tis 14 nov, 2017 12:00
tis 14 nov, 2017 13:51
sön 19 nov, 2017 10:36
thorwald skrev:Angående snabbfärjor är säsongen (nästan) slut. Men vi skall se nästa vår.
Frågan om spårbredd har inte här i Finland eller Estland ej diskuterats i media. Eftersom vi båda har den samma, alltså den ryska kejserliga bredden, så kan jag ej komma på idag en orsak varför ej den skulle användas. I Spanien kör man med flera spårbreddar men det är där.
Som jag tidigare har föreslagit, en järnväg över Åland till Sverige, så utan denna har jag ej argument för annat än bred spår
Intresant tillägg från media, ett tåg startade från Kouvola mot Kina i början på denna vecka. Ryska imperiet, vilket vi tillhörde till 1917, lyckdes bygga bredspårig järnväg till Kina (Trans-sibiska järnvägen St:Peterburg - Harbin - Vladivostok). Dock följer ej detta tåg denna sträckning
mån 20 nov, 2017 13:05
mån 20 nov, 2017 16:51
tis 21 nov, 2017 11:19
hgsldf skrev:Borde i inte banbredden mellan Europa och östasien vara 5 meter, 2 conteiner bredd och i höjd ?
/Göran
mån 01 jan, 2018 12:10
mån 01 jan, 2018 15:34
thorwald skrev:hgsldf skrev:Borde i inte banbredden mellan Europa och östasien vara 5 meter, 2 conteiner bredd och i höjd ?
/GöranMen järnväg är något som kom till på 1800-talet och vad som i detta åsyftas, alltså vad är Europa och vad är östasien är definitvt oklart. Redan inom Europa, alltså den del av Eurasien som är väster om Ural bergen och floden har vi olika spårbredder och varierande trafikhöjd på banan. En av de lägsta har vi i tunnelbanan i Stockholm, även denna är en järnväg, åtminstone vid https://en.wikipedia.org/wiki/Farsta_metro_station
fre 09 feb, 2018 7:26
fre 01 jun, 2018 5:45
fre 01 jun, 2018 8:48
thorwald skrev:Borrningsarbetena är planerade att börja denna sommar och enligt planen börjar tågen gå till jul 2024.
fre 01 jun, 2018 10:02
bark skrev:Var kan jag läsa mer om detta?
fre 01 jun, 2018 11:21
thorwald skrev:bark skrev:Var kan jag läsa mer om detta?
Har fram kommit i vår press här i Finland, väntar mig dock att få höra mera resultat på mötet 11 juni 2018. Om jag kommer rätt ihåg så är detta möte enligt planerna just invid själva starten av dessa borrningarbeten. Tillsvidare tycks projektet hålla tidtabellerna
fre 01 jun, 2018 14:00
fre 01 jun, 2018 14:08
thorwald skrev::oops: vi är här i ett mycket tidigt skede av projektet, menmen man skall ej ännu ropa hej, vi är inte över bäcken
- projektet är startat
- myndigheterna på båda sidorna om viken kontaktade på högsta nivå. Mottagande i Estland definitivt bättre.
- finansieringen, av vad jag förstått existerar
- projektet är ej beroende av samhällsfinansiering, projektet är ett privat projekt
- jurister är inblandade för striden med (mot ?) statliga och kommunala planeringsmyndigheter på bägge sidorna av viken
Är hellt okunning om detaljerna, kanske blir jag visare vid juni månads projektmöte
fre 01 jun, 2018 14:39
fre 01 jun, 2018 15:03
bark skrev:Jag hänger inte med. Å ena sidan "Borrningsarbetena är planerade att börja denna sommar" å andra sidan "ett mycket tidigt skede av projektet".
Nå, vi får väl se hur det blir.
fre 01 jun, 2018 15:14
Enceladus skrev:bark skrev:Jag hänger inte med. Å ena sidan "Borrningsarbetena är planerade att börja denna sommar" å andra sidan "ett mycket tidigt skede av projektet".
Nå, vi får väl se hur det blir.
Provborrningar brukar genomföras innan projekt beslutas. Exempel i Stockholm.
tis 12 jun, 2018 7:09
thorwald skrev: visare vid juni månads projektmöte
ons 11 jul, 2018 12:37