste göras så mycket mer försiktigt för att inte linan ska gå av (och jag kanske blir stående mitt ute i den vältrafikerade korsningen). Det är ju en risk som är mer omedelbart aktuell för mig i den situationen, och därför hade jag antagligen gjort exakt som den föraren gjorde.
  • Hade jag varit cyklist kan jag bara hoppas att jag hade sett linan, men det är inte säkert. Antagligen hade jag läst av miljön, konstaterat att föraren av den bakre bilen hade stannat som han gjorde just för att jag skulle få komma förbi, och sedan i låg fart kört igenom korsningen.

Summa summarum: Jag hade antagligen betett mig exakt som de tre förarna i den givna situationen. :oops:

Att trafikmiljön är olyckligt utformad på platsen, ja det kan vi väl alla vara överens om!
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer
 
Inlägg: 1331
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 8:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)

Re: Rödljuskörning mm

Inläggav Gbgcyklaren » tis 05 jun, 2012 15:40

Kristofer: De två bilarna stod stilla när jag upptäckte dem runt 160 meter innan jag nådde korsningen.

Filmen i det här blogginlägget filmade jag ca 160 meter före korsningen (vid olyckstillfället). (Publicerad här tidigare.)
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/may/film-videosekvens-filmad-strax-innan-jag-vol.html
I filmen syns en slags varningsskylt i en grop i gc-banan. När jag mäter på Eniro, så ligger den gropen ungefär 165-170 meter från korsningen.
I filmen zoomar jag in så att man kan se de båda bilarna som bogserar/bogseras.

Några fakta och icke-fakta:
Bogserlinan mellan bilarna var inte markerad.
Jag vet inte om bilarna kom från höger eller från vänster på lokalgatan. (Däremot svängde de vänster ut på huvudleden.)
Bakom de två bilarna stod ytterligare en eller två (självgående) bilar på kö. En kvinnlig bilist bakom bogserbilarna frågade mig hur det gick.
Jag cyklade i sydsydvästlig riktning på eftermiddagen och hade solen snett i ögonen (även om det inte var något större problem, som syns i filmen ovan).
Just den cykelöverfarten är rätt illa åtgången med slitna och uppluckrade kanter mellan gc-bana och gc-överfart, samt "vågiga" gupp där bilarnas däck går. Därför brukar jag cykla extra långsamt över den överfarten eftersom den är så obekväm. (Därför kanske jag, vid närmare eftertanke, cyklade långsammare än de 20 km/h jag nämnde tidigare.)
Jag upptäckte linan runt 1,5-2 meter innan jag cyklade in i den och hann börja bromsa kraftigt.
Jag gjorde en volt över linan och landade runt 0,5-1 meter efter linan, och skadade mig i stort sett ingenting. Det var bara kameran som blev rökt. Jag har fått en ny, men väntar på rätt fäste till styret.

Cykelöverfarten i cirkulationsplatsen som kommer efter den ovannämnda korsningen är riktigt farlig. Sikten är skymd och bilarna som korsar cykelbanan har just svängt av en stor motorled som är skyltad 70 km/h. Där är jag oftast nere runt 5-8 km/h när jag kör över den. Även om ingen bil är synlig när man kör ut på gc-överfarten, så kan man bli överraskad av en snabb bil som just svängt av motorleden och kommer flygandes in i cirkulationsplatsen. Ett stort problem är att bilisterna har koll på andra fordon till vänster om dem i cirkulationsplatsen. Kommer det inget fordon från vänster kan de förstås köra rakt in i cirkulationen. Men de glömmer lätt att det även kan komma gående och cyklande från höger (och som kanske redan är ute på överfarten). För något år sedan byggde de ett mindre gupp på överfarten där, fast det märks inte någon större skillnad i hastighet. På bilden nedan är gc-banan blåmarkerad och motorledsavfarten rödmarkerad.

Bild
@gbgcyklaren
Användarvisningsbild
Gbgcyklaren
 
Inlägg: 220
Blev medlem: ons 09 jun, 2010 22:11
Ort: Göteborg

Re: Rödljuskörning mm

Inläggav M_M » tis 05 jun, 2012 17:45

2763 skrev:Jag håller verkligen inte med dig. Micki skulle inte ha sett båda sidorna på bilen och kan därför inte avgöra om det är vanlig blinkning för färd höger i nästa korsning eller varningsblinkers. Vissa verkar ha en övertro till att varningsblinkersen syns som just det - men det gör den bara rakt bakifrån och i vissa lägen rakt framifrån.


Den syns bra så länge man inte ser bilen rakt från sidan eller på nära håll nästan rakt från sidan. På flygfotot som visats längre fram i tråden så ser man att cykelbanan gör både en svag vänstersväng och en svag högersväng varpå Micki borde haft möjlighet att se varningsblinkande tidigare än bogseringslinan sågs.

Odd skrev:
Micki skrev:Daniel_s: Jag var ensam på cykelbanan och cyklade kanske runt 25 km/h. Men innan korsningen sänkte jag nog till 20 km/h för att ha koll på bilarna där. Jag upptäckte linan runt 1,5 meter innan jag körde på den.

Är inte 20 km/h en rätt hög hastighet för att färdas in i en korsning där det står två bilar på ömse sida om den oavsett om det är en lina mellan dom eller ej?


Kanske dags att ändra reglerna? Någon ytterligare morot bör väl cyklister få för att de cyklar istället för att slösa energi på att åka egen bil eller för den delen kollektivt - även om det i ett enskilt fall kanske innebär mer utsläpp om en bilist får stanna för en cyklist än vice versa...

Dessutom ser man på flygfotot att det finns rätt gott om periferi att göra av sin rörelseenergi på förutsatt att ett hinder upptäcks på lite längre avstånd än 1,5-2 meter.

Micki skrev:Här är en karta uppifrån. Hoppas det går att se hur det ser ut.
Bild


(citerar bilden eftersom den är relevant till nästa kommentar och för att den riskerar att hamna på annan trådsida än min kommentar)

Inge skrev:Det finns givetvis en part till som har ett ansvar och det är kommunen.


På flygfotot så ser man att bilar påväg ut mot den större vägen troligtvis skulle kunna få bättre uppsikt om trädet strax öster om korsningen tas bort / flyttas.

Micki skrev:Kameran filmar i 170 grader (alltså nästan ett halvt varv (=180 grader)). Det innebär att föremål som är längst till vänster och längst till höger i bild är nästan precis till vänster respektive höger om mig på cykeln.


Ett klassiskt misstag är att tro att 180 grader är ett varv, det är bara ett halvt varv :wink:


Om jag fattat rätt så är det i trakten av Brunnsbomotet. Där kan man verkligen prata om att trafikplanerarna inte tänkt på cyklister alls. Det borde finnas en cykelbana längs E6 på norra/västra sidan mellan Brunnsbomotet och Tingstadsmotet för att kunna cykla mellan Brunnsbomotet och t.ex. Marieholmsbron utan att drabbas av de jobbiga backar som finns antingen om man cyklar på cykelbanan paralellt med Tingstadsvägen då den når Litteraturgatan (otur med tankeverksamheten hos den som kom på att cykelbanan ska ha värre backar än bilvägen för övrigt...) eller för den delen den obetydligt jobbigare men omväxlande vägen via Lilla Postegårdsgatan - Dammgårdsgatan. Den sistnämnda vägen rekomenderas i nordostlig riktning. Först en kort stillsam färd förbi några radhus, sen en kort men rejält brant backe som man kan leda cykeln uppför om man vill, och sedan kan man få "Easy Rider"-känsla av att glida fram i hög hastighet nedför Dammgårdsgatan utan att behöva trampa alls :wink:

Apropå den rutten Marieholmsbron-Brunnsbomotet så vore det önskvärt om trafikplanerarna tog bort gångfållorna där cykelbanan passerar industrispåret upp mot Backa (och för den delen ta gärna bort fållorna där gång-cykelbanan korsar spårvägen mellan Gamlestadstorget och SKF). Fållorna torde sänka snarare än höja säkerheten, eftersom de stjäl uppmärksamhet varpå man kan riskera att missa analkande spårfordon...
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Rödljuskörning mm

Inläggav daniel_s » tis 05 jun, 2012 17:59

M_M skrev:
Odd skrev:
Micki skrev:Daniel_s: Jag var ensam på cykelbanan och cyklade kanske runt 25 km/h. Men innan korsningen sänkte jag nog till 20 km/h för att ha koll på bilarna där. Jag upptäckte linan runt 1,5 meter innan jag körde på den.

Är inte 20 km/h en rätt hög hastighet för att färdas in i en korsning där det står två bilar på ömse sida om den oavsett om det är en lina mellan dom eller ej?


Kanske dags att ändra reglerna?


Vilken eller vilka regler menar du då?

Menar du att cyklande borde medges undantag från skyldigheten att anpassa hastigheten till vad trafiksäkerheten kräver?

Eller att hastigheten borde få vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse?

Eller att regeln om att hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet där korsande fordonstrafik kan förekomma inte borde gälla för cyklande?

Eller kanske till och med att regeln om att iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna (för att undvika trafikolyckor) är överdriven och inte borde gälla cyklande?
daniel_s
 
Inlägg: 11240
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

FöregåendeNästa

Återgå till Ordet är fritt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster