Tant Lenas Tisdagsfundering

Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Tant Lenas Tisdagsfundering

Inläggav 1 » tis 14 jan, 2020 17:53

Inte utan en viss förundran, noterar jag att det tydligen inte händer någonting värt att dokumentera resp. rapportera illustrativt, från världens kollektiva trafiksystem.

Det har nu förflutit tre månader sedan vännen Harald erbjöd några smaskiga bilder från Chamonix.

Detta fick mina tankar att glida in på ett område, vilket blivit mycket populärt både i Youtube-klipp och mer traditionell bokutgivning; Reportage från obsoleta industrianläggningar, öde shoppingcenter och andra tidigare publika platser som verkar ha övergetts av levande människor.

Näst intill lite ruggigt, är att vi även i Sverige inte behöver åka långt, för att uppleva totalt öde platser, där imposanta byggnader och rester av infrastruktur påminner om problematiken kring ”Låt hela Sverige leva”!

Ungefär samtidigt som Harald var i Chamonix och litet besviken tittade på en röd flagga, som signalerade att den aktuella bansträckan var avstängd för underhåll – vilket självklart i sig är positivt – stod jag själv en stund i vördnad inför anblicken av Hultsfreds ytterst pampiga stationsbyggnad.
043xx.jpg
043xx.jpg (54.63 KiB) Visad 888 gånger

Idag totalt öde, faktum är att det inte gick att upptäcka en enda mänsklig varelse; men en gång i tiden en gigantisk knut för normal- och smalspår med linjer till Linköping, Eksjö/Nässjö, Västervik, Åseda/Växjö, Berga/Oskarshamn och Kalmar m.fl. destinationer.

Fråga vem som helst om orten – det enda svaret Du kommer att få är den numera havererade ”Hultfredsfestivalen” …. !

En bit därifrån, lättade min känsla av att ha drabbats av ”Robinson Crusoe”-syndromet när jag vid ett minnemonument över flydda tider, fann några innevånare samt ett par ankommande med bil som efter att ha slickat i sig sina glassar, snabbt därefter försvann!
192x.jpg
192x.jpg (92.64 KiB) Visad 888 gånger

Efter järnvägstrafikens kollaps, hakade kommunen på Statens löften med från början generösa ekonomiska bidrag, att fylla tomma bostadshus med invandrare.

För att öka lockelsen och komma i attraktionsnivå med Södertälje och andra populära orter enligt den s.k. EBO-lagen satsade Hultsfreds kommun på att skapa ett storstadsliknande kollektivtrafiksystem, där man flyttade ner rälsbusstrafiken under jord;
202xx.jpg
202xx.jpg (78.12 KiB) Visad 888 gånger

201xx.jpg
201xx.jpg (61.29 KiB) Visad 888 gånger

Hälsar / Globetrotter LenaEder utsända rapportör från Verkligheten
197x.jpg
197x.jpg (85.34 KiB) Visad 888 gånger

Vilken ständigt fascineras av nämnda ”Verklighet” vilken verkar orkestreras av programmet ”Sanning och Konsekvens”.

Den s.k. ”huvudfåran” i dagens politiska debatt är ”Miljön” och hur vi skall anpassa vårt liv och verksamhet möjliggörandes ett liv och verksamhet även kommande tider.

Självklart skall vi inte flyga och bilar, både för person- och godstransporter, skall givetvis ersättas med järnvägstrafik. Helst med ”höghastighetsbanor” till ofattbara investeringskostnader, för att pendlare mellan storstäder skall komma fram någon halvtimme snabbare.

Samtidigt pågår i skymundan en kontinuerlig nermontering av "trafiksvaga och alltså icke lönsamma" befintliga spårsystem.

Ni kan ju gissa var jag befinner mig. Men mitt tåg var ”sista tåget ut”, från denna knutpunkt mellan smal- och normalspår. Dagen efter anlände schaktmaskiner och utplånade raskt stationen och hela spårsystemet – inkl. den normalspåriga sträckan som för inte så länge sedan uppgraderats med sprillans nytt ATC-system.

Det gives stunder där jag inför stundande 80-årsdag, med en viss förtröstan emotser ”passage av yttersta växeln”. Jag inser att jag inte längre hänger med. Men det var ju kul så länge det varade.
Användarvisningsbild
1

Re: Tant Lenas Tisdagsfundering

Inläggav Hechtwagen » ons 15 jan, 2020 17:42

Man blir både bekymrad och deprimerad av svenska småorter! Var själv i Kopparberg förra sommaren! Lycka till med Ljusnarsbergs kommun säger jag bara! Det finns ingen framtid för er eller de andra hålorna i Bergslagen!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav daniel_s » ons 15 jan, 2020 19:09

Hechtwagen skrev:Man blir både bekymrad och deprimerad av svenska småorter! Var själv i Kopparberg förra sommaren! Lycka till med Ljusnarsbergs kommun säger jag bara! Det finns ingen framtid för er eller de andra hålorna i Bergslagen!

Har det nånsin funnits det då?
daniel_s

Inläggav TKO » ons 15 jan, 2020 19:12

Hechtwagen skrev:Man blir både bekymrad och deprimerad av svenska småorter! Var själv i Kopparberg förra sommaren! Lycka till med Ljusnarsbergs kommun säger jag bara! Det finns ingen framtid för er eller de andra hålorna i Bergslagen!

Nej tacka vet jag Norra Djurgårdsstaden! Där går ju allt som på räls - speciellt rälsläggningen...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav TKO » ons 15 jan, 2020 19:16

daniel_s skrev:

Ja. Den som inte sovit sej igenom historielektionerna ställer inte så dumma frågor!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav daniel_s » ons 15 jan, 2020 19:53

TKO skrev:
daniel_s skrev:

Ja. Den som inte sovit sej igenom historielektionerna ställer inte så dumma frågor!

/TKO

Hur menar du nu? ”Framtiden” är inte en 50-årsperiod eller så. Att utsikterna för den närmaste 50-årsperioden är sämre nu än på t ex 30-talet (om de nu ens är det) betyder inte att hålorna i Bergslagen hade en bättre framtid då.

Jag har inte alls sovit mig igenom historielektionerna (de var mitt på dagen både i grundskolan och 1:an på gymnasiet) men jag medger att jag kan ha varit någon annanstans rent fysiskt!
daniel_s

Inläggav stockholm79 » sön 19 jan, 2020 19:59

Borde det inte vara R för Rälsbuss på skylten?

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarvisningsbild
stockholm79

Inläggav daniel_s » sön 19 jan, 2020 20:17

stockholm79 skrev:Borde det inte vara R för Rälsbuss på skylten?

/or

Nej, för rälsbussar är inget att satsa på. Tunnelbana är däremot väldigt påsatsningsvärt, och därför det givna marknadsföringsuttrycket för alla former av spårtrafik (utom möjligen i Göteborg).
daniel_s

Inläggav Hechtwagen » tis 21 jan, 2020 4:24

daniel_s skrev:

Ja när gruvorna etablerades och många många decennier framåt så var det finfina framtidsutsikter för Bergslagen som dessutom infriades.
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Återgå till Övrig kollektivtrafik (bilder)