Posten

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Posten

Inläggav Mr. Burns » ons 05 feb, 2003 18:35

Lika bra att undvika en urspårning i allmänna forumet.

Jonas skrev:Problemet är att det ibland verkar lite som posten: Avgifterna går upp och services försämras. Det är inte särskilt uppmuntrande att man måste betala mer för att få mindre - det är inte vad vi vill ha.

Som postens tankesätt: "Nu kan vi inte garantera att breven kommer fram dagen efter, och så lägger vi ned postkontoren, och köper 33.000 nya brevlådor att ersätta de gamla fungerande med. Dessutom byter vi logga till en kostnad av några miljoner. Därför måste vi höja protot..."
Vad kostar förresten bytet av SL-imagen?
/Jonas

Jag kanske är ensam i landet om att uppleva en viss servicehöjning hos posten. Paketutlämningen är nu bara hälften så långt borta som tidigare. Dessutom öppen nästan hela dygnet. I varje fall de timmar om dygnet jag är vaken. Svensk kassaservice funktioner sköter jag på nätet, precis som tidigare. Visst finns de som utnyttjade Postens kassafunktioner, men jag kan bara tala för mig. Postens automatiserade sortering har lett till färre försändelser som försenas kraftigt. Arbetskraft har kunnat friställas för annan uppgift i samhället. Bra! Fungerande brevlådor? Behagar min herre skämta? De byttes inte en sekund för tidigt. Var och varannan kotte sprang runt med brevlådsnyckeln. Usch och fy!

Skönt att posthornet äntligen fått sin rätta färg. Klart mer smakfullt. Loggor byts titt som tätt av diverse företag. Varför ska inte Posten få jobba med marknadsföring?

/Michael
Mr. Burns

Re: Posten

Inläggav Anders Norén » ons 05 feb, 2003 19:42

Spårvagnsmicke skrev:Lika bra att undvika en urspårning i allmänna forumet.

Jonas skrev:Problemet är att det ibland verkar lite som posten: Avgifterna går upp och services försämras. Det är inte särskilt uppmuntrande att man måste betala mer för att få mindre - det är inte vad vi vill ha.

Som postens tankesätt: "Nu kan vi inte garantera att breven kommer fram dagen efter, och så lägger vi ned postkontoren, och köper 33.000 nya brevlådor att ersätta de gamla fungerande med. Dessutom byter vi logga till en kostnad av några miljoner. Därför måste vi höja protot..."
/Jonas

Jag kanske är ensam i landet om att uppleva en viss servicehöjning hos posten. Paketutlämningen är nu bara hälften så långt borta som tidigare. Dessutom öppen nästan hela dygnet. I varje fall de timmar om dygnet jag är vaken. Svensk kassaservice funktioner sköter jag på nätet, precis som tidigare. Visst finns de som utnyttjade Postens kassafunktioner, men jag kan bara tala för mig. Postens automatiserade sortering har lett till färre försändelser som försenas kraftigt. Arbetskraft har kunnat friställas för annan uppgift i samhället. Bra! Fungerande brevlådor? Behagar min herre skämta? De byttes inte en sekund för tidigt. Var och varannan kotte sprang runt med brevlådsnyckeln. Usch och fy!

Skönt att posthornet äntligen fått sin rätta färg. Klart mer smakfullt. Loggor byts titt som tätt av diverse företag. Varför ska inte Posten få jobba med marknadsföring?

/Michael

Eh. "Me too" får man inte säga i diskussionsforum på nätet, men det struntar jag i.

På Den Gamla Bra Postens tid hade jag en halvmil till närmsta postkontor och kunde få mina paket utburna till brevbärarkontoret i närheten om jag särskilt ringde och bad om det. Utlämning 0600-1000 på vardagar.

Nu, med Den Nya Dåliga Posten har jag 30 meter till Posten, öppet alla dagar (vard. 09-19, helger 10-16).

Hantera pengar? Är det inte det man har banken till?

Posten är för mig ett företag som ska se till att mina brev och paket kommer fram dit de ska, i tid och till rimligt pris. Hur de löser det är egalt.

Anders
Anders Norén

Inläggav Jonas » ons 05 feb, 2003 21:53

Spårvagnsmicke skrev:Lika bra att undvika en urspårning i allmänna forumet.

/Jonas

/Michael

Det är ok att byta logga och så, men inte när man har ekonomiska problem. Att gå back med hundratals miljoner vavrje år, och då ha mage att betala ännu fler miljoner på nye brevlåpdor (som dessutom fungerar sämre än de gamla), samt byta logga - det känns inte rätt tycker jag.

Detta hänt mig gällande posten:
Förut: Postkontor med fem kassor någon km härifrån.
Nu: En spricka i väggen inrymt i en affär. En kassa.

Förut: Frimärken, paket, pengar, m.m. kunde utföras på samma plats.
Nu: Pengar och paket kan hämtas/lämnas. Frimärken måste man gå till den vanliga kassan i affären för att få tag på.

Förut: Breven kom fram i tid.
Nu: Flera försändelser 'slarvas bort' samt försenas kraftigt.

Förut: Brevlådorna svalde stora brev och tjocka brev.
Nu: Brevlådorna sväljer inte lika stora och tjocka brev.

Förut: < 5 kr i standardporto samt garanti att brevet kommer fram följande vardag.
Nu: > 5 kronor i standardporto samt ingen garanti.

Förut: Öppettider morgon till kväll.
Nu: Kortare öppettider samt lunchstängt!

Förut: Blåa lådan tömde tidigast 19:00
Nu: Blåa lådan tömmer tidigast 16:00

Orkar inte fortsätta nu...

/Jonas.
Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Mr. Burns » ons 05 feb, 2003 22:35

Jonas skrev:Det är ok att byta logga och så, men inte när man har ekonomiska problem. Att gå back med hundratals miljoner vavrje år, och då ha mage att betala ännu fler miljoner på nye brevlåpdor (som dessutom fungerar sämre än de gamla), samt byta logga - det känns inte rätt tycker jag.

Detta hänt mig gällande posten:
Förut: Postkontor med fem kassor någon km härifrån.
Nu: En spricka i väggen inrymt i en affär. En kassa.

Förut: Frimärken, paket, pengar, m.m. kunde utföras på samma plats.
Nu: Pengar och paket kan hämtas/lämnas. Frimärken måste man gå till den vanliga kassan i affären för att få tag på.

Förut: Breven kom fram i tid.
Nu: Flera försändelser 'slarvas bort' samt försenas kraftigt.

Förut: Brevlådorna svalde stora brev och tjocka brev.
Nu: Brevlådorna sväljer inte lika stora och tjocka brev.

Förut: < 5 kr i standardporto samt garanti att brevet kommer fram följande vardag.
Nu: > 5 kronor i standardporto samt ingen garanti.

Förut: Öppettider morgon till kväll.
Nu: Kortare öppettider samt lunchstängt!

Förut: Blåa lådan tömde tidigast 19:00
Nu: Blåa lådan tömmer tidigast 16:00

Orkar inte fortsätta nu...

/Jonas.

Då tar vi och bemöter ditt inlägg :wink:

Om Posten vill lägga pengar på ny logga är det väl upp till just Posten att avgöra. Säkerligen har man ägnat mycket tid åt att räkna på lönsamheten. Man kom uppenbarligen fram till att bytet var lönsamt.

En ny tid råder nu. Givetvis är kontrasten stor mellan postkontorets långa kassalinje och Svensk Kassaservice lucka i väggen. Men när allt kommer kring är det inte så konstigt ändå. Svensk Kassaservice finns på fler ställen än postkontoren och har färre uppgifter. Nog har Posten räknat ordentligt på hur stor kapacitet varje kontor behöver.

Hur din butik löst pakertuthämtningen och frimärkshanteringen får du ta med dem och inte Posten. Min affär har vikt en av sina kassor till pakethantering. Där kan man även betala mat och frimärken när man utför paketärenden. No problemas.

har du någon sorts statistik över det där med paket som slarvas bort eller försenas? Rent subjektivt har jag inte alls upplevt detta utan snarare att den inte sällan veckolånga väntan på försändelser från nära och kära inte alls är så lång längre. Men, men. Tiden går ju fortare för varje år också :(

Förut: Brevlådorna länsades av fula typer.
Nu: Brevlådorna öppnas bara av auktoriserad brevbärare.
Att vissa lådmodeller inte sväljer lika stora brev är givetvis tråkigt. Eftersom det finns en säkerhetsaspekt i valet av öppning är det nog bara att bita ihop och gå till affären med brevet.

Även om lokallådorna för innerstaden fortfarande inte töms förrän på morgonkvisten har tömningstiderna nog smygförskjutits en aning. Över hela stan har antalet blå lådor minskat kraftigt i antal. Det är himla tråkigt. Fortfarande går det att få iväg riksbreven lika sent om man åker till postterminalen. Men det blir ju en smärre bilresa det. Gissa om slarviga jag tvingats till det ett antal gånger :lol:

Om Kassaservice öppettider kan jag bara hålla med dig fullständigt. Varför jag skrev som jag skrev i mitt inlägg beror på att jag nog inte utnyttjat Postens kassafunktioner på säkert över tre år. Man blir lite hemmablind när allt är så enkelt på nätet. Givetvis är de usla öppettiderna ett problem för de som av ett eller annat skäl behöver dit.

/Michael
Mr. Burns

Nya posten är INTE en riktig post

Inläggav Patrick » ons 05 feb, 2003 23:07

Måste ta tiöö orda i denna postdebatt!

Det är så skönt att ha en riktig post - hemma i vårt centrum har vi fortfarande en riktig post - tydligen var inga butiker i centrum intresserad av det extraarbete det innebär att ta över posthanteringen! :wink:

Härom veckan fick jag beviset av värdet av en RIKTIG post - var tvugen att både betala in pengar via posten - gick inte via internet i detta fallet! - köpa frimärken samt hämta ett paket. Tänk vad skönt att göra allt på ett ställe istället för i bästa fall springa på två ställen eller i värsta fall tre ställen (paket, frimärken och inbetalning). 8)

Så jag håller med dom som är kritiska - så viktigt är det inte att hämta paket klockan 20.00 på kvällen eller på en söndag! :?

//Patrick
Användarvisningsbild
Patrick

Inläggav Kristofer » tor 06 feb, 2003 9:50

Va?
Vad pratar ni om?
Posten kommer ju hem och tutar när det är dags, precis som förut. Och det är garanterat aldrig kö! Och servicen kan man inte klaga på.

Jaså, ni har inte lantbrevbärare? :twisted:
Användarvisningsbild
Kristofer

Re: Nya posten är INTE en riktig post

Inläggav bruse » tor 06 feb, 2003 10:19

Patrick skrev:Så jag håller med dom som är kritiska - så viktigt är det inte att hämta paket klockan 20.00 på kvällen eller på en söndag! :?

Beror väl på kanske vilka arbetstider man har? Kommer man hem 19-20 tiden varje vardag, finns ju inte en chans att få ut sitt paket om Posten stänger kl 18, å håller stängt på helgerna. Så var fallet för mig när jag bodde i Hagsätra. Fick ta semester för att gå till Posten! Det blir dyra paket det!

Men i Kärrtorp har vi fått en "falsk" post, å visst är det skönt att hämta ut paket på lördagar och söndagar.

Dock så är inte själva Posten snabba med sina avier. Jag brukar beställa DVD-filmer med leverans över natten.
* Säg att jag beställer måndag. Då ska den komma till mig på tisdag.
* Men på tisdan upptäcker brevbärarn att den inte går ned i mitt 50-tals brevinkast. Han tar tillbaka det.
* På onsdan skickar paketet till mitt "falska" paketulämningen.
* Avin bärs ut till min brevlåda på torsdan.
* Jag kommer hem på torsdan å går ned till mitt utlämningsställe. De har har inte hunnit sortera paketen. Kom tillbaka imorgon.
* Fredag (3 dagar senare än utlovat) går jag ånyo för att hämta mitt paket. Som enligt avin ska finnas där. Men icke då! Han söker på sin dator. Hoppsan... det har visst hamnat på ett utlämningsställe i andra änden av stan. Jag får prata med ansvarig där, men nej, de kanske inte buda över det på direkten. De skicka rom det.
* Måndagen, 6 dagar försenat kommer det till mitt utlämningsställe!

HURRA! Det tog Posten 6 dagar att bära mitt för stora paket från min dörr till mitt utlämningsställe 30 meter bort! Hurra! Utvecklingen går frammåt!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav Jonas » tor 06 feb, 2003 14:27

Spårvagnsmicke skrev:Då tar vi och bemöter ditt inlägg :wink:

Om Posten vill lägga pengar på ny logga är det väl upp till just Posten att avgöra. Säkerligen har man ägnat mycket tid åt att räkna på lönsamheten. Man kom uppenbarligen fram till att bytet var lönsamt.

Är du säker på att man "uppenbarligen" kom fram till att bytet var lönsamt? Har nog inte funnits någon sådan kalkyl, utan tanken har bara varit att det skall bli en nu image, igen.

En ny tid råder nu. Givetvis är kontrasten stor mellan postkontorets långa kassalinje och Svensk Kassaservice lucka i väggen. Men när allt kommer kring är det inte så konstigt ändå. Svensk Kassaservice finns på fler ställen än postkontoren och har färre uppgifter. Nog har Posten räknat ordentligt på hur stor kapacitet varje kontor behöver.

Räknat ordentligt? Knappast. I så fall skulle inte kön i vår lilla postlucka sträcka sig långt ut i affären. Denna lucka är dessutom inte renodlad kassaservice, utan har även hand om paketen.
Skall bli spännande att se vad de gjort med vår stackars post vid sommarstugan. Den har tidigare varit inrymd i ett bibliotek, och har, trots sin litenhet och sina korta öppettider, kunnat servera allt som en normalstor post kunnat: Paket, frimärken, pengar e.t.c. Skulle inte förvåna mig om paketen flyttat in i korvmojen, och pengahanteringen försvunnit till nästa ort - Mer än en halvmil bort.

Hur din butik löst pakertuthämtningen och frimärkshanteringen får du ta med dem och inte Posten. Min affär har vikt en av sina kassor till pakethantering. Där kan man även betala mat och frimärken när man utför paketärenden. No problemas.

Frimärkshanteringen fans förut i den lilla postluckan. Nu finns där inte frimärken, utan dessa finns i kassan. Paket och pengar finns i luckan fortfarande. Vi har altså kvar en halvriktig post.

har du någon sorts statistik över det där med paket som slarvas bort eller försenas? Rent subjektivt har jag inte alls upplevt detta utan snarare att den inte sällan veckolånga väntan på försändelser från nära och kära inte alls är så lång längre. Men, men. Tiden går ju fortare för varje år också :(

Min egen statistik är allt jag kan erbjuda.
Ett paket skickade posten till helt fel postkontor - och det var JAG som upptäckte felet efter ett par dagars utforskning. Ingen på kundtjänst visste någonting, förrän jag påtalat var paketet fanns. Då uppmanade de MIG att ringa dit för att få paketet till rätt adress. Detta peket var dessutom kritiskt då de innehåll akvarieväxter, vilka inte är så tåliga.
Behöver jag nämna julkorten förra året...?
Paket och brev som tagit tid på sig är inte heller unikt för mig. Har hänt att ett paket tagit flera dagar på sig att hitta till postkontoret. För att inte tala om brev som stämplats upp till två veckor tidigare.
Förut gick det snabbt och kostade mindre. Nu garanteras ingenting, till högre pris. Det klingar falskt i mina öron...

Förut: Brevlådorna länsades av fula typer.
Nu: Brevlådorna öppnas bara av auktoriserad brevbärare.
Att vissa lådmodeller inte sväljer lika stora brev är givetvis tråkigt. Eftersom det finns en säkerhetsaspekt i valet av öppning är det nog bara att bita ihop och gå till affären med brevet.

Hur länge tror du det dröjer innan en nyckel florerar även till de nya?
Man kunde ju i så fall bara ha bytt lås på de gamla lådorna, precis som man fick göra på de nya(!).
Och nu är vi där med att gå till affären med brevet: Tar alla utlämningsställen emot brev som skall postas?
Och varför skall jag behöva besöka så många ställen för att få ett enkelt ärende gjort?

Även om lokallådorna för innerstaden fortfarande inte töms förrän på morgonkvisten har tömningstiderna nog smygförskjutits en aning. Över hela stan har antalet blå lådor minskat kraftigt i antal. Det är himla tråkigt. Fortfarande går det att få iväg riksbreven lika sent om man åker till postterminalen. Men det blir ju en smärre bilresa det. Gissa om slarviga jag tvingats till det ett antal gånger :lol:

En aning smugförskjutning? Tre timmar är en väldigt lång aning tycker jag.
Även helgtömningen har försämrats.
Undrar, åter igen, hur det gått vid sommarstugan. Där tömde man vår närmsta brevlåda klockan 9 (på morgonen). Nu är det väl bara varannan dag, klockan sju...

Om Kassaservice öppettider kan jag bara hålla med dig fullständigt. Varför jag skrev som jag skrev i mitt inlägg beror på att jag nog inte utnyttjat Postens kassafunktioner på säkert över tre år. Man blir lite hemmablind när allt är så enkelt på nätet. Givetvis är de usla öppettiderna ett problem för de som av ett eller annat skäl behöver dit.

/Michael

Betala över Internet gör jag, men det är när jag behöver kontanter som jag går till psoten för att ta ut pengar, för det går än så länge in att göra via nätet, även om man har en fin färgskrivare.
Betala på posten/banken skulle aldrig falla mig in med de hutlösa priser som råder!

/Jonas.
Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Mr. Burns » tor 06 feb, 2003 21:23

Jag märker att vi har vitt skilda erfarenheter av nya Posten. Onekligen verkar Postens val av handlare för uthämtningsställe och kassaservice spela en avgörande roll för servicen.

Jonas skrev:Är du säker på att man "uppenbarligen" kom fram till att bytet var lönsamt? Har nog inte funnits någon sådan kalkyl, utan tanken har bara varit att det skall bli en nu image, igen.

100% säker är jag inte. Men det låter ovanligt att investera i något om man inte räknar med att få avkastning från det.

Jonas skrev:Hur länge tror du det dröjer innan en nyckel florerar även till de nya?
Man kunde ju i så fall bara ha bytt lås på de gamla lådorna, precis som man fick göra på de nya(!).
Och nu är vi där med att gå till affären med brevet: Tar alla utlämningsställen emot brev som skall postas?
Och varför skall jag behöva besöka så många ställen för att få ett enkelt ärende gjort?

Nycklarna till de gamla tillhållarlåsen öppnade massor av lådor. Byte av ett enda lås hade krävt byte av en oerhörd mängd andra lås. De nya lådorna är försedda med cylinderlås som för den lokale brevlådstömmaren har en avsevärt högre selektivitet. Förloras nycklar kan låset bytas ut mot ett annat i samma serie utan att särskilt många lådor påverkas.

Mitt utlämningsställe och andra jag har besökt tar i alla fall emot brev och paket. Tror det ingår i konceptet att försändelser både lämnas ut och in.

För hundra år sedan kunde du köpa det allra mesta hos din lokale handlare. Idag ränner du runt till järnaffärer, mataffärer, skoaffärer, pappershandlare m.m. Sådan är utvecklingen. Just Postens uppdelning tycker jag inte är anmärkningsvärt omfattande. Frimärkena har kassaservicen inget att göra med eftersom de inte hanterar brev och paket.

Jonas skrev:Betala över Internet gör jag, men det är när jag behöver kontanter som jag går till psoten för att ta ut pengar, för det går än så länge in att göra via nätet, även om man har en fin färgskrivare.
Betala på posten/banken skulle aldrig falla mig in med de hutlösa priser som råder!

När jag behöve kontanter stoppar jag in ett plastkort i en springa i väggen och ut sprutar sedlar. Man kan inte i all evinnerlighet bibehålla samma manuella service när den elektroniska hanteringen av pengar blivit så smidig. Det handlar om att effektivisera. Samhället tjänar på att låta tekniken utföra människors sysslor när så är möjligt. Eftersom det öppnar vägen för bättre vård, skola, kollektivtrafik osv. Det tycker jag är bra!

/Michael
Mr. Burns

Postlådor på spårvagn

Inläggav Stefan Widén » tor 06 feb, 2003 22:51

När nu denna tråd sammanfaller med mitt besök på postmuseumet idag så blir frågan för de vetgiriga.... om någon ha den kompletta listan för vilka färger som brevlådorna hade i respektive stad innan de på 30-talet standardiserades till gula?

När jag dryftade ämnet med en som visste så visste de inte att det förekommer på DL med daglig tömning. Nu vet de.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav Jonas » fre 07 feb, 2003 0:21

Spårvagnsmicke skrev:Nycklarna till de gamla tillhållarlåsen öppnade massor av lådor. Byte av ett enda lås hade krävt byte av en oerhörd mängd andra lås. De nya lådorna är försedda med cylinderlås som för den lokale brevlådstömmaren har en avsevärt högre selektivitet. Förloras nycklar kan låset bytas ut mot ett annat i samma serie utan att särskilt många lådor påverkas.

Så varför inte byta till cylinderlås på de gamla?
Bra mycket billigare än att sätta upp nya lådor.

För hundra år sedan kunde du köpa det allra mesta hos din lokale handlare. Idag ränner du runt till järnaffärer, mataffärer, skoaffärer, pappershandlare m.m. Sådan är utvecklingen. Just Postens uppdelning tycker jag inte är anmärkningsvärt omfattande. Frimärkena har kassaservicen inget att göra med eftersom de inte hanterar brev och paket.

Precis så, som för hundra år sedan, har vi det vid sommarstugan: En affär som inbegriper mataffär, järnaffär, papper, båttillbehör, trädgårdstillbehör e.t.c.
Men jag fårstår vad du menar.
Dock förstår jag inte varför jag inte får köpa frimärken i den lilla kur vi har till post, eftersom man hämtar och lämnar paket och brev där.
Vad är vitsen att gå till en kassa, köpa frimärken, och sedan gå till kursen för att posta brevet/paketet?

När jag behöve kontanter stoppar jag in ett plastkort i en springa i väggen och ut sprutar sedlar. Man kan inte i all evinnerlighet bibehålla samma manuella service när den elektroniska hanteringen av pengar blivit så smidig. Det handlar om att effektivisera. Samhället tjänar på att låta tekniken utföra människors sysslor när så är möjligt. Eftersom det öppnar vägen för bättre vård, skola, kollektivtrafik osv. Det tycker jag är bra!

/Michael

Jag kan välja på:
Gå/cykla en km till posten för att ta ut pengar 'manuellt'. Kan då dessutom hämta eventuella paket jag väntar på, eller posta något.
Gå/cykla/tunnelbana 2,5 km för att ta ut pengar i en automat, (som sedan visar sig vara trasig vid ankomst, med min vanliga tur...). Sedan skall jag hem igen för att trampa en km åt andra hållet för mitt paket som skall lösas ut.
För att ta ut pengar samt lösa ut ett paket så:
Manuell sträcka t.o.r. ger 2 km.
Automatsträcka t.o.r. ger 7 km.

Vilket väljer du helst?

Vid sommarstugan kan jag så välja på:
Åka bil/båt en halvmil för att ta ut pengar manuellt vid posten.
Åka bil/båt över en mil för att ta ut pengar i automat.
Att ta ut pengar och handla ger således:
Manuell sträcka: En mil (fram och tillbaka)
Automatsträcka: Över två mil (till automat, till affär, hem)

Vilket väljer du helst?

Köerna för mauell och automat är i detta fall i princip likvärdiga.

/Jonas.
Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Mr. Burns » fre 07 feb, 2003 0:55

Jonas skrev:Så varför inte byta till cylinderlås på de gamla?
Bra mycket billigare än att sätta upp nya lådor.

Därför att de gamla även saknade skydd mot upplockning av brev. Visserligen inte ofta, men det hände att lådorna var så fulla att man med viss fingerfärdighet kunde fiska upp ett och annat brev. Är det inte just det nya skyddet som har minskat maxstorleken något?

Jonas skrev:Dock förstår jag inte varför jag inte får köpa frimärken i den lilla kur vi har till post, eftersom man hämtar och lämnar paket och brev där.
Vad är vitsen att gå till en kassa, köpa frimärken, och sedan gå till kursen för att posta brevet/paketet?

Tycker du ska diskutera det med din handlare. För i min affär har man löst det på ett annat sätt. Svensk kassaservice håller till bakom en lucka helt skilt från affärens övriga funktioner. Pakethanteringen är i anslutning till en av kassorna. Där kan man betala mat, köpa frimärken, lämna stora brev och hämta ut paket. Allt i en och samma kassa.

Jonas skrev:Jag kan välja på:
Gå/cykla en km till posten för att ta ut pengar 'manuellt'. Kan då dessutom hämta eventuella paket jag väntar på, eller posta något.
Gå/cykla/tunnelbana 2,5 km för att ta ut pengar i en automat, (som sedan visar sig vara trasig vid ankomst, med min vanliga tur...). Sedan skall jag hem igen för att trampa en km åt andra hållet för mitt paket som skall lösas ut.
För att ta ut pengar samt lösa ut ett paket så:
Manuell sträcka t.o.r. ger 2 km.
Automatsträcka t.o.r. ger 7 km.

Vilket väljer du helst?

Vid sommarstugan kan jag så välja på:
Åka bil/båt en halvmil för att ta ut pengar manuellt vid posten.
Åka bil/båt över en mil för att ta ut pengar i automat.
Att ta ut pengar och handla ger således:
Manuell sträcka: En mil (fram och tillbaka)
Automatsträcka: Över två mil (till automat, till affär, hem)

Vilket väljer du helst?

Köerna för mauell och automat är i detta fall i princip likvärdiga.

/Jonas.

Ja det är ett elände att bankomaterna lyser med sin frånvaro där folk behöver dem. Peppar peppar har bankerna monterat upp några nya automater runt om i Göteborg. På sina håll riktigt efterlängtat. Men bankerna måste ju få lönsamhet i det hela och jag gissar att det är rätt låg omsättning i området kring dina två affärer. Så återigen är det handlaren du bör ta diskussionen med. Belys problemet med kontantuttag och få denne att installera en kortterminal i kassan.

/Michael
Mr. Burns

Återgå till Ordet är fritt