Sippans kiosk bevaras!

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Sippans kiosk bevaras!

Inläggav Kantorn » ons 02 sep, 2009 21:32

LÅ1 skrev:(Nog kallar Povel Svampen på Stureplan för Sturekantarellen i någon text? Googel ger ingen träff för ordet! Inte alltheweb heller!)

Dunder och skratt!
Si Sturekantarellen
välver sin hatt
kring ännu två små skumma krypin:

ur Torstigste Bröder av Povel Ramel
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav ADDE » lör 05 sep, 2009 23:47

LÅ1 skrev:Sturekantarellen, som Povel Ramel kallar den i någon text, är också ett bra sätt att använda betong till utsmyckning!
(Nog kallar Povel Svampen på Stureplan för Sturekantarellen i någon text? Googel ger ingen träff för ordet! Inte alltheweb heller!)

vi ungdomar kallar dock den bara för "svampen". :)

förutom de två korvkioskerna, och betongtaket fanns det även en liten klocktorn (eller glashus) som är en nedgång till någon parkering (?). vad händer med den då? mer om det hela så minns jag att för några år sedan var det (2000-talet) en modernisering av torget då (glas)tornet byggdes. marken är snyggt. 8)
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav LÅ1 » mån 20 feb, 2017 19:11

(Gammal tråd, jag vet.)

Det var visst inte så mycket av kiosken som var värt / möjligt att bevara, men skyltarna tror man är sparade, men ingen tycks veta var.

"Stadens tabbe – har slarvat bort klassiska kiosken".

Skyltarna är väl inte så svåra att skapa nya, och de var väl de som var speciella. Men platsar en liknande kiosk, med dessa skyltar, på dagens Odenplan?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav BSB101 » ons 22 feb, 2017 19:19

LÅ1 skrev:Skyltarna är väl inte så svåra att skapa nya, och de var väl de som var speciella.

Vad skulle idén vara med detta? Allt som är tillverkat går att tillverka igen om man vill. Med det finns en anledning till att en original T-Ford från början av 1900-talet anses mer värd än en kopia tillverkad 2017.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav LÅ1 » ons 22 feb, 2017 20:35

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Skyltarna är väl inte så svåra att skapa nya, och de var väl de som var speciella.

Vad skulle idén vara med detta? Allt som är tillverkat går att tillverka igen om man vill. Med det finns en anledning till att en original T-Ford från början av 1900-talet anses mer värd än en kopia tillverkad 2017.

Just för att de var lite speciella. Eller kanske originella är ett bättre ord. Man kan återskapa synintrycket av dem. Och det tycker jag egentligen är det viktigaste i sammanhanget. Det är ju inte så många som hoppar upp på kiosktaket och granskar dem i detalj. Men originalet är förstås bäst.

På Stadsmuseet är man inte så glada: "Stadsmuseet om Sippans kiosk: 'Trist, är värdefull' "

Det förekommer ju att man gör kopior som sätts upp i stället för gamla föremål, bara för att originalen anses för värdefulla att ha ute obevakade. Rosenbom i Karlskrona är väl ett bra exempel.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Hechtwagen » tor 23 feb, 2017 2:01

Neonen som satt på skyltarna var den tredje varianten på samma stommar och inte särskillt gambla!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Föregående

Återgå till Ordet är fritt