Svenska järnvägars lönsamhet

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav Lennart Petersen » tis 01 aug, 2017 22:49

Inge skrev:
En överväldigande majoritet av alla järnvägar som byggts i det här landet har varit misslyckanden. Vissa har fått fortvara på nåder, den ursprungliga felinvesteringen till trots. De flesta har rivits upp. Ett ytterligt litet fåtal har varit lyckade. Man skall alltså inte vara allt för säkert att det ens blir bra efter sjuton år av våndor.

.


Det här är ju alldeles uppåt väggarna gaalet , som Gunnar Sträng skulle uttryckt sig. De allra flesta järnvägar som byggts i riket har varit lönsamma eller åtminstone burit sina kostnader. Det går ju an att läsa Allmän Järnvägsstatisk , en bok som finns utgiven för en lång rad år. Några få privatjärnvägar gick i konkurs och fick rekonstrueras men det var inte många. För stora SJ gällde att man gick med stor vinst fram till 1950-talets början.
Men förutom att bära sin egen ekonomi så har de Svenska järnvägarna varit till väldig nytta för riket med de transporter som utförts till nytta för näringslivet. När järnvägen kom så var det en revolution för trafiken till lands när transporterna blev 10 gånger snabbare till en tiondel av den kostnad som hade gällt dittills .
Och de flesta är inte nedlagda, av det järnvägsnät som byggts i Sverige är ca 1/3 nedlagd och resterande 2/3 finns kvar mestadels väl fungerande.
Utan investeringarna i industri och järnvägar skulle vi varit ett fattigt u-land och faktiskt var vi ett av Europas fattigaste länder före att järnvägen och industrialismen kom.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1978
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav Lennart Petersen » ons 02 aug, 2017 2:44

Inge skrev:De flesta järnvägar byggdes för sent för att göra samhällsnytta. De flesta är också nedlagda. Lånen och i ännu högre utsträckning aktierna har skrivits av, ej betalts tillbaka. Det betyder att de flesta investeringsbeslut i järnväg varit usla.

Sedan kan man förstås leka med siffror och vikta efter banlängd och då stämmer det förstås att "bara" en tredjedel är nedlagt. Möjligen skulle det ha haft en poäng eftersom banlängden bättre torde avspegla investeringskostnaden. Dvs om man inte hade vetat att all järnväg sedan länge uppbär omfattande stöd och även den som finns kvar varit starkt förlustbringande.

Kvar blir små stumpar på några mil här och där, vilka faktiskt varit lönsamma. Undantagen som bekräftar regeln.

Återigen fullständigt fel. De flesta järnvägarna byggdes på 1800-talet och tidigt 1900-tal varav följer att de under mycket lång tid var det enda praktiskt användbara transportmedlet för landtransporter. Framförallt var det som sagt den samhällsekonomiska nyttan av att transporter blev utförda som var den stora samhällsnyttan.
Men länge var också flertalet ekonomiskt lönsamma, vid förstatligandet var bara 8 som inte fick någon ersättning utan man kvittade mot statslånen som avskrevs vid övertagandet . Övriga 37 fick ersättning som till en del var mycket betydande belopp. Av dessa 37 hade 20 inga statliga lån över huvud taget. Att man frivilligt gick med på förstatligande och inlösen berodde inte på att banorna var olönsamma utan t.ex som för HNJ att man fann att alternativa investeringar för det lösgjorda kapitalet var mer lönsamt än järnvägen . Sedan blir det väl en tankevurpa för den nedlagda banlängden. Ungefär en tredjedel av det byggda järnvägsnätet är nedlagt men det handlar om små sekundärbanor , ofta smalspår , med liten betydelse så ska man vikta något så blir deras andel långt mindre än en tredjedel.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1978
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav LÅ1 » ons 02 aug, 2017 8:49

Efter att bara ha skummat de senaste inläggen, och knappt det, så verkar det som om det bästa man kan göra är att stänga spår 13 - 16. Och alla de sndra också. Järnvägarna är ju inte lönsamma. Att bygga sådana är bara felinvesteringar. Kanske kan man rent av bygga om getingmidjan för biltrafik?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12405
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav TKO » ons 02 aug, 2017 9:58

Inge skrev:Merparten av järnvägsnätet blev inte klart förrän på 19-hundrataleav det följer att den var samhällsekonomiskt olönsam. För att uttrycka sig klatchigt och meningslöst. Mer mening finner man dock genom konstaterandet att ett dugligt vägnätet hann före i de allra flesta fall u Sverige. Den svenska järnvägsutbyggnaden var robust samhällsekonomiskt olönsam för art använda en annan floskelmästares ord. Den kom andelen för sent och betjänade aldeles för glesa områden jämför med sina kontinentala motsvarigheter.

Vad gäller den egonomiska lönsamheten som sådan avslöjas en djup okunskap. Lönsamhet avgörs definitivt inte av om delar av de högst prioriterade lånen eventuellt har betalats.....

Lönsamhet avgörs av rimlig avkastningen för aktieägarna och att aktieägarna naturligtvis kunnat få tillbaka sina pengar vid försäljning. Det finns inte ett enda exempel på detta ! Aktieägarna var för övrigt oftast kommuner och städer i de så kallade EJ. I synnerhet i de sena mest olönsamma fallen dominerade de offentliga investeringarn. Omskrivning EJ=privatbana son man ibland ser är alltså fundamentalt missvisande.


Ganska långt från spår 13-16... men Gävle stad tjänade en rejäl hacka på GDJ. För att inte tala om vad banan betydde för stadens utveckling till industri- och hamnstad.
Det är ETT exempel - men det räcker ju med ett för att falsifiera en kategorisk utsaga.

1-0
hälsar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav TKO » ons 02 aug, 2017 12:22

Orkar inte argumentera mot dessa ordkaskader. Om de goda borgarna i Gävle ansåg att GDJ var en lysande affär för staden så räcker det för mej. Att den regerande mästsren i anakroism nu påstår att dom har fel fäster jag inte stor vikt vid. Det känns som det är - för att använda ett uttryck som signaturen 'Inge' säkert känner sej befryndad med - som FAKE NEWS.

Kan vi kanske återgå till trådrubrikens ämne - med den lilla uppmaningen att signaturen 'Inge' gärna får starta egna diskussionstrådar och även enkäter i de frågor som verkar ligga signaturen så varmt om hjärtat, istället för att som nu utnyttja andras initiativ för detta syfte. Det är nästan så jag undrar pm signaturen saknar espri och entreprenörsanda - det är tydligen alltid andra som skall göra grovjobbet.
'Kräv din rätt - gör din plikt' var devisen på SDUK Kallhälls fana som vi tågade bakom på första maj. Signaturen 'Inge' verkar mer förespråka 'gnäll gnäll gnäll'... jag dristar mej att tycka det inte är särskilt konstruktivt.

Vänligen
Thomas K Ohlsson
(Konstruktiv debattör)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav LÅ1 » ons 02 aug, 2017 13:07

Det tråkiga är att när ett troll väl kapar en tråd så kan man glömma dess ämne. För dit kommer man sällan tillbaka. Därimot blir det snabbt många inlägg, som sällan, för att inte säga aldrig, blir konstruktiva. I stället blir det munhuggning där ett eventuellt vettigt uttalande alltid avfärdas av oponenten. Undra vad som skulle hända om alla började hålla med trollet? Skulle forumet då bli ointressant för det? :cheesygrin:

Skall vi enas om att de flesta "järnvägar byggdes för sent för att göra samhällsnytta"? Det är ju så självklart så varför skal man överhuvudtaget behöva diskutera det. Det vet ju alla, eller hur?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12405
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav ADDE » ons 02 aug, 2017 13:40

I princip är väl Malmbanan det enda samhällsnyttiga järnvägen som byggdes I sverige. Inte undra på varför det har investerats så mycket på banan bade historiskt och I nutid! :wink:
Kanske Västra stambanan också, men då bara passagerartrafik!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1694
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav Lars_L » ons 02 aug, 2017 15:21

Jag tror dock att det är väldigt svårt om vi ska försöka mäta hur lönsam spårutbyggnad i Sverige har varit. Om man jämför med orter som aldrig haft spårtrafik, är det ju ändå en ganska stor skillnad mellan dem i storlek och hur de utvecklats. Jag skulle nog säga att spårutbyggnaden ändå var en förutsättning för industrialiseringsperioden på 1870-talet.

Sant är ju förstås samtidigt att många smalspåriga järnvägar och andra som byggdes mycket för att alternativ saknades på 1800-talet innan bilen blev en realitet att räkna med, nog redan från början var projekt som var dömda att misslyckas. Det vill säga att man byggde längs sträckningar där det ju knappt bodde några ens innan urbaniseringen nått sin fulla kraft. Samtidigt kan faktiskt även dessa ha haft betydelse för att möjliggöra städernas tillväxt (för att kunna transportera tillräckligt med mat in till städerna).

Jag tror nog mer att man får se på spårutbyggnaden utifrån vad konsekvenserna skulle vara om de inte byggts, än motsatsen. Utbyggnad av fler spår går ju nästan aldrig att hämta hem, eftersom modeller är väldigt dåliga på att hantera detta och att där se någon vinst av en sådan utbyggnad. Däremot möjliggör ju ökad kapacitet att staden växer.

Sedan går det ju aldrig att hämta hem att man väljer att bygga så mycket i tunnel idag. Det är ju mer en estetisk dimension som givetvis inte blir ekonomisk försvarbar, men som kan vara en politisk förutsättning för att kunna utöka kapaciteten.

Men för att återknyta till spår 13-16 - ser jag ju ändå på sikt att det är en ganska stor vinst i Citybananprojektet eftersom det möjliggör genomgående tåg genom Stockholm i regional-och fjärrtågssystemet, vilket möjliggör regiontillväxt (om man nu ser det som positivt) och faktiskt också kan ge en del faktiska restidsvinster. Inte minst om resenärer slipper byten mellan målpunkter i södra och norra delarna av länet (angränsande län), så är det en stor nytta.

Men ser man bara på restidsvinster så kommer förstås alla insatser man gör i dagens infrastruktur ge ganska måttlig samhällsekonomisk vinst.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav Lennart Petersen » ons 02 aug, 2017 16:00

Inge skrev:Merparten av järnvägsnätet blev inte klart förrän på 19-hundrataleav det följer att den var samhällsekonomiskt olönsam.e.


Det mesta av det du skriver går inte att bemöta eftersom du hej vilt generaliserar med svepande omdömen och åsikter .
Men när när järnvägsnätet byggdes är i vart fall belagt med stor exakthet när det gäller öppningsdatum
Och när vi kommer till "alltime-high " för järnvägsnätet 1938 så omfattar det 16886km. År 1900 omfattade dåvarande järnvägsnät 11303km.
Det har byggts lite grand efter 1938 men är det fortfarande någon som tror på att merparten blev klar på 1900-talet ?
Källa "Sveriges Officiella statistik , Allmän Järnvägsstatistik år 1943"
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1978
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav Lennart Petersen » ons 02 aug, 2017 20:21

Inge skrev:
Lennart Petersen skrev:
Inge skrev:Merparten av järnvägsnätet blev inte klart förrän på 19-hundrataleav det följer att den var samhällsekonomiskt olönsam.e.


Det mesta av det du skriver går inte att bemöta eftersom du hej vilt generaliserar med svepande omdömen och åsikter .
Men när när järnvägsnätet byggdes är i vart fall belagt med stor exakthet när det gäller öppningsdatum
Och när vi kommer till "alltime-high " för järnvägsnätet 1938 så omfattar det 16886km. År 1900 omfattade dåvarande järnvägsnät 11303km.
Det har byggts lite grand efter 1938 men är det fortfarande någon som tror på att merparten blev klar på 1900-talet ?
Källa "Sveriges Officiella statistik , Allmän Järnvägsstatistik år 1943"


Men det är ju bara du som snöat in på "järnvägsnätet" och syftande på antalet kilometrar. Jag skriver järnvägar och syftar givetvis på att man på de allra flesta järnvägar fortsatte att bygga aldeles för länge och att de inte blev klara förrän in på 1900-talet, i vissa fall långt in på 19-hundratalet. Då var det inte längre lönsamt.

Framgick inte det förra gången jag förklarade?

Du skriver ordagrant "Merparten av järnvägsnätet blev inte klart förrän på 19-hundratalet "
Det är ju ett påstående som mycket enkelt går att motbevisa.
Och om nu järnvägar var sådana ekonomiska katastrofer så vore det ju intressant veta varför ett antal enskilda järnvägar som TGOJ, NBJ, DONj eller NKlJ valde att stå utanför förstatligandet och fortsatte i egen regi ?
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1978
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav Kantorn » tor 03 aug, 2017 9:49

Inge skrev:Du motbevisar ingenting annat än dina egna föreställningar. Det är du som har någon personlig föreställning om vad som avses med "bli klart", oklart hur denna föreställning ser ut dock, då det enda som presenteras är allmänt ifferrapande ur välkänd kilometertabell. De flesta järnvägarna i järnvägsnätet var inte klara vid sekelskiftet 1900.


Och du bevisar ingenting. Som vanligt. Kommer med påståenden som du sedan inte kan hänvisa några källor till.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7061
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav ADDE » tor 03 aug, 2017 10:28

En stor källa med egna källhänvisningar som backar upp de som motargumenterar mot inge är järnväg.net
De har bra banguider med spännande historia!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1694
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Svenska järnvägars lönsamhet

Inläggav TKO » fre 04 aug, 2017 15:54

Vad hade Gävle varit utan GDJ?

Kom igen nu "Inge" och försök komma med sakliga argument som styrker signaturens aparta åsiktskaskader.
Det vore ju faktiskt intressant för den samtida historieforskningen om det låg ett uns av sanning i dessa påståenden.
Men signaturen kanske anser att den seriösa forskningen är s.k. "Fake science" och att historieskrivningen mer skall bygga på anekdotiska och icke verifierbara sägner?

(Fast inte ens efter att denna frågeställning brutits ut och placerats i kategorin "Övrig kollektivtrafik" platsar den på detta forum - då det i de allra flesta fall varit intäkter från godstrafiken som varit avgörande för lönsamheten. Och godstrafik - om än på järnväg - ingår inte i forumets ämnessfär. Men det kanske inte signaturen "inge" bryr sej om - hen verkar ju ha en alldeles egen moralkompass som vi andra knappast kan förstå...)

vänligen
Thomas K Ohlsson
(moralmästare)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Svenska järnvägars lönsamhet

Inläggav Kantorn » fre 04 aug, 2017 21:45

Inge skrev:
TKO skrev:Men signaturen kanske anser att den seriösa forskningen är s.k. "Fake science" och att historieskrivningen mer skall bygga på anekdotiska och icke verifierbara sägner?

Naturligtvis inte. Argumentet av det här slaget
TKO skrev:Vad hade Gävle varit utan GDJ?
underkännes direkt.

Men Inge: ge bevis på att du har rätt! Annars tror vi ju bara att du är ett troll som folk tycker illa om!
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7061
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Svenska järnvägars lönsamhet

Inläggav Lennart Petersen » fre 04 aug, 2017 23:57

Kantorn skrev:
Inge skrev:
TKO skrev:Men signaturen kanske anser att den seriösa forskningen är s.k. "Fake science" och att historieskrivningen mer skall bygga på anekdotiska och icke verifierbara sägner?

Naturligtvis inte. Argumentet av det här slaget
TKO skrev:Vad hade Gävle varit utan GDJ?
underkännes direkt.

Men Inge: ge bevis på att du har rätt! Annars tror vi ju bara att du är ett troll som folk tycker illa om!


Tjaa.. eftersom siffror inte godkännes så handlar det väl om något helt annat, kanske en andlig aspekt och det kan väl kantorn bättre än vi andra. Eller vad det nu kan vara frågan om .
Jag har ändå lekt med siffror från bl.a bokverken "Järnvägsdata" , kan ha missat några km på någon banstump men det är närapå exakt.
Under 1800talet anläggs 11345km järnväg varav 42km läggs ned och 11303 återstår 1900
Under 1900-talet anläggs 5866km banor och under 2000-talet anläggs hittils 325km
1938 kommer en "alltime-high med 16886km banor.
De allra flesta banor anläggs alltså under 1800-talet.
Enligt Trv Bandata finns 11051km banor i nutid vara följer att de allra flesta inte är nedlagda utan faktiskt finns kvar.
Men ungefär en tredjedel av det byggda nätet har lagts ner varav en stor andel var smalspår.
Och samhällsnyttan av järnvägen kan nog inte överskattas, i vart fall om vi håller oss till de första 100 åren av svensk järnvägs 150-åriga historia.
Även om vi nu bortser från godstrafik och bara tar persontrafik enligt forumrubriken "övrig kollektivtrafik" så var järnväg nä'stan enda praktiska möjlighet att ta sig fram till lands under åren fram till 1920-talet, i vissa fall fanns det ångbåt på sjö och kanal men i övrigt var det häst och vagn och det var dyrt inte minst med tanke på alla övernattningar när det kunde ta en vecka på Stockholm-Göteborg.
Från 1920-talet kommer bilar men de är få och har mycket lite betydelse för de långväga resorna,
vägnätet är bedrövligt och mest att likna vid upptrampade kostigar.
Från 1950-talet kommer sedan alltmer konkurrens från bilar som tar över andelar .
I mer modern tid tid kommer järnvägen tillbaka framförallt på lokala och regionala sträckor och tågåkandet har ungefär fördubblats de senaste 20 åren. Med snabbtåget X 2000 håller man ställningarna i fjärrtrafiken och på t.ex Stockholm-Göteborg återtar tåget sin marknadsledande roll för kollektivt resande från flyget.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1978
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Svenska järnvägars lönsamhet

Inläggav thorwald » sön 06 aug, 2017 6:53

Att, enligt Inge, svenska järnvägars lönsamhet inte är (idag) vad de borde vara är inget under då vi här i Finland har samma problem. Historia är historia, alltså vad som hände på 1800-talet eller 1900-talet har skett men nu gäller det 2000-talet. Min fråga till alla er på Forumet är vad är en lönsam järnväg idag :?:
Önskar även svar på alternativ till person och godstransport till lands, särskilt om ni anser att denna lösning ersätter järnväg :idea:
Önskar även bredda frågan till lönsan järnvägs, eller annan, inom EU :idea: Det är lustigt hur svaret förändras i och med denna breddning av frågan :cheesygrin:
thorwald
 
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 26 mar, 2012 16:42
Ort: Esbo Finland

Re: Svenska järnvägars lönsamhet

Inläggav Claes Thure Moberg » sön 06 aug, 2017 8:24

Järnvägars lönsamhet är en besvärlig beräkning. Det är nog en enkel sak att räkna ut lönsamheten om man ser till de rena driftkostnaderna kontra intäkter från frakt och biljetter. Men man kan också väga in andra faktorer som till exempel att god järnvägstrafik ersätter stora investeringar i vägnätet eller att privatpersoner slipper ha bil tack vare att man kan pendla med tåget. Det vill säga man jämför med alternativen. Då blir ju ekvationen mycket mer komplicerad med mängder av osäkra tal. Många av de talen är ju också av ideologisk natur.

Jag är gammal nog att minnas när spårvägen lades ned i Stockholm. Även då stod två sidor mot varandra. Den ena sidan hävdade att man skulle spara stora pengar på att lägga ned spårvägen, som en biprodukt blev man av med de klumpiga spårvagnarna som var i vägen hela tiden. Den andra sidan hävdade att spårvägsdrift var billigare, nätet fanns ju redan. Den var också mer effektiv samt mer attraktiv för de resande.

Problemet är bara att bägge sidor hade rätt. De som förordade "bussifiering" räknade på 5-10 års sikt medan de som föredrog spårvagn räknade på 30-40 år. Så var det den ideologiska motsättningen rörande bil kontra kollektivtrafik. Och nu har det gått 50 år så någon sifferkunnig person kanske kunde ställa upp ett räknestycke där man jämför de rena driftkostnaderna men också terminaler och sådant. Själv undrar jag om inte spårvagnen skulle komma ganska bra ur den jämförelsen.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Re: Svenska järnvägars lönsamhet

Inläggav thorwald » sön 06 aug, 2017 13:09

Inge skrev:Järnvägen är idag väsentligen inte nödvändig. Allt går i princip att lösa ändå, vanligen till lägre kostnad. Järnvägens primära syfte är således idag att vara komplement i särsituationer. Dessa tror jag inte kan målas upp med bred pensel, utan behöver analyseras var för sig.

:D
Här är (kanske) svaret.
Men varför denna planering och satsning på höghastighetsbanorna
  • Stockholm-Jönköping (egentligen Järna-Jönköping)
  • Göteborg-Jönköping
  • Malmö-Jönköping
Är dessa verkligen särsituationer :?:
thorwald
 
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 26 mar, 2012 16:42
Ort: Esbo Finland

Re: Svenska järnvägars lönsamhet

Inläggav Hechtwagen » sön 06 aug, 2017 15:24

Arlandabanan är ytterst lönsam!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1828
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Svenska järnvägars lönsamhet

Inläggav Harald » sön 06 aug, 2017 15:38

Får man komma in och förstöra stämningen med lite tal ut den offentliga statistiken. Det första av äldre datum som dök upp när jag googlade efter "järnvägsstatstik" var "Järnvägsstatistiska meddelanden utgivna av Kungl. järnvägsstyrelsen årg. 1916". Där redovisas bl.a. disponibel inkomst (den inkomst som kan användas till utdelning, avsättning till fonder och liknande) för åren 1910-1914. Den var för alla enskilda järnvägar tillsammans:

1910 5.545.203
1911 8.029.271
1912 8.206.635
1913 8.722.800
1914 6.181.482

De flesta järnvägar har en positiv disponibel inkomst och lämnar god utdelning på aktierna. Mellan 5 och 10 procent är inte ovanligt. GDJ lämnar 18 %. Det finns förstås en del som går med underskott också, däribland sådana kända sorgebarn som Landskrona-Kävlinge-Sjöbo, Höganäs-Mölle och Dala-Hälsinglands.

Balansomslutningen var 1914 616.128.018 kronor varav aktiekapitalet utgjorde 207.530.910, d.v.s. 33,7 %. Det finns en post som kallas "brist" och ser ut att vara de olönsamma banornas ackumulerade underskott. Den är 7.887.321, d.v.s. 3,8 % i förhållande till det samlade aktiekapitalet. Av aktiekapitalet äger kommuner och landsting 62.145.400, d.v.s. 29,9 %.

Om någon vill fördjupa sig mera i statistiken så finns meddelandet här: http://harald.nordius.se/Jarnvagsstatis ... -1916.html
Det ligger egentligen på scb.se, men phpBB klarade inte av att länka till adressen där och tinyurl fungerade inte heller, så jag gjorde en omdirigering från min egen domän.

Det finns förmodligen andra årgångar också om man letar.
Harald
 
Inlägg: 7829
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Nästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster