Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Kontantlösa butiker

Inläggav Lennart Petersen » lör 05 jan, 2019 19:41

BSB101 skrev:[q

Här är vi överens men du verkar tycka att staten ska vara förmyndare för medborgarna. Själv ser jag att det finns ett eget ansvar och att man inte kan gå "blåögd" genom livet.

Nej jag tycker absolut inte att staten ska agera förmyndare, men väl att de banker som så fiffigt byggt upp system där man sekundsnabbt kan föra över alla sina pengar också ska tillhandahålla en anständig säkerhet som hålller. Och det faktum att bedrägerierna nu eskalerat till tussentals bedrägerier och i dimension flera hundra miljoner bekräftar väl att det inte fungerar bra. Det är lönsammare att fiffla med knappar på nätet än att smuggla knark eller begå rån. Och staten får ju sin del av problemet när man måste avsätta värdefulla polisresurser för alla utredningar och får man fast någon kostar det pengar på ”Hotell Gripen”.
Och jag har alltså helt amatörmässigt antytt vad man skulle kunna göra, tidfördröjning t.ex, men självklart är det bankerna och deras säkerhetsexperter som ska kunna tänka ut en adekvat och hållbar säkerhet.
Lennart Petersen

Inläggav BSB101 » sön 06 jan, 2019 7:22

Lennart Petersen skrev:
BSB101 skrev:[q

Här är vi överens men du verkar tycka att staten ska vara förmyndare för medborgarna. Själv ser jag att det finns ett eget ansvar och att man inte kan gå "blåögd" genom livet.

Nej jag tycker absolut inte att staten ska agera förmyndare, men väl att de banker som så fiffigt byggt upp system där man sekundsnabbt kan föra över alla sina pengar också ska tillhandahålla en anständig säkerhet som hålller. Och det faktum att bedrägerierna nu eskalerat till tussentals bedrägerier och i dimension flera hundra miljoner bekräftar väl att det inte fungerar bra. Det är lönsammare att fiffla med knappar på nätet än att smuggla knark eller begå rån.

Fria fantasier eller har du någon källa på detta?

Och jag har alltså helt amatörmässigt antytt vad man skulle kunna göra, tidfördröjning t.ex, men självklart är det bankerna och deras säkerhetsexperter som ska kunna tänka ut en adekvat och hållbar säkerhet.

Inget jag motsätter mig men dina tidigare inlägg har gått i en inriktning mot att påtvinga folk saker och att det egna ansvaret inte finns.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav LÅ1 » fre 11 jan, 2019 0:08

Angående självscanning i Coop. Senaste tiden har jag fått röd lampa oftare än att jag inte fått det. D.v.s. systemet vill att personalen skall kolla köpet. En gång tänkte jag att de ville kolla ålder, för jag köpte öl. Alkoholfri sådan, men den kunde ju varit kategoriserad som öl. Men även när jag inte köpt öl så får jag väldigt ofta röd lampa. Gäller i olika Coopbutiker.

Senast i dag så fick jag hålla upp kassarna så att personalen kunde se innehållet och stämma av mot varorna på skärmen. (Kontrollanten gjorde dock en miss. Jag plockade fram de två tidningarna jag scannat korrekt, men i den lilla kassen hade jag kvar en tidning. Det tänkte hon inte på. Det var gratisblaskan som ligger vid ingången, men hon tänkte inte ens på att kolla vad som fanns kvar i den kassen när jag visade de två scannade tidningarna. :D )
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1

Föregående

Återgå till Ordet är fritt