Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Kontantlösa butiker

Inläggav Odd » tis 13 apr, 2021 14:20

En sorts konfiskering i antiterrorismens anda. Pengarna blir helt värdelösa ända till de når statskassan, och bränns upp, då förs dom till sitt fulla värde men den rättmätiga ägaren blir av med dem. Allt i anti-terrorismens anda.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, de små stegens tyranni.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » tis 13 apr, 2021 18:22

LÅ1 skrev:Jag har nog hänvisat till följande ledare tidigare.

"Kontanter är lösningen på e-kronans problem".

Av alla andra problem som kopplas till minskad kontantanvändning lyckas e-kronan strikt talat lösa noll.

I nuläget finns det huvudsakligen tre former av pengar: Statliga kontanter, privata bankpengar och oreglerade kryptovalutor. Fysiska kontakter är föråldrade och håller på att ersättas av modernare teknik. Just nu dominerar bankpengar, men banksystemet har fundamentala brister och kryptovalutor tar allt större marknadsandelar.

Bankpengar representerar oligarki och kryptovalutor representerar anarki. Vilket system som är minst dåligt kan diskuteras - det är som att välja mellan pest eller kolera. Båda systemen leder till massiva klyftor i samhället. Trots problemen med både bankpengar och kryptovalutor är det nästan ingen som vill använda kontanter.

Sverige ligger långt framme i denna utveckling och har numera världens tredje största förmögenhetsklyftor. Storbankernas dominerande ställning på marknaden gör att de i praktiken kan välja vilka företag som blir framgångsrika. Samtidigt är kriminella aktörer duktiga på att utnyttja de möjligheter som den nya oreglerade tekniken ger.

Som tidigare sagt har kontanter blivit förlegade och nästan ingen vill använda dem längre. De befintliga moderna alternativen, bankpengar och kryptovalutor, skapar någon sorts hybrid mellan oligarki och anarki. Och nu säger skribenten att det inte finns något behov av ett ytterligare modernt alternativ. Menar skribenten allvar!?
Enceladus

Inläggav LÅ1 » tis 13 apr, 2021 18:41

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Jag har nog hänvisat till följande ledare tidigare.

"Kontanter är lösningen på e-kronans problem".

Av alla andra problem som kopplas till minskad kontantanvändning lyckas e-kronan strikt talat lösa noll.

I nuläget finns det huvudsakligen tre former av pengar: Statliga kontanter, privata bankpengar och oreglerade kryptovalutor. Fysiska kontakter är föråldrade och håller på att ersättas av modernare teknik. Just nu dominerar bankpengar, men banksystemet har fundamentala brister och kryptovalutor tar allt större marknadsandelar.

Bankpengar representerar oligarki och kryptovalutor representerar anarki. Vilket system som är minst dåligt kan diskuteras - det är som att välja mellan pest eller kolera. Båda systemen leder till massiva klyftor i samhället. Trots problemen med både bankpengar och kryptovalutor är det nästan ingen som vill använda kontanter.

Sverige ligger långt framme i denna utveckling och har numera världens tredje största förmögenhetsklyftor. Storbankernas dominerande ställning på marknaden gör att de i praktiken kan välja vilka företag som blir framgångsrika. Samtidigt är kriminella aktörer duktiga på att utnyttja de möjligheter som den nya oreglerade tekniken ger.

Som tidigare sagt har kontanter blivit förlegade och nästan ingen vill använda dem längre. De moderna alternativen, bankpengar och kryptovalutor, skapar någon sorts hybrid mellan oligarki och anarki. Och nu säger skribenten att det inte finns något behov av ett ytterligare modernt alternativ. Menar skribenten allvar!?

Jag vet inte om det är mig eller Timbro-skribenten du menar med skribenten. Men jag kan inte minnas att jag sagt att det "inte finns något behov av ett ytterligare modernt alternativ".

Att få personer inte använder kontanter längre beror till stor del på att många butiker och restauranger inte godtar dem längre. Men en stor del av befolkningen vill att kontanter finns kvar och gå att använda. Skulle säga att smarta människor vill använda kontanter! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Enceladus » tis 13 apr, 2021 19:09

LÅ1 skrev:Att få personer inte använder kontanter längre beror till stor del på att många butiker och restauranger inte godtar dem längre. Men en stor del av befolkningen vill att kontanter finns kvar och gå att använda. Skulle säga att smarta människor vill använda kontanter! :D

Många butiker godtar inte kontanter eftersom få personer använder kontanter och få personer använder kontanter eftersom många butiker inte godtar kontanter. Detta dilemma kallas ofta "hönan och ägget". Utan hönan blir det inget ägg och utan ägget blir det ingen höna.

En viktig detalj i det här sammanhanget är dock att kontanter brukade dominera marknaden. Kontanter har inte låsts ute från marknaden på grund av "hönan och ägget", utan kontanter har valts bort från en tidigare dominerande ställning. Det går inte att rädda något som nästan ingen vill använda längre.

Fysiska brev befinner sig i en liknande situation. Det är inte många som fortfarande skickar fysiska brev. Digitala alternativ har ersatt fysiska brev. Då är det oundvikligt att postutdelningen begränsas i takt med att allt färre efterfrågar tjänsten. Menar skribenten att alla borde tvingas att skicka ett brev varje dag?

För övrigt använder jag kontakter när det går eftersom jag anser att befintliga alternativ, bankpengar och kryptovalutor, har extremt stora brister som kan destabilisera samhället. Men jag är fullt medveten om att kontanter inte har någon framtid. Fysiska kontakter är lika förlegade som fysiska brev.

Betrakta till exempel miljöaspekten. Fysiska kontanter kommer alltid att orsaka utsläpp. Nu råkar det vara så att de flesta storbanker och de vanligaste kryptovalutorna inte heller är särskilt miljövänliga, men där finns det ingen teknisk begränsning. Bankpengar och kryptovalutor kan bli miljövänliga. Det kan inte fysiska kontanter.
Enceladus

Inläggav LÅ1 » tis 13 apr, 2021 23:32

Man kanske skulle starta en religion som bygger på att betala med kontanter. Efter mönster av kopimismen. Även Tkj skrev om kopimism. Kopimismen är faktiskt en officiellt erkänd religion i Sverige.

Då kunde man anmäla kontantlösa verksamheter för religiös förföljelse.
LÅ1

Inläggav Enceladus » ons 14 apr, 2021 10:06

Majoriteten av Granngårdens butiker är kontantfria 2021

Redan idag är 42 av Granngårdens sammanlagt 110 butiker kontantfria. Detta år slutar ytterligare 35 butiker hantera kontanter, vilket innebär att mer än hälften av butikerna blir "trygga":

Butiksnytt skrev:För kundernas och personalens trygghet blir 77 av Granngårdens totalt 110 butiker nu kontantfria. Elimineringen av kontakter är också en del i Granngårdens aktiva hållbarhetsarbete, då butikskedjan minskar transporter av kontanter till och från butikerna, som i sin tur minskar belastning på miljön.

Men elimineringen av kontakter handlar inte bara om ökad trygghet. Nuförtiden kräver kunderna miljömedvetenhet, och då är ju fysiska kontanter inget alternativ. Jag hoppas verkligen att Granngården använder Ekobanken eller JAK. De andra bankerna är nämligen inte mycket bättre än fysiska kontanter...
Enceladus

Inläggav Enceladus » fre 16 apr, 2021 10:40

Vad anser kontantkramare som "LÅ1" om det informella betalsystemet hawala som främst finns i mindre tekniskt utvecklade länder? Det har nyligen blivit uppmärksammat för att användas av organiserad brottslighet, vilket i och för sig händer med alla fungerande betalsystem:

DN skrev:DN kan nu berätta hur ett tusenårigt betalningssystem, hawala, har underlättat blixtsnabba transaktioner över hela världen – helt utan myndigheternas insyn.
Enceladus

Inläggav LÅ1 » fre 16 apr, 2021 11:11

Enceladus skrev:Vad anser kontantkramare som "LÅ1" om det informella betalsystemet hawala som främst finns i mindre tekniskt utvecklade länder? Det har nyligen blivit uppmärksammat för att användas av organiserad brottslighet, vilket i och för sig händer med alla fungerande betalsystem:

DN skrev:DN kan nu berätta hur ett tusenårigt betalningssystem, hawala, har underlättat blixtsnabba transaktioner över hela världen – helt utan myndigheternas insyn.

Påminner lite om tempelriddarnas "banksystem", verkar det som. Säkert bra på medeltiden, och kanske även i dag för betalning i eller till vissa länder. Och det borde vara oproblematiskt om bokföring sker korrekt och enligt lagar. Alltså svenska lagar i den svenska delen av verksamheten.

Ingen kriminell verksamhet är bra, så det är ju utmärkt att polisen lyckas avslöja växlingskontorens svarta affärer. Och efter vad det verkar med gammaldags "hederliga" metoder, så som övervakning på plats. Men detta har inte mycket med vanlig hederlig hantering av kontanter vid helt legitima transaktioner i butik eller mellan privatpersoner.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » fre 16 apr, 2021 21:04

Det händer att jag mejlar företag och talar om min syn på att de inte tar kontanter. De flesta svarar. En del talar t.o.m. om i vilka butiker de fortfarande tar kontanter. Även om jag undviker även dessa. Andra svarar inte. Ett problemet är att det många gånger inte finns en mejladress till en specifik butik, utan bara en central info-adress.

Ett ställe jag faktiskt trodde jag skulle få någon form av respons ifrån var Emmaus. Men inte. De tar inte kontanter i Liljeholmen, medan Stockholms Stadsmission strax intill gör det. Oavsett detta så har jag större förtroende för Stadsmissionen.
LÅ1

Inläggav Enceladus » lör 17 apr, 2021 7:47

Den 15 april 2021 anordnades Finansdagen. Det finns fem presentationer från dagen, framför allt "Framtidens pengar och betalsystem" av riksbankschefen Stefan Ingves samt "Utredningen om statens roll på betalningsmarknaden" av huvudsekreteraren Fredrik Bystedt. Den senare klargör bland annat att betalningsutredningen är "ingen ny utredning avseende tillgång till kontanter", vilket kan göra en del kontantkramare besvikna. Det är "privata valutor och plattformar" som är konkurrensen.

Riksbankschefens presentation är antagligen den intressantaste. Presentationen börjar med att konstatera att kontantanvändningen i Sverige minskar kraftigt, snabbare än i andra länder. Fem centralbanker har ett pågående projekt om digitala centralbankspengar. Fyra av länderna har uppmärksammats här tidigare: Kina, Sverige, Bahamas och Kambodja. Det femte är egentligen en mellanstatlig organisation av små önationer i Karibien. Där finns det tydligen också digitala kontanter.

Det finns alltså redan fyra centralbanker som har infört digitala centralbankspengar, om än bara på prov i Kina. Varför Sverige inkluderas i samma kategori kan dock diskuterats. Notera vidare att kartan är pragmatisk. Den särskilda administrativa regionen Hongkong räknas som en del av Kina, och där används redan Kinas DCEP. Den annekterade Krimhalvön räknas som en del av Ryssland.

Ingves lyfter också fram vikten av en statlig e-legitimation. Här ligger Sverige en bit efter flera andra länder, även om Sverige totalt sett är det näst mest digitaliserade landet efter Finland. När det gäller e-legitimationer brukar Estland belysas som en förebild. Landet har en öppen e-legitimation vars källkod finns på Github. Med tanke på att Estland sedan år 2005 tillåter elektronisk omröstning i sina demokratiska val är det ju absolut nödvändigt att landets e-legitimation har högsta möjliga säkerhet.
Enceladus

Inläggav LÅ1 » lör 17 apr, 2021 8:58

I uppdraget till betalningsutredningen ingår bland mycket annat följande:

Lagligt betalningsmedel
innebörden i begreppet lagliga betalningsmedel, inbegripet vilka skyldigheter som finns att ta emot dessa, och överväga lagstiftning

Digitala centralbankspengar (CBDC)
digitala centralbankspengar i förhållande till vanliga centralbankspengar
förhållandet till unionsrätten, inbegripet ECB:s roll
ta ställning till behovet av s.k. e-kronor och digitala centralbankspengar som lagligt betalningsmedel

------
Det mest intressanta är punkten under rubriken Lagligt betalningsmedel
LÅ1

Inläggav Enceladus » lör 17 apr, 2021 9:09

LÅ1 skrev:I uppdraget till betalningsutredningen ingår bland mycket annat följande:

Lagligt betalningsmedel
innebörden i begreppet lagliga betalningsmedel, inbegripet vilka skyldigheter som finns att ta emot dessa, och överväga lagstiftning

Digitala centralbankspengar (CBDC)
digitala centralbankspengar i förhållande till vanliga centralbankspengar
förhållandet till unionsrätten, inbegripet ECB:s roll
ta ställning till behovet av s.k. e-kronor och digitala centralbankspengar som lagligt betalningsmedel

------
Det mest intressanta är punkten under rubriken Lagligt betalningsmedel

Jag skulle inte motsätta mig om det infördes en skyldighet att ta emot lagliga betalningsmedel, d.v.s. kontanter och e-kronor, med viss möjlighet till undantag. Däremot skulle det vara orimligt om handlare påtvingades bankpengar eller kryptovalutor. Dessa måste vara frivilliga, men självklart inte förbjudna.
Enceladus

Inläggav LÅ1 » lör 17 apr, 2021 10:16

Enceladus skrev:Jag skulle inte motsätta mig om det infördes en skyldighet att ta emot lagliga betalningsmedel, d.v.s. kontanter och e-kronor, med viss möjlighet till undantag. Däremot skulle det vara orimligt om handlare påtvingades bankpengar eller kryptovalutor. Dessa måste vara frivilliga, men självklart inte förbjudna.

Då tänker vi lika! :shock: :D

När det gäller kryptovalutor kan man förstås tänka sig vissa begränsningar, t.ex. beloppsgräns.
LÅ1

Inläggav BSB101 » sön 18 apr, 2021 14:58

Enceladus skrev:Jag skulle inte motsätta mig om det infördes en skyldighet att ta emot lagliga betalningsmedel, d.v.s. kontanter och e-kronor, med viss möjlighet till undantag. Däremot skulle det vara orimligt om handlare påtvingades bankpengar eller kryptovalutor. Dessa måste vara frivilliga, men självklart inte förbjudna.

I en demokrati anser jag att det är grundläggande att den enskilda själv får bestämma vilket betalmedel som hen vill ta emot. Detta är inget staten ska gå in och påtvinga folk.
BSB101

Inläggav Odd » sön 18 apr, 2021 19:30

Att ha en gemensam valuta och allmängiltiga betalmedel är i högsta grad en demokratisk fråga.

Om det sedan baseras på bananer, en utländsk valuta eller stora 20-kilos kopparplattor, spelar egentligen ingen roll även om de olika alternativen har sina nackdelar.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Lennart Petersen » sön 18 apr, 2021 20:02

BSB101 skrev:

I en demokrati anser jag att det är grundläggande att den enskilda själv får bestämma vilket betalmedel som hen vill ta emot. Detta är inget staten ska gå in och påtvinga folk.

Men då handlar det ju om handlarens rättighet att välja, inte om kundens.
Och det här handlar knappast om demokrati. Driver man affärsverksamhet så får man med viss självklarhet finna sig i de rätt omfattande regelverk som samhället stipulerar. Viktigt i sammanhanget är dock att det är konkurrensneutral så villkoren gäller för alla.
Minns ett telefonväkteri med Gunnar Sträng där en kvinna gnällde : ”hur länge ska ni hålla på och lägga på en massa pålagor på oss småföretagare” , vilket Sträng avfärdade med : har man valt att bli småföretagare så får man finna sig i de fördelar och nackdelar det är att vara småföretagare. ”
Lennart Petersen

Inläggav Odd » mån 19 apr, 2021 4:56

Lennart Petersen skrev:...
Minns ett telefonväkteri med Gunnar Sträng där en kvinna gnällde : ”hur länge ska ni hålla på och lägga på en massa pålagor på oss småföretagare” , vilket Sträng avfärdade med : har man valt att bli småföretagare så får man finna sig i de fördelar och nackdelar det är att vara småföretagare. ”

Det var väl Gunnar Strängs ekonomiska politik som gjorde att företagare kunde få betala mer än 100% i marginalskatt, så just den kritiken var nog berättigad.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » mån 19 apr, 2021 10:28

Kina vill testa digital valuta under vinter-OS

När Kina anordnar vinter-OS nästa år ska även internationella besökare få tillgång till landets digitala valuta.

Digital yuan can become a weapon in geopolitics

Västvärlden tycks äntligen ha vaknat upp efter flera års dvala, men det kan vara för sent. Fysiska kontanter håller på att försvinna, och det föråldrade banksystemet börjar närma sig sitt bäst före-datum. Flera centralbanker i världen samarbetar nu med Kina om att ta fram ett nytt transaktionssystem. En ny världsvaluta kan vara på väg att ta form.
Enceladus

Inläggav LÅ1 » mån 19 apr, 2021 11:31

Enceladus skrev:En ny världsvaluta kan vara på väg att ta form.

En världsvaluta måste vara en valuta som har förtroende världen över. Kommer yuan att ha det? (Yuan markeras som felstavning!? Bara det!)
Förutom dollar så har vi, eller kanske har haft, schweizerfranc och pund (sterling). Förtroendet för japanska yen och europeiska euro är det kanske lite si och så med.
LÅ1

Inläggav Enceladus » mån 19 apr, 2021 14:48

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:En ny världsvaluta kan vara på väg att ta form.

En världsvaluta måste vara en valuta som har förtroende världen över. Kommer yuan att ha det? (Yuan markeras som felstavning!? Bara det!)
Förutom dollar så har vi, eller kanske har haft, schweizerfranc och pund (sterling). Förtroendet för japanska yen och europeiska euro är det kanske lite si och så med.

Vad menar skribenten med förtroende? Europeiska euro och japanska yen har både högre omsättning och värde än brittiska pund och schweiziska franc. Det brittiska imperiet finns inte längre, och Schweiz är i praktiken lika beroende av EU som resten av medlemsländerna.

Det stämmer att kinesiska yuan ännu inte har ett lika starkt förtroende på den globala marknaden som europeiska euro och japanska yen, men redan på romarnas tid insågs det att pengar luktar inte. Varken USA eller EU kan inom den närmaste tiden erbjuda något som står sig mot Kinas DCEP.

Den brittiska centralbanken meddelade häromdagen att den ska undersöka möjligheten att införa en digital valuta. Sent ska syndaren vakna. Problemet är dock att Kina gjorde samma sak för nästan tio år sedan. När tryter tålamodet?
Enceladus

FöregåendeNästa

Återgå till Ordet är fritt