(Ra)balder

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

(Ra)balder

Inläggav Björn J. » tor 27 feb, 2003 18:15

GT, Göteborgstidningen meddelar idag att man börjat provköra Balder.
Det är idag bara 44 dagar kvar till trafikstarten.
http://www.gt.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=201&a=16288.

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Inläggav Jörgen_G » tor 27 feb, 2003 18:41

:arrow: 8) :D :| :( :shock: :mrgreen: :shock: :shock: :mrgreen: :mrgreen: :shock: :mrgreen: :cheesygrin: :cheesygrin: :cheesygrin: :arrowd:
:arrowu: :D :arrowl: :arrowl: :D :arrowl: :arrowl: :D :arrowl: :D :arrowl: :arrowl: :arrowl: :arrowl: :D :arrowl: :cheesygrin:

mvh/ Jörgen G
Användarvisningsbild
Jörgen_G

Inläggav Andy » tor 27 feb, 2003 18:42

Hmmmm, en merkelig form for kollektivtransport.......
Men det ser ut som jeg må en tur på Liseberg til sommeren, kansje i samband med at jeg får kjøre museumsvogner....

Andreas
Användarvisningsbild
Andy

Inläggav bruse » tor 27 feb, 2003 18:43

Berg-å-dalbana <> lokaltrafik = sant!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav Andy » tor 27 feb, 2003 18:45

Uansett, en jævelig morsom form for kollektivtransport!

Andreas
Användarvisningsbild
Andy

Inläggav bruse » tor 27 feb, 2003 18:52

Inte varken kollektivtrafik per definition. Mao bör det vara i Ordet är fritt asner jag.
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav Björn J. » tor 27 feb, 2003 19:07

Jörgen Gustavsson skrev::arrow: 8) :D :| :( :shock: :mrgreen: :shock: :shock: :mrgreen: :mrgreen: :shock: :mrgreen: :cheesygrin: :cheesygrin: :cheesygrin: :arrowd:
:arrowu: :D :arrowl: :arrowl: :D :arrowl: :arrowl: :D :arrowl: :D :arrowl: :arrowl: :arrowl: :arrowl: :D :arrowl: :cheesygrin:

mvh/ Jörgen G

Jo jag brukar också känna mig sådan efter en berg&dalbanetur.

Och till Andy:
ja köra får du inte... men väl åka med. (språkligt missförstånd)
Kanske jag är med på vagnen när du kommer hit!

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Inläggav Andy » tor 27 feb, 2003 19:32

Björn J. skrev:
Och till Andy:
ja köra får du inte... men väl åka med. (språkligt missförstånd)
Kanske jag är med på vagnen när du kommer hit!

Bj.

Hva???
Får jeg ikke kjøre museumsvogn :cry: :cry: :cry: :cry: :P

Andreas
Användarvisningsbild
Andy

Inläggav Mr. Burns » tor 27 feb, 2003 22:59

Och GT tar givetvis i med hårdhandskarna: "Balder ersätter floppen Hangover".

Förvisso var bakfyllan helt stillastående första året. Krångel med den moderna elektromagnetiska drivningen som sedan ersattes av en mekanisk dito. Andra året fastnade tåget i toppläget några gånger, men sedan dess har skandalrapporteringen varit sval.

Men flopp är minst sagt drastiskt. Den i särklass mest nervpirrande attraktionen på senare år. Slår föregångaren Loopen med hästlängder. Köerna har ringlat sig så långa att den knappast varit en publikflopp.

Dessutom kan vi tacka Hangover för att staden fick en ny stegbil till räddningstjänsten. Välanvänd även på andra platser, som enligt förordningar o.dyl. inte krävt en så hög skylift.

/Michael
Mr. Burns

Inläggav Gäst » tor 27 feb, 2003 23:47

Men man tänker alltså montera ner Hangover? Eller är det redan gjort?
Låter i vilket fall mycket märkligt...

/Lars

Spårvagnsmicke skrev:Och GT tar givetvis i med hårdhandskarna: "Balder ersätter floppen Hangover".

Förvisso var bakfyllan helt stillastående första året. Krångel med den moderna elektromagnetiska drivningen som sedan ersattes av en mekanisk dito. Andra året fastnade tåget i toppläget några gånger, men sedan dess har skandalrapporteringen varit sval.

Men flopp är minst sagt drastiskt. Den i särklass mest nervpirrande attraktionen på senare år. Slår föregångaren Loopen med hästlängder. Köerna har ringlat sig så långa att den knappast varit en publikflopp.

Dessutom kan vi tacka Hangover för att staden fick en ny stegbil till räddningstjänsten. Välanvänd även på andra platser, som enligt förordningar o.dyl. inte krävt en så hög skylift.

/Michael
Gäst

Inläggav Mr. Burns » fre 28 feb, 2003 0:13

Anonymous skrev:Men man tänker alltså montera ner Hangover? Eller är det redan gjort?

/Lars

Redan gjort. Såldes någon gång i höstas. Märkligt? Nja, låt mig gissa att Balder inte var helt gratis :wink:

Området mellan den lilla shoppinggatan (har säkert något fånigt namn) och Mölndalsån blir tills vidare attraktionstomt. Antagligen dröjer det några år innan någon ny storinvestering blir aktuell. Om ens något sånt ska byggas där. Jag har ofta drömt (NOT) om en gigantisk hamburgerrestaurang i fyra plan på Liseberg. Ännu en Burgarkung? :twisted:

/Michael
Mr. Burns

Inläggav Jonas » fre 28 feb, 2003 0:17

Spårvagnsmicke skrev:
Anonymous skrev:Men man tänker alltså montera ner Hangover? Eller är det redan gjort?

/Lars

Redan gjort. Såldes någon gång i höstas. Märkligt? Nja, låt mig gissa att Balder inte var helt gratis :wink:

Området mellan den lilla shoppinggatan (har säkert något fånigt namn) och Mölndalsån blir tills vidare attraktionstomt. Antagligen dröjer det några år innan någon ny storinvestering blir aktuell. Om ens något sånt ska byggas där. Jag har ofta drömt (NOT) om en gigantisk hamburgerrestaurang i fyra plan på Liseberg. Ännu en Burgarkung? :twisted:

/Michael

Kanske kan ställa dit någon spårvagn eller så? Modelljärnväg?

/Jonas.
Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Björn J. » fre 28 feb, 2003 10:02

Spårvagnsmicke skrev:Dessutom kan vi tacka Hangover för att staden fick en ny stegbil till räddningstjänsten. Välanvänd även på andra platser, som enligt förordningar o.dyl. inte krävt en så hög skylift.

/Michael

Lite "messerschmittigt" då då.

Stegbil, nej! Ny, nästan.
Det var så att räddningstjänsten redan hade en hävare, en amerikansk sådan på 38,1m, monterad på ett fyraxligt Scaniachassie, 113H 4x2 -89.
Då denna hävare visade sig mindre lyckad lät man byta ut den. Men behöll chassiet, det blev då en ny påbyggnad, Floby tror jag. Denna gång med en hävare från Bronto Skylift, på 42m.
Fordonet lackerades samtidigt om i röd färg (Stadens brandbilar skulle vara vita under slutet av åttiotalet).
De översta metrarna har bekostats av Liseberg, med tanke på "floppen" "walkover".
Högfordonet heter för övrigt SDO 428, eller på "radioslang Olof fyra-tjogoåtta". Reg.nr FHB 985 samt kommunens inv.nr. 1201.
Stationerad på huvudbrandstationen i Gårda.

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Inläggav Björn J. » fre 28 feb, 2003 10:09

För övrigt tror jag mig minnas en artikel i GP där det stod att ett tyskt nöjesfält köpt Hangover "på rot" till ett för Liseberg fördelaktigt pris.
Av samma artikel förstod man också att det var företaget som en gång levererade Hangover som var den stora förloraren, stora ersättningskostnader för stilleståndet under första säsongen.
För dessa skadeståndspengar inköptes "Uppskjutet".

Av de spårbundna attraktionerna på Liseberg gillade jag den gamla träbergochdalbanan bäst, därefter "Super 8".
Den senare hanmade väl så småningom på Gröna Lund?

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Inläggav 2763 » fre 28 feb, 2003 11:02

Spårvagnsmicke skrev:Området mellan den lilla shoppinggatan (har säkert något fånigt namn) och Mölndalsån blir tills vidare attraktionstomt. Antagligen dröjer det några år innan någon ny storinvestering blir aktuell. Om ens något sånt ska byggas där. Jag har ofta drömt (NOT) om en gigantisk hamburgerrestaurang i fyra plan på Liseberg. Ännu en Burgarkung? :twisted:

Nja - du skriver ju själv att det är en attraktionstomt. Om det i lisebergs tomträtt står att det skall vara en attraktion på den tomten så skall det...

Eller hur det nu var....

/Fredagslig språklek...
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Mr. Burns » fre 28 feb, 2003 15:38

TonyM skrev:
Spårvagnsmicke skrev:Området mellan den lilla shoppinggatan (har säkert något fånigt namn) och Mölndalsån blir tills vidare attraktionstomt. Antagligen dröjer det några år innan någon ny storinvestering blir aktuell. Om ens något sånt ska byggas där. Jag har ofta drömt (NOT) om en gigantisk hamburgerrestaurang i fyra plan på Liseberg. Ännu en Burgarkung? :twisted:

Nja - du skriver ju själv att det är en attraktionstomt. Om det i lisebergs tomträtt står att det skall vara en attraktion på den tomten så skall det...

Eller hur det nu var....

/Fredagslig språklek...
/Tony

:lol: 1-0 till herr konduktör!

Och Björn! Med tanke på bilde på räddningstjänstens fordon borde jag vetat bättre än att ge mig in på dessa djupa vatten. Bara 43 dagar kvar nu. Trävlig helg med Balder i tankarna :wink:

/Michael
Mr. Burns

Inläggav Jörgen_G » lör 01 mar, 2003 16:07

Spårvagnsmicke skrev: /.../Bara 43 dagar kvar nu. /.../

42 nu...

Rullar Ringlinien den dagen?

/Jörgen G
Användarvisningsbild
Jörgen_G

Inläggav Björn J. » lör 01 mar, 2003 21:44

Den dagen som Ringliniens trafikstart äger rum känner sig Liseberg tvingade att öppna grindarna!
Även så när Ringlinien startar sin jultrafik.
Det är egentligen inte så många som vet det, men hela "Göteborgs stad" rättar sig efter Ringliniens olika tidtabeller! (håll det gärna hemligt!). 8)

Och i morgon endast 42... "meningen med universum, livet och allting..."

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Inläggav bruse » lör 01 mar, 2003 21:59

Björn J. skrev:Och i morgon endast 42... "meningen med universum, livet och allting..."

Nej, 47 ska det vara: http://www.schlock.net/the47s.html
Användarvisningsbild
bruse

Återgå till Ordet är fritt