Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Kontantlösa butiker

Inläggav LÅ1 » fre 11 jun, 2021 21:30

BSB101 skrev:Att förvara Bitcoin i madrassen är lika dumt som att förvara kontanter i madrassen. Att sedan sprida att man har några miljoner i madrassen är ännu dummare. Att personen blev rånad hade inte med valutan att göra utan att personen förvarade ett antal miljoner av ett giltigt betalmedel oskyddat hemma och dessutom spred denna uppgift.

I en av Hasse Alfredsons monologer säger han att han har besparingarna i madrassen. Och för säkerhets skull så har han madrassen i bankfacket. :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 12 jun, 2021 11:46

BSB101 skrev:Att förvara Bitcoin i madrassen är lika dumt som att förvara kontanter i madrassen. Att sedan sprida att man har några miljoner i madrassen är ännu dummare. Att personen blev rånad hade inte med valutan att göra utan att personen förvarade ett antal miljoner av ett giltigt betalmedel oskyddat hemma och dessutom spred denna uppgift.

Så kan det vara, men under alla förhållanden tycker jag det är oförsvarligt att som Enceladus-kollektivet gör, antyder att brottsoffren har delansvar i att rånet inträffade.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav BSB101 » lör 12 jun, 2021 14:00

dr Cassandra Nojdh skrev:

Så kan det vara, men under alla förhållanden tycker jag det är oförsvarligt att som Enceladus-kollektivet gör, antyder att brottsoffren har delansvar i att rånet inträffade.

Inte mer oförsvarligt än att försöka få det hela att handla om Bitcoin. Sedan finns det något som heter eget ansvar och om man har några miljoner i madrassen kanske man inte ska bli förvånad om man blir rånad om man spritt det hela på byn.
BSB101

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 13 jun, 2021 17:05

BSB101 skrev:

Inte mer oförsvarligt än att försöka få det hela att handla om Bitcoin. Sedan finns det något som heter eget ansvar och om man har några miljoner i madrassen kanske man inte ska bli förvånad om man blir rånad om man spritt det hela på byn.

Struntprat! Man kan inte lägga skulden för att ett brottsoffer blivit utsatt för brott beroende på "det egna ansvaret". Men med tanke på vem som skrivit som var det väl väntat. Som tur är som är det inte BSB101 som avgör vad som är oförsvarligt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Lennart Petersen » sön 13 jun, 2021 18:06

dr Cassandra Nojdh skrev:[q
Struntprat! Man kan inte lägga skulden för att ett brottsoffer blivit utsatt för brott beroende på "det egna ansvaret". Men med tanke på vem som skrivit som var det väl väntat. Som tur är som är det inte BSB101 som avgör vad som är oförsvarligt.

Ja nu avgjorde ju i vart fall tingsrätten vem som ansågs skyldig och 3år 6månader (2år 4månader med sedvanlig 2/3) är en tid att sitta inlåst. Om inte högre instans ändrar.
Lennart Petersen

Inläggav BSB101 » tor 17 jun, 2021 18:00

dr Cassandra Nojdh skrev:Struntprat! Man kan inte lägga skulden för att ett brottsoffer blivit utsatt för brott beroende på "det egna ansvaret". Men med tanke på vem som skrivit som var det väl väntat. Som tur är som är det inte BSB101 som avgör vad som är oförsvarligt.

Vad jag avgör eller inte avgör kanske du ska avstå från att spekulera i? Jag har dock inte diskuterat vad som är oförsvarligt eller inte i denna tråd utan gjort ett enkelt konstaterande. Jag lägger inte heller skulden på brottsoffret utan konstaterar som sagt bara att det är dumt att ha några miljoner i madrassen och sedan sprida det på byn.
BSB101

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 17 jun, 2021 19:50

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Struntprat! Man kan inte lägga skulden för att ett brottsoffer blivit utsatt för brott beroende på "det egna ansvaret". Men med tanke på vem som skrivit som var det väl väntat. Som tur är som är det inte BSB101 som avgör vad som är oförsvarligt.

Vad jag avgör eller inte avgör kanske du ska avstå från att spekulera i? Jag har dock inte diskuterat vad som är oförsvarligt eller inte i denna tråd utan gjort ett enkelt konstaterande. Jag lägger inte heller skulden på brottsoffret utan konstaterar som sagt bara att det är dumt att ha några miljoner i madrassen och sedan sprida det på byn.

Spekulera? Nä, jag vill inte ens tänka tanken. Men nu var det inte det som det var fråga om, vilket var och en som kan läsa sina egna inlägg borde kunna inse. I övrigt är det ett vanligt debattknep att kalla sina åsikter (eller rent tyckande) för konstaterande.
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav BSB101 » sön 20 jun, 2021 12:22

BSB101 skrev:

Spekulera? Nä, jag vill inte ens tänka tanken. Men nu var det inte det som det var fråga om, vilket var och en som kan läsa sina egna inlägg borde kunna inse. I övrigt är det ett vanligt debattknep att kalla sina åsikter (eller rent tyckande) för konstaterande.

Spekulera är väl det du gör mest i dina inlägg? Inget fel i det så länge man står för det och inte försöker få sitt spekulerande att framstå som fakta. Sedan var det faktiskt du som började spekulera hejvilt så det var du som gjorde det till en fråga.

Vi verkar vara överens om att det är dumt att ha några miljoner hemma, oavsett om det är kronor eller Bitcoin, och sedan gå ut på byn och berätta det.
BSB101

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 20 jun, 2021 20:33

BSB101 skrev:Spekulera är väl det du gör mest i dina inlägg? Inget fel i det så länge man står för det och inte försöker få sitt spekulerande att framstå som fakta. Sedan var det faktiskt du som började spekulera hejvilt så det var du som gjorde det till en fråga.

Vi verkar vara överens om att det är dumt att ha några miljoner hemma, oavsett om det är kronor eller Bitcoin, och sedan gå ut på byn och berätta det.

Kallar man detta för "spekulera hejvilt" så har man förlorat allt sinne för proportioner.

Det kanske är svårt att förstå, men man måste vara två för att vara överens. Ingen kan bestämma detta ensidigt.

I övrigt ser jag ingen anledning att spilla tid på ett inlägg som verkar vara baserat på ren illvilja.
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » mån 21 jun, 2021 13:32

Lennart Petersen skrev:För att söka svenskt NID , nationellt id-kort måste man vara svensk medborgare.
Och jag brukar söka bägge samtidigt och tycker det är konstigt att man inte får rabatt då.
För en enda gemensam cermoni för ansökan och även utlämning. Man tar bara ett foto och gör bara en namnteckning. Sen ska de ju produceras var för sig och NID borde vara lite enklare än passet.

Enligt de uppgifter jag fått när jag ansökte om nationellt id-kort så går det inte att ha ett sådant och ett pass samtidigt. Det står nämligen att när jag hämtar ut ID-kortet så ska jag lämna in gällande resehandling för makulering när ny resehandling hämtas ut. Alltså borde du lämna in det precis uthämtade passet för makulering när du hämtar ut ID-kortet, eller tvärt om! På annat sätt går det väl inte att fatta texten? :shock:
Mitt pass gick ut för en vecka sedan, men jag tror att de helst vill makulera det ändå. Så jag lämnar det hemma när jag hämtar ut ID-kortet. :)

Man måste legitimera sig när man beställer ID-kort eller pass. Om den nya ID-handlingen duger som legitimation när jag hämtar ut det, eller om de måste se körkortet en gång till vet jag inte. Tur man hade körkortet eftersom passet gått ut. Freja eID accepteras inte, trots att det är godkänt av DIGG! En statlig myndighet accepterar inte den e-legitimation som en annan statlig myndighet har godkänt! :?

En god sak är att man kan betala med kontanter. Så jag slapp att mejla polismyndigheten samt dess kontrollmyndighet, eller vad det heter, för att klaga. (Alla svenska myndigheter lär ha en annan myndighet som man kan klaga hos om en myndighet inte gör rätt.)
LÅ1

Inläggav Odd » mån 21 jun, 2021 15:21

Då har du tolkat det fel.

Ett nationellt ID-kort är ett nationellt ID-kort och inte ett pass.
Ett pass är ett pass och inte ett nationellt ID-kort.

Ett nationellt ID-kort går att, inom Schengen, att använda som om det vore ett pass eftersom det är visumfritt inom Schengen. Vid sidan om Schengen-samarbetet så går det att använda som pass i vissa andra länder, såsom Storbritannien.
Ett pass går att använda som ett nationellt ID-kort.

Personligen har jag ett nationellt ID-kort och ett pass, vilket jag förnyar växelvis med någorlunda jämna intervall. På så sätt har jag alltid giltiga resehandlingar, i alla fall inom EU.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » mån 21 jun, 2021 16:14

Odd skrev:Då har du tolkat det fel.

Ett nationellt ID-kort går att, inom Schengen, att använda som om det vore ett pass eftersom det är visumfritt inom Schengen. Vid sidan om Schengen-samarbetet så går det att använda som pass i vissa andra länder, såsom Storbritannien.

Personligen har jag ett nationellt ID-kort och ett pass, vilket jag förnyar växelvis med någorlunda jämna intervall. På så sätt har jag alltid giltiga resehandlingar, i alla fall inom EU.

Ordagrant står det "Gällande resehandling skall tas med för makulering när ny resehandling hämtas ut". Inget om att det ska vara resehandling av samma slag. Jag tycker det är dåligt formulerat, men inser att det rimligen borde gå att ha en resehandling av varje sort. Men när det gäller myndigheter så kan man inte veta så noga. :wink:
Sen tycker jag att ordet resehandling är konstigt. Det tolkar jag snarare som biljett än som pass.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » mån 21 jun, 2021 16:38

Odd skrev:Ett nationellt ID-kort går att, inom Schengen, att använda som om det vore ett pass eftersom det är visumfritt inom Schengen. Vid sidan om Schengen-samarbetet så går det att använda som pass i vissa andra länder, såsom Storbritannien.

Efter 1 oktober i år kommer man inte in i Storbritannien utan "riktigt" pass. Jag visste inte att Storbritannien accepterade svenskt nationellt ID-kort. Det har nog inte varit så så länge. Från 1 juli 2015 kanske?
En länk till.
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » mån 21 jun, 2021 17:20

LÅ1 skrev:
Odd skrev:Då har du tolkat det fel.

Ordagrant står det "Gällande resehandling skall tas med för makulering när ny resehandling hämtas ut". Inget om att det ska vara resehandling av samma slag. Jag tycker det är dåligt formulerat, men inser att det rimligen borde gå att ha en resehandling av varje sort. Men när det gäller myndigheter så kan man inte veta så noga. :wink:
Sen tycker jag att ordet resehandling är konstigt. Det tolkar jag snarare som biljett än som pass.

Det kanske kunde skrivas lite noggrannare men man kan alltså förnya bägge samtidigt och få ut både ett nytt NID och ett nytt pass. Och det är faktiskt ingen som kräver att man makulerar det gamla, jag har kvar mina gamla omakulerade fast giltighetstiden har gått ut.
Senast redigerad av Lennart Petersen mån 21 jun, 2021 20:17, redigerad totalt 1 gång.
Lennart Petersen

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 21 jun, 2021 18:55

LÅ1 skrev:
Odd skrev:Ett nationellt ID-kort går att, inom Schengen, att använda som om det vore ett pass eftersom det är visumfritt inom Schengen. Vid sidan om Schengen-samarbetet så går det att använda som pass i vissa andra länder, såsom Storbritannien.

Efter 1 oktober i år kommer man inte in i Storbritannien utan "riktigt" pass. Jag visste inte att Storbritannien accepterade svenskt nationellt ID-kort. Det har nog inte varit så så länge. Från 1 juli 2015 kanske?
En länk till.

Ja, här finns mycket att reda ut. Att alla unionsmedborgare har rätt att resa inom hela EU med giltiga resehandlingar framgår av EU:s sk. rörlighetsdirektiv, som iofs. inte har något med Schengenfördraget att göra. Det sistnämnda handlar om hur gränskontrollerna ska genomföras (eller inte genomföras). Observera att denna rätt gäller inom hela EU, inte bara de länder som omfattas av Schengenfördraget. Vilka är då giltiga resehandlingar inom Europeiska unionen? Ja, förutom pass just det nationella id-kortet, där minimikrav är att det ska vara utställt av en myndighet och utvisa innehavarens medborgarskap (vissa tekniska krav, som t.ex. elektronisk lagring av vissa biometriska data, finns också). I vissa länder är det obligatoriskt både att inneha och medföra ett nationellt id-kort.

Den länk hr. LÅ hänvisar till rör ett tillrättande av en brist i passlagen (SFS 1978:302), där lagen har som huvudregel "5 § En svensk medborgare får inte resa ut ur riket utan att medföra giltigt pass". Detta strider emot rörlighetsdirektivet enligt ovan, eftersom pkt. 4 i 5 § bara talar om undantag för medlemsländer i Schengenfördraget (dit man alltså fick resa med nationellt id-kort). Inför hotet att släpas inför EU-domstolen (påstötningar från EU-kommissionen 2008 och 2013) fick Sverige och Anders Ygeman (då ansvarigt statsråd) tummen ur och lade till pkt. 5 i nyss nämnda paragraf 2015.
Första stycket gäller inte (alltså passkravet, min anm.)
-------
5. den som reser till en annan stat inom Europeiska unionen än en sådan stat som avses i 4 (dvs. Schengenland, min anm.) och som medför ett giltigt identitetskort utfärdat av en passmyndighet.

Tidigare så nekades den som ville åka till ex.vis UK (som aldrig deltog i Schengenfördraget) och uppvisade nationellt id-kort istf. pass på ex.vis Arlanda utresa. Detta trots att britterna pga. rörlighetsdirektivet då godtog sådana kort som resedokument. Nu efter brexit gör de ju inte det, eftersom de lämnat EU-rätten helt och den fria rörligheten ingår inte i det fördrag EU och UK slutit med anledning av detta. Följaktligen är det enbart pass som godtas som resedokument där, och situationen på ex.vis Heathrow för svenskar återvänder till hur det var före Sveriges EU-inträde - man får stå i långa köer och trängas (fast kanske inte just nu, under pandemin) med folk från alla världens hörn, när EU-gräddfilen stängts. Det är nästan så att man vill ge general de Gaulle rätt till sist!

Den visum-frihet som Odd talar om ovan är snarare en följd av, än orsaken till den fria rörligheten inom EU.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh mån 21 jun, 2021 22:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Lennart Petersen » mån 21 jun, 2021 21:49

Vad jag kan se så gäller NID fortfarande fram till 1/10 2021 för inresa till UK .
https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/storbritannien/reseinformation/ambassadens-reseinformation/
Och det är ju i princip upp till enskilda länder utanför EU om dom vill acceptera NID för inresa eller inte.
Det finns ju några som gör det, exempel har jag sett en uppgift att Georgien accepterar NID .
Sen är ju inresekontroll en sak, lämnar man EU ska det även vara utresekontroll med sina bestämmelser och ovanpå det gör flygbolagen inofficiella gränskontroller eftersom de har transportörsansvar och kan få betala dyrt om en resande inte har giltiga resehandlingar. När jag själv åkte Australien-Taiwan var dom tvungna att ringa någonstans för att få bekräftat att jag inte behövde visum.
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » mån 21 jun, 2021 22:16

Lennart Petersen skrev:Vad jag kan se så gäller NID fortfarande fram till 1/10 2021 för inresa till UK .

Vet inte om det är polemik mot mej, men det var ju detta jag skrev.
LÅ1

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 21 jun, 2021 22:16

Lennart Petersen skrev:Vad jag kan se så gäller NID fortfarande fram till 1/10 2021 för inresa till UK .
https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/storbritannien/reseinformation/ambassadens-reseinformation/
Och det är ju i princip upp till enskilda länder utanför EU om dom vill acceptera NID för inresa eller inte.
Det finns ju några som gör det, exempel har jag sett en uppgift att Georgien accepterar NID .
Sen är ju inresekontroll en sak, lämnar man EU ska det även vara utresekontroll med sina bestämmelser och ovanpå det gör flygbolagen inofficiella gränskontroller eftersom de har transportörsansvar och kan få betala dyrt om en resande inte har giltiga resehandlingar. När jag själv åkte Australien-Taiwan var dom tvungna att ringa någonstans för att få bekräftat att jag inte behövde visum.

Ja, det framgår ju av den länk hr. LÅ lämnade i ett tidigare inlägg, så det behöver ju kanske inte påpekas särskilt igen, om man inte absolut känner att man måste. Länken här ovan fungerar däremot inte.
https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlan ... -id-kort2/

Det är också korrekt att några få länder utanför EU unilateralt accepterar nationella id-kort utställda av ett EU-land, som resedokument. Det framgår av de wikipedia-länkar jag lämnat tidigare.
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Lennart Petersen » mån 21 jun, 2021 22:49

LÅ1 skrev:

Jag läste det du skrev på slutet: ”Nu efter brexit gör de ju inte det eftersom de lämnat EU-rätten helt...
Lennart Petersen

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 21 jun, 2021 22:54

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:

Jag läste det du skrev på slutet: ”Nu efter brexit gör de ju inte det eftersom de lämnat EU-rätten helt...

Det där blev ju dubbelfel - det som citeras här ovan var min text. F.ö. var det en övergripande och principiell kommentar. Eftersom hr. LÅ lämnat en länk som angav de exakta tidsgränserna så tyckte jag inte att jag behövde uttrycka mig noggrannare än så. Jag utgick nämligen från att publicum läst den länkade informationen från svenska ambassaden i London först.
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

FöregåendeNästa

Återgå till Ordet är fritt