Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Kontantlösa butiker

Inläggav TKO » tor 23 maj, 2019 9:56

daniel_s skrev:
TKO skrev:Eftersom det finns många livsmedelsbutiker att välja på förstår jag inte varför den som ändå inte handlar på Coop skall dra igång stora gnällmaskineriet för att man där väljer att prova med en "kontantlös" butik??? Visar det sej att det blir ett kundbortfall kommer Coop förmodligen att ändra på detta, ibland kan ju marknadsmekanismer vara riktigt bra!

En grej som blir störande är ju just att man plötsligt och utan förvarning blir hänvisad till att handla någon annanstans, så att det ärende man hade tänkt uträtta i praktiken blir ogenomförbart. Det är ju ingen tröst att det finns flera butiker att välja på när man bara hinner med att besöka en av dem på t ex en arbetspaus.

Det förekommer även att systemen är påfallande oanvändarvänliga. Jag har bl a varit med om att jag tvingats lämna varor och allt kvar vid automatkassan för att jag lyckats få den att låsa sig genom att inte göra exakt som konstruktören tänkt sig. Man får t ex inte alltid blippa samma burk tre gånger och sedan ställa de tre identiska burkarna i påsen utan man måste ta upp dem en och en ur korgen, blippa dem och sedan ställa ner dem i påsen. En gång råkade jag genom någon dylik manöver få samtliga kassor att låsa sig så att personal måste tillkallas!

Slutligen, angående Coop och marknadsmekanismerna, så arbetar väl Coop sedan många år uteslutande med besparingar, så om de tappar kunder återstår snart inget annat än att lägga ner...

I år öppnar Coop ett flertal nya butiker, t ex i Kävlinge och i Syndbyberg. Dessutom har man köpt den danska kedjan Netto:s butiker i Sverige - så nedskärningarnas tid är sedan några år förbi!

Eftersom Daniel aldrig handlar på Konsum så antar jag att det var privathandelns självbetjäningskassor som krånglade?

Eftersom det i närheten av Coop vid Sunnbybergs station finns minst tre andra livsmedelsbutiker (Hemköp, Lidl, Ica) som tar kontanter verkar det vara väl förspännt för alla som nödvändigvis måste stå och fippla med portmonän vid kassan. Jag är glad att jag slipper stå bakom i kön!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav LÅ1 » tor 23 maj, 2019 10:15

daniel_s skrev:
TKO skrev:Eftersom det finns många livsmedelsbutiker att välja på förstår jag inte varför den som ändå inte handlar på Coop skall dra igång stora gnällmaskineriet för att man där väljer att prova med en "kontantlös" butik??? Visar det sej att det blir ett kundbortfall kommer Coop förmodligen att ändra på detta, ibland kan ju marknadsmekanismer vara riktigt bra!

En grej som blir störande är ju just att man plötsligt och utan förvarning blir hänvisad till att handla någon annanstans, så att det ärende man hade tänkt uträtta i praktiken blir ogenomförbart. Det är ju ingen tröst att det finns flera butiker att välja på när man bara hinner med att besöka en av dem på t ex en arbetspaus.

Det förekommer även att systemen är påfallande oanvändarvänliga. Jag har bl a varit med om att jag tvingats lämna varor och allt kvar vid automatkassan för att jag lyckats få den att låsa sig genom att inte göra exakt som konstruktören tänkt sig. Man får t ex inte alltid blippa samma burk tre gånger och sedan ställa de tre identiska burkarna i påsen utan man måste ta upp dem en och en ur korgen, blippa dem och sedan ställa ner dem i påsen. En gång råkade jag genom någon dylik manöver få samtliga kassor att låsa sig så att personal måste tillkallas!

Slutligen, angående Coop och marknadsmekanismerna, så arbetar väl Coop sedan många år uteslutande med besparingar, så om de tappar kunder återstår snart inget annat än att lägga ner...

Med tanke på Coops och kooperationens historia så är det förvånande att de går före med en så konsumentovänlig policy som att inte acceptera kontanter!

BSB101 skrev:Troligtvis framgår det tydligt att man är kontantfria och du undviker man helt enkelt att besöka butiken om man vill betala kontant. Gällande Coop gäller det att skilja på butikerna som ägs centralt och butikerna som ägs lokalt. Det är främst "central-Coop" som har gått dåligt medan dem lokalt ägda butikerna generellt klarar sig bra.

Man skulle kunna tro att det är i butikernas intresse att annonsera vid ingångarna att de inte accepterar kontanter. Men många butiker och restauranger är mycket dåliga på det. Ett exempel är Stadium som har texten i liten stil i anslutning till informationen om butikens öppettider. Vem läser den texten om man kommer till butiken mitt på dagen och butiken visar alla tecken på att vara öppen? Här behövs en uppryckning. Ett par exempel när det gäller restauranger är Vigårda och f.d. Piccolino i Kungsträdgården som båda helt saknar skyltning om detta. Och restauranger är generellt mycket dåliga med sådan skyltning.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav LÅ1 » tor 23 maj, 2019 10:34

TKO skrev:Eftersom det i närheten av Coop vid Sunnbybergs station finns minst tre andra livsmedelsbutiker (Hemköp, Lidl, Ica) som tar kontanter verkar det vara väl förspännt för alla som nödvändigvis måste stå och fippla med portmonän vid kassan. Jag är glad att jag slipper stå bakom i kön!

Kontantbetalning går också smidigt många gånger. Och även kort kan strula. Det hände mig när jag nyss fått ett nytt kreditkort för att det gamla snart faller för datumgränsen. Utan att tala om vad som vad fel så fick jag bara text som sa att betalningen inge kunde genomföras, eller om det var att kortet var ogiltigt. Problemet visade sig vara att ett nytt kort kan inte blippas för än det används med chippet och kod en gång. Det tog en stund innan jag kom på vad som var problemet. Jag kom i alla fall ihåg koden vid första försöket. (Av någon anledning vill jag gärna slå de två mittersta siffrorna i omvänd ordning.) Och häromdagen stod jag länge i kö i en matbutik bakom en som hade stora problem att genomföra kortbetalningen.
De som ska "stå och fippla med portmonän vid kassan" skulle säkert stå och fippla med plånboken för att hitta sitt kort istället om de använt sådant. Själv har jag sedlar och mynt, samt SL-kortet, lätt tillgängligt. SL-kort och sedlar har för mig normalt en accesstid på ungefär en sekund. Mynt något längre tid.
Jag upplever inte kontantbetalningar som något som tar extra tid, så länge det finns växel i kassan.
LÅ1

Inläggav TKO » tor 23 maj, 2019 10:35

Det verkar inte som om Coop Grand Central (jo pampigt ska det vara) har öppnat än, så vi får avvakta med att bedöma om skyltning och annan information är tillfredställande! Jag antar att alla ivriga debattörer - inklusive mej själv - hastar dit för att göra ett studiebesök!

/TKO
TKO

Inläggav TKO » tor 23 maj, 2019 10:42

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Eftersom det i närheten av Coop vid Sunnbybergs station finns minst tre andra livsmedelsbutiker (Hemköp, Lidl, Ica) som tar kontanter verkar det vara väl förspännt för alla som nödvändigvis måste stå och fippla med portmonän vid kassan. Jag är glad att jag slipper stå bakom i kön!

Kontantbetalning går också smidigt många gånger. Och även kort kan strula. Det hände mig när jag nyss fått ett nytt kreditkort för att det gamla snart faller för datumgränsen. Utan att tala om vad som vad fel så fick jag bara text som sa att betalningen inge kunde genomföras, eller om det var att kortet var ogiltigt. Problemet visade sig vara att ett nytt kort kan inte blippas för än det används med chippet och kod en gång. Det tog en stund innan jag kom på vad som var problemet. Jag kom i alla fall ihåg koden vid första försöket. (Av någon anledning vill jag gärna slå de två mittersta siffrorna i omvänd ordning.) Och häromdagen stod jag länge i kö i en matbutik bakom en som hade stora problem att genomföra kortbetalningen.
De som ska "stå och fippla med portmonän vid kassan" skulle säkert stå och fippla med plånboken för att hitta sitt kort istället om de använt sådant. Själv har jag sedlar och mynt, samt SL-kortet, lätt tillgängligt. SL-kort och sedlar har för mig normalt en accesstid på ungefär en sekund. Mynt något längre tid.
Jag upplever inte kontantbetalningar som något som tar extra tid, så länge det finns växel i kassan.

Det finns naturligtvis kontantbetalningar som går fort och kortbetalningar som går långsamt - min egen erfarenhet är dock att kortbetalningar i genomsnitt går fortare. Det kan ju delvis hänga samman med att de som fortfarande betalar med kontanter ofta tillhör de kategorier som gör det mesta lite långsamt!
Jag skulle tro att handeln har statistik på detta - och att statistiken visar att kortbetalningar är både tids- och kostnadseffektiva åtminstone ur deras synvinkel.

Och jo - jag betalar själv kontant emellanåt. Dock aldrig på Konsum, där drar jag ju ändå mitt medlemskort och då tar det bara någon sekund till att även betala!

/TKO
TKO

Inläggav daniel_s » tor 23 maj, 2019 10:43

TKO skrev:I år öppnar Coop ett flertal nya butiker, t ex i Kävlinge och i Syndbyberg. Dessutom har man köpt den danska kedjan Netto:s butiker i Sverige - så nedskärningarnas tid är sedan några år förbi!

Det är nog bara tillfälligt...

TKO skrev:Eftersom Daniel aldrig handlar på Konsum så antar jag att det var privathandelns självbetjäningskassor som krånglade?

Nej då, jag handlar på Koop också ibland, när de inte gör det för svårt för mig genom att krångla till butikerna eller lägga ned dem.
daniel_s

Inläggav TKO » tor 23 maj, 2019 10:56

Så Daniel tillhör inte denna kategori stockholmare:
"Alla stockholmare som vill handla mat under harmoniska och naturliga förhållanden har väl därvid redan övergivit Coop."

/TKO
TKO

Inläggav daniel_s » tor 23 maj, 2019 11:01

TKO skrev:Så Daniel tillhör inte denna kategori stockholmare:
"Alla stockholmare som vill handla mat under harmoniska och naturliga förhållanden har väl därvid redan övergivit Coop."

/TKO

Man kan väl säga att det finns tillfällen då jag kan överse med den kaotiska karaktären hos en koop-butik och göra ett undantag!
daniel_s

Inläggav LÅ1 » tor 23 maj, 2019 11:09

Det finns ju varor som bara finns i coopbutiker. T.ex. dragerade lakritspinnar i lösgodisbehållarna. Men de köper jag bara om det finns små papperspåsar vid godisbehållarna och att de dragerade lakritspinnarna finns i behållare långt från golvet. (Har sett små barn slicka av godis och lagt tillbaka.)
LÅ1

Inläggav LÅ1 » lör 25 maj, 2019 20:04

Läste att Lager 157 ska sluta hantera kontanter. Synd, för deras T-shirt har bra kvalité. Typiskt nog så är det bara svenska företag och kedjor som går denna väg!

Intressant och tänkvärd debattartikel av en professor i matematik vid KTH: ”Utan kontanter går integriteten förlorad”.
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » lör 25 maj, 2019 23:31

LÅ1 skrev:Läste att Lager 157 ska sluta hantera kontanter. Synd, för deras T-shirt har bra kvalité. Typiskt nog så är det bara svenska företag och kedjor som går denna väg!

Intressant och tänkvärd debattartikel av en professor i matematik vid KTH: ”Utan kontanter går integriteten förlorad”.

Men nu har det ju gått så långt som att även varorna i en butik är ett problem i sig. Telia blev först kontantfritt men sedan även fritt från fysiska varor eftersom det ansågs föreligga rån och stöldrisk. Att det sedan blir lika mycket risker transporter och postombud ingår inte i resonemanget. Tänk om Postnord, DHL m.fl säger att vi tar inte stöldbegärliga varor ?
När jag nu köpte en padda hos just Telia fick jag vänta några dagar och så hämta den hos postombudet, sedan ta mig tilbaks till butiken för att få simkortet installerat och köpa en surf till manicken.
Lennart Petersen

Inläggav Odd » sön 26 maj, 2019 1:36

Senast idag var det (återigen) problem med ett av de kontantlösa systemen, Swish. Samtliga av de nu existerande allmänna kontantlösa systemen är beroende av att internet fungerar. Få aktörer har numera "hyrda linor" (vilket i praktiken innebär svartfiber) så ett avbrott i internet eller DNS, oavsett anledning, blottlägger ett av de grundläggande problemen med det kontantlösa samhället. De enda kontantlösa systemen som fungerade utan internet var det s k "cash-kort"-systemet. Men det dödades ju effektivt av avgifterna, annars var det före sin tid. Swish skulle också ha gått samma öde till mötes om de ursprungliga planerna på att avgiftsbelägga transaktioner mellan privatpersoner eller om kunderna fått betala en avgift per transaktion. Som väl var så blev det inte så, men Swish har den stora nackdelen att det är proprietärt.

Swish skulle annars kunna ingå i ett världsomspännande direktbetalnätverk där du som avsändare enbart skulle behöva veta telefonnumret till mottagaren utan att veta om denne använder Swish, Vipps, MobilePay, Paypal, Google pay, Apple pay cash osv. Men det kommer inte att ske inom överskådligt tid pga revirpinkande.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » sön 26 maj, 2019 13:10

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:Läste att Lager 157 ska sluta hantera kontanter. Synd, för deras T-shirt har bra kvalité. Typiskt nog så är det bara svenska företag och kedjor som går denna väg!

Men nu har det ju gått så långt som att även varorna i en butik är ett problem i sig. Telia blev först kontantfritt men sedan även fritt från fysiska varor eftersom det ansågs föreligga rån och stöldrisk. Att det sedan blir lika mycket risker transporter och postombud ingår inte i resonemanget. Tänk om Postnord, DHL m.fl säger att vi tar inte stöldbegärliga varor ?
När jag nu köpte en padda hos just Telia fick jag vänta några dagar och så hämta den hos postombudet, sedan ta mig tilbaks till butiken för att få simkortet installerat och köpa en surf till manicken.

Den som upplever Telias försäljningssätt som en olägenhet har ju möjlighet att välja en annan leverantör. Det är knappast brist på sådana...

/TKO
TKO

Inläggav daniel_s » sön 26 maj, 2019 20:38

TKO skrev:Den som upplever Telias försäljningssätt som en olägenhet har ju möjlighet att välja en annan leverantör. Det är knappast brist på sådana...

/TKO

Fast om man har gått dit för att man alltid tidigare varit nöjd med deras service och förväntar sig att det ska vara lika enkelt denna gång, så resonerar man ju inte så. Man har ju liksom redan gjort sin analys av läget och bestämt sig för vem man ska handla av. Det blir kanske sista gången, men man är definitivt inte hjälpt av att just DÅ bli överöst av alternativ. Du skulle väl inte heller bli så glad om din Coop-butik plötsligt hade slutat att ha toapapper i butiken pga brandrisken och personalen glatt upplyste dig om att det går att fixa via nätet redan till nästa eftermiddag!
daniel_s

Inläggav Lennart Petersen » mån 27 maj, 2019 2:55

daniel_s skrev:[
Fast om man har gått dit för att man alltid tidigare varit nöjd med deras service och förväntar sig att det ska vara lika enkelt denna gång, så resonerar man ju inte så. Man har ju liksom redan gjort sin analys av läget och bestämt sig för vem man ska handla av. Det blir kanske sista gången, men man är definitivt inte hjälpt av att just DÅ bli överöst av alternativ. Du skulle väl inte heller bli så glad om din Coop-butik plötsligt hade slutat att ha toapapper i butiken pga brandrisken och personalen glatt upplyste dig om att det går att fixa via nätet redan till nästa eftermiddag!

Eller så får du åka iväg och hämta det papper du redan betalat för på något lager....
Men vad jag framförallt snear till på är man skyller på att: ” Vi gör det här för våra kunder ” i stället för att uppriktigt erkänna : vi maximerar vinsten. Det är väl absolut inga kunder som efterfrågat en kontantfri butik, minst av allt de få som betalar kontant. Och ju färre de är desto mindre torde problemet vara. Men i lördags blev jag varse att även den som handlar med kort kan proppa till en kassa: en dam före i kön skulle handla dels för egen räkning och dels för någon annan i skilda transaktioner och det var en masa mickel och mackel med bonuskort och bankkort som skulle fungera och så upptäckte hon att någon vara tillhörde ett annat köp och så ifrågasatte hon priset på någon frukt och den tålmodige kasören kollade upp, jo hon insåg att allt tog tid och så lite fnittrande mot mig bad hon om ursäkt att tiden gick.
Lennart Petersen

Inläggav Enceladus » fre 05 jul, 2019 20:54

Stefan Ingves: Mitt jobb är att kronan klarar konkurrensen från Facebookpengar

DN skrev:– Bankerna var också arga på 1800-talet när sedelmonopolet diskuterades. Så det är inget nytt under solen. Den här gången säger bankerna att e-kronan inte behövs. Men utan en e-kronan är den enda möjligheten att ha pengarna på ett bankkonto. Det är ett värdeomdöme som inte bankerna ska stå för. Det ska medborgarna göra, säger Stefan Ingves.

DN skrev:Han påpekar att alla tidigare försök att skapa helt privata valutor har kollapsat. Statens säkerhet behövs. Och Riksbanken måste klara utmaningen.

Bankmonopolets dagar tycks vara räknade. Frågan är bara om det är e-kronan eller Facebookpengar som blir spiken i kistan.
Enceladus

Inläggav Per Lind » fre 05 jul, 2019 21:47

Odd skrev:Senast idag var det (återigen) problem med ett av de kontantlösa systemen, Swish. Samtliga av de nu existerande allmänna kontantlösa systemen är beroende av att internet fungerar. Få aktörer har numera "hyrda linor" (vilket i praktiken innebär svartfiber) så ett avbrott i internet eller DNS, oavsett anledning, blottlägger ett av de grundläggande problemen med det kontantlösa samhället. De enda kontantlösa systemen som fungerade utan internet var det s k "cash-kort"-systemet. Men det dödades ju effektivt av avgifterna, annars var det före sin tid. Swish skulle också ha gått samma öde till mötes om de ursprungliga planerna på att avgiftsbelägga transaktioner mellan privatpersoner eller om kunderna fått betala en avgift per transaktion. Som väl var så blev det inte så, men Swish har den stora nackdelen att det är proprietärt.

Swish skulle annars kunna ingå i ett världsomspännande direktbetalnätverk där du som avsändare enbart skulle behöva veta telefonnumret till mottagaren utan att veta om denne använder Swish, Vipps, MobilePay, Paypal, Google pay, Apple pay cash osv. Men det kommer inte att ske inom överskådligt tid pga revirpinkande.

Var så säker, om bankerna får bort kontanterna så kommer det bli höga avgifter per transaktion på alla kort och Swish.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav LÅ1 » tor 11 jul, 2019 0:03

LÅ1

Inläggav LÅ1 » mån 23 sep, 2019 0:14

När jag åkte tåg senast så ropades det ut att man hade problem med kassautrustningen så man kunde inte registrera priopoäng, och inte betala med sådana. Man sa inget om övriga betalningar.
Jag gick dit och skulle betala kaffe och macka, 77 spänn, med kontanter. Det gick inte. Bara kort dög. Man räknade ut beloppet med papper o penna och så hade man en lös kortläsare man slog in beloppet på. Jag tog då fram kreditkortet. Det lär ha högre avgifter för butiken än det vanliga bankkortet.

--------------

Hittade en intressant debattartikel av en gästskribent på Det goda samhället/Den nya välfärden: "Gästskribent Dan Ahlmark: Kontanterna får inte försvinna".

Ett citat:
Om politikerna beslutar att det offentliga inte ska erbjuda kontanter, kommer kanske privata lösningar skapas. Libertarianer skulle älska privata penningsystem. En efterfrågan kommer troligen finnas, och frågan om sådana kontanters värdesäkerhet kan säkerligen lösas genom ett statligt kontrollsystem och certifiering. Vägrar staten då verkligen att godta privata alternativ, om det finns tillräckligt många intresserade svenskar?

---------------
Läste att Cityakuten inte tar kontanter längre. Bara kort. Samtidigt står det på webbplatsen "CityAkuten arbetar på uppdrag av Stockholms Läns Landsting.". (De menar förstås Region Stockholm.)
Men är kontantlösheten förenligt med avtalet med regionen? Offentliga vårdgivare måste ju acceptera kontanter enligt utslag i förvaltningsdomstolen, även om t.o.m. Karolinska i Huddinge är dåliga på att följa detta. Jag diskuterar detta med kassapersonalen varje gång. Men där kan jag i alla fall få en faktura.
LÅ1

Inläggav Odd » mån 23 sep, 2019 7:52

Jag brukar inte vara för den typen av reglering, men det monetära systemet är såpass viktigt och fundamentalt att vi borde införa en betalmedelslag, som reglerar all hantering av betalmedel i landet. Där i borde man reglera sådant som minimikrav på densitet av kontanthanteringsställen, vilka typer av butiker och serviceinrättningar som måste ta vilka typer av betalmedel och krav på att konsumentbanker måste klara av att hantera kontanter för privatpersoner.

Näringslivet kommer naturligtvis att pipa lite i början men det brukar lösa sig med nya kreativa initiativ...
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

FöregåendeNästa

Återgå till Ordet är fritt