Vändslingor i Göteborg, kunskapsprov.

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Om man är logisk (Snarare än följer tri) på vilken plats finns det inte vändslinga

Omröstningen slutade mån 09 sep, 2002 14:44

Wieselgrensplatsen
0
Inga röster
Linnéplatsen
2
18%
Valand
6
55%
Broplatsen
3
27%

Antal röster : 11

Vändslingor i Göteborg, kunskapsprov.

Inläggav 2763 » tor 05 sep, 2002 14:44

Tjong... Nu tänkte jag att jag skulle kolla er lite grand. På en av nedanstående ställen finns det inte en vändslinga om man läser GS-TRI.

På vilken av följande platser finns det inte en vändslinga.

Wieselgrensplatsen
Linnéplatsen
Valand
Broplatsen

Rätt svar kommer efter helgen.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Mr. Burns » sön 08 sep, 2002 2:41

Lite klurigt detta! Valand ligger givetvis nära till hands, men jag kan gott tänka mig att "triangelspåret" klassas som en vändslinga. Broplatsen blir därför min gissning eftersom "slingan" är den enda möjliga vägen att köra när man kommer till Mölndalsbro. På de andra platserna utgör slingorna bara möjliga vändpunkter längs en genomgående linje.

Dessutom är Broplatsen hur man än vrider och vänder det omöjligen en vändslinga nu under helgen, eftersom arbete pågår och vagnarna vänder vid stadsgränsen. Men jag antar att det handlade om något mer permanenta egenskaper i din fråga. :)

Michael
Mr. Burns

Inläggav 2763 » mån 09 sep, 2002 7:38

Arnold skrev:Lite klurigt detta! Valand ligger givetvis nära till hands, men jag kan gott tänka mig att "triangelspåret" klassas som en vändslinga. Broplatsen blir därför min gissning eftersom "slingan" är den enda möjliga vägen att köra när man kommer till Mölndalsbro. På de andra platserna utgör slingorna bara möjliga vändpunkter längs en genomgående linje.

Dessutom är Broplatsen hur man än vrider och vänder det omöjligen en vändslinga nu under helgen, eftersom arbete pågår och vagnarna vänder vid stadsgränsen. Men jag antar att det handlade om något mer permanenta egenskaper i din fråga. :)

Michael

Du har helt rätt Michael. Det rör sig om permanenta frågor.

En lite kul grej som absolut inte skall uppfattas som annat än informativ:
Stadsgränsen finns faktiskt som begrepp, det är dock Kungsten som har haft detta namn fram tills att Frölunda införlivades i Göteborgs kommun.

M.a.o. Att vända mölndalsvagnen vid Stadsgränsen(Kungssten) är väl lite märklig trafikomläggning :wink: (Vill man använda stadsdelsnamn på slingan vars hållplatsnamn baklänges blir tarmkanal (Lana)så bör Krokslätt vara det valda:wink:)

Man kan dock (som alltid) ifrågasätta min frågeformulering. Att Broplatsen inte är en slinga är helt rätt, eftersom definitionen är
TRI GS skrev:(Obs ej exakt ordalydelse)
Vändslinga

Spår utmed huvudspår där spårvagn kan vändas

Det står intet om spåret som kan användas för vändning måste vara sidospår, det står bara att det skall gå att vända vagn där. Däremot är inte slingorna i Mölndal, Guldheden, Tynnered, Saltholmen, Länsmansgården, Angered, Bergsjön och Östra Sjukhuset vändslingor, eftersom de inte ligger "utmed huvudspår".

Huruvida ställen där triangling är möjligt får räknas som vändslingor är en tolikningsfråga, min tolkning är att det är roligare om man kan tolka det så och då är Valand en vändslinga :wink:

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Björn J. » mån 09 sep, 2002 9:21

Eftersom Tony M ofta tillrättavisar mina inlägg så kan jag inte låta bli.

Tony skrev:
Vill man använda stadsdelsnamn på slingan vars hållplatsnamn baklänges blir tarmkanal (Lana)så bör Krokslätt vara det valda

Med risk då att folk tror att man regredierat till en viss ålder...
Men "tarmkanal" är samlingsnamnet för hela den sekundära delen av matsmältningsapparaten. Det som hållplatsen precis vid taxegränsen heter baklänges är ju den absolut aktersta biten av tjocktarmen.

Bj.
Björn J.

Inläggav Mr. Burns » mån 09 sep, 2002 17:25

Björn Johansson (BJ) skrev:Eftersom Tony M ofta tillrättavisar mina inlägg så kan jag inte låta bli.

Tony skrev:
Vill man använda stadsdelsnamn på slingan vars hållplatsnamn baklänges blir tarmkanal (Lana)så bör Krokslätt vara det valda

Med risk då att folk tror att man regredierat till en viss ålder...
Men "tarmkanal" är samlingsnamnet för hela den sekundära delen av matsmältningsapparaten. Det som hållplatsen precis vid taxegränsen heter baklänges är ju den absolut aktersta biten av tjocktarmen.

Bj.

Tjohoo! Förvisso kan jag knappast anklaga Björn för att korrigera mina inlägg, men med den anatomiska kunskap jag råkar besitta kan jag bara inte låta bli att korrigera hans.

Anal är en omskrivning av anus och används som förstavelse före ord som berör just anus. Anus är det latinska ordet för ändtarmens mynning. Ändtarmen (rectum) är förvisso till sin karaktär ganska lik tjocktarmen (colon), men faktiskt inte en del av den.

Hoppas nu alla har full koll på skillnaden mellan anus och rectum. Det är nämligen särdeles viktigt att känna till denna om man ska kunna diskutera konstiga platser i Göteborg :lol:

/Michael
Mr. Burns

Inläggav Björn J. » mån 09 sep, 2002 17:52

besitta

Var ordet ja...
Vad mina anatomiska kunskaper beträffar så är dom relativt omfattande.
Men tyckte det var onödigt(!) att lämna en fullständig redogörelse för vad de olika tarmdelarna heter och vad dessa användes till... :wink:
Forumet handlar ju inte om detta, trots att ordet tycks vara väldigt fritt...
Så tycker jag då att det finns annat att diskutera här än det vi vanligtvis sitter på.... vändslingor exempelvis :P

Bj.[/code]
Björn J.

Vändslinga anlagd i debatten

Inläggav Christer J » mån 09 sep, 2002 21:38

Björn Johansson (BJ) skrev:Forumet handlar ju inte om detta, trots att ordet tycks vara väldigt fritt...
Så tycker jag då att det finns annat att diskutera här än det vi vanligtvis sitter på.... vändslingor exempelvis :P

Bj.

Vilket får mig att tänka på Postvagnen och dess stoppbock. Vore det inte idé att även vi inrättade en liknande företeelse i Forum? Mitt förslag är att det då är en vändslinga vi tar till. :idea: Dvs det senaste avvikelsen upphör och enda sättet att fortsätta debatten är att vända om och återgå till orginaldebatten. :wink:

Vad säger web- och infomaster? :mrgreen:

H / Christer
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J

Re: Vändslinga anlagd i debatten

Inläggav webmaster » mån 09 sep, 2002 21:46

Christer J skrev:Vilket får mig att tänka på Postvagnen och dess stoppbock. Vore det inte idé att även vi inrättade en liknande företeelse i Forum? Mitt förslag är att det då är en vändslinga vi tar till. :idea: Dvs det senaste avvikelsen upphör och enda sättet att fortsätta debatten är att vända om och återgå till orginaldebatten. :wink:

H / Christer

Stoppbocken i Postvagnen är teknisk funktion i programvaran, där en tråd kan stängas för vidare postning. Den finns här med, men kallas att låsa ett ämne. Se viewtopic.php?t=157

Sedan om en diskussion ska låsas eller ej, är Infomasterns ansvarsområde. Jag tror nog inte han låser denna harmlösa, men lite smått absurda, diskussion. Men det är bara min spekulation.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarvisningsbild
webmaster
Webmaster
Webmaster

Inläggav Mr. Burns » tis 10 sep, 2002 17:20

Christer J skrev:
Björn Johansson (BJ) skrev:Forumet handlar ju inte om detta, trots att ordet tycks vara väldigt fritt...

Bj.

Vilket får mig att tänka på Postvagnen och dess stoppbock. Vore det inte idé att även vi inrättade en liknande företeelse i Forum? Mitt förslag är att det då är en vändslinga vi tar till. :idea: Dvs det senaste avvikelsen upphör och enda sättet att fortsätta debatten är att vända om och återgå till orginaldebatten. :wink:

H / Christer

Om någon stötte sig ber jag om ursäkt för att jag spårade ur fullständigt. Även om ämnet i sig var särdeles barnsligt trodde jag "Ordet är fritt" skulle vara fritt från kvastar och stoppbockar. Visst finns det gränser i språk och innehåll som aldrig bör överskridas, men ämnet i fråga var väl rätt harmlöst. Måhända resonerar jag fel, med då faller väl lite av tanken med "Ordet är fritt"?

Och Björn! Det är synd och skam att jag underskattade dina kunskaper i anatomins tråkiga värld. Ska bättra mig.

/Michael
Mr. Burns

Inläggav Christer J » tis 10 sep, 2002 18:34

Arnold skrev:
H / Christer

Om någon stötte sig ber jag om ursäkt för att jag spårade ur fullständigt. Även om ämnet i sig var särdeles barnsligt trodde jag "Ordet är fritt" skulle vara fritt från kvastar och stoppbockar. Visst finns det gränser i språk och innehåll som aldrig bör överskridas, men ämnet i fråga var väl rätt harmlöst. Måhända resonerar jag fel, med då faller väl lite av tanken med "Ordet är fritt"?
Michael[/quote]

Mitt tal om stoppbockar och vändslingor har inte direkt något med denna diskussion att göra utan det var att det började med vändslingor och då slog mig tanken att detta kunde vara något för delforumet Lokaltrafik. Här får du säga vad Du vill för min del så oroa Dig inte.

Visserligen finns det en fysisk möjlighet att stänga en diskussionsslinga. Men jag tror att om vi som diskuterar där under Lokaltrafik tycker att det spårar ur så skulle vi kunna påkalla en vändslinga för att försöka vända tillbaka debatten till lokaltrafik så blir det en liten puff i rätt riktning utan att vi behöver bli arga på varandra.

Det gäller då att bara be om en vändslinga i debatten utan att tala om vad problemet är. De flesta bör inse det utan att man skriver det tydligt på näsan inför alla. Spårar man trots det ur i slingan så får väl ansvarig som en sista åtgärd låsa diskussionen.

H / Christer
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J

Inläggav Mr. Burns » tis 10 sep, 2002 20:32

Christer J skrev:Mitt tal om stoppbockar och vändslingor har inte direkt något med denna diskussion att göra utan det var att det började med vändslingor och då slog mig tanken att detta kunde vara något för delforumet Lokaltrafik. Här får du säga vad Du vill för min del så oroa Dig inte.

Visserligen finns det en fysisk möjlighet att stänga en diskussionsslinga. Men jag tror att om vi som diskuterar där under Lokaltrafik tycker att det spårar ur så skulle vi kunna påkalla en vändslinga för att försöka vända tillbaka debatten till lokaltrafik så blir det en liten puff i rätt riktning utan att vi behöver bli arga på varandra.

Det gäller då att bara be om en vändslinga i debatten utan att tala om vad problemet är. De flesta bör inse det utan att man skriver det tydligt på näsan inför alla. Spårar man trots det ur i slingan så får väl ansvarig som en sista åtgärd låsa diskussionen.

H / Christer

Jamen vad bra. Då är vi överens :!:

Håller med om att de lokaltrafiksfokuserade forumen bör vara modererade utan att hela trådar för den skull behöver försvinna. Vore bra om vi alla får en skjuts i rätt riktning när urspårningen närmar sig. Alltför ofta blir hela tråden på t.ex. Postvagnen lidande när några inlägg spårar ur. Är fullständigt medveten om att "kvastarbetarna" har ett tufft jobb och skyller inte detta på dem personligen, utan på "systemet". Tror gott att även de skulle tjäna på ett system där vi alla påminner varandra och får en chans att hyfsa till oss. Tilläggas ska också att jag peppar peppar än så länge inte hittat några riktigt urspårade trådar här på Forum. Kanske har "kvastarna" använts flitigt eller så har jag letat dåligt. Förhoppningsvis handlar det dock om att alla vi användare vet att sköta oss.

Heder förresten till Spårvägssällskapet och Bruse (tror jag det är) för detta nya Forum :P . En snabb grovuppdelning av inläggen gör att t.ex urspårade debatter (t.ex om politik, om man nu tycker det är kul) eller diskussioner kring Forum kan genomföras utan problem. Risken är alltid att ett kategoriserat forum blir lite svåröverskådligt, men så tycker jag inte har skett och om det nu ändå blir så framöver väger alla positiva sidor klart över.

/Michael
Mr. Burns

Inläggav bruse » tis 10 sep, 2002 20:39

Arnold skrev:Heder förresten till Spårvägssällskapet och Bruse (tror jag det är) för detta nya Forum :P . En snabb grovuppdelning av inläggen gör att t.ex urspårade debatter (t.ex om politik, om man nu tycker det är kul) eller diskussioner kring Forum kan genomföras utan problem. Risken är alltid att ett kategoriserat forum blir lite svåröverskådligt, men så tycker jag inte har skett och om det nu ändå blir så framöver väger alla positiva sidor klart över.

Tack ! :oops: Glöm inte gänget på phpBB som programmerat detta avancerade forum. Å det utan att ta betalt! I samma anda som Linux, fritt att ladda ner å köra!

Jag har bara lagt på lite modifieringar, också de fritt att ladda ned. Jag har bara bekostat med min tid att pussla ihop det hela. Och just ja, lagt på vår design så det passar in.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse

Återgå till Ordet är fritt