Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Kontantlösa butiker

Inläggav LÅ1 » ons 13 nov, 2019 20:53

Odd skrev:
LÅ1 skrev:Det var inte så många år sedan bankerna inte ville ha något att göra med "fattiga människor" här i Sverige heller. Jag pratade med någon som fick bankkort först när någon kommunal tjänsteman sa åt honom att gå till en viss bank och hälsa från henne. Vet inte om stadsdelsförvaltningen och/eller staden hade avtal med den banken om detta, eller om banken var beredd att krypa för att inte komma på kant med en stor kund.

Detta var några år sedan, kanske år 2015. Nu tror jag inte banker kan vägra någon ett bankkonto och bankkort. Om det är lagstyrt eller någon form av överenskommelse vet jag inte. Men borde inte bankerna självständigt få besluta om vilka kunder de vill ha? Precis som vissa tycker att butikerna ska få bestämma vilka pengar de ska godta, bankskapade pengar eller Riksbankens.

Det är väl tvådelat vad som är rätt eller fel.

Men om man vänder på frågan i stället, skall en samhällsmedborgare kunna nekas att få delta i samhället för att man inte råkar passa in i någon av de mallar som används? Och var dras i så fall gränsen?

Jag var väl lite ironisk där. Eller försökte vara det. Ville slå mot dem som tycker att butiker har rätt att välja betalsätt. Om butikerna självklart ska ha den rätten utan att lagar ska inskränka den, då borde också bankerna lika självklart ha rätt att välja vem man ska betjäna, utan att andra ska lägga sig i bankens val.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav BSB101 » tor 14 nov, 2019 18:49

Odd skrev:Men om man vänder på frågan i stället, skall en samhällsmedborgare kunna nekas att få delta i samhället för att man inte råkar passa in i någon av de mallar som används? Och var dras i så fall gränsen?

Självklart ska en samhällsmedborgare kunna sälja en vara och själv välja vilket betalningsmedel denna vill acceptera.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav LÅ1 » tor 14 nov, 2019 19:56

BSB101 skrev:
Odd skrev:Men om man vänder på frågan i stället, skall en samhällsmedborgare kunna nekas att få delta i samhället för att man inte råkar passa in i någon av de mallar som används? Och var dras i så fall gränsen?

Självklart ska en samhällsmedborgare kunna sälja en vara och själv välja vilket betalningsmedel denna vill acceptera.

Vissa betalningsmedel är faktiskt olagliga. Bl.a. de som kan ses som skatte- eller bidragsfusk.

I många länder är det ingen som höjer på ögonbrynen över att butiker tvingas acceptera kontanter som betalningsmedel.
LÅ1

Inläggav BSB101 » fre 15 nov, 2019 20:23

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:

Vissa betalningsmedel är faktiskt olagliga. Bl.a. de som kan ses som skatte- eller bidragsfusk.

I många länder är det ingen som höjer på ögonbrynen över att butiker tvingas acceptera kontanter som betalningsmedel.

Det är mycket som en del människor inte "höjer på ögonbrynen" för. Gällande betalningsmedel innebär varje begränsning en samhällsmedborgares möjlighet att delta i samhället.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav LÅ1 » lör 16 nov, 2019 1:34

BSB101 skrev:Det är mycket som en del människor inte "höjer på ögonbrynen" för. Gällande betalningsmedel innebär varje begränsning en samhällsmedborgares möjlighet att delta i samhället.

Nu förstod jag inte! Vad skulle en begränsning innebära?
LÅ1

Inläggav LÅ1 » tis 19 nov, 2019 18:20

Konstaterad i dag att även Starbuck slutar ta kontanter. Förr gick jag emellanåt till Espresso House, men när de slutade ta kontanter gick jag i stället till Starbuck, om det var den typen av koncept som jag ville åt. Men egentligen föredrar jag Espresso House, så om jag fikar på något av dem framöver blir det Espresso House. Och då helst på NK, för där tar de fortfarande kontanter, tror jag.

Det finns fortfarande ett och annat mer traditionella caféer som tar sedlar och mynt. Och så kan man förstås köpa fika på Pressbyrån, Seven eleven och McDonalds. På centralen finns också Dagnys.
LÅ1

Föregående

Återgå till Ordet är fritt