Varför finns ingen kustbana längs med sydostkusten?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Varför finns ingen kustbana längs med sydostkusten?

Inläggav Breitspurbahn » tor 01 okt, 2020 12:13

Något som alltid slår mig när jag åker till och från Öland är hur dålig infrastrukturen är i området. Tittar man på en karta så ser man att hela området mellan Karlskrona och Norrköping är ganska eftersatt.
Järnvägarna går enbart från inlandet till kuststäderna. E22an är enbart en ganska dålig landsväg med ytterst få motorvägspartier med en ökänd flaskhals i Söderköping där en extremt låg bro gör att all passage utöver en kajak eller kanske en vattenskoter kräver broöppning med långa köer som följd.

Det är ganska märkligt för det är ingen obygd direkt vi pratar om. Till Norrköping går en hel del vägar och järnvägar och därefter har vi Söderköping, Valdemarsvik, Västervik, Oskarshamn, Mönsterås, Kalmar & sedan Karlskrona där järnväg och motorväg (mestadels) leder direkt ner till kontinenten.
Lägg på lederna till Växjö, Jönköping m.fl. inåt land så är det ännu märkligare att det inte har knutits samman med en kustbana och en motorväg.

Mycket energi och vilja har lagts på Bottniabanan och kommande Norrbottniabanan för att föra samman norrlandskusten, men varför är sydostkusten som rimligtvis är tätare befolkad inte mer satsad på?
Breitspurbahn
 
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: Varför finns ingen kustbana längs med sydostkusten?

Inläggav Enceladus » tor 01 okt, 2020 13:36

Sverige är ett glesbefolkat land med några förhållandevis tätbefolkade regioner. Sveriges låga befolkningstäthet gör det mer kostsamt att bygga rikstäckande infrastruktur. Än så länge är det bara E6:an mellan Trelleborg och Svinesund (via Malmö och Göteborg) som är komplett motorväg i Sverige. Inte ens E4:an är komplett motorväg i södra Sverige. Den väntas emellertid bli komplett motorväg mellan Helsingborg och Gävle om två år.

Mellan Göteborg och Stockholm blir det ingen komplett motorväg under överskådlig tid, även om det nu finns ett beslut om att bygga en komplett motorväg mellan Örebro och Stockholm. I det läget är det svårt att prioritera E22:an.

Situationen är likartad när det gäller järnvägar. Det finns fortfarande ingen dubbelspårig järnväg mellan Malmö och Göteborg. Förvisso är stambanorna mellan Stockholm och Göteborg respektive Malmö dubbelspåriga, men där är belastningen så hög att punktligheten blir lidande.

Att infrastruktur prioriteras längs den norrländska kusten beror på att det saknas alternativa resvägar där. Från sydostkusten är det inte så långt till den relativt välutbyggda (om än underdimensionerade) infrastrukturen mellan Malmö och Stockholm. Dessutom är godstrafiken mer omfattande i norr.

På längre sikt är det dock inte omöjligt att det byggs en direkt järnväg mellan Linköping och Karlskrona som passerar de större orterna längs kusten (Åtvidaberg, Västervik, Oskarshamn, Kalmar). Dagens järnvägar (Tjustbanan och Stångådalsbanan) är väldigt ineffektiva ur trafikeringssynpunkt. Det hade varit bättre med en järnväg som passerar alla större orter. Annars blir resandeunderlaget för svagt för en attraktiv trafik.
Enceladus
 
Inlägg: 5403
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Varför finns ingen kustbana längs med sydostkusten?

Inläggav Per Lind » fre 02 okt, 2020 9:09

Enceladus skrev:Sverige är ett glesbefolkat land med några förhållandevis tätbefolkade regioner. Sveriges låga befolkningstäthet gör det mer kostsamt att bygga rikstäckande infrastruktur. Än så länge är det bara E6:an mellan Trelleborg och Svinesund (via Malmö och Göteborg) som är komplett motorväg i Sverige. Inte ens E4:an är komplett motorväg i södra Sverige. Den väntas emellertid bli komplett motorväg mellan Helsingborg och Gävle om två år.

Mellan Göteborg och Stockholm blir det ingen komplett motorväg under överskådlig tid, även om det nu finns ett beslut om att bygga en komplett motorväg mellan Örebro och Stockholm. I det läget är det svårt att prioritera E22:an.

Situationen är likartad när det gäller järnvägar. Det finns fortfarande ingen dubbelspårig järnväg mellan Malmö och Göteborg. Förvisso är stambanorna mellan Stockholm och Göteborg respektive Malmö dubbelspåriga, men där är belastningen så hög att punktligheten blir lidande.

Att infrastruktur prioriteras längs den norrländska kusten beror på att det saknas alternativa resvägar där. Från sydostkusten är det inte så långt till den relativt välutbyggda (om än underdimensionerade) infrastrukturen mellan Malmö och Stockholm. Dessutom är godstrafiken mer omfattande i norr.

På längre sikt är det dock inte omöjligt att det byggs en direkt järnväg mellan Linköping och Karlskrona som passerar de större orterna längs kusten (Åtvidaberg, Västervik, Oskarshamn, Kalmar). Dagens järnvägar (Tjustbanan och Stångådalsbanan) är väldigt ineffektiva ur trafikeringssynpunkt. Det hade varit bättre med en järnväg som passerar alla större orter. Annars blir resandeunderlaget för svagt för en attraktiv trafik.


Vet inte om Du besökt området de senaste 10-20 åren men det finns faktiskt en riktig motorväg.
Visserligen inte E20 men väl E18.
Man har valt att dra den stora trafiken via E18/Västerås istället för E20/Eskilstuna.
Vid trafikplatsen norr om Arboga har man planerat för att fortsätta till E20 men det lär dröja då man inte vill ha genomgångstrafik på Essingeleden.
Den enda sträckan som inte är motorväg via Eskilstuna är den relativt korta sträckan Arboga-Eskilstuna.

Från Örebro och västerut till Göteborg är det betydligt sämre. Man har byggt förbi Hova och håller på att bygga mellan Vårgårda och Alingsås men det kommer att ta tid.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2383
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro

Re: Varför finns ingen kustbana längs med sydostkusten?

Inläggav Kantorn » fre 02 okt, 2020 10:24

Enceladus skrev:Den väntas emellertid bli komplett motorväg mellan Helsingborg och Gävle om två år.

Man märker att E4 inte är den pulsåder som man tror när trafiken genom Jönköping (söderut) är prioriterad mot riksväg 40 och inte mot E4. Det blir rejäla köer och - även när det inte är det - en motorvägsfientligt kraftig högersväng för att kunna fara vidare på E4. En aneurysm på pulsådern? (Inte menat som motsägelse till det du konstaterar, mera som en personlig reflektion.)
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7257
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Varför finns ingen kustbana längs med sydostkusten?

Inläggav Enceladus » fre 02 okt, 2020 10:36

Per Lind skrev:Vet inte om Du besökt området de senaste 10-20 åren men det finns faktiskt en riktig motorväg.
Visserligen inte E20 men väl E18.
Man har valt att dra den stora trafiken via E18/Västerås istället för E20/Eskilstuna.
Vid trafikplatsen norr om Arboga har man planerat för att fortsätta till E20 men det lär dröja då man inte vill ha genomgångstrafik på Essingeleden.
Den enda sträckan som inte är motorväg via Eskilstuna är den relativt korta sträckan Arboga-Eskilstuna.

Från Örebro och västerut till Göteborg är det betydligt sämre. Man har byggt förbi Hova och håller på att bygga mellan Vårgårda och Alingsås men det kommer att ta tid.
-Per


Jag har åkt båda vägarna mellan Örebro och Stockholm i år. Förvisso har E18 via Västerås högre standard än E20 via Eskilstuna, men ingen av dem är komplett motorväg. Trafikverket planerar emellertid att bygga färdigt motorvägen mellan Örebro och Stockholm via Västerås inom några år. Det är dock ganska märkligt att denna väg mellan tre av Sveriges sex största städer (jag räknar inte med låtsasstaden "Upplands Väsby och Sollentuna") inte har prioriterats tidigare. Sträckan är ju inte särskilt lång.
Enceladus
 
Inlägg: 5403
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Varför finns ingen kustbana längs med sydostkusten?

Inläggav Harald » fre 02 okt, 2020 10:41

Det enkla svaret är att det inte finns någon sydostkustbana för att ingen har byggt någon. Staten har inte varit särskilt intresserad av kustbanor. De skäl som ofta nämns är att redarintressen i Riksdagen ville skydda kustsjöfarten och att man av försvarsskäl ville ha stambanorna utom räckhåll för sjöartilleri. De kustbanor som ändå byggdes är huvudsakligen byggda som enskilda järnvägar. Västkustbanan var ursprungligen fem enskilda järnvägar med genomgående trafik. Statens tanke var att trafik mellan Göteborg och Malmö skulle gå via Falköping-Nässjö. Eftersom västkustbanornas trafik konkurrerade med detta förstatligades de 1896. Sedan hände inte mycket med Västkustbanan utan fram till 1985 förblev den en krokig enkelspårig bana. Dubbelspårsbyggandet tog sedan omkring 30 år och det är fortfarande enkelspår mellan Ängelholm och Helsingborg.

Ostkustbanan Gävle-Härnösand byggdes så sent som på 1920-talet och då som enskild järnväg. Den förstatligades tillsammans med den äldre Uppsala-Gävle järnväg 1933.

Det tycks inte ha funnits några intressenter som har velat bygga en sydostkustbana. De embryon som har funnits har varit smalspåriga och av låg standard. De är numera nedlagda förutom Blekinge kustbanor som breddades efter förstatligandet. Norrköping-Valdemarsvik (891 mm) lades ned 1966. Kalmar-Karlskrona bestod av två banor med olika spårvidd, 891 mm Kalmar-Torsås och 1067 mm Torsås-Karlskrona. De lades ned 1965.
Harald
 
Inlägg: 8141
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Varför finns ingen kustbana längs med sydostkusten?

Inläggav Kantorn » fre 02 okt, 2020 12:00

Är det inte också så att de från början undvek att lägga järnväg vid kusten av försvarsskäl - för att inte kunna bli attackerad från havet? Eller har jag drömt det?
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7257
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Varför finns ingen kustbana längs med sydostkusten?

Inläggav Anders Hanquist » fre 02 okt, 2020 12:05

Jo, sådana tankar fanns. Nämns i inlägget ovan. Är väl i de interkontinentalas missilernas tid dock rätt överspelat.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1559
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Varför finns ingen kustbana längs med sydostkusten?

Inläggav Harald » fre 02 okt, 2020 13:28

Vi kan väl nämna lite om Bohusbanan också, den enda kustbana som byggdes av staten före Botniabanan. Trafiken från Göteborg till Norge gick via två enskilda järnvägar, Bergslagernas järnvägar och Dalslands järnväg. Genom byggande av en statsbana genom Bohuslän med förlängning in i Norge skulle trafiken mellan Danmark/Kontinenten och Norge kunna gå helt på statsbanor. Man byggde en statsbana Göteborg-Skee som var tänkt att fortsätta in i Norge. Sträckan Skee-Strömstad byggdes som enskild järnväg men från början trafikerad av SJ. Efter unionsupplösningen lades planerna på en förlängning in i Norge ned och Skee-Strömstad förstatligades.
Harald
 
Inlägg: 8141
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Varför finns ingen kustbana längs med sydostkusten?

Inläggav Kantorn » fre 02 okt, 2020 13:29

Anders Hanquist skrev:Jo, sådana tankar fanns. Nämns i inlägget ovan. Är väl i de interkontinentalas missilernas tid dock rätt överspelat.

Ja jag ser det nu. Jag läste innan och upptäckte det inte. Mittåt.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7257
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Varför finns ingen kustbana längs med sydostkusten?

Inläggav Per Lind » fre 02 okt, 2020 19:59

Enceladus skrev:
Per Lind skrev:Vet inte om Du besökt området de senaste 10-20 åren men det finns faktiskt en riktig motorväg.
Visserligen inte E20 men väl E18.
Man har valt att dra den stora trafiken via E18/Västerås istället för E20/Eskilstuna.
Vid trafikplatsen norr om Arboga har man planerat för att fortsätta till E20 men det lär dröja då man inte vill ha genomgångstrafik på Essingeleden.
Den enda sträckan som inte är motorväg via Eskilstuna är den relativt korta sträckan Arboga-Eskilstuna.

Från Örebro och västerut till Göteborg är det betydligt sämre. Man har byggt förbi Hova och håller på att bygga mellan Vårgårda och Alingsås men det kommer att ta tid.
-Per


Jag har åkt båda vägarna mellan Örebro och Stockholm i år. Förvisso har E18 via Västerås högre standard än E20 via Eskilstuna, men ingen av dem är komplett motorväg. Trafikverket planerar emellertid att bygga färdigt motorvägen mellan Örebro och Stockholm via Västerås inom några år. Det är dock ganska märkligt att denna väg mellan tre av Sveriges sex största städer (jag räknar inte med låtsasstaden "Upplands Väsby och Sollentuna") inte har prioriterats tidigare. Sträckan är ju inte särskilt lång.


Rätt skall vara rätt: Du har helt rätt, jag glömde bort Köping-Västerås.
Ursäkta!
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2383
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro

Re: Varför finns ingen kustbana längs med sydostkusten?

Inläggav pnott » tis 20 okt, 2020 20:54

Som flera skribenter har nämnt så är Sverige ett glesbefolkat land. Trots avsaknaden av kustjärnväg så är trafiken på E22 genom Småland på sina ställen så låg som 3300 fordon per dygn. Som jämförelse har den kvarvarande sträckan på E18 mellan Västerås och Köping, som också har nämnts i tidigare inlägg, en trafik på 18000 - 25000 fordon per dygn. E22 ligger alltså väldigt långt ifrån de flöden som behövs för att motivera en motorväg. Att få ekonomi i en nybyggd kustjärnväg med det lilla underlag som finns är nog tyvärr precis lika avlägset som en motorväg.
Kan tillägga att det finns planer för förbifart på E22 väster om Söderköping, och ombyggnad av kvarvarande sträckor mellan Västervik och Oskarshamn till 2+1-väg.
pnott
 
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 jan, 2019 21:14


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster