Lösningen på spårspringsproblemet?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Lösningen på spårspringsproblemet?

Inläggav NerdBoy » tis 04 dec, 2007 21:56

I en helt annan tråd, jag skrev:Eureka! Nu har jag det! :D

...fast tyvärr krävs det nog en bild för att man ska förstå fullt ut, och jag har ingen sån bild liggande. Jag ber att få återkomma.

Det blev mer än en bild.

Ett av de otaliga försvarsverken runt Vaxholm är Rindö redutt, eller bara "Redutten", som likt en diskret lillebror till Vaxholms fästning vilar på Rindös västra udde med utsikt, och skottfält, över Norra Vaxholmsfjärden. Aldrig prövad i strid men helt säkert potent nog att klara uppgiften. Huvudbyggnaden, "donjonen", är omgiven av flera sluga "kringverk".

Bild

För den som funderar på att försöka storma redutten från sjön är det bara att välja mellan att försöka ta sig uppför det här stupet...

Bild

...eller klättra över den här gigantiska stenvallen...

Bild

...som tyvärr visar sig dölja en fyra-fem meter djup grav med skottgluggar i ändarna... (ja, jag vet att det inte ser alls så djupt ut på bilden)

Bild

...eller trassla in sig taggtråden och bli skjuten redan vid XII:e batteriet nere vid sjön...

Bild

..eller klara sig hela vägen fram till huvudingången och bli nedmejad från någon av de otaliga skottglugarna.

Bild

Det ur vår synpunkt mest intressanta i bilden ovan är dock det som ska skydda mot stormning från landsidan, nämligen något så enkelt men samtidigt raffinerat som ett fält av upprättstående spetsig sprängsten.

Bild

Den som försöker ta sig över de här stenarna i normal gångtakt är dömd att stuka fotlederna och skrubba knäna blodiga...

Bild

...och den som till äventyrs springer, t.ex. för att hinna med ett tåg, är dömd att slå sig betydligt värre än så.

Bild

Kanske kan det här vara lösningen på många av problemen med spårspring? Tänk er ett tio meter brett fält utefter de järnvägssträckningar där det idag finns stängsel som det ideligen klipps hål i.

* Låg anläggningskostnad, sprängsten är billigt och arbetet enkelt
* I princip obefintliga underhållskostnader
* Mycket lång livslängd, stenarna på bilderna har stått i 140 år och kan säkert stå 500 år till
* Kan inte saboteras lika enkelt som ett stängsel
* Skymmer inte som en mur gör
* Svårt att kluddra texter på
* Signalerar tydligt att det är bättre att gå runt

Vad tror ni, är jag något stort på spåren här? :wink:
Användarvisningsbild
NerdBoy

Re: Lösningen på spårspringsproblemet?

Inläggav LÅ1 » ons 05 dec, 2007 0:02

NerdBoy skrev:Vad tror ni, är jag något stort på spåren här? :wink:

Onekligen en intressant idé! Sen skulle väl en del myndigheter och politiker kräva att stenfältet stängslas in, men det är ju inget större problem! Man kan göra det modernare med spettsade pålar i trä eller stål också, men sprängsten är nog nästan lika effektivt och ser mindre "djävulskt" ut! :wink:

Man skulle, rent allvarligt, kunna använda naturstenar i olika storlekar och lagda så det blir gropar och vallar också. Aningen mindre farligt än sprängsten, men tillräckligt svårforserat för att bli allmän gångväg! Bäst effekt vid isbildning!

I bland så förvånas man över att det svenska skyddssamhället tillåter att vissa saker, som t.ex. dessa stenar finns kvar på Rindö, utan staket och utan varningsskyltar! (Ser ut att vara så på bilderna i alla fall!) Missförstå mej nu inte! Jag skulle aldrig kräva staket etc. men när barn måste ha hjälm för att gå ut på gården och leka så undrar man!
LÅ1

Inläggav Martin » ons 05 dec, 2007 23:29

Klart bästa förslaget på lösning hittills...
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarvisningsbild
Martin

Inläggav NerdBoy » fre 25 nov, 2016 19:44

Nio år senare: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/gummimattor-ska-forhindra-sjalvmord

Hårt gummi istället för sten, men principen är densamma! :)
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Odd » fre 25 nov, 2016 20:48

I Manchester i våras fann jag dessa rister:
manchester1.jpg
manchester1.jpg (115.62 KiB) Visad 1950 gånger

manchester2.jpg
manchester2.jpg (79 KiB) Visad 1950 gånger
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Återgå till Ordet är fritt