Switch to mobile style

Fryksdalsbanan

Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Fryksdalsbanan

Inläggav Peter Bolin » tor 25 sep, 2014 23:29

I juli i år firade Fryksdalsbanan sitt 100-årsjubileum. Jag visar här några av mina bilder från banan.

Bild
Jag gillar arkitekturen på Fryksdalsbanans stationshus. Det här är Ivarsbjörke på den norra delen av banan.

BildDet var Bergslagernas Järnvägssällskap (http://www.bjs-club.se/) som stod för den rullande materielen under firandet. För att slippa bekymmer med rundgång kördes tåget med ett lok i vardera änden. Här ses B 1037 med jubileumståget i Sunne.

Bild
Bäckebron station. Ångtåget körde hela dagen från Sunne till Bäckebron och till Lysvik.

Bild
B 1037 under ett av uppehållen i Lysvik.

Bild
Astrid Lindgren lär ha fått inspiration till Bröderna Lejonhjärta under en resa med Fryksdalsbanan i början av 1970-talet. Det är inte svårt att förstå när man ser det här landskapet. Bilden är tagen genom tågfönstret någonstans i närheten av Ivarsbjörke.

Bild
B3 130 under ett av uppehållen i Bäckebron.

Bild
Den här minnesplaketten har nu satts upp i Sunne.

/Peter Bolin
Peter Bolin

Återgå till Övrig kollektivtrafik (bilder)