Switch to full style
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Kategoriregler

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Besvara

Bromma mindre än Flemingsberg!

ons 27 dec, 2017 12:10

I debatten påtalas ofta hur stor betydelse den sällsynt illa placerade flygplatsen Bromma har för resemöjligheterna till och från Stockholm. Det kan då vara intressant att konstatera att resandet på Bromma i det stora hela är försumbart - till och med en förhållandevis obetydlig pendeltågsstation som Flemingsberg har fler resenärer.

Detta visar hur trafikdebatten inte styrs av objektiva värderingar utan av högröstade företrädare för ett fåtal priviligierade...

upplyser
Thomas K Ohlsson

Re: Bromma mindre än Flemingsberg!

ons 27 dec, 2017 12:20

Visst är det så, man har ungefär lika många påstigande i Bromma som Tullinge pendeltågsstation.

Nu är den ju dock central för resandet i landet ändå. Men som du antyder är ju miljöbelastningen av resorna från Bromma därmed försumbart.

Re: Bromma mindre än Flemingsberg!

ons 27 dec, 2017 12:27

Ang detta, så anser jag att man omedelbart skall stoppa bostadsbyggandet på Tullinge Flygplats, lösa in samtliga fastigheter där och flytta Bromma Flygplats till Tullinge. Dessutom bygga en lite avstickare på Grödingebanan så att man får en järnvägsstation på flygplatsen. Tullinge flygfält ligger mer ostört, har möjlighet till längre rullbana och skulle kunna ha öppet dygnet runt, dessutom med god anslutningsmöjlighet till riksvägnätet och järnvägen.
Arlanda Express skulle kunna ha trafik mellan Arlanda och Tullinge flygplats, och så även pendeltåg och andra aktörer, utan exklusivt avtal. Det skulle på alla sätt vara betydligt bättre än nuvarande situation där halva Bromma regelbundet utsätts för flygfotogenstank och bullrande flygtrafik.

Bromma har färre resande än linje 160!

ons 27 dec, 2017 15:50

Jag inser nu att jag starkt överskattade resandet på Bromma - Swedavia räknar visst både av- och påstigande resenärer...

Nu när jag förstått detta ser jag at Bromma ligger i klass med Gullmarsplan - ja enbart för linje 160 alltså... och linje 160 är ju som alla vet en riksangelägenhet!

/TKO

Re: Bromma mindre än Flemingsberg!

ons 27 dec, 2017 15:51

Området runt Tullinge är redan så bebyggt att man snarare får söka sig längre ned på Södertörn. Hemfosa eller Sägersäng skulle säkert passa om det finns lite platt mark där.

Stefan

Re: Bromma mindre än Flemingsberg!

ons 27 dec, 2017 15:53

Odd skrev:Ang detta, så anser jag att man omedelbart skall stoppa bostadsbyggandet på Tullinge Flygplats, lösa in samtliga fastigheter där och flytta Bromma Flygplats till Tullinge. Dessutom bygga en lite avstickare på Grödingebanan så att man får en järnvägsstation på flygplatsen. Tullinge flygfält ligger mer ostört, har möjlighet till längre rullbana och skulle kunna ha öppet dygnet runt, dessutom med god anslutningsmöjlighet till riksvägnätet och järnvägen.
Arlanda Express skulle kunna ha trafik mellan Arlanda och Tullinge flygplats, och så även pendeltåg och andra aktörer, utan exklusivt avtal. Det skulle på alla sätt vara betydligt bättre än nuvarande situation där halva Bromma regelbundet utsätts för flygfotogenstank och bullrande flygtrafik.


De som nödvändigtvis måste flyga kan gott göra det från Arlanda. Med bättre utnyttjande av befintlig kapacitet räcker flygplatsen många år till!

upplyser
Thomas K Ohlsson

Re: Bromma mindre än Flemingsberg!

ons 27 dec, 2017 15:54

Stefan Widén skrev:Området runt Tullinge är redan så bebyggt att man snarare får söka sig längre ned på Södertörn. Hemfosa eller Sägersäng skulle säkert passa om det finns lite platt mark där.

Stefan


Det finns väl redan en flygplats söder om stan - inte behöver vi en till!

/TKO

Re: Bromma mindre än Flemingsberg!

ons 27 dec, 2017 15:59

TKO skrev:I debatten påtalas ofta hur stor betydelse den sällsynt illa placerade flygplatsen Bromma har för resemöjligheterna till och från Stockholm. Det kan då vara intressant att konstatera att resandet på Bromma i det stora hela är försumbart - till och med en förhållandevis obetydlig pendeltågsstation som Flemingsberg har fler resenärer.

Detta visar hur trafikdebatten inte styrs av objektiva värderingar utan av högröstade företrädare för ett fåtal priviligierade...

upplyser
Thomas K Ohlsson

Det är väl inte riktigt korrekt att kalla Flemingsbergs pendeltågsstation för obetydlig. Visserliggen blev det ju inte mycket av de stolta planerna på en station Stockholm syd, men pendeltågsstationen servar ett stort sjukhus, huvudcampusen för en högskola och delar av KI. Dessutom finns det en hel del bostäder och kontor samt butiker i området. (Och under några kommande år så blir stationen slutstation i norr för många tåg sommartid.)

Re: Bromma mindre än Flemingsberg!

ons 27 dec, 2017 16:17

Stefan Widén skrev:Området runt Tullinge är redan så bebyggt att man snarare får söka sig längre ned på Södertörn. Hemfosa eller Sägersäng skulle säkert passa om det finns lite platt mark där.

Stefan


Det hade varit mycket smartare, och samtidigt närmare, att bygga ut det befintliga flygfältet vid Tullinge. Jag tror att det skulle vara lönsamt på många sätt även idag, även om man löser in alla nybyggda fastigheter och river en del av dem och i stället satsar på en regionalflygplats där som ersättning för Bromma flygplats. Att ha en flygplats vid Hemfosa eller Segersäng skulle dels vara minst dubbelt så långt från stan, dels ha sämre kommunikationer med riksnätet. Det är klart att det bästa skulle vara att Arlanda tog över Brommaflyget, som det ju var tänkt en gång i tiden, men av någon anledning så verkar det inte vara möjligt.
Besvara