Tågresor från Sverige ut på kontinenten

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Tågresor från Sverige ut på kontinenten

Inläggav LÅ1 » lör 31 mar, 2018 11:13

Det har blivit svårare att resa ut i Europa med tåg.
En debattartikel i ämnet: ”Ge svenskarna friheten att ta tåget ut i Europa"
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1

Re: Tågresor från Sverige ut på kontinenten

Inläggav LÅ1 » mån 02 apr, 2018 20:41

Mer i ämnet: "Bokningskrånglet hämmar tåget".

Miljöpartiet talar mycket om att minska flygresandet. Men man gör lite för att underlätta tågresandet vid utlandsresor. I och för sig vet jag inte vad de skulle kunna göra. Mer än tillsätta en utredning. :cheesygrin:

Möjligen skulle man kanske ge uppdrag år Rikstrafiken, som är en statlig myndighet, att samordna biljettförsäljning i Sverige av tågbiljetter både inom landet och i övriga Europa. Hur man nu skulle kunna göra det på ett praktiskt sätt vet jag inte.
LÅ1

Inläggav Ulrik Berggren » tor 05 apr, 2018 22:30

LÅ1 skrev:Mer i ämnet: "Bokningskrånglet hämmar tåget".

Miljöpartiet talar mycket om att minska flygresandet. Men man gör lite för att underlätta tågresandet vid utlandsresor. I och för sig vet jag inte vad de skulle kunna göra. Mer än tillsätta en utredning. :cheesygrin:

Möjligen skulle man kanske ge uppdrag år Rikstrafiken, som är en statlig myndighet, att samordna biljettförsäljning i Sverige av tågbiljetter både inom landet och i övriga Europa. Hur man nu skulle kunna göra det på ett praktiskt sätt vet jag inte.

Om du Googlar på "rikstrafiken" så ser du att myndighetens funktioner togs över av Trafikverket från 1/4 2010 :idea:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav LÅ1 » tor 05 apr, 2018 23:45

Ulrik Berggren skrev:Om du Googlar på "rikstrafiken" så ser du att myndighetens funktioner togs över av Trafikverket från 1/4 2010 :idea:

Aj då! Jag goglade faktiskt, men bara för att se att det var en statlig myndighet. Läste bara just det och reagerade inte på att det stod var en statlig myndighet, i stället för är ... :oops:

Det är ju bra att minska antalet myndigheter. Men finns det inte någon risk för intressekonflikt mellan infrastrukturägaren Trafikverket och subventionsgivaren Trafikverket?
LÅ1

Återgå till Övrig kollektivtrafik