Förbifart Sthlm och segregation

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Förbifart Sthlm och segregation

Inläggav Ulrik Berggren » sön 31 dec, 2017 21:33

I denna tråd påstår sign "twr" att det faktum att de enda ställen där FS går i dagen råkar vara i omedelbar närhet till några av de områden inom Stockholms stad med lägst inkomster och utbildningsnivå, vilket en ledare i AB pekade på kan vara fallet. Jag vill nog hävda att, om vägen planerats i ytläge, på motsvarande sätt genom eller i omedelbar närhet till exempelvis Duvbo eller Solhem, några km längre öster/söderut så hade [Inges favoritargument] detta riskerat att medföra politiskt självmord för vederbörande.

Synpunkter på detta?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Förbifart Sthlm och segregation

Inläggav Harald » sön 31 dec, 2017 22:51

Att konspirationsteorier finns både till höger och vänster, men innehållet är olika.
Harald
 
Inlägg: 7810
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Förbifart Sthlm och segregation

Inläggav twr » sön 31 dec, 2017 23:26

Ulrik Berggren skrev:I denna tråd påstår sign "twr" att det faktum att de enda ställen där FS går i dagen råkar vara i omedelbar närhet till några av de områden inom Stockholms stad med lägst inkomster och utbildningsnivå, vilket en ledare i AB pekade på kan vara fallet. Jag vill nog hävda att, om vägen planerats i ytläge, på motsvarande sätt genom eller i omedelbar närhet till exempelvis Duvbo eller Solhem, några km längre öster/söderut så hade [Inges favoritargument] detta riskerat att medföra politiskt självmord för vederbörande.

Synpunkter på detta?

Nu tycker jag du har vinklat det lite grann...

Jag tror inte den hade byggts i ytläge nära Duvbo eller Solhem, men jag tror inte att det är just utbildningsnivån det handlar om. Utom exempelvis hänsyn till kulturhistoriskt värdefulla miljöer, som till exempel Duvbo är.

Om man känner till historien, där fler och fler sträckor har hamnat i tunnel, tycker jag inte att det är särskilt konstigt att den byggs på ytan här:

Det är relativt plant.
Den går inte över Mälaren.
Den går intill en befintlig trafikled.
På ena sidan finns ingen bebyggelse.
Det finns gott om plats.
Det finns ingen bebyggelse som har pekats ut som kulturhistoriskt värdefull i omedelbar närhet.

Det finns helt enkelt ingen specifik anledning att bygga i tunnel just här. På alla andra delsträckor finns det någon anledning som vid något tillfälle har gjort att man har valt att bygga i tunnel just där. Det tycker jag är en bättre förklaring än att det skulle röra sig om någon slags avsiktlig diskriminering.

Sen kan det väl hända att om invånarna i området hade varit rikare eller röststarkare eller vad man vill kalla det hade kanske denna delsträcka också placerats i tunnel till slut.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5596
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Förbifart Sthlm och segregation

Inläggav Lars_L » mån 01 jan, 2018 10:49

Hade planen kommit om ytterligare tio år, hade det säkert blivit nedgrävt även vid Järvafältet. Men Förbifart Stockholm har ju planerats sedan 1960-talet.

Som jag ser det handlar beslutsprocessen kring det här om tre saker:
1. Vad som är tekniskt möjligt att bygga ovan jord. Finns inte utrymme att bygga ovanför, blir man tvungen att bygga under. Utifrån projektets synvinkel vill man förstås bygga så lite som möjligt under jord.
2. Vad andra myndigheter framhäver som krav. Eftersom Drottningholm är ett världskulturarv och Kärsön som sådant innehåller väsentliga arkeologiska och kulturhistoriska värden etc. är tunnel enda alternativet.
3. Vad man måste bygga under jord utifrån en politisk verklighet.

Denna turordning gör ju dock att det är ju inte så att man bygger ovan jord för att det är ett segregerat område i Järvastaden. Däremot är väl frågan vad som hade hänt om det där blivit en storm mot att bygga ovan jord vid Järvafältet. Hade projektet kanske aldrig blivit av för att det blivit för dyrt? Svaret på sådana frågor kan vi tyvärr aldrig få.

I sammanhanget måste man ju också komma ihåg att det finns en allmänhet utanför de som blir faktiskt drabbade. Att inte bygga en trafikled på bro över Mälaren, skulle ändå drabba ganska få. Men det finns en allmän uppfattning om att det inte skulle vara acceptabelt. Samma sak på Kärsön. Är ju knappst de fåtal hushåll där som gör att man väljer tunnelalternativet. Ekerö ut mot Tappström är ju i princip obebyggt förutom kungafamiljens lilla hus och det mindre samhälle som finns i anknytning till det.

Samtidigt kan man ju se hur M och S går i armkrok för att förstöra inloppet till Stockholm och den maritima miljön kring Nybroviken genom att tillåta byggandet av ett Nobelhus, trots att till och med Kungen har sagt sig vara emot. Så man ska ju inte överdriva detta med folkets vrede och dess påverkan på politiska beslut. Till och med Kungen är ganska maktlös, för att inte säga mycket maktlös, i det avseendet. Och då handlar det ändå om ett av de mest brutala ingreppen i Stockholm efter Hjalmar Mehrs härjningar på 1960-talet.
Lars_L
 
Inlägg: 1970
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Förbifart Sthlm och segregation

Inläggav Inge » mån 01 jan, 2018 11:03

Nya förortsslussen är ändå ett mycket värre övergrepp än Nobelhuset.

Vad gäller saken anser jag att själva ordningen är det problematiska. Att allt avgörs genom politiskt godtycke och inte den lagstadgade ordningen. Vilket ju även Europadomstolen kritiserat ett antal gånger.

Exemplen i trådstarten visar ju också att den påstådda "segregationen" är direkt nonsens. Utbyggnaden av Mälarbanan medför ett betydligt större övrgrepp och väsentligt större förödelse i Solhem och delvis även Duvbo, än förbifartens korta överjordssträckor på Järvafältet.

Däremot är det ganska uppenbart att man hade varit tvunget att ta större hänsyn vid både Solhem och på Järvafältet om Spånga fortsatt varit en egen kommun. Ett direkt resultat av att allt avgörs politiskt och att mindre politiska församlingar är mer beroende av lokala opinioner.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4717
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Förbifart Sthlm och segregation

Inläggav twr » mån 01 jan, 2018 11:37

Intressanta inlägg av Lars_L och Inge!

Jag vill bara påpeka att Förbifarten går under Lovön, där även Drottningholm ligger. Öarna Kärsön och Ekerö (dvs ön med det namnet) berörs inte av Förbifarten.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5596
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Förbifart Sthlm och segregation

Inläggav BSB101 » mån 01 jan, 2018 14:51

Tror nog inte man ska dra för stora växlar på det hela men som retoriskt sak kan man givetvis plocka billiga poäng. Sedan kan man fråga sig om trådskaparen och den påstådda ledaren i AB även anser att områdena i Häggvik, som även "drabbas" av att vägen går i ytläge är att betrakta som segregerade områden också som bebos av röstsvaga grupper?

Angående Nobelhuset är det ett bevis på brist på perspektiv att kalla det ett av de mest brutala ingreppen i Stockholm, på 50 år. Sedan på vilket sätt kungens åsikt skulle vara extra viktig på något sätt har jag svårt att se. Har han några speciella kunskaper i ämnet som gör att hans åsikt skulle vägra tyngre än någon annans?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1736
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Förbifart Sthlm och segregation

Inläggav Enceladus » mån 01 jan, 2018 16:59

Inge skrev:Nya förortsslussen är ändå ett mycket värre övergrepp än Nobelhuset.

Vad gäller saken anser jag att själva ordningen är det problematiska. Att allt avgörs genom politiskt godtycke och inte den lagstadgade ordningen. Vilket ju även Europadomstolen kritiserat ett antal gånger.

Exemplen i trådstarten visar ju också att den påstådda "segregationen" är direkt nonsens. Utbyggnaden av Mälarbanan medför ett betydligt större övrgrepp och väsentligt större förödelse i Solhem och delvis även Duvbo, än förbifartens korta överjordssträckor på Järvafältet.

Däremot är det ganska uppenbart att man hade varit tvunget att ta större hänsyn vid både Solhem och på Järvafältet om Spånga fortsatt varit en egen kommun. Ett direkt resultat av att allt avgörs politiskt och att mindre politiska församlingar är mer beroende av lokala opinioner.


Jag håller nog med om att Stockholms kommun är för stor. Flera mindre kommuner skulle förmodligen bli mer demokratiskt.

Däremot har du fel i sakfrågan. Majoriteten av invånarna i stadsdelsområdet Spånga-Tensta bryr sig mer om att pendeltågstrafiken fungerar än att några villor försvinner. Fyrspår genom Sundbyberg är det enda* alternativet som separerar pendeltågen från både regionaltågen och godstågen (enligt Trafikverkets delrapport "Trafik och kapacitet" finns det önskemål om kapacitet för godståg mellan Västerås och Tomteboda). Kom ihåg att pendeltågen har både fler resenärer och avgångar än regional- och fjärrtågen. Ditt favoritprojekt skulle ge en skev fördelning. Dessutom skulle den viktiga regionala länken mellan Barkarby och Kista bli dysfunktionell om den krävde dyra regionaltågsbiljetter (jämför Arlanda).

(*De branta lutningarna i den tänkta Kistatunneln gör att godståg inte kan trafikera den.)

Förbifarten är annorlunda. Båda stadsdelsområdena Spånga-Tensta och Rinkeby-Kista har ett lågt bilinnehav. Förbifarten byggs inte för dem. Då borde de inte heller behöva göra den största uppoffringen.
Enceladus
 
Inlägg: 884
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förbifart Sthlm och segregation

Inläggav Inge » mån 01 jan, 2018 17:30

Enceladus skrev:Däremot har du fel i sakfrågan. Majoriteten av invånarna i stadsdelsområdet Spånga-Tensta bryr sig mer om att pendeltågstrafiken fungerar än att några villor försvinner.

Det där är ju direkt lögn. Både att fyrspåret skulle hjälpa pendeltågstrafiken och om opinionen. Av de Spånga bor jag känner och det är rätt många, är alla helt emot fyrspåret.

Vad gäller pendeltågen är tågsektorn Odenplan. De spår som finns på Mälarbanan räcker och blir över under överskådlig framtid.

Spångaborna är dessutom tillräckligt erfarna för att inte tro ett smack på vad Trafikverket med Bagdad-Bengt påstår för tillfället.

Enceladus skrev:Fyrspår genom Sundbyberg är det enda* alternativet som separerar pendeltågen från både regionaltågen och godstågen (enligt Trafikverkets delrapport "Trafik och kapacitet" finns det önskemål om kapacitet för godståg mellan Västerås och Tomteboda).

Förutom att det är irrelevant enligt ovan och att godstågen dessutom inte har där att göra överhuvudtaget, undrar jag hur du får ihop din ståndpunkt att Spångaborna skall göra uppoffringen för godstågen med denna din ståndpunkt.
Enceladus skrev:Båda stadsdelsområdena Spånga-Tensta och Rinkeby-Kista har ett lågt bilinnehav. Förbifarten byggs inte för dem. Då borde de inte heller behöva göra den största uppoffringen.

Du verkar inte särskilt neutral för att uttrycka det milt. Kanske är det avund som givit dig fobin om "diskriminerade segregerade områden" ?

För övrigt undrar jag om faktaunderlaget beträffande påståendet om lågt bilinnehav i de aktuella stadsdelsområdena. Jag tro nog inte på det förrän du delar med dig om källan.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4717
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Förbifart Sthlm och segregation

Inläggav Enceladus » tis 02 jan, 2018 1:18

Inge skrev:
Enceladus skrev:Däremot har du fel i sakfrågan. Majoriteten av invånarna i stadsdelsområdet Spånga-Tensta bryr sig mer om att pendeltågstrafiken fungerar än att några villor försvinner.

Det där är ju direkt lögn. Både att fyrspåret skulle hjälpa pendeltågstrafiken och om opinionen. Av de Spånga bor jag känner och det är rätt många, är alla helt emot fyrspåret.

Vad gäller pendeltågen är tågsektorn Odenplan. De spår som finns på Mälarbanan räcker och blir över under överskådlig framtid.

Spångaborna är dessutom tillräckligt erfarna för att inte tro ett smack på vad Trafikverket med Bagdad-Bengt påstår för tillfället.


Källa behövs för båda påståendena.

Inge skrev:
Enceladus skrev:Fyrspår genom Sundbyberg är det enda* alternativet som separerar pendeltågen från både regionaltågen och godstågen (enligt Trafikverkets delrapport "Trafik och kapacitet" finns det önskemål om kapacitet för godståg mellan Västerås och Tomteboda).

Förutom att det är irrelevant enligt ovan och att godstågen dessutom inte har där att göra överhuvudtaget, undrar jag hur du får ihop din ståndpunkt att Spångaborna skall göra uppoffringen för godstågen med denna din ståndpunkt.


Det är fler Spångabor som använder pendeltågsstationen än som drabbas negativt av fyrspåret. Om godståg på Mälarbanan skriver Trafikverket följande på sidan 10:

Trafikverket skrev:Det finns önskemål om kapacitet för ett godståg per timme i vardera riktningen mellan Västerås och Tomteboda. Önskemålet gäller för alla dygnets timmar – även för maxtimmen.


Det är förstås möjligt att Trafikverket har dragit felaktiga slutsatser. Däremot behöver du hänvisa till någon källa eller något källmaterial om du vill göra det påståendet.

Inge skrev:
Enceladus skrev:Båda stadsdelsområdena Spånga-Tensta och Rinkeby-Kista har ett lågt bilinnehav. Förbifarten byggs inte för dem. Då borde de inte heller behöva göra den största uppoffringen.

Du verkar inte särskilt neutral för att uttrycka det milt. Kanske är det avund som givit dig fobin om "diskriminerade segregerade områden" ?


Du tänker väldigt kortsiktigt (förutom att du bortser från att vi lever i en demokrati). På längre sikt påverkas hela samhället av växande klyftor. Du kan ju fråga dina kompisar i Spånga om segregationen begränsar problemen till de utsatta områdena. Lösningen är inte mer segregation och misstro, utan mer gemenskap och framtidstro.

Inge skrev:För övrigt undrar jag om faktaunderlaget beträffande påståendet om lågt bilinnehav i de aktuella stadsdelsområdena. Jag tro nog inte på det förrän du delar med dig om källan.


Det står i artikeln som diskuteras.
Enceladus
 
Inlägg: 884
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förbifart Sthlm och segregation

Inläggav Inge » tis 02 jan, 2018 2:12

Enceladus skrev:Du tänker väldigt kortsiktigt (förutom att du bortser från att vi lever i en demokrati). På längre sikt påverkas hela samhället av växande klyftor. Du kan ju fråga dina kompisar i Spånga om segregationen begränsar problemen till de utsatta områdena. Lösningen är inte mer segregation och misstro, utan mer gemenskap och framtidstro.

-Och det tänker du fixa genom nonsensretorik om "strukturellt diskriminerade områden"?

Enceladus skrev:
Inge skrev:För övrigt undrar jag om faktaunderlaget beträffande påståendet om lågt bilinnehav i de aktuella stadsdelsområdena. Jag tro nog inte på det förrän du delar med dig om källan.


Det står i artikeln som diskuteras.

Vilken artikel? -Det finns ingen artikel här som diskuteras.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4717
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Förbifart Sthlm och segregation

Inläggav Enceladus » tis 02 jan, 2018 6:55

Inge skrev:
Enceladus skrev:Du tänker väldigt kortsiktigt (förutom att du bortser från att vi lever i en demokrati). På längre sikt påverkas hela samhället av växande klyftor. Du kan ju fråga dina kompisar i Spånga om segregationen begränsar problemen till de utsatta områdena. Lösningen är inte mer segregation och misstro, utan mer gemenskap och framtidstro.

-Och det tänker du fixa genom nonsensretorik om "strukturellt diskriminerade områden"?


Det finns många studier som säger att ekonomisk segregation gör en stad mer utsatt för brott, bland annat denna.

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:För övrigt undrar jag om faktaunderlaget beträffande påståendet om lågt bilinnehav i de aktuella stadsdelsområdena. Jag tro nog inte på det förrän du delar med dig om källan.


Det står i artikeln som diskuteras.

Vilken artikel? -Det finns ingen artikel här som diskuteras.


SAOB definierar ledare som "ledande artikel (i en tidning)"... 8)
Enceladus
 
Inlägg: 884
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förbifart Sthlm och segregation

Inläggav Inge » tis 02 jan, 2018 9:44

Noterar att argumentationen genomgående havererat fullständigt och att vi i fallet med den förmenta låga biltätheten aldrig lär få någon källa eller ens hänvisning till den förmenta artikel där detta skulle påstås.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4717
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Förbifart Sthlm och segregation

Inläggav twr » tis 02 jan, 2018 14:09

Inge skrev:Noterar att argumentationen genomgående havererat fullständigt och att vi i fallet med den förmenta låga biltätheten aldrig lär få någon källa eller ens hänvisning till den förmenta artikel där detta skulle påstås.

Jag gissar att det syftar på en ledare i Aftonbladet, som nämndes i första inlägget i denna tråd. Jag tror inte någon har länkat till den dock. Jag har i alla fall inte läst den.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5596
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Förbifart Sthlm och segregation

Inläggav Enceladus » ons 03 jan, 2018 13:34

twr skrev:
Inge skrev:Noterar att argumentationen genomgående havererat fullständigt och att vi i fallet med den förmenta låga biltätheten aldrig lär få någon källa eller ens hänvisning till den förmenta artikel där detta skulle påstås.

Jag gissar att det syftar på en ledare i Aftonbladet, som nämndes i första inlägget i denna tråd. Jag tror inte någon har länkat till den dock. Jag har i alla fall inte läst den.


Jo, men den länkades i en annan tråd. Här är den och här är det relevanta citatet:

Aftonbladet skrev:Generellt är det höginkomst­tagare som har större tillgång till bil än låg­inkomsttagare. Men det är i de fattigas kvarter som motorvägarna ska skära igenom.


Mer detaljerad statistik finns här. Av de områden som motorvägen passerar är det Järvafältet som har lägst bilinnehav.
Enceladus
 
Inlägg: 884
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förbifart Sthlm och segregation

Inläggav Inge » ons 03 jan, 2018 14:41

Enceladus skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Noterar att argumentationen genomgående havererat fullständigt och att vi i fallet med den förmenta låga biltätheten aldrig lär få någon källa eller ens hänvisning till den förmenta artikel där detta skulle påstås.

Jag gissar att det syftar på en ledare i Aftonbladet, som nämndes i första inlägget i denna tråd. Jag tror inte någon har länkat till den dock. Jag har i alla fall inte läst den.


Jo, men den länkades i en annan tråd. Här är den och här är det relevanta citatet:

Aftonbladet skrev:Generellt är det höginkomst­tagare som har större tillgång till bil än låg­inkomsttagare. Men det är i de fattigas kvarter som motorvägarna ska skära igenom.


Mer detaljerad statistik finns här. Av de områden som motorvägen passerar är det Järvafältet som har lägst bilinnehav.

Med andra ord. Ditt tidigare påstående att bilinnehavet var lågt i Spånga-Tensta var alltså inte sant överhuvudtaget. I själva verket ingår stadsdelsområdet huvudsakligen i det som kallas västra Stockholm och har högst bilinnehav i hela kommunen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4717
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Förbifart Sthlm och segregation

Inläggav ADDE » ons 03 jan, 2018 18:01

Vad ajg har hört, anledningen till att berörd sträcka byggs på markytan är pga. lerigt jord. På lerigt jord är det dyrt att bygga tunnlar och det försöker man helst gärna undvika så mycket det går!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1557
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Förbifart Sthlm och segregation

Inläggav Inge » ons 03 jan, 2018 19:26

ADDE skrev:Vad ajg har hört, anledningen till att berörd sträcka byggs på markytan är pga. lerigt jord. På lerigt jord är det dyrt att bygga tunnlar och det försöker man helst gärna undvika så mycket det går!

Det tror jag inte, eller rättare sagt, så är det inte. Snarare är det så att man inte funnit anledning att gräva ner vägen där. Det finns ingen som bor i närheten och "miljö"-organisationerna har fokuserat sitt gnäll till andra delsträckor.

De som forumskribenten från yttre rymden samt Aftonbladet söker uppvigla bor i själva verket tämligen långt från vägen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4717
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Förbifart Sthlm och segregation

Inläggav Enceladus » ons 03 jan, 2018 20:15

Inge skrev:Med andra ord. Ditt tidigare påstående att bilinnehavet var lågt i Spånga-Tensta var alltså inte sant överhuvudtaget. I själva verket ingår stadsdelsområdet huvudsakligen i det som kallas västra Stockholm och har högst bilinnehav i hela kommunen.


Västra Stockholm utgörs av Bromma (77 295 invånare), Hässelby-Vällingby (73 445 invånare) samt en del av Spånga-Tensta (hela stadsdelsområdet har 38 236 invånare). Det går således inte att dra några säkra slutsatser om Spånga-Tensta utifrån den information som presenteras i länken. Däremot går det att dra slutsatsen att området Järvafältet, vilket utgörs av Rinkeby-Kista samt en del av Spånga-Tensta, har ett lågt bilinnehav. Det är också ganska bekvämt av dig att begränsa jämförelsen till Stockholms kommun - i detta fall är Ekerö mer relevant än Stockholms innerstad.
Enceladus
 
Inlägg: 884
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förbifart Sthlm och segregation

Inläggav Inge » ons 03 jan, 2018 21:06

Enceladus skrev:
Inge skrev:Med andra ord. Ditt tidigare påstående att bilinnehavet var lågt i Spånga-Tensta var alltså inte sant överhuvudtaget. I själva verket ingår stadsdelsområdet huvudsakligen i det som kallas västra Stockholm och har högst bilinnehav i hela kommunen.


Västra Stockholm utgörs av Bromma (77 295 invånare), Hässelby-Vällingby (73 445 invånare) samt en del av Spånga-Tensta (hela stadsdelsområdet har 38 236 invånare). Det går således inte att dra några säkra slutsatser om Spånga-Tensta utifrån den information som presenteras i länken. Däremot går det att dra slutsatsen att området Järvafältet, vilket utgörs av Rinkeby-Kista samt en del av Spånga-Tensta, har ett lågt bilinnehav. Det är också ganska bekvämt av dig att begränsa jämförelsen till Stockholms kommun - i detta fall är Ekerö mer relevant än Stockholms innerstad.

Men nu råkar det faktiskt vara så att Spånga har ett högt bilinnehav och Järvafältet har inte heller något särskilt lågt bilinnehav. Tvärt om ganska högt i förhållande till bostadstyperna och tydligt högre än extremiststadsdelar som Södermalm.

Din ledarkrönikörsfavorit ljuger helt enkelt. Resten av meningen är raderad av Jourmaster m.h.t. Forums regler.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4717
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Nästa

Återgå till Ordet är fritt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster