Sida 1 av 1

Linbanor

InläggPostat: lör 19 mar, 2016 1:05
av Olle
Linbanor är trevliga att åka med eftersom man till skillnad mot tunnelbanor har en fin utsikt över nejden. Linbanan i St Hellier var tyvärr stängd sedan året innan när vi voro där. Det verkar inte ha varit någon längre linbana och i länken här så verkar det inte ha varit nån längre bana, och med små kabiner typ ägglift. Samma typ som i Santiago de Chile.

Bild

Bild

Re: Linbanor

InläggPostat: mån 21 mar, 2016 5:06
av spårsnoken
Varför stänger man dessa linbanor om man föreställer sig att det skall vara så populärt i Göteborg?

mvh/spårsnoken

Re: Linbanor

InläggPostat: mån 21 mar, 2016 8:12
av Olle
spårsnoken skrev:Varför stänger man dessa linbanor om man föreställer sig att det skall vara så populärt i Göteborg?

mvh/spårsnoken


Skulle tro att det är två skilda anledningar men bygt/bygger dem. På Jersey var det nog för att locka folk att åka med dem, i Göteborg är det för att avlasta ett trafikbehov som rean finns men måste lösas.

I San Fran byggde man en linbana från BART till flygplatsen vill jag minnas, det är ännu ett behovsstyrt bygge. Undrar hur det gick, om de ännu har öppnat. Minns ej.

Re: Linbanor

InläggPostat: mån 21 mar, 2016 19:22
av spårsnoken
Vad jag menar är att det vore nog klokare att satsa på utbyggnader av spårvägsnätet i Göteborg. Det finns mycket man kan göra där.

mvh/spårsnoken

Re: Linbanor

InläggPostat: ons 23 mar, 2016 22:58
av Ulrik Berggren
spårsnoken skrev:Vad jag menar är att det vore nog klokare att satsa på utbyggnader av spårvägsnätet i Göteborg. Det finns mycket man kan göra där.

mvh/spårsnoken


Man gör det också (Sverigeförhandlingen kanske låter bekant) men kapaciteten över Göta Älvbron är begränsad, och en LIndhomstunnel är inget man bygger på en kafferast...