Kvinnor inom Spårvägsbolaget.

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Kvinnor inom Spårvägsbolaget.

Inläggav AngelicaE » ons 06 maj, 2020 16:17

Hej jag ska skriva min b-uppsats om kvinnor inom Spårvägsbolaget och undrar om någon har något att tillföra?
Angelica
AngelicaE

Re: Kvinnor inom Spårvägsbolaget.

Inläggav 1 » ons 06 maj, 2020 17:26

AngelicaE skrev:Hej jag ska skriva min b-uppsats om kvinnor inom Spårvägsbolaget och undrar om någon har något att tillföra? Angelica

Nä, vi på "Norra Bolaget" trivs bra, där vår chef Vagnmästare Ljunggren kanske ibland är lite elak, men samtidigt "hård men rättvis". Vi har hört att man på "Södra Bolaget" bara behöver arbeta 10 timmar på lördagarna, så många av oss funderar på att söka dit.

Hälsar / Lena
1905-SNS-Norrstationen.jpg
1905-SNS-Norrstationen.jpg (87.64 KiB) Visad 601 gånger
Användarvisningsbild
1

Inläggav Odd » ons 06 maj, 2020 18:17

Jag har väl egentligen inget att tillägga om hur det var förr, men generellt så har jag en känsla av att kvinnor i allmänhet kör bättre och är inblandade i färre incidenter, än män, i dagens spårvägstrafik i Stockholm.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav daniel_s » ons 06 maj, 2020 19:08

AngelicaE skrev:Hej jag ska skriva min b-uppsats om kvinnor inom Spårvägsbolaget och undrar om någon har något att tillföra?
Angelica

Vilket spårvägsbolag? Det finns massor att tillföra. Men man ska ju börja i rätt ände :-)
daniel_s

Inläggav Joakim W » ons 06 maj, 2020 20:59

Hör med Mimmi Mickelsen, ordförande i Svenska Spårvägssällskapet, hon har rätt bra koll på kvinnor och spårvägar om jag får säga det själv!

https://www.sparvagssallskapet.se/styrelsen/
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W

Inläggav AngelicaE » ons 13 maj, 2020 10:29

Det har du rätt i Daniel_S!

Jag koncentrerar mig på AB Stockholms Spårvägsbolag, mest för att kunna avgränsa arbetet.

Tack alla som svarar med tips!
AngelicaE

Inläggav daniel_s » ons 13 maj, 2020 11:29

AngelicaE skrev:Det har du rätt i Daniel_S!

Jag koncentrerar mig på AB Stockholms Spårvägsbolag, mest för att kunna avgränsa arbetet.

Tack alla som svarar med tips!

Ok menar du då AB Stockholms spårvägar åren 1916-67 (idag AB SL) eller dagens AB Stockholms spårvägar?

Gäller det det första bolaget, så finns det väldigt mycket historiskt material, allt från kvalitativa berättelser till årsredovisningar och annan statistik med bl a uppgifter om personalens fördelning m m. Kruxet just nu är att mycket av detta ligger i Spårvägsmuseets bibliotek som vanligtvis är lätt tillgängligt men inte alls nu! Vad som finns går i de flesta fall att söka fram på museets hemsida under Samlingar.

Gäller det nuvarande bolag med samma namn, så finns det ju kontaktuppgifter här på sajten till bolaget :-)
daniel_s

Inläggav Stefan Widén » ons 13 maj, 2020 12:36

Det finns en del publicerat om kvinnornas intåg i spårvägsvärlden. Det var som vanligt under kriget som det behövdes personal. Jag håller främst på spårvägsmuseet som kan ha medarbetare trots att arkivet är nedpackat kan få fram uppgifter.

När det häller Nuvarande Stockholms Spårvägar hade vi under museitiden dvs mellan 1991 - 2009 ett par st kvinnor verksamma. När Spårväg City startade 2010 var målet att få en större andel kvinnor. Jag tror att vi ligger på ca 60/40 just nu, ska kolla det.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav AngelicaE » ons 13 maj, 2020 17:37

Jag har bestämt mig för att begränsa mig till AB Stockholms spårvägar 1916-67.
Spårvägsmuseet har jag hjälpt till att packa ihop så jag har en rätt bra idé om var jag ska leta i arkiv och samling. Väldigt synd att jag inte fotograferade något som kan hjälpa just nu.:D Tyvärr så är det mest stadsarkivet och Stockholmskällan som jag kommer åt just nu.
Jag har inte hunnit kolla om jag kommer åt äldre ex av tidningsartiklar på KB, men tyvärr räknas man ju inte som forskare när man skriver b-uppsats.
AngelicaE

Inläggav Hechtwagen » tor 14 maj, 2020 16:04

Notera att det i Uppsala fanns kvinnor som körde spårvagn under andra världskriget, det fanns det inte i Stockholm!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Harald » tor 14 maj, 2020 17:26

Det berodde väl på att man inte hade konduktörer i Uppsala. Om kvinnor skulle ersätta inkallade män måste det bli som förare. I Stockholm fick de bli konduktörer och så fick några manliga konduktörer förarutbildning.
Harald

Återgå till Ordet är fritt