Nattåg till kontinenten

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Nattåg till kontinenten

Inläggav Odd » fre 25 sep, 2020 19:59

Enceladus skrev:Trans-Europ-Express renaissance proposed

Tysklands transportminister Andreas Scheuer föreslår åtta stomlinjer för nattåg på kontinenten:

Railway Gazette skrev:Proposed TEEN overnight services
EN21/22: Paris – Brussels – Köln – Berlin
EN23/24: Brussels – Köln – Berlin –Praha/Warszawa
EN25/26: Amsterdam – Köln – Basel – Milano – Venezia/Genova
EN27/28: Frankfurt – Strasbourg/Zürich – Mulhouse – Lyon – Montpellier – Barcelona
EN29/30: Berlin – München – Innsbruck – Bologna – Roma/Nice
EN31/32: Paris – Strasbourg – Stuttgart – München – Wien – Budapest/Zagreb
EN33/34: Paris – Brussels/Amsterdam – Hamburg – København – Stockholm
EN35/36: Stockholm – København – Berlin – Praha – Wien/Budapest

Två av dem går till Stockholm. Dessa går betydligt längre än Trafikverkets förslag och förutsätter att Fehmarn Bält-förbindelsen är klar.

Hmm.. Oslo saknas. Kanske det är dags att börja fundera på om vi inte borde börja samarbeta med våra grannar och bygga åtminstone en "landsjärnväg" i stället för den "grusjärnväg" som utgör förbindelsen till Norge....
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Ulrik Berggren » lör 26 sep, 2020 9:44

Odd skrev:

Tysklands transportminister Andreas Scheuer föreslår åtta stomlinjer för nattåg på kontinenten:

Railway Gazette skrev:Proposed TEEN overnight services
EN21/22: Paris – Brussels – Köln – Berlin
EN23/24: Brussels – Köln – Berlin –Praha/Warszawa
EN25/26: Amsterdam – Köln – Basel – Milano – Venezia/Genova
EN27/28: Frankfurt – Strasbourg/Zürich – Mulhouse – Lyon – Montpellier – Barcelona
EN29/30: Berlin – München – Innsbruck – Bologna – Roma/Nice
EN31/32: Paris – Strasbourg – Stuttgart – München – Wien – Budapest/Zagreb
EN33/34: Paris – Brussels/Amsterdam – Hamburg – København – Stockholm
EN35/36: Stockholm – København – Berlin – Praha – Wien/Budapest

Två av dem går till Stockholm. Dessa går betydligt längre än Trafikverkets förslag och förutsätter att Fehmarn Bält-förbindelsen är klar.

Hmm.. Oslo saknas. Kanske det är dags att börja fundera på om vi inte borde börja samarbeta med våra grannar och bygga åtminstone en "landsjärnväg" i stället för den "grusjärnväg" som utgör förbindelsen till Norge....

Vilka är "vi"? It takes two to tango...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav Odd » lör 26 sep, 2020 10:04

Ulrik Berggren skrev:
Odd skrev:

...

Vilka är "vi"? It takes two to tango...

Jag förstår. Du kan ju inte veta att jag bor i Sverige, så med "vi" menar jag Sverige. Med "grannar" förstås här Norge eftersom det var Oslo som jag refererade till.

Hoppas läget klarnade!
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » lör 26 sep, 2020 11:14

Odd skrev:Jag förstår. Du kan ju inte veta att jag bor i Sverige, så med "vi" menar jag Sverige. Med "grannar" förstås här Norge eftersom det var Oslo som jag refererade till.

Hoppas läget klarnade!

Det krävs fortfarande två för att dansa tango! Vill Norge ha (d.v.s. finansiera) "landsjärnvägar" från Oslo till Sverige? Det finns två sträckor som har potential, nämligen Oslo–Göteborg samt Oslo–Stockholm. Den första sträckan skulle i första hand användas av norrmän som åker till Göteborg, Köpenhamn och resten av kontinenten. Sträckan skulle givetvis även användas av svenskar, men inte i lika stor utsträckning. Således behöver Norge stå för en stor del av kostnaderna, men hittills har det norska intresset varit svalt. Situationen kan jämföras med Fehmarn Bält-förbindelsen. Danmark har ett större intresse av förbindelsen och får därför stå för kostnaderna.

Den andra sträckan skulle i och för sig användas minst lika mycket av svenskar som av norrmän, men sträckan ligger huvudsakligen i Sverige. Sverige kan inte betala fem sjättedelar av kostnaderna för en internationell förbindelse. Här skulle Norge också behöva bidra, men intresset är återigen svalt. Det finns en organisation som lobbar för förbindelsen, nämligen Oslo-Sthlm 2.55. De främsta företrädarna är Region Värmland, Region Västmanland och Region Örebro län (se "Om oss"). Sverige har naturligtvis ett ansvar för att dessa regioner ska ha en bra infrastruktur, men för närvarande prioriterar staten andra sträckor.

Tänker skribenten möjligtvis på något annat järnvägsprojekt?
Enceladus

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 28 sep, 2020 20:19

Enceladus skrev:
Odd skrev:Jag förstår. Du kan ju inte veta att jag bor i Sverige, så med "vi" menar jag Sverige. Med "grannar" förstås här Norge eftersom det var Oslo som jag refererade till.

Hoppas läget klarnade!

Det krävs fortfarande två för att dansa tango! Vill Norge ha (d.v.s. finansiera) "landsjärnvägar" från Oslo till Sverige? Det finns två sträckor som har potential, nämligen Oslo–Göteborg samt Oslo–Stockholm. Den första sträckan skulle i första hand användas av norrmän som åker till Göteborg, Köpenhamn och resten av kontinenten. Sträckan skulle givetvis även användas av svenskar, men inte i lika stor utsträckning. Således behöver Norge stå för en stor del av kostnaderna, men hittills har det norska intresset varit svalt. Situationen kan jämföras med Fehmarn Bält-förbindelsen. Danmark har ett större intresse av förbindelsen och får därför stå för kostnaderna.

Den andra sträckan skulle i och för sig användas minst lika mycket av svenskar som av norrmän, men sträckan ligger huvudsakligen i Sverige. Sverige kan inte betala fem sjättedelar av kostnaderna för en internationell förbindelse. Här skulle Norge också behöva bidra, men intresset är återigen svalt. Det finns en organisation som lobbar för förbindelsen, nämligen Oslo-Sthlm 2.55. De främsta företrädarna är Region Värmland, Region Västmanland och Region Örebro län (se "Om oss"). Sverige har naturligtvis ett ansvar för att dessa regioner ska ha en bra infrastruktur, men för närvarande prioriterar staten andra sträckor.

Tänker skribenten möjligtvis på något annat järnvägsprojekt?

Tja, man kan ju be den kinesiska kommunistdiktaturen om hjälp: viewtopic.php?f=35&t=37050&p=366531#p366531
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » ons 25 nov, 2020 13:50

Nattåg Stockholm - Berlin via Danmark kör igång i slutet av mars.
"Nu lanseras nytt nattåg till Berlin".

Tydligen finns det många optimister som redan bokar. Själv undrar jag om man kan åka till Tyskland i slutet av sommaren 2021 utan vidare. Även om gränserna är öppna så vill man ju att livet ska vara ungefär som vanligt på orten man besöker.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav BSB101 » ons 25 nov, 2020 17:23

LÅ1 skrev:Tydligen finns det många optimister som redan bokar. Själv undrar jag om man kan åka till Tyskland i slutet av sommaren 2021 utan vidare. Även om gränserna är öppna så vill man ju att livet ska vara ungefär som vanligt på orten man besöker.

Folks bokade charterresor redan i i sommaren som gick och klagade sedan i kvällspressen att buffébordet var dåligt, så "optimister" eller som jag kallar det idioter finns det gott om. Bara att läsa alla dessa frågor-svar där folk undrar om man kan vara tjugo stycken i jul eller om släkten från hela Sverige kan träffas och fira jul ihop.
BSB101

Inläggav Hechtwagen » tor 26 nov, 2020 13:56

Har Transdev införskaffat några sovvagnar ännu till berlintåget eller ska man åka liggvagn hela vägen? Snacka om tredjeklass upplägg i så fall.
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Joakim W » tor 26 nov, 2020 17:32

Hechtwagen skrev:Har Transdev införskaffat några sovvagnar ännu till berlintåget eller ska man åka liggvagn hela vägen? Snacka om tredjeklass upplägg i så fall.

Nej, det är knappast lönsamt att skaffa sovvagnar. Liggvagnar finns i större utsträckning på begagnat-marknaden och är lättare att utnyttja även i dagtågen, Snälltåget körde ju till nyligen sina dagtåg till större delen med liggvagnar.
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W

Inläggav Elmis » tor 26 nov, 2020 17:34

Just nu verkar snälltåget endast ha tillgång till begagnade tyska liggvagnar. Alltså inga sovvagnar. Man kan väl fortfarande köpa/hyra sovvagnar om det finns kundunderlag.
Elmis

Inläggav Joakim W » tor 26 nov, 2020 20:39

Elmis skrev:Just nu verkar snälltåget endast ha tillgång till begagnade tyska liggvagnar. Alltså inga sovvagnar. Man kan väl fortfarande köpa/hyra sovvagnar om det finns kundunderlag.

Finns inte direkt överdrivet med begagnade sovvagnar, Heros Rail har tidigare haft gamla CNL-dubbeldäckare till salu (syns dock inte längre på deras hemsida, hört att nån köpt dessa), men tror inte Snälltåget vill ha några dyra och icke-fungerande vagnar. Annars finns det inte så mycket sovvagnar för 200km/h. Liggvagnar är mer praktiska, de går bättre att använda i dagtåg.
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W

Föregående

Återgå till Övrig kollektivtrafik