Coronaviruset

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Coronaviruset

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 01 apr, 2021 7:35

Hälsovårdsmyndigheterna i den Australiska delstaten New South Wales har gjort en ganska bra översikt över de nya stammar av Sars-Cov2-viruset som oroar mest f.n.
  • Det brittiska, B.1.1.7
  • Den sydafrikanska B.1.351
  • Den brasilianska B.1.1.28.1 (även kallat P.1)
Living Evidence - SARS-CoV-2 variants

Mycket talar för att den tredje våg av covid19-epidemin som nu drabbar Sverige drivs av B.1.1.7-stammen, som förefaller vara både mera smittsam och vålla ett svårare sjukdomsförlopp. En ljuspunkt är att den immunitet som skapas av de f.n. godkända vaccinerna verkar kunna bekämpa även denna virusstam förhållandevis effektivt. Värre verkar det vara med de två övriga stammarna, även om mindre om detta är känt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Odd » tor 01 apr, 2021 8:54

Nu har en studie från ett hyperfiktivt schweiziskt institut visat att en portion vanlig stuvad lever skyddar mot Covid-infektion i mer än ett halvår, så för att vara skyddad tills man fått ett vaccin så behöver man bara tvinga i sig sörjan en gång i halvåret.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 01 apr, 2021 9:16

Odd skrev:Nu har en studie från ett hyperfiktivt schweiziskt institut visat att en portion vanlig stuvad lever skyddar mot Covid-infektion i mer än ett halvår, så för att vara skyddad tills man fått ett vaccin så behöver man bara tvinga i sig sörjan en gång i halvåret.

Ja, då är det ju kört för mig för det finns bara en sak som jag avskyr mer än stekt strömming, och det är lever. :D :D Ack, om det vore 1:a april året om!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Harald » tor 01 apr, 2021 12:40

Vi lever väl i en tid när verkligheten ofta överträffar aprilskämten.
Harald

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 06 apr, 2021 8:27

I Expressen publicerar Emanuel Karlsten, en av vinnarna av Stora Journalistpriset 2020, en artikelserie som blickar tillbaka på det gångna pandemiåret, bl.a. genom ingående studier av Folkhälsomyndighetens mail-kommunikation. Offentlighetsprincipen har sina fördelar ibland.
https://www.expressen.se/nyheter/sverig ... t-hjalper/

Jag citerar bara ingressen här
Expressen skrev:Norge stängde ner 12 mars. Danmark en dag tidigare och Finland meddelade nedstängning den 16 mars. Men Sverige? Vi införde knappt några åtgärder alls. Först den 1 april 2020 gav Folkhälsomyndigheten råd om att hålla avstånd.

För Sverige tror inte att det hjälper.

Samt inledningen till ett mail från prof. Tom Britton till den vid det här laget inte helt okände Anders Tegnell, 6/3 2020
Tom Britton skrev:Hej Anders,

Bråda dagar för dig. Här är några rader från en som inte har lika bra koll på verkligheten (men däremot på smittspridningsmodeller)

Problemet var ju bara att modellerna inte klarade av att avbilda det kommande händelseförloppet. Kartan och verkligheten stämde inte. Så vilket var det då som gällde? Anders Tegnell svarar intresserat om smittspridningsmodellerna, men undviker att kommentera åtgärderna som Britton föreslår. Så småningom kommer Tegnell ut på banan
Anders Tegnell skrev:Om vi ska titta på influensapandemier har den typen av insatser haft extremt begränsade effekter på möjligen några dagar fördröjning och en något utplattad topp.

Det var det grundläggande felet - covid19 beter sig inte alls som influensa, vilket också under sommaren 2020 fick en av Anders Tegnells argaste kritiker, Björn Olsen, att felaktigt dra slutsatsen att Sverige inte skulle drabbas någon andra våg. Men som jag påpekade redan 12/8 2020 (nu är jag där igen!) viewtopic.php?f=5&t=42077&p=392511#p392511
dr Cassandra Nojdh skrev:Nu står vi inför en höst med slutande semestrar, skolstart och allmänt sett mer inomhusvistelse, samtidigt som en betydande epidemitrötthet börjar breda ut sig bland befolkningen...... Man har ju anledning att frukta större utbrott även om smittan inte lägger sig som en bombmatta (uttrycket hämtat från prof. Björn Olsen) på samma sätt som en influensa. Blir dessa sk. klusterutbrott tillräckligt stora blir skillnaden mellan klusterutbrott och "en andra våg" mest semantisk. Man brukar säga att jämförelsen med spanska sjukan haltar, eftersom den andra vågen 1918-19 blev så dödlig pga. av att viruset förändrat sig så mycket att det nästan är befogat att tala om ett helt nytt virus.

Så blev det ändå i denna pandemis andra våg också:
  • 2020-03-11 - 2020-10-31 (~ 8 mån.) : mer än 6.000 döda totalt sedan pandemins början
  • 2020-10-31 - 2021-02-04 (~3 mån): mer än 12.000 döda totalt sedan pandemins början

Det finns olika uppfattningar om vad detta beror på
Var det inte något med att kapa toppen och inte överbelasta vården. Jag minns inte riktigt, det var ju så länge sedan......

Åtminstone verksamhetschefen för infektionssjukdomar vid Ackis i Uppsala anser det nu befogat att tala om ett "helt nytt virus": https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... mutationer (han syftar då i huvudsak på den brittiska B.1.1.7-virusstammen, även om spridning av även den sydafrikanska stammen B.1.351 förekommer i Uppsala). Fast nu är vi framme vid tredje vågen!
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh tis 06 apr, 2021 22:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 06 apr, 2021 18:37

Ingenjör Nordius och jag har ju gjort vissa försök att bekämpa vanföreställningen att "det är bara gamla, som ändå snart skulle dö, som stryker med" i denna epidemi. Gamle farbror Åke Nilsson, pensionerad befolkningstatistiker, har skrivit en intressant och ganska läsvärd artikel om detta i Läkartidningen
(att farbror Åke misslyckades med att uppskatta totala antalet dödsoffer håller jag inte honom räkning för, det är många som misslyckats med mycket mer, om man säger så):

Avlidna i covid-19 kan i snitt ha förlorat många levnadsår (Läkartidningen).

För dem som inte orkar läsa ens denna korta artikel, citerar jag här artikelns kläm
Åke Nilsson/Läkartidningen skrev: Det är således inte i första hand personer som bara haft några månader kvar att leva under normala förhållanden som avlidit i covid-19, utan även personer som kunde ha levt ytterligare flera år om inte coronaepidemin slagit till.

Jämförelser görs ibland med spanska sjukan. Men det var en epidemi av helt annan kaliber, med en mer än fördubblad dödlighet bland unga människor. Medellivslängden minskade med hela 9,1 år från 1917 till 1918. I spanska sjukans kölvatten inträffade också kraftiga influensaepidemier åren 1924, 1927 och 1931.

Siffrorna från coronapandemin talar sitt tydliga språk. Det dåliga smittskyddet förkortade livet för omkring 10 000 människor år 2020 i Sverige. Skulle mönstret som följde efter spanska sjukan med återkommande influensaepidemier upprepa sig efter coronaepidemin har vi inte många år på oss att förbättra smittskyddet i landet.

Nä, just det. Vi har inte många år på oss att förbättra (det dåliga) smittskyddet i landet! Men kommer det att göras..........?
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh tis 06 apr, 2021 19:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Harald » tis 06 apr, 2021 18:48

Tack för den länken. Det var en bra artikel som redovisar antaganden och osäkerheter. Det är stor skillnad mot dem som i sin önskan att bagatellisera följderna av covid-19 drar tvärsäkra slutsatser på skakigt underlag.
Harald

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 07 apr, 2021 18:56

Som en follow-up till mitt inlägg 11/3: viewtopic.php?f=5&t=42077&start=380#p397133
kan jag berätta att folkförvillarna som skrev den beryktade "debattartikeln" i Expressen, och kallade sig för Läkaruppropet, nu som väntat sublimerat sig till en hemsida
https://lakaruppropet.se/
Det är lite löjligt när de där tre figurerna kallar sig forskare. En, Littorin, är forskarutbildad i mikrobiologi men utbildar sig nu i psykiatri, en är psykiater och en är AT-läkare, dvs. har inte fått sin läkarlegitimation ännu.

Originellt nog har de valt att inte kalla sig Läkarupproret, som t.ex. Arkitekturupproret, med tanke på att det är ungefär samma populism som kolporteras i bägge fallen.
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 08 apr, 2021 17:16

Harald skrev:Tack för den länken. Det var en bra artikel som redovisar antaganden och osäkerheter. Det är stor skillnad mot dem som i sin önskan att bagatellisera följderna av covid-19 drar tvärsäkra slutsatser på skakigt underlag.

Javisst, men försöka duger. Folkförvillare Sven Román försöker i alla fall i kommentarsfältet till artikeln:
Missvisande jämförelser
Att jämföra med 2019 är missvisande, då det är det år med i särklass lägst dödlighet i Sverige någonsin. Jämförelse måste ske med snittet av föregående fem år och med hänsyn till både befolkningsmängd och åldersstruktur. Det har nyligen gjorts i Storbritannien, och då var dödligheten 2020 jämfört med snittet för 2015 till 2019 endast 1,7 procent högre.

Sven Román, Barn och ungdomspsykiater , Psykiaterkonsult i eget företag med säte i Stockholm

Han kallar sig i alla fall inte "överläkare" längre.
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 08 apr, 2021 20:00

AstraZenecas Vaxzevria har ju varit på den sk. tapeten de senaste dagarna. Jag kan förstås inte uttala mig bättre än EMA i detta fall, bl.a. eftersom jag inte riktigt förstår deras slutsatser och det verkar inte FoHM göra heller.

Därför lämnar jag här och nu bara två referenser, utan vidare kommentarer
  1. En intervju i "det konservativa propagandaorganet" (SvD), med mikrobiologen Farshid Jalalvand (Lunds Universitet), som på något sätt ger mig intryck av att vara mikrobiologins Zlatan:
    Nyttan med vaccinet överväger riskerna – i dagsläget (det mesta tyvärr bakom betalvägg)
  2. En ganska lättläst översiktlig artikel, i den av mig ofta piskade tidskriften "Ny Teknik", om vacciner och vaccination mot covid19 - artikeln uppdateras löpande, som en tidslinje, med nya notiser.
    Det här vet vi om vaccin mot covid-19
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Enceladus » fre 09 apr, 2021 11:27

Enligt Adam Altmejd‏s uppskattning av antalet avlidna i covid-19 verkar det inte bli någon tredje våg i Sverige (avseende dödsfall), trots stora leveransproblem av det omdöpta vaccinet Vaxzevria. Namnbytet är dock inte lika märkligt som dispyten mellan Astra Zeneca och EU. Turerna kring Astra Zenecas vaccin mot covid-19 har ju varit många, och förtroendet är skadat även i hemlandet. Psykiaterkonsulten Sven Román skriver följande i Läkartidningen:

Sven Román skrev:För mig är det obegripligt att EMA inte rekommenderar att vaccineringen pausas för alla yngre än 60 år, när de nu slagit fast att ett samband kan finnas mellan vaccineringarna och koagulationsrubbningarna. Jag förstår inte heller varför de inte presenterade siffror över hur många friska kvinnor yngre än 60 år som drabbats av dessa allvarliga biverkningar och hur många i denna grupp som vaccinerats. Dödligheten för denna grupp av viruset är extremt låg, och därför borde sådana siffror presenteras. Att fyra friska personer i Norge yngre än 60 år avlidit med koagulationsrubbning, när bara cirka 130 000 personer vaccinerats och ännu färre i nämnda grupp, inger oro.
Enceladus

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 09 apr, 2021 17:05

Enceladus skrev:Enligt Adam Altmejd‏s uppskattning av antalet avlidna i covid-19 verkar det inte bli någon tredje våg i Sverige (avseende dödsfall)

Många känner sig kallade att framställa covid19-statistik, tydligen. Altmejd‏s också, även om jag måste säga att hans tillhör de mer oöverskådliga. Hursom så verkar det rullande sjudagars medelvärdet för dödsfall i Sverige ligga på någon slags platå just nu:
https://ourworldindata.org/explorers/co ... untry=~SWE
(Obs logaritmisk skala)

Vad det gäller smittspridningen ser det inte lika bra ut:
https://ourworldindata.org/explorers/co ... untry=~SWE

Man kan ju alltid hoppas att Altmejd‏s har rätt i sina förmodanden. Alltför många har gjort alltför optimistiska prognoser i denna pandemi.
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 09 apr, 2021 17:18

Enceladus skrev:Turerna kring Astra Zenecas vaccin mot covid-19 har ju varit många, och förtroendet är skadat även i hemlandet. Psykiaterkonsulten Sven Román skriver följande i Läkartidningen:

Sven Román skrev:För mig är det obegripligt att EMA inte rekommenderar att vaccineringen pausas för alla yngre än 60 år, när de nu slagit fast att ett samband kan finnas mellan vaccineringarna och koagulationsrubbningarna. Jag förstår inte heller varför de inte presenterade siffror över hur många friska kvinnor yngre än 60 år som drabbats av dessa allvarliga biverkningar och hur många i denna grupp som vaccinerats. Dödligheten för denna grupp av viruset är extremt låg, och därför borde sådana siffror presenteras. Att fyra friska personer i Norge yngre än 60 år avlidit med koagulationsrubbning, när bara cirka 130 000 personer vaccinerats och ännu färre i nämnda grupp, inger oro.

Ja, jag har sett det där, men vill inte ge folkförvillaren Sven Román och hans kompisar större utrymme än nödvändigt (här hade han och kompisen Lars Breimer tydligen snackat ihop sig).

Här är istället senaste nytt från EMA om detta: https://www.ema.europa.eu/en/news/meeti ... april-2021

Även Janssens vaccin är tydligen under luppen nu. Både AstraZenecas och Janssens vacciner (liksom det ryska Sputnik) är sk. viralvektorvacciner.
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 09 apr, 2021 17:46

Avdelningen bortförklaringar:
Astra Zenecas vaccin överrepresenterat i rapporterade biverkningar

Men för all del, som Ali Mirazimi (medarbetare till professor Matti Sällberg) säger: Fler biverkningar – men svårt att jämföra vaccin (tyvärr bakom betalvägg).
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Harald » fre 09 apr, 2021 19:42

dr Cassandra Nojdh skrev:Avdelningen bortförklaringar:

Ser man på, vår gamla bekant anmälningsbenägenheten. Det är tydligen inte bara oönskad brottsstatistik som kan förklaras med den. Man bygger en hel artikel på att Ebba Hallberg killgissar, "en av anledningarna skulle kunna vara".

F.ö. ser jag att Sven Románs kommentar har fått svar av Åke Nilsson där statistikern förklarar för psykiatern hur det ligger till.
Harald

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 09 apr, 2021 21:50

Harald skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Avdelningen bortförklaringar:

Ser man på, vår gamla bekant anmälningsbenägenheten. Det är tydligen inte bara oönskad brottsstatistik som kan förklaras med den. Man bygger en hel artikel på att Ebba Hallberg killgissar, "en av anledningarna skulle kunna vara".

F.ö. ser jag att Sven Románs kommentar har fått svar av Åke Nilsson där statistikern förklarar för psykiatern hur det ligger till.

• Ja, ovärdigt av en statstjänsteman att ägna sig åt så grov spekulation. Det ökar inte tilltron till myndigheten Läkemedelsverket heller. Vi har haft alltför mycket av lika tvärsäkra som nebulösa uttalanden från olika myndighetshåll under denna pandemi.
  • Ja, jag har också sett att farbror Åke förklarat hur det ligger till. Frågan om det hjälper? Románs kompis, folkförvillaren Lars Breimer käftar också emot: https://lakartidningen.se/opinion/debat ... ment-22534
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 10 apr, 2021 6:24

Såhär på morgonkanten läste jag en ganska trevligt skriven artikel från Finlands Rundradion Ab/ Yleisradio Oy - YLE:s svenskspråkiga redaktion, om en gammal sjukdomskompis som inte försvinner, nämligen influensan: Corona, hah! Som en vanlig influensa!" Sakta i backarna - underskatta inte influensan!.

Men jag är lite fundersam över denna passage, med tanke på att artikeln publicerats idag:
Och så gick det ju sedan, att ingen mindre än presidenten för världens mäktigaste stormakt ägnade mer eller mindre ett halvår av fjolåret åt att förringa faran.
“Lugna puckar, den försvinner av sig själv när som helst nu, som av ett trollslag”.

Nå, så gick det ju som det gick i USA sedan. Mer än 200 000 döda internt, medan närmare tre miljoner har strukit med globalt.

Möjligen avses tiden vid det amerikanska presidentvalet 3/11 2020, då dödssiffran i USA låg på ~ 234.000 döda. Dagsnoteringen (8/4) är drygt 560.000 dödsfall, vilket är skrämmande nära spanska sjukans ~ 650.000.

Vad gäller svininfluensan 2009 så raljerades det då friskt(!) kring denna även i detta forum: viewtopic.php?f=14&t=28868&p=225930#p225545
men mycket talar för att mänskligheten hade en rejäl portion tur där, jämfört med spanska sjukan 1918. Detta bidrog möjligen också till den aningslöshet som kännetecknade inledningen av covid19-pandemin på många håll.
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 10 apr, 2021 19:16

Enceladus skrev:Enligt Adam Altmejd‏s uppskattning av antalet avlidna i covid-19 verkar det inte bli någon tredje våg i Sverige (avseende dödsfall), trots stora leveransproblem av det omdöpta vaccinet Vaxzevria. Namnbytet är dock inte lika märkligt som dispyten mellan Astra Zeneca och EU. Turerna kring Astra Zenecas vaccin mot covid-19 har ju varit många, och förtroendet är skadat även i hemlandet. Psykiaterkonsulten Sven Román skriver följande i Läkartidningen:

Ja, och här är ytterligare påspädning:
Och här är den artikel i New England Journal of Medicine som refereras i nyhetsinslagen ovan:
Biverkningen är mycket ovanlig, men för den som drabbas utomordentligt allvarlig (potentiellt dödlig). Lite rysk roulette, kan man tycka (fast där är ju sannolikheten förstås 1/6, med ett vanligt revolvermagasin).
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 11 apr, 2021 16:11

Enceladus skrev:Kinesiskt vaccin kravet när Kina öppnar för utlänningar

Samtidigt som politikerna i väst blir allt mer desperata visar den kinesiska kommunistdiktaturen än en gång var skåpet ska stå. Pandemin har gett oss en ny världsordning, och nu gäller det att förhålla sig till den.

The Guardian skrev:China’s top disease control official has admitted that the efficacy of the country’s domestically produced vaccines is low as it emerged the authorities are considering mixing them to try to offer greater protection against coronavirus.

China considers mixing Covid vaccines to give greater protection (The Guardian)

Så var det med den saken.
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Harald » sön 11 apr, 2021 16:53

Nu tycker jag det är dags för ett diagram igen. Artikeln i Läkartidningen som det länkas till ovan handlade om dödligheten i covid-19. Där dök också upp kommentarer från några personer som för att främja sin dagordning försöker vränga statistiken till att vi inte hade någon nämnvärd överdödlighet 2020. Socialstyrelsens databas över dödsorsaker innehåller ännu inga data för 2020, men de har publicerat preliminär statistik för 2020. Ur den har jag tagit antal döda och räknat fram döda per 100.000 grundat på medelfolkmängd 2020 enligt SCB. I diagrammet nedan visar jag dessa tal tillsammans med tal för 2000-2019 som jag har tagit direkt ur databasen.
Covid-deaths.png
Döda per 100.000 2000-2020
Covid-deaths.png (90.63 KiB) Visad 278 gånger
Harald

FöregåendeNästa

Återgå till Ordet är fritt