Silvertejp

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Silvertejp

Inläggav Jona » tis 08 aug, 2006 16:40

HEJ

Undrar litegran om silvertejp (hur stavas?)
När jag var yngre, bara för säg 10 år sedan kunde man köpa en mirakeltejp. Silvertejpen.
Du kunde laga byxa, tröja eller en äldre volvo som exempel.
Se bara Richard Dean Anderson som med en tejprulle och en sweichtisk armekniv kunde fixa det mesta.

Hade du tejpat fast en bit av detta mirakelband på någon så var det försent och ångra sig, den satt där den satt... Gick aldrig mer och ta lös.
Hade du velat borde du nästan kunnat tejpa fast en helikopter mot marken.

Om du skulle ta isär det hopsatta så höll tejpen men järnstolparna gick sönder....

Denna mirakeltejp hade jag alltid en rulle av i fickan. Jo jag har lagat cyklar och annat smått och gått men främst har jag lagat kläder... ett hål i byxan blir tätt och fint och där tejpen satt var byxan som starkast...
MAskintvätt tålde tejpen osså. Tvätt efter tvätt. Kläderna var hela där man lagat dom....

Tyvärr så finns inte denna tejp kvar idag. Jo silvertejpen finns kvar men den kan bara anändas som avspärrningsband på brottplatser. För något klister innehåller den inte....

Har försökt att använda den till det vanliga, som klädeslagning. Funkar inte! Inte äns en järnvägsskena går att tejpa fast mot träskivorna. Inte äns om du använder hela rullen.... (menar nu en skena på modelljärnvägen, inte fullskala)

För det första undrar jag hur F*N kan man förstöra en sådan underbar produkt....?
Jag har köpt rullar för 20:- st och ända upp till 200:- (från försvaret (ÖB) till kvalitetsbutiker) och alla är lika värdelös....

Nu undrar jag om någon här på detta eminenta forum kan tipsa om annan tejp för att laga precis vad som hällst? Stryk och vattentåligt och ska funka på metall, tyg, plast, ja precis allt.

Hällst ska man kunna laga en läcka i ett kärnkraftverk med den...

Snälla hjälp mig, behöver tips och råd...
Jona i Söv
Användarvisningsbild
Jona

Inläggav MartinW » tis 08 aug, 2006 17:30

Det som kallas gaffer tape (ibland stavat Gaffa tape efter en specifik tillverkare) på engelska är väl motsvarigheten till svensk silvertejp. Finns fortfarande att köpa, och används flitigt av folk både i Sverige och resten av världen. Du kanske kan googla lite på det och hitta en leverantör i Sverige?
MartinW

Inläggav bark » tis 08 aug, 2006 18:09

Hör efter med din lokala PA-firma eller Discjockey.
Användarvisningsbild
bark

Inläggav Claes Thure Moberg » tis 08 aug, 2006 18:36

Visst finns silvertejpen kvar. Utan den skulle modern sjöfart vara omöjlig.
Claes Thure Moberg

Re: Silvertejp

Inläggav daniel_s » tis 08 aug, 2006 18:45

Jona skrev:Se bara Richard Dean Anderson som med en tejprulle och en sweichtisk armekniv kunde fixa det mesta.

Jag kan hjälpa dig att stava till "schweizisk" om du vill... :D
daniel_s

Inläggav Jona » tis 08 aug, 2006 19:17

daniel_s skrev:
Jona skrev:Se bara Richard Dean Anderson som med en tejprulle och en sweichtisk armekniv kunde fixa det mesta.

Jag kan hjälpa dig att stava till "schweizisk" om du vill... :D

En får tacke...

Mer tips på bra univisaltejp...?
Jona i Söv
Användarvisningsbild
Jona

Inläggav Sparkfot » tis 08 aug, 2006 19:52

Kolla på jula,clas ohlsson,biltema. De borde ha silvertejp:)
F.ö så använder man väl avspärrningsband vid brottsplatser och dylikt?
Sparkfot

Inläggav Jona » tis 08 aug, 2006 20:05

Sparkfot skrev:Kolla på jula,clas ohlsson,biltema. De borde ha silvertejp:)
F.ö så använder man väl avspärrningsband vid brottsplatser och dylikt?

Men eftersom all silvertejp jag köpt på allt från Öb via papperbutiker till tex Clas i Sjön i stort sätt saknat klister och varit av värdelös kvalitet, så tyckte jag att silvertejpen funkade bäst som avspärrningsband...

För den erfarhet jag har av silvertejp är att den tyvärr är värdelös numera.... Har provat så många olika typer, från olika butik och i så många olika prisklasser och måste nu säga jag har gett upp.... Det finns inge bra tejp längre...

Sökte på gooogle på gaffer tape. hittade en tråd från något forum som sa att han köpte silvertejp om det skulle hållas ihop och gaffatejp om han ville ta lös tejpen utan klisterrester....

Undra vart han hittat sin silvertejp? Ingen butik i Skellefte eller Sundsvall säljer bra silvertejp nämligen....

Jaja jags ka prova både gaffertejp och köpa dyraste tejprullen med silvertejp på Clas i Sjön och testa igen....
Jona i Söv
Användarvisningsbild
Jona

Inläggav daniel_s » tis 08 aug, 2006 20:08

Nä, du har rätt, dagens silvertejp är inte vad den varit eller vad jag nu menar...

Testa med nån järnaffär i typ Småköping, de brukar ha gamla grejer på lager!
daniel_s

Inläggav bruse » tis 08 aug, 2006 20:35

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav daniel_s » tis 08 aug, 2006 20:40

bruse skrev:Classe har

Den där tejpen är inte bra, man kan lätt rycka av den. "Riktig" silvertejp ska vara klibbig och jävlig och sitta fast av bara ... men den där är ungefär lika lätt att riva av som maskeringstejp!
daniel_s

Inläggav bruse » tis 08 aug, 2006 20:44

daniel_s skrev:

Den där tejpen är inte bra, man kan lätt rycka av den. "Riktig" silvertejp ska vara klibbig och jävlig och sitta fast av bara ... men den där är ungefär lika lätt att riva av som maskeringstejp!

Haru provat att linda ett lår med den, ett hårigt lår? :P
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav daniel_s » tis 08 aug, 2006 21:11

bruse skrev:Haru provat att linda ett lår med den, ett hårigt lår? :P

Ja, faktum är att det har jag, resultatet blev en besvikelse!
daniel_s

Inläggav MartinW » tis 08 aug, 2006 22:41

daniel_s skrev:

Gaffer tape har jag aldrig haft några problem med. Den är den ultimata tejpen för just det du efterfrågar.
MartinW

Inläggav Coppas » tis 08 aug, 2006 23:02

Testa verkstads/yrkesbutiker eller biltillbehörsfirmor mm. istället. Skippa däremot gärna t.ex. Classe i sjön och motsvarande för så bra är inte alltid deras grejer. Det är inte bara sjötrafiken som har svårt att klara sig utan silvertejp utan även busstrafiken och andra kollektiva färdmedel... och den tejp som används här (som ett substitut till schweiziska arméknivar) är defintivt inte något som man sliter itu med bara händerna. :mrgreen:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Coppas

Kolla med Tågia!!

Inläggav Cecil Bergsteen » ons 09 aug, 2006 17:41

Kolla med Tågia var dom köper sin tejp !!
Tycks gå bra att laga tåg med i alla fall!!
M.V.H
CB.
Cecil Bergsteen
Spammer
Spammer

Inläggav Q » ons 09 aug, 2006 23:35

Firma ETAB (Eurocol Tape AB) i Åstorp har alldeles utmärkt gaffa.. Köpes i lådvis av de flesta ljud/ljusteknikfirmor.

Fabrikatet heter Nichiban, iaf på de rullar som jag har hemma just nu.
//Q
Q

Inläggav Spåris » fre 01 maj, 2015 9:35

Gammal tråd men har hittad nichiban vävtejp till bra pris
Spåris

Inläggav Odd » fre 01 maj, 2015 10:54

Nu när tråden ändå tas upp igen.

Det finns olika typer av vävtejp. Den som används inom media/bild/ljud/DJ/PA mm är anpassad för att kunna tas bort utan märken. Det sägs att den ursprungliga vävtejpen (duct tape på engelska, baserat på kraftigt bomullstyg) togs (enligt wikipedia ) fram redan under början på 1900-talet som ett sätt att permanent skydda och förbinda samman saker, tex stålkablarna på Brooklynbron...

Ibland använder man ordet Gaffa som verb, att "gaffa ihop något" betyder helt enkelt att man sätter samma det med gaffatejp.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Jona » fre 01 maj, 2015 11:30

Spåris skrev:Gammal tråd men har hittad nichiban vävtejp till bra pris

Tack för tipset. Ska beställa en rulle och testa.
Har på 9 år inte hittat någon bra tejp, men är mest för att jag slutade leta.
Orkade inte hålla på längre och leta testa och slänga ut massa pengar på skit, vill man inte sälja till kund så får det vara...

/Jona
Jona i Söv
Användarvisningsbild
Jona

Nästa

Återgå till Ordet är fritt