Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Kontantlösa butiker

Inläggav Enceladus » mån 21 sep, 2020 14:14

Odd skrev:Det känns som att ett antal felaktiga antaganden gjorts i resonemanget kring e-valutor.

Beroende på e-valutans utformning så finns det alltid en balansräkning någonstans, explicit eller implicit. Det kan exempelvis vara hos en centralbank eller annan administratör, eller i blockkedjor. Båda har stora nackdelar, att de kräver ett godkännande resp konsensus om att en transaktion är autentisk, vilket kräver internetkoppling för att godkännas. Eventuella fel som då uppstår i blockkedjor kommer att drabba någon som pga systemets uppbyggnad inte har någon möjlighet att bli kompenserad. Om det är bättre eller sämre än dagens system får väl tiden utvisa. När det gäller blockkedjeplånböcker så finns det varken sätt att få tillbaka förlorad valuta eller kompensera denna eftersom man då aldrig vet om den skulle kunna återskapas.

Låt inte skribenten vilseledas av de undermåliga tjänster som storbankerna erbjuder. Dessa saknar incitament att utveckla säkra lösningar. Naturligtvis behöver e-valutor ingen internetkoppling: China’s Virtual Yuan will Use Dual Offline Technology to Ensure that the National Digital Currency Works Even with Poor Signal Strength

Precis som kontanter har e-valutor egenskapen att förlorad valuta är förlorad. Privata aktörer kan inte skapa ny valuta från luften. Däremot kan privata aktörer erbjuda försäkring för att förhindra förlust i fall av bedrägeri. Annars tycks skribenten efterfråga klassiska bankpengar som saknar koppling till verkliga resurser.

Odd skrev:Men det som oroar mig mest är faran över att transaktionern kommer att vara spårbara ner till minsta beståndsdel. All form av integritet är som borta och inte bara du, utan dina anhöriga, föräldrar, barn och släktingar kan sättas dit av oetiska regimer exempelvis genom att de anklagar dig för att du nån gång i tiden har köpt en bok i en bokhandel som säljer av regimen bannlysta titlar. Jag vet att de flesta viftar bort det med att det ändå inte kommer drabba dom när de är döda, men jag tycker det är ett väldigt trångsynt sätt att motivera denna spårning.

Vi lever för närvarande i en demokrati. Det är inte perfekt men jag kan inte tänka mig att leva med något annat statsskick. Hellre att en och annan skyldig slipper undan än att en och annan oskyldig fängslas och straffas.

Det återstår att se hur anonyma olika e-valutor blir, men tekniskt sett finns det inget som förhindrar anonymitet.
Enceladus

Inläggav LÅ1 » ons 28 okt, 2020 14:34

"Nordea höjer blippgränsen för att minska smittspridningen".

Nordea skriver om betalningar. En mellanrubrik är "Låt kunderna betala som de vill". Men i första men under den rubriken framgår att det inte gäller alla kunder. "Nordea redan har ett brett urval av kontaktlösa betalningsalternativ. På så vis kan vi hjälpa både konsumenter och handlare att göra betalningar så smidigt som möjligt." (Min understrykning.)

För mig är kontantbetalning det smidigaste. Sedlar och mynt har jag lättast åtkomliga i fickorna utan att ta fram plånboken med kort. När jag väl betalt med kontanter är saken ur värden för mig. Jag behöver inte spara kvittot för att notera uttaget hemma och sedan stämma av med kontoutdraget.

För övrigt så säger Riksbanken, FHM och WHO att sedlar och mynt inte sprider corona. Vad de säger om knappsatser vet jag inte.

------------------

Debattartikel i Aftonbladet: "Lyssna på varningen – kontanter behövs".
Ansvarig minister för kontantfrågan är finansmarknadsminister Per Bolund (MP). Tyvärr drar han benen efter sig och gör allt för att skjuta kontantfrågan ifrån sig. Den 18 juni förra året begärde en enhällig riksdag genom beslut i kammaren att regeringen ska tillsätta en utredning om kontanternas legala status. Den har vi ännu inte sett minsta spår av.
Regeringen brukar vilja starta utredningar, men inte i det här fallet!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Odd » ons 28 okt, 2020 18:00

Enceladus skrev:...
Det återstår att se hur anonyma olika e-valutor blir, men tekniskt sett finns det inget som förhindrar anonymitet.

Jag skulle säga att det är tvärtom. Tekniskt sett finns det inget som hindrar att man kan spåra varenda milliöre. Just spårbarheten är själva nyckeln i kryptovalutor.

Dessutom går vi mot ett samhälle där banker och andra näringsidkare inte får hantera några större belopp utan att man vet källan till dem genom regeln "känna din kund". Du kan alltså inte längre köpa en bil kontant (varför man skulle göra det) om det inte är väldigt ringa belopp. Det är samma anledning som tant Agda inte får sätta in sina kontanta besparingar på bankkonto.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » fre 06 nov, 2020 10:12

Hörde något intressant av en expedit i en butik i dag. Kunder som ska köpa något som arbetsgivaren sedan ska betala måste använda kontanter. Men kan det verkligen stämma?
LÅ1

Inläggav BSB101 » fre 06 nov, 2020 13:45

LÅ1 skrev:Hörde något intressant av en expedit i en butik i dag. Kunder som ska köpa något som arbetsgivaren sedan ska betala måste använda kontanter. Men kan det verkligen stämma?

Svar nej. Det arbetsgivaren behöver är ett kvitto, hur jag som arbetstagare betalt är ointressant. Sedan kan det säkert finnas någon arbetsgivare i landet med konstiga regler men det finns det alltid oavsett vad det gäller.
BSB101

Inläggav Odd » fre 06 nov, 2020 14:27

LÅ1 skrev:Hörde något intressant av en expedit i en butik i dag. Kunder som ska köpa något som arbetsgivaren sedan ska betala måste använda kontanter. Men kan det verkligen stämma?

Det beror på hur företagets rutiner ser ut, men inget i lagen hindrar att köpet sker med kort, bananer eller guldtackor.

På företaget jag arbetar på så använder man en app, man fotar kvittot och lägger det i sitt eget arkiv. Sen godkänns utlägget av närmaste chef och så får man tillbaka pengarna. Systemet bryr sig inte ens om om man betalar med bitcoin, bara man har ett underlag som i så fall talar om växlingskurs till SEK.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » fre 20 nov, 2020 16:23

Loomis skriver om kontanter, kris och covid-19 med internationella utblickar: "Kontanter är viktiga i kristider - Information om covid-19 och Loomis"

BSB101 skrev:

Svar nej. Det arbetsgivaren behöver är ett kvitto, hur jag som arbetstagare betalt är ointressant. Sedan kan det säkert finnas någon arbetsgivare i landet med konstiga regler men det finns det alltid oavsett vad det gäller.

Det handlade om skor. Men om det var polisen, vaktbolag, SL-entreprenör eller någon annan arbetsgivare det handlade om vet jag inte.
LÅ1

Föregående

Återgå till Ordet är fritt