Var ni ute på Norra Bantorget i lördags?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Gick ni med i demonstrationen från Nbt - RAH den 15/2-03?

Omröstningen slutade tor 27 feb, 2003 10:34

Ja
3
20%
Nej
12
80%
Deltog bara i mötet på Norra Bantgt
0
Inga röster

Antal röster : 15

Re: Norra Bantorget

Inläggav 2763 » ons 19 feb, 2003 8:26

Ulrik Berggren skrev:Kul och givande debatt, det här :D

Ulrik Berggren skrev:Det där med hot är mycket problematiskt (tänk på Österrikes vs Italiens högerextremistiska regeringar vilka var utsatta för helt olika behandling). Faktum är att inte ens ekonomiska sanktioner är särskilt framgångsrika i vissa fall. Det finns ingen solklar lösning på att bli av med Saddam. Men att försöka få in information via radio, internet och satellittv till landets befolkning (sådana projekt stöds faktiskt av USA:s kongress :wink: ) är ett sätt att få befolkningen att mobilisera mot Saddam. (Det var ju perestrojkan i Sovjet som ledde till dess fall... Men givetvis måste det till någon form av stöd till grupper inne i landet också, liksom morot och piska på Saddam själv. Här kanske man skulle kunna vara lite kreativ och utnyttja de avfällingar av hans klan som nog inget hellre vill än att bli av med honom... :roll:

Precis! och däri komplexiteten i det hela.

Sen har vi ju det lilla Abret med motstånd innifrån i Irak där man skär tungan av Saddammotståndare, om man inte skjuter av dem direkt.

Och dessutom, som du så riktigt påpekade, världen är på intet sätt enad. Jag såg en mycket bra insändare i dagens Göteborgsmetro som i princip gick ut på att Världen är en stooor splittrad familj där USA är en försöpen familjefader som slår sin hustru och sina barn när han är på lyran. Europa var den kuvade hustrun som säger ja för att slippa örfilarna och resten av världen är mer eller mindre olydiga barn till detta par.

Det kanske är dags att ta fram brödkaveln och jaga ut karlsloken ur huset!

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Bobjörk » ons 19 feb, 2003 21:26

TonyM skrev:Matte, du vet...

Jo, jag vet.. Matte var inte min grej... var det när jag var 6-7 år... satt gärna frmaför farsans C64 (suck vad jag sknar den) och räknade gånger tom, men nåt i lågstadiet förstörde det. Läsning och svenska var min grej... fyrans läsebok i trean och så...

TonyM citerade Bobjörk som skrev:Vilken George W. Bush menar du?

TonyM skrev:Jr, den enda sittande amerikanska president som fått skydd av spårvagnar i Göteborg.

Va? Var det under EU-toppmötet och dess demonstarationer som tyvärr gick snett pga fleaktigheter från båda sidor?
Bantekniker
Bobjörk

Inläggav 2763 » tor 20 feb, 2003 10:15

Bobjörk skrev:
TonyM skrev:Matte, du vet...

Jo, jag vet.. Matte var inte min grej... var det när jag var 6-7 år... satt gärna frmaför farsans C64 (suck vad jag sknar den) och räknade gånger tom, men nåt i lågstadiet förstörde det. Läsning och svenska var min grej... fyrans läsebok i trean och så...

Det är lungt, matte och fysik var inte Albert Einsteins grej i skolan heller...
Bobjörk skrev:
TonyM citerade Bobjörk som skrev:Vilken George W. Bush menar du?

TonyM skrev:Jr, den enda sittande amerikanska president som fått skydd av spårvagnar i Göteborg.

Va? Var det under EU-toppmötet och dess demonstarationer som tyvärr gick snett pga fleaktigheter från båda sidor?

[/quote]
Snygg sammanfattning av orsakeriet till kravallerna!

Jo, eftersom det är enda gången en amerikansk sittande president har besökt landet så är det då. Vagnarnas uppgift var att leka mur mellan demonstranter och hotell på drottningtorget. Tyvärr valdes pedalvagnar som inte går att köra ihop så tätt att det blir ordentlig "Murverkan"

/Tony
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Ulrik Berggren » tor 20 feb, 2003 10:53

Apropå "murverkan" så läste jag igår att ett antal västerlänningar rest till Irak för att agera mänskliga sköldar i fall ett krig skulle bryta ut. Det tycker faktiskt till och med jag är att gå över gränsen, bildligt talat. Snacka om att Saddam firar en propagandatriumf (notera att de inte fick bo hos civila irakier, något som de tydligen accepterade, utan på ett hotell. Disponibla för regimen att placera ut där de finner lämpligt... :evil: )
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav 2763 » tor 20 feb, 2003 11:18

Ulrik Berggren skrev:Apropå "murverkan" så läste jag igår att ett antal västerlänningar rest till Irak för att agera mänskliga sköldar i fall ett krig skulle bryta ut. Det tycker faktiskt till och med jag är att gå över gränsen, bildligt talat. Snacka om att Saddam firar en propagandatriumf (notera att de inte fick bo hos civila irakier, något som de tydligen accepterade, utan på ett hotell. Disponibla för regimen att placera ut där de finner lämpligt... :evil: )

Den siste personen med epitetet Id*** är inte född ännu.
Jag tycker det är tragiskt att människor frivilligt låter utsätta sig för sådant, det är precis som om de i sin naivitet inte förstår att saker och ting hänger ihop på ett sätt som man kanske inte alltid önskar att de gör.

Om man beaktar dessa stackars själar så är "stödet" för Saddam genom stödet för Iraks folk på demonstrationsplatser runt om i världen synnerligen ringa i förhållande till resten.

/Tony
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Bobjörk » tor 20 feb, 2003 13:11

Ulrik Berggren skrev:Apropå "murverkan" så läste jag igår att ett antal västerlänningar rest till Irak för att agera mänskliga sköldar i fall ett krig skulle bryta ut. Det tycker faktiskt till och med jag är att gå över gränsen, bildligt talat. Snacka om att Saddam firar en propagandatriumf (notera att de inte fick bo hos civila irakier, något som de tydligen accepterade, utan på ett hotell. Disponibla för regimen att placera ut där de finner lämpligt... )

Var inte de aktuella personerna nazister också? Eller var det några andra...
Läste nåt om några nazister som skulle strida på iraks sida om USA anföll... Logiskt eller hur? Här hemma skall det bara vara svenskar, inbga muslimer eller nåt sånt. Men dom hjälper gärna dom mot farbror USA.

TonyM skrev:Alltså: OM omvälrden är helt enad och det inte förekommer någon form av protester i omvärlden mot omvärldens hållning har Saddam inget val whatsoever, det är att vara snäll skolpojke och lyssna och göra vad världen ber honom om. Men om omvärlden inte är helt ening så kan Saddam utnyttja detta och spela ut de olika viljorna mot varandra - eller rättare sagt det behöver han inte engagera sig i - det gör dem ju själva.

MEN, samtidigt är det ju så, att om alla är på samma sida, dvs att man skall bomba skiten, känner USA/Bush att dom har makten i världen, vilket gör honom ännu farligare. Världen kan möjligen stå enad mot Saddam, men det betyder inte att alla måste vara för krig och bombning. Tyvärr upplevs det som det nu. Alla som demonstrerar mot krig, är för Saddam... (Jag får det inte att gå ihop, gör ni?)

TonyM skrev:Snygg sammanfattning av orsakeriet till kravallerna!

Ja, visst var det? Det var ju så det gick till. Inte den ena sidans fel, inte den andra hellers, utan bådas.
Och mitt i allting brände några id***** upp Avenyn.

TonyM skrev:Vagnarnas uppgift var att leka mur mellan demonstranter och hotell på drottningtorget. Tyvärr valdes pedalvagnar som inte går att köra ihop så tätt att det blir ordentlig "Murverkan"

OT: Vad är det som gör att pedalvagnarna inte går att trycka ihop så bra?
Bantekniker
Bobjörk

Inläggav 2763 » tor 20 feb, 2003 13:35

Bobjörk skrev:
TonyM skrev:Alltså: OM omvälrden är helt enad och det inte förekommer någon form av protester i omvärlden mot omvärldens hållning har Saddam inget val whatsoever, det är att vara snäll skolpojke och lyssna och göra vad världen ber honom om. Men om omvärlden inte är helt ening så kan Saddam utnyttja detta och spela ut de olika viljorna mot varandra - eller rättare sagt det behöver han inte engagera sig i - det gör dem ju själva.

MEN, samtidigt är det ju så, att om alla är på samma sida, dvs att man skall bomba skiten, känner USA/Bush att dom har makten i världen, vilket gör honom ännu farligare. Världen kan möjligen stå enad mot Saddam, men det betyder inte att alla måste vara för krig och bombning. Tyvärr upplevs det som det nu. Alla som demonstrerar mot krig, är för Saddam... (Jag får det inte att gå ihop, gör ni?)

Ja och nej.

Hade vi varit överens om allt så hade kanske just Bush inte varit så bångstyrig, man hade haft en annan ugångspunkt... Detta med Utopier - man måste tänka på att allt är bättre ur alla aspekter då.

Nu är det lyckligtvis inte så enkelt. Lyckligtvis eftersom ett krig troligen inte ens kommer att kröka ett hår på någon av Saddams sju stand ins. (Han har enligt utsago sju personer som är lika honom som uppträder i hans ställe) Däremot vet vi att Iraks hårt prövade folk kommer att få lida mer och igen.

Bobjörk skrev:
TonyM skrev:Vagnarnas uppgift var att leka mur mellan demonstranter och hotell på drottningtorget. Tyvärr valdes pedalvagnar som inte går att köra ihop så tätt att det blir ordentlig "Murverkan"

OT: Vad är det som gör att pedalvagnarna inte går att trycka ihop så bra?

Konstruktionen med ett koppel som går c:a en halv meter framför och bakom vagnen. Visst det går att ställa dem tätare, men det är inte tillrådligt eftersom man inte direkt ser ens kopplet framför vagenen.
Användarvisningsbild
2763

Föregående

Återgå till Ordet är fritt