Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Kontantlösa butiker

Inläggav Lennart Petersen » tor 31 okt, 2019 17:08

LÅ1 skrev:I dag har det varit problem med kortbetalningar.

"Betalkaos i hela landet – kortterminaler låg nere".
"Kortterminaler låg nere på flera håll i Sverige"

Rubrikern får det att låta som om det var ett stort problem. Berörde dock bara de som har kortterminaler från Nets.
Jag hade gärna sett att det berört fler terminaler och under längre tid! Bara bankomaterna fortsatt att fungerar. :D

300 000 handlare har alltså betallösningar via Nets , men det framgår inte hur många av dessa som drabbades.
Märkligt att man måste gå till en presschef i Norge för att få besked.
Lennart Petersen

Inläggav daniel_s » tor 31 okt, 2019 18:26

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:I dag har det varit problem med kortbetalningar.

"Betalkaos i hela landet – kortterminaler låg nere".
"Kortterminaler låg nere på flera håll i Sverige"

Rubrikern får det att låta som om det var ett stort problem. Berörde dock bara de som har kortterminaler från Nets.
Jag hade gärna sett att det berört fler terminaler och under längre tid! Bara bankomaterna fortsatt att fungerar. :D

300 000 handlare har alltså betallösningar via Nets , men det framgår inte hur många av dessa som drabbades.
Märkligt att man måste gå till en presschef i Norge för att få besked.

De svenska hade kanske inte lyckats betala teleräkningen...
daniel_s

Inläggav TKO » tor 31 okt, 2019 20:07

Tänk om det motsatta händer - uttagsautomaterna slutar fungera men kortterminalerna är ok!

Förresten - borde inte kontantfundamentalisterna bojkotta uttagsautomater och endast ta ut kontanter i manuell kassa? Eller ännu hellre inte ens ha ett bankkonto utan endast själva ta emot kontanter - i värsta fall via utbetalningsavi eller postanvisning...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Odd » tor 31 okt, 2019 21:37

Ett problem (bland andra) är att man inte har redundanta metoder kvar. "Förr" kunde butikerna ofta hiva upp en kortslipmaskin och ta betalt utan ström. Shure, det tog kanske tre veckor innan betalningen syntes på kontot men det gick i alla fall att betala. Det var jag med om en gång ute i skärgården när telefonförbindelsen hade brutits till en sjömack. Det var senaste (sista?) gången jag betalade med sån där drakortetmaskin.

I dag så borde i alla fall större butiker ha två kortläsarleverantörer, kanske en till varannan kassa, så om ena systemet går ner så fungerar i alla fall hälften av kassorna. Och mindre butiker och handlare kan ju använda Izettle som reserv. Eller Swish.

För nätbutiker så är det enkelt att integrera två oberoende leverantörer, Paypal tar kort utan att man behöver logga in eller lämna ut sitt liv.

TKO skrev:Tänk om det motsatta händer - uttagsautomaterna slutar fungera men kortterminalerna är ok!
Förresten - borde inte kontantfundamentalisterna bojkotta uttagsautomater och endast ta ut kontanter i manuell kassa? Eller ännu hellre inte ens ha ett bankkonto utan endast själva ta emot kontanter - i värsta fall via utbetalningsavi eller postanvisning...
/TKO

Nej. Vi vill ha lönen utbetalt i ett kuvert, avrundat uppåt till närmsta tusenlapp, i ovikta tusenlappar avrundat. Inget bankomattjafs här inte! :evil:
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » tor 31 okt, 2019 21:59

Odd skrev:Ett problem (bland andra) är att man inte har redundanta metoder kvar. "Förr" kunde butikerna ofta hiva upp en kortslipmaskin och ta betalt utan ström. Shure, det tog kanske tre veckor innan betalningen syntes på kontot men det gick i alla fall att betala. Det var jag med om en gång ute i skärgården när telefonförbindelsen hade brutits till en sjömack. Det var senaste (sista?) gången jag betalade med sån där drakortetmaskin.

Jag funderade för inte så längesedan varför korten fortfarande har instansad text som kan kopieras på det sättet som i de gamla kortslipmaskinerna. En anledning kan förstås vara att den stansade texten inte slits bort så lätt. Men det borde ju räcka med en mycket grund instansning. Färgen på en av siffrorna i säkerhetskoden på baksidan av ett av mina kort var borta. Men det gick ju lätt att se vad det stått eftersom det var en liten fördjupning där siffran funnits.

Vid närmare eftertanke så kanske det finns avlägsna ställen i värden där slippar fortfarande används.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Hechtwagen » fre 01 nov, 2019 9:36

En fråga bara! Blir samtliga 12 nya tunnelbanestationerna och all ny tunnelbana i Stockholms län helt underjordisk eller blir det några nya sträckor utomhus?
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav LÅ1 » tis 05 nov, 2019 18:01

Riksbankschef Stefan Ingves har skrivit en debattartikel i Aftonbladet. "Så säkrar vi den svenska kronan".

Det är framför allt två saker som är intressanta. Han vill ha lagstiftning som säger att man ska kunna betala med kontanter. Han ser inte en eventuell framtida e-krona som en ersättning för kontanter, utan anser att kontanter och e-krona ska finnas parallellt.

Citat från debattartikeln:
"Därför är det viktigt att agera nu för att säkerställa att det både finns och går att betala med kontanter överallt i landet. Det är Sveriges riksdag som har befogenheten att stifta lag för att säkerställa kontanternas framtid och det arbetet brådskar."

Många tror att det bara är staten som får ge ut, eller skapa, pengar. Men det är fel. "Så – det är skillnad på pengar och pengar. Pengarna i plånboken ges ut av staten. Pengarna på kortet ges ut av affärsbanken."

Dessutom förespråkar Ingves att "Det ska gå säkert och lätt att betala över landsgränserna med statliga pengar.".
LÅ1

Inläggav Odd » tis 05 nov, 2019 22:14

Jag tror, eller befarar, att vi måste först genomgå en rejäl betalincident innan riksdagen kommer att ta ett sådant beslut. Med incident menar jag att betalsystemen slutar fungera till mycket stor del under en eller några dagar. Det har tyvärr aldrig funnits så många SPOFs i betalsystemen som idag. Allt för många inlösare kräver dessutom att man är online för att kunna betala.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav BSB101 » ons 06 nov, 2019 18:06

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:Visst finns det nackdelar med kort precis som det finns nackdelar med kontanter. Jag har dock aldrig argumenterat för att vi ska införa kontantstopp så den som vill ta den diskussionen får hitta en person med den åsikten. Det som jag ett antal gånger, både i denna tråd och på andra ställen, framfört är att jag inte anser att staten ska gå och styra vad privatpersoner och/eller privata aktörer ska använda för betalmedel. För oavsett om staten kräver att det är kontanter eller betalkort som ska vara tvingande betalmedel är det fel.

Men det är helt okej att bankerna och företagen bestämmer eller?

För att privatpersoner ska ha något val kan det krävas statligt tvång mot företagen.

Vilket betalmedel som ska gälla ska vara upp till säljaren och köparen att komma överens om. Inom visa områden, där det inte finns någon val för köparen, kan det vara aktuellt att reglera. Men att gå in och reglera vad den lokala tobaksaffären ska godta för betalmedel är att vara för klåfingrig.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav LÅ1 » mån 11 nov, 2019 23:24

LÅ1

Inläggav TKO » mån 11 nov, 2019 23:29

Väldigt seriös artikel som tror att "New Jersey" är en stad!

/TKO
TKO

Inläggav Odd » tis 12 nov, 2019 7:50

Dom har en poäng där. Det är en diskrimineringsfråga.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » tis 12 nov, 2019 10:18

Odd skrev:Dom har en poäng där. Det är en diskrimineringsfråga.

En annan diskrimineringsfaktor är att en del butiker enbart säljer dyra varor. Det borde kanske också förbjudas?

/TKO
TKO

Föregående

Återgå till Ordet är fritt