Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Kontantlösa butiker

Inläggav Lennart Petersen » mån 05 apr, 2021 0:17

LÅ1 skrev:En debattartikel från april förra året.
”Att strypa tillgängligheten av kontanter på grund av corona är olyckligt”.

Och här en debattartikel av en person som vill att konsumenterna ska spåras, kartläggas och trakasseras betydligt mer än vad som redan sker. Artikeln är ca nio månader gammal.
"Kom närmare dina kunder – använd datan från deras mobila enheter".
Denna debattör, eller snarare säljare, skriver wearables i stället för bärbara enheter. Möjligen för att antyda att det inte bara handlar om datorer och telefoner utan också träningsklockor och annan utrustning som lämnar spår efter sig.
Jag säger bara håll hårt i din data!

Usch, det här var ju genomvidrig läsning . T.ex hälsodata som levereras on-line till ditt försäkringsbolag !
Betackar mig för det mesta av det den här mannen erbjuder av framtid.
Och faktiskt brukar jag stoppa en mobil i fickan när jag går ut men den är inte påslagen...
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » mån 05 apr, 2021 16:05

Hittade en debattartikel skrivit av en riksdagsledamot (FP) för drygt tio år sedan. Intressant att läsa vad hon varnade för då. "Integriteten hotas av ökade kortbetalningar".
Ett citat:
Det är lite märkligt att integritetsaspekten inte har kommit upp i debatten alls tidigare, eftersom detta är en fråga som jag anser är större än både FRA och Ipred tillsammans. Och till skillnad från FRA-frågan, så finns här inget överordnat samhällsintresse att värna, bara bankernas vinster.

Piratpartiet lyckades inte engagera folk för integritetsfrågor. Tyvärr. Verkar dock som om folks medvetenhet om integritetsfrågor börjar öka. I mycket långsam takt, dock.

Skulle vara intressant att veta hur mycket bedrägerierna kostar bankerna. Den uppgiften håller bankerna hemlig. Och de polisanmäler inte.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav LÅ1 » tis 06 apr, 2021 13:52

Computer Sweden: "Riksbanken jobbar vidare med e-kronan – hur ska betalningar offline gå till?".
OBSERVERA Artikeln är märkt PRO och är bara fri att läsa till 16:20 i dag, tisdag!
LÅ1

Inläggav LÅ1 » ons 07 apr, 2021 22:00

LÅ1

Inläggav Enceladus » fre 09 apr, 2021 11:49

Signal tests payments in the UK using MobileCoin

Den populära meddelandeplattformen Signal ska börja stödja säkra betalningar mellan användarna. Den nyutvecklade kryptovalutan påstås kombinera Moneros anonymitet med Stellars snabbhet och skalbarhet, vilket skulle vara unikt. Samtidigt får kryptovalutan en hel del kritik från konkurrenter.

Om kryptovalutan börjar användas av Signals miljontals användare så blir den världens mest använda digitala valuta utanför Kina. Detta kan sätta press på Västvärldens centralbanker att utveckla egna digitala valutor som kan ersätta det föråldrade banksystemet och erbjuda ett modernt statligt alternativ.
Enceladus

Inläggav Enceladus » sön 11 apr, 2021 5:56

Populär e-krona – ett hot mot storbankernas vinster

Artikeln är tyvärr bakom en betalvägg, men det har skrivits ett antal artiklar på samma tema annorstädes.
Enceladus

Inläggav Odd » sön 11 apr, 2021 17:00

Det räcker med att titta på historien för att förutspå hur oreglerade valutor kommer att sluta och jag tror det kommer bli samma sak här. Så småningom kommer lagstiftare runt om i världen komma ikapp med regleringar även av virtuella valutor.
wildcatbank.jpg
wildcatbank.jpg (28.15 KiB) Visad 359 gånger
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » sön 11 apr, 2021 17:57

Odd skrev:Det räcker med att titta på historien för att förutspå hur oreglerade valutor kommer att sluta och jag tror det kommer bli samma sak här. Så småningom kommer lagstiftare runt om i världen komma ikapp med regleringar även av virtuella valutor.

Det börjar dock bli ganska bråttom. Fysiska kontanter håller på att försvinna, och banksystemet har fundamentala brister. Om inte politikerna påskyndar införandet av statliga digitala valutor så finns risken att de oreglerade valutorna biter sig fast i samhället. Till och med Timbro har accepterat att en bankrevolution är oundviklig...
Enceladus

Inläggav LÅ1 » sön 11 apr, 2021 19:22

Jag har nog hänvisat till följande ledare tidigare.

"Kontanter är lösningen på e-kronans problem".

Av alla andra problem som kopplas till minskad kontantanvändning lyckas e-kronan strikt talat lösa noll.
LÅ1

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 11 apr, 2021 19:55

Enceladus skrev:Signal tests payments in the UK using MobileCoin

Den populära meddelandeplattformen Signal ska börja stödja säkra betalningar mellan användarna. Den nyutvecklade kryptovalutan påstås kombinera Moneros anonymitet med Stellars snabbhet och skalbarhet, vilket skulle vara unikt. Samtidigt får kryptovalutan en hel del kritik från konkurrenter.

Om kryptovalutan börjar användas av Signals miljontals användare så blir den världens mest använda digitala valuta utanför Kina. Detta kan sätta press på Västvärldens centralbanker att utveckla egna digitala valutor som kan ersätta det föråldrade banksystemet och erbjuda ett modernt statligt alternativ.

Ja, herre :evil: -lar, det är ingen hejd på alla kryptovalutor som ska frälsa världen: https://se.investing.com/crypto/currencies

Beträffande den där artikeln från Timbro så verkar skribenten från Liberala Nyhetsbyrån att vackla hit och dit, som en äkta liberal. Bättre hade väl då varit att acceptera det Klassiska Liberala Partiets program (det partiet är nog rätt okänt bland gemene man). Då behövs ingen Riksbank alls.

Skribenten Joakim Broman skriver
Den som tvingats läsa Utvandrarsviten av Vilhelm Moberg kanske kommer ihåg hur drängen Robert blir pålurad “wild cat money”, sedlar som getts ut av en privat bank men som saknat täckning, gått i konkurs eller stoppat guldet i egen ficka. Liknande problem fanns i Sverige, innan Riksbanken fick monopol på sedelutgivning 1904.

Han kanske tillhör den generation som man måste tvinga att läsa böcker. Hursom så gick det inte till riktigt så (han kanske läste lite slarvigt). Robert är bror till utvandrarfamiljens överhuvud Karl Oskar, men när de har slagit sig ned i Minnesota vill Robert bli rik och ger sig av mot Kalifornien och guldet. I Nebraska blir han lurad att växla in de mynt han har mot lokala sedlar - wild cat money (och som sign. Odd har fått med ett exempel på, med kissekatt och allt) och åter i Minnesota är sedlarna förstås värdelösa.

Här är lite historiska återblickar på hur man hanterat valutaproblemen här och var: http://faktoider.blogspot.com/2015/07/h ... under.html
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Lennart Petersen » sön 11 apr, 2021 22:49

Och jag har nyss helt frivilligt och med stor behållning läst om utvandrarserien.
Robert har ju dock egentligen inte förlorat något, han börjar resan mot väster utan tillgångar och tillsammans med Arvid skalar dom potatis på en flodångare. I sinom tid ärver han en mindre förmögenhet av den husbonde han tytt sig till för resan västerut. Och de riktiga pengarna växlas in i värdelösa sedlar så han kommer hem lika tomhänt som när han reste och till sist blir det tragedi och han blir den förste på den kyrkogård som immigranterna byggt vid Ki Chi Saga.
Lennart Petersen

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 12 apr, 2021 8:20

Ja, Moberg är värd att återupptäcka- När jag gick i gymnasiet så var ju Strindberg och Moberg litterära giganter som inte gick att komma runt. De yngre generationerna kanske kräver mera lättsmält litterär föda (läsa igenom fyra romaner?).

Om Robert förlorat något är kanske mest en filosofisk fråga. Easy come, easy go som de säger over there. Det kanske gäller digitala pengar också. Det finns ju några att välja på (se länk ovan).

PS. Exempelfrasen i ordbokslänken är helt underbar: "I lost £500 in a card game last night, but that's life - easy come, easy go."

Sedan var det ju det där med att man ingenting kan ta med sig.....
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » tis 13 apr, 2021 0:04

Vem äger pengarna på bankkontona? Banken, staten eller den som har kontot?

Samtalet med kontorschefen är intressant. Efter det kommer det en massa snack om korruption etc som jag inte ids lyssna färdigt på. Men huvudfrågan är intressant. Vad får jag göra med mina pengar? Vem bestämmer över dem?
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » tis 13 apr, 2021 1:17

LÅ1 skrev:Vem äger pengarna på bankkontona? Banken, staten eller den som har kontot?

Samtalet med kontorschefen är intressant. Efter det kommer det en massa snack om korruption etc som jag inte ids lyssna färdigt på. Men huvudfrågan är intressant. Vad får jag göra med mina pengar? Vem bestämmer över dem?

Intressant, när jag tittar på t.ex Handelsbanken så säger dom klart på sin sida att man kan ta ut i kontanter från ett konto men om det är belopp över 5000kr så måste man avisera detta i förväg eftersom man inte har stora belopp på kontoren längre. Minns en intressant historia när en dam nekades utbetalning av ett stort belopp på dåvarande Nordbanken. Hon gick resolut till tingsrätten och begärde banken i konkurs eftersom hon ansåg att dom inte gjorde rätt för sig. Tingsrätten fann att man var skyldiga att ta emot ansökan och behandlade den men kom väl till att banken nog var att betrakta som solvent så ansökan avslogs men det uppmärksammades i pressen. I sinom tid framgick det även att banken inte var helt fel ute för hon hade lite skumma affärer som påminde om penningtvätt.
Lennart Petersen

Inläggav Odd » tis 13 apr, 2021 7:35

Kanske kan vi nu avliva myten om att sedlar och mynt är signifikanta smittspridare.

Det har visserligen varit känt sedan tidigare, men nu verkar det finnas solida vetenskapliga belägg för det. Kan vi äntligen få ett slut på skyltar i butiken där de annonserar att de inte längre tar emot kontanter av smittoskäl?!
https://www.svd.se/cdc-minimal-risk-att-smittas-via-ytor
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » tis 13 apr, 2021 8:41

Lennart Petersen skrev:Intressant, när jag tittar på t.ex Handelsbanken så säger dom klart på sin sida att man kan ta ut i kontanter från ett konto men om det är belopp över 5000kr så måste man avisera detta i förväg eftersom man inte har stora belopp på kontoren längre.

Men numera är ju Handelsbankens kontor kontantlösa, så det där gäller säkert inte längre. Nu får man nog nöja sig med att ta ut maxbeloppet i Bankomaterna, antar jag.

En bank utan pengar är väl lika dumt som ett bageri utan bröd! :)
LÅ1

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 13 apr, 2021 9:32

LÅ1 skrev:Vem äger pengarna på bankkontona? Banken, staten eller den som har kontot?

Ett ganska dåligt samtal. Att svära och vara otrevligt är tillåtet, men man kanske inte ska bli förvånad om man då blir bemött på samma sätt.

I sakfrågan är det helt uppenbart att du inte äger de pengar som saldot på kontot motsvarar, du äger en motsvarande fordran på banken. Hur den fordran, i förekommande fall - ex.vis om man som den uppringande i detta fall (som jag upplever det) vill avsluta sin affärsrelation med den aktuella banken, kan likvideras måste rimligtvis regleras i de avtal som kund och bank ingått i och med att kontot ifråga öppnades. Om banken kommer på obestånd kommer staten, genom insättargarantin, att likvidera fordran istället, gentemot kunden. Det är ju detta extremliberalerna vill avskaffa, så att folk någon gång lär sig att inte anlita opålitliga banker. Som under depressionen!

Men det är klart att tar du ut kontobehållningen som ett gäng sedelbuntar, och sedan kommer till en annan bank och vill sätta in dem där så får du problem. Då kanske det är madrassen som gäller i alla fall. :)

PS. Det kanske inte var ett så lämpligt val av exempel heller. Sebastian Florin är en känd konspirationsteoretiker och klimat- och pandemiförnekare
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Odd » tis 13 apr, 2021 10:43

dr Cassandra Nojdh skrev:...

Men det är klart att tar du ut kontobehållningen som ett gäng sedelbuntar, och sedan kommer till en annan bank och vill sätta in dem där så får du problem. Då kanske det är madrassen som gäller i alla fall. :)
...

Om du har dokumentation på att de uttagna pengarna kommer från en annan bank så uppfyller det kraven som penningtvättslagen ålägger bankerna, så just i det fallet skall det inte vara något problem.

Men om du i stället har haft pengarna i madrassen, och Riksbanken plötsligt bestämmer att byta ut alla mynt och sedlar, då kan du få problem.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 13 apr, 2021 10:55

Odd skrev:Om du har dokumentation på att de uttagna pengarna kommer från en annan bank så uppfyller det kraven som penningtvättslagen ålägger bankerna, så just i det fallet skall det inte vara något problem.

Men om du i stället har haft pengarna i madrassen, och Riksbanken plötsligt bestämmer att byta ut alla mynt och sedlar, då kan du få problem.

Jo tack, sådant har ju hänt: https://www.cyberinfo.se/arkiv/viktigt- ... -ursprung/
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » tis 13 apr, 2021 12:20

dr Cassandra Nojdh skrev:Jo tack, sådant har ju hänt: https://www.cyberinfo.se/arkiv/viktigt- ... -ursprung/

Text från ovanstående länka:
cyberinfo.se skrev:Förutsättningarna för att lösa in gamla sedlar är att de inte kommer från:

* Brott eller brottslig verksamhet
* En person som inte är rätt ägare eller företrädare för den rätte ägaren
* Ett andrahandsförvärv, alltså att man fått sedeln i sin ägo efter att den blivit ogiltig (undantag dödsbo)
* Näringsverksamhet där man säljer varor eller tjänster mot kontant betalning.

Sista punkten säger alltså att man inte får lösa in gamla sedlar om de kommer från "Näringsverksamhet där man säljer varor eller tjänster mot kontant betalning". Det låter mycket konstigt tycker jag. Förutsatt förstås att man har en korrekt bokföring som visar hur mycket pengar man har i innerfickan eller i "skokartongen i bostaden" och kan visa att man inte tagit emot stora belopp från anonyma köpare. Typexempel kan vara personer som handlar med skrot och begagnade skogs- och jordbruksmaskiner. Framför allt i avlägsna trakter där det är långt till platser där man kan lämna in eller hämta kontanter. Det senare är ju svårt oavsett avstånd. (Läst om en bäruppköpare som inte kunde få tag i tillräckligt med kontanter för att betala utländska bärplockare. Där är kontant betalning enda alternativet. Jag har säkert kommenterat och länkat om detta tidigare i tråden.)

TILLÄGG: Hittade inlägget. viewtopic.php?f=5&t=38651&start=561
LÅ1

FöregåendeNästa

Återgå till Ordet är fritt