Odd skrev:Jag tänkte fråga hobbyepidemiologerna* här om vilken vaccineringsstrategi som är bäst i nuläget?
Ett antagande som jag som okunnig inom områdena gör är att man bör vaccinera i denna ordning:
1. Äldreboenden (pga den stora smittan där)
2. Sjukvårdspersonalen
3. Kommun för kommun, alla vuxna med start i de kommuner som har störst smitta per invånare just nu, dvs alla vuxna och äldre.
4. Övriga, dvs ungdomar och sådana som ångrat sig och vill vaccinera sig i alla fall.
Vilken strategi har bäst utfall när det gäller att rädda flest från att dö?
*) Ja, hobbyepidemiolog är numera ett ord upptaget på listan över svenska nyord 2020, se https://www.isof.se/sprak/nyord/nyordslistan-2020.html. Nu behöver ni inte skämmas över benämningen längre.
God fortsättning på det nya året, alla. Ja, jag har också noterat det där med nyordlistan och jag vet inte om det är så smickrande för ett ord att hamna där. Jag är i alla fall en av de som skällts för detta begrepp men aldrig känt något behov av att ta fram skämskudden.
Frågeställningen ovan är egentligen inte i första hand epidemiologisk, om man med epidemiologi menar "vetenskaplig disciplin som sysslar med sjukdomars utbredning, orsaker och förlopp" (NE). För all del, "sjukvårdspersonalen" är ett ganska vitt begrepp, i min tankevärld åsyftas i första hand de som vårdar sjuka på infektionskliniker och IVA. Att vårdpersonalen på äldreboendena och i hemtjänsten i stor utsträckning är de som smittat de sk. brukarna (hemskt ord) är ganska uppenbart vid det har laget. Med den inskränkningen vill jag påstå att varken kategori 1 eller 2 ovan egentligen påverkar epidemins förlopp i stort. Boenden på äldreboenden sprider sällan smittan själva och vårdpersonalen på infektionskliniker/IVA skyddar sig i regel så väl (i tjänsten) att de inte driver smittspridningen (undantag finns förvisso). Däremot riskerar de senare att bli smittade eftersom de vistas mycket i tungt virusbelastade miljöer.
Med det sagt blir frågeställningen för grupp 1. och 2. mer av moralfilosofisk art. Jag är ingen anhängare av utilitarismen som moral ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Utilitarism ) men jag har sett att den gamle kommunisten och moralfilosofen Torbjörn Tännsjö uttalat sig i frågan
Regeringen skäms. Att Sverige återigen sticker ut jämfört med sina grannländer beror snarare på dåligt samvete än nytta, menar Torbjörn Tännsjö, professor i praktisk filosofi vid Stockholms universitet.
– Det är min beskrivning av vad vi gör just nu, vi ber om ursäkt. Folkhälsomyndigheten och framför allt regeringen skäms för att man skött äldrevården så illa och så vill man ha botgöring nu
Att äldre på boenden ska skyddas före sin vårdpersonal som rör sig ute i samhället är felprioriterat, menar han.
– Det är absurt att man inte prioriterar samhällsbärande sjukvårdspersonal. Jag tycker att regionerna ska bestämma sig för att vaccinera vårdpersonal först. Och skydda dem som vistas i smittsamma miljöer snarare än att vaccinera dem som kan skyddas.
Så kan man naturligtvis tycka. Ur ett rent rationellt perspektiv kan man hävda att det ligger en del i detta - akut/intensivvårdpersonalen är en ändlig och nu hårt sliten resurs, både fysiskt och psykiskt. Att stå i frontlinjen och vårda svårt sjuka och kanske döende människor, och samtidigt behöva oroa sig för sin egen hälsa måste dessutom gnaga oerhört på psyket. Nu har jag sett att FoHM börjat vackla i sin tidigare benhårda prioritering, i synnerhet som vissa regioner börjat visa upprorstendenser ( Vaccinering för viss vårdpersonal kan tidigareläggas ). Rent formellt är dessutom FoHM:s "direktiv" enbart rekommendationer, ytterst bestämmer regionerna själva. Dessutom är det här fråga om förhållandevis små populationer. Om jag tolkar statistiken rätt bor det 80 - 90.000 personer på särskilda äldreboenden och i den regiondrivna vården jobbar drygt 130.000 läkare, sjuksköterskor och undersköterskor (alla troligtvis inte inom akut/IVA-vården). Det borde alltså, med nu befintlig vaccintillgång (~100.000 doser/vecka om Modernas vaccin godkänns av EMA/EU-kommissionen 6/1) gå relativt snabbt att vaccinera igenom båda dessa grupper utan att tvingas till omfattande prioriteringar. Tidningen Expressen skräder i alla fall (som vanligt) inte orden: https://www.expressen.se/ledare/vardper ... -momangen/
De epidemiologiska utmaningarna uppkommer i huvudsak först när vi börjar se på "alla övriga" , dvs. grupperna 3. och 4. i frågeställningen. De ska jag återkomma till vid annat tillfälle, kanske.