Svenska järnvägars lönsamhet

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Svenska järnvägars lönsamhet

Inläggav Hans Wibacke » fre 11 aug, 2017 1:38

TKO skrev:Jag har nyligen gjort några resor t o r Arlanda, och det är ju ohemula priser. Inte bara om du åker med AEX, utan även om du åker med pendeln. Där ser vi hur ett privat monopol fungerar... var det verkligen det här du ville ha Mats Odell?

Mats Odell hade kanske inte räknat med den effekt som avgifterna för bilparkering skulle få? Men vem förutom forumets expert på ekonomiska samband hade å andra sidan kunnat förutse den effekten?

Höjda P-avgifter leder till höjda tågpriser och höjda flygbusspriser. Egentligen är det Luftis ocker på parkeringarna som driver upp priset på angöringsavgiften för pendeltågen.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 375
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan, Stockholm

Re: Svenska järnvägars lönsamhet

Inläggav Inge » sön 13 aug, 2017 10:20

De flesta insåg nog att den marknadsledande aktörens prissättning skull bli prisledande....

Men jag har inte pläderat för en Arlandabanelösning. Den var jättebra i det skede den tillkom och den är fortfarande bra vid en jämförelse med Trafikverkslösningen. Men bra ur ett allmänt större perspektiv vet jag inte. Inte heller är jag särskilt begeistrad av Inlandsbanelösningen där kommunerna administrerar det statliga bidraget till förvaltningen, även om också den är bättre än Trafikverkslösningen.

Men innan jag ämnar fortsätta diskussionen om hur järnvägarna bör finansieras tycker jag att man kan bryta ut två frågor art lösa direkt.

Den ena frågan gäller energiförsörjningen. Förvisso är elmatningen en integrerad del av banan, men den är också en integrerad del av elnätet och har minst lika stora synergier med det senare. Sälj elnätet/kontaktledningsnätet till en på området professionell aktör (de brukar betala bra) och låt sedan tågbolagen betala på vanligt vis för sin el.

Den andra gäller tåglägenstilldelningen. Det är förstås den mest akuta frågan, då man inte med bästa vilja i värden kan se ens spår av att Trafikverket sköter denna professionellt, rättssäkert eller ens lagenligt. Det finns helt enkelt inget, som trots den största viljan, kan tolkas som samhällsekonomiskt i Trafikverkets procedur.

Proiritetskriterier bör tas fram av ev ett brukarråd, där varje operatör har en röst. Dvs SJs åsikt bör bli en röst av flera och inte den enda rösten som uppenbarligen varit faller mär de hittat på reglerna tillsammans med kollegerna på Trafikverket.

Sedan bör förstås de regler som rådet tagit fram fastställas av Transportstyrelsen, som kontrollerar laglighetsprövning i form av konkurrens neutralitet etcetera. Även konfliktlösning bör ske genom ett partssammansat råd.

Då dessa åtgärder behövs redan nu, den senare akut, är det bara att införa dem med detsamma. Men det är också bra om de kommer på plats innan ett framtida system med nya infrastrukturförvaltare införs.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4348
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Svenska järnvägars lönsamhet

Inläggav thorwald » mån 14 aug, 2017 8:50

Inge skrev:Den andra gäller tåglägenstilldelningen. Det är förstås den mest akuta frågan, då man inte med bästa vilja i värden kan se ens spår av att Trafikverket sköter denna professionellt, rättssäkert eller ens lagenligt. Det finns helt enkelt inget, som trots den största viljan, kan tolkas som samhällsekonomiskt i Trafikverkets procedur.

Så här från finländs sida så mycket intresant. Myndigheterna här har beslutat sluta VR (=Statens järnvägar, Valtion Rautatiet) monopol till år 2019 och lokförarna är i morgon i politisk strejk här, och tågena står :evil:
Tillsvidare ingen diskussion om tåglägenstilldelningen här. Alltså förekommer här ett politiskt, men hemligt, spel. Kanske kunniga på forumet kunde komma med förslag över rättfärdiga och klara principer, även för oss, utgående vad Inge säger i sitatet :?:
thorwald
 
Inlägg: 95
Blev medlem: mån 26 mar, 2012 16:42
Ort: Esbo Finland

Re: Svenska järnvägars lönsamhet

Inläggav Inge » mån 14 aug, 2017 9:02

I Finland är det väl en helt annan lösning planerad för driften, likt den för Arlandabanan, men med hyrda tåg och kortare kontrakt. Dvs monopolet behålles men effektiviseras. Dock kan man ju inte förvänta sig att detta leder till ett investeringsöverskott på samma vis som for Arlandabanan när det tillämpas på mindre lönsamma sträckor.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4348
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Föregående

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst