Switch to mobile style

Nu är det klart! Det blir linbana i Göteborg

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Nu är det klart! Det blir linbana i Göteborg

Inläggav Ulrik Berggren » fre 11 nov, 2016 14:59

Ett meddelande inflöt från säker källa:

Göteborgs kommunfullmäktige skrev:Göteborgs Stad ska planera för att bygga en första stomlinbana i Göteborg utifrån ställningstagandena a-e, vilka framgår av sammanfattningen i stadsledningskontorets tjänsteutlåtande, som planeringsinriktning.
Linbanan föreslås gå mellan Järntorget, Lindholmen, Lundby och Wieselgrensplatsen och planeras vara klar till 400-årsjubiléet 2021. Gondolerna beräknas gå 40-50 meter upp i luften. Tornen beräknas bli 60-90 meter höga. Hastigheten blir cirka 20-25 kilometer per timme. Kapaciteten är cirka 2000 resenärer per riktning och timme.
Syftet är att planera för att bygga en linbana som bland annat:
1. syftar till att utgöra en tvärlänk som på ett innovativt och resurseffektivt sätt möjliggör en tätare och mer sammankopplad stad.
2. binder samman Järntorget, Lindholmen, Lundby och Wieselgrensplatsen som en helt integrerad del av stomkollektivtrafiken.
3. byggs sammanhållet och trafiköppnas i sin helhet senast år 2021, gärna tidigare.
4. kostar maximalt 1,1 miljarder kronor (2015 års prisnivå) att planera, projektera, bygga och driftsätta.
5. resenärer som betalat biljett genom Västtrafiks ordinarie biljettsystem kan resa med utan extra biljettkostnad.
Linbanan föreslås betraktas som kollektivtrafik. Staden och Västra Götalandsregionen behöver arbeta fram en kostnadsfördelning för systemet och dess drift. En förhandlings- och beslutsprocess behövs för att sluta avtal om ägandefördelning och en fördelning av kostnader och ansvar för linbanan under hela dess tekniska livscykel.
Ansvarsfördelningen för investering, drift, underhåll, trafikering, samverkan med mera behöver utredas vidare i samverkan med berörda parter.
Finansieringsdiskussioner förs med EU, staten och regionen.
Västra Götalandsregionen, som är kollektivtrafikmyndighet, ställer sig bakom linbanan i sitt remissyttrande.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2716
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Nu är det klart! Det blir linbana i Göteborg

Inläggav M_M » fre 11 nov, 2016 15:12

Min reaktion är ungefär: "Nej nej, dumsnut"...
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nu är det klart! Det blir linbana i Göteborg

Inläggav LÅ1 » fre 11 nov, 2016 16:35

Man skall "planera för att bygga"
Vissa saker "behöver utredas vidare"
"Finansieringsdiskussioner förs med EU, staten och regionen"

Allt detta tolkar jag som att det kanske blir linbana i Göteborg. Inte som trådrubriken säger, att det är klart att det blir en linbana! Men det är ett steg närmare målet att få till stånd en sådan.


Hur vindkänslig blir en sådan anläggning? Och hur mycket isbildning tål den? Storm och blöta vindar med minusgrader är väl inte helt ovanliga i Göteborg?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nu är det klart! Det blir linbana i Göteborg

Inläggav Ulrik Berggren » fre 11 nov, 2016 21:44

LÅ1 skrev:Man skall "planera för att bygga"
Vissa saker "behöver utredas vidare"
"Finansieringsdiskussioner förs med EU, staten och regionen"

Allt detta tolkar jag som att det kanske blir linbana i Göteborg. Inte som trådrubriken säger, att det är klart att det blir en linbana! Men det är ett steg närmare målet att få till stånd en sådan.




Tja, beslutet är fattat och majoriteten för var övertygande, som man säger... Det ska helt enkelt mycket till för att en linbana inte står klar över älven till 400-årsjubileet 2021. I Göteborg tjafsar man nämligen inte som på Baksidan...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2716
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Nu är det klart! Det blir linbana i Göteborg

Inläggav TKO » fre 11 nov, 2016 22:46

Så Lilla London ska följa storebrors exempel. Ja där har ju linbanan blivit en ENORM succé!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6002
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nu är det klart! Det blir linbana i Göteborg

Inläggav Harald » fre 11 nov, 2016 23:18

TKO skrev:Så Lilla London ska följa storebrors exempel. Ja där har ju linbanan blivit en ENORM succé!

/TKO

Till linbanan i London måste man såvitt jag förstår köpa en särskild biljett, som kostar 40 kr (£ 3.50) om man har Oyster card, annars drygt 50 kr (£ 4.50). Linbanan i Göteborg ska ingå i den vanliga Västtrafiktaxan. Kommer man till Järntorget med spårvagn eller buss så kan man ta linbanan till Hisingen utan extra kostnad. Eftersom det kommer att gå fortare än att åka runt över bron, finns det ingen orsak att tro att det inte kommer att vara attraktivt.
Harald
 
Inlägg: 7717
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Nu är det klart! Det blir linbana i Göteborg

Inläggav Lars_L » fre 11 nov, 2016 23:41

Jag hör ju till dem som är något skeptisk till linbanor som allmän kollektivtrafik - framförallt tror jag det är svårt att klara den hastigheten med den resenärsvolymen; eller rättare ska man hinna lasta så många resenärer per timme med den hastigheten, så kräver det en konstant kö, och där försvinner lite av vitsen, liksom att de grupper som den allmänna kollektivtrafiken vänder sig till kräver längre påstigningstid än jämförbara system som går till fjäll och sportarenor. Det är ju bara att jämföra med kapaciteten i London (när det inte är kö). Därför blir kostnaden ändå förhållandevis dyr för en lösning som relativt snabbt får problem. Restidsvinsten blir därför inte så stor i slutändan, särskilt om man jämför med resor där resenärer inte behöver byta (vilket ju ofta nästan alla får göra som ska åka linbana). Det finns också en viss otrygghet om folk ska tvingas åka i samma kabin som exempelvis några ungdomar som står upp i kabinen och försöker gunga den, eller bara är allmänt otrevliga...Sådant slipper man ju i London med en extra kostnad på biljetten.

Däremot är ju sträckningen som sådan inte så mycket att säga något om. Den kommer nog bli populär i jämförelse med den rena turistattraktionen i London.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Nu är det klart! Det blir linbana i Göteborg

Inläggav Odd » lör 12 nov, 2016 1:47

Kapaciteten är det nog inget problem med. Jag ser dock ett större problem vid driftsstörningar, där ett hundratal människor kan bli sittande (hängande) i en "gondol" 50 meter över marken ett bra tag utan värme eller möjlighet att ta sig ut.

Men att använda linbana för att lösa ett specifikt transportbehov är ju inte något speciellt...

När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3791
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Nu är det klart! Det blir linbana i Göteborg

Inläggav Lars_L » lör 12 nov, 2016 9:43

Odd skrev:Kapaciteten är det nog inget problem med. Jag ser dock ett större problem vid driftsstörningar, där ett hundratal människor kan bli sittande (hängande) i en "gondol" 50 meter över marken ett bra tag utan värme eller möjlighet att ta sig ut.



När det gäller kapaciteten beror det väl på vad man avser - men ingen annan av de linbanesystem som man installerat i stadsmiljö klarar ju några 2 000 passagerare per timme och riktning. Vid omkring 500 passagerare per timme börjar man få köer. Nu kan man ju tycka att det inte gör så mycket - väntetiden är ju ändå förhållandevis kort. Men lika lite som det är rimligt att planera för den teoretiska kapaciteten för spårväg eller tunnelbana, så är det ju inte rimligt heller för linbana. Att stå 10 minuter i linbanekö anses nog betydligt värre än att stå och vänta 10-minuter på ett tunnelbanetåg. Då kan man diskutera om kapaciteten är tillräckligt hög, sett till investeringen. Det är ju sällan någon som tycker det är värt att satsa på spårväg för de resandetal som en linbana kan generera, särskilt om det skulle utgöra maxkapaciteten.

Dessutom behöver ju linbanor relativt stora avstängningar för underhåll - jämfört med spårsystem. De får ju också stängas av vid hårt väder av bekvämlighetsskäl - såvida man inte bygger med fler linor. Det är lätt att man stirrar sig för blint på att systemen i vissa fall över berg och vattendrag kan ge stora tidsvinster. Samtidigt finns det förstås fall då linbanor är det enda rimliga alternativet.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Nu är det klart! Det blir linbana i Göteborg

Inläggav M_M » lör 12 nov, 2016 10:32

Jag ifrågasätter inte huruvida det kommer att vara många resenärer.

Däremot kan man ifrågasätta om det verkligen är värt pengarna för att resenärerna ska slippa ta spårvagnen en hållplats och byta till båt till Hisingen?

Man kan också ifrågasätta om inte samma pengar hade varit bättre spenderade på att betala (del av) en till spårvägsförbindelse över älven?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nu är det klart! Det blir linbana i Göteborg

Inläggav Harald » lör 12 nov, 2016 13:19

M_M skrev:Man kan också ifrågasätta om inte samma pengar hade varit bättre spenderade på att betala (del av) en till spårvägsförbindelse över älven?

Men linbanan ska ju fortsätta till Wieselgrensplatsen, och dit är det svårt att komma med båt. Då blir det ett byte till eller två om man kommer till Järntorget med en linje som inte går via Stenpiren. Varje byte ger väntetid. En fördel med linbanan är att väntetiden blir kort. Men visst hade linbanan gjort större nytta som snabb förbindelse mellan Hagastationen och Hisingen. Den kommer ju dock inte att vara klar till 400-årsjubileet, så frågan är om man har låtit sig förledas till en sämre lösning av önskan ha något till jubileet. Kanske vi ska hoppas att utredningen visar att den inte kan vara klar till dess. En gång skulle man ju ha en automatbana till friidrotts-VM 1995. När det visade sig att tiden inte räckte blev det inget, och så fick vi Kringen i stället.
Harald
 
Inlägg: 7717
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Nu är det klart! Det blir linbana i Göteborg

Inläggav Ulrik Berggren » sön 13 nov, 2016 17:08

Harald skrev: [---] Men visst hade linbanan gjort större nytta som snabb förbindelse mellan Hagastationen och Hisingen. Den kommer ju dock inte att vara klar till 400-årsjubileet, så frågan är om man har låtit sig förledas till en sämre lösning av önskan ha något till jubileet.


Jag kan lugna dig med att detta inte är orsaken till att Jnt valdes itället för Haga. Orsaken är att det var svårt att komma åt Haga utan att göra oacceptabelt intrång på befintliga fastigheter. Bl a.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2716
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Nu är det klart! Det blir linbana i Göteborg

Inläggav Zawaq » tis 15 nov, 2016 22:46

Varför skulle Haga vara ett bättre alternativ än Järntorget? Resenärerna som kommer med västlänken kan byta vid Göteborg C/Nordstan. Vid Järntorget och Järnvågen passerar fler linjer och passar bättre de som kommer ifrån väster och söder.
Användarvisningsbild
Zawaq
 
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 22 jun, 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: Nu är det klart! Det blir linbana i Göteborg

Inläggav LÅ1 » mån 31 jul, 2017 0:55

Med en linbana gäller det att vara beredd på allt.
"Sextiotal människor fastnade i linbana i Köln"
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nu är det klart! Det blir linbana i Göteborg

Inläggav Odd » mån 31 jul, 2017 8:02

Så är det, men texten nämner inte hur ofta sådana stopp sker, vilket ju delvis måste vägas in i kalkylen.

Men låt dom bygga linbanan, så får man in drifterfarenheter och de praktiska egenheterna som transportmedlet har.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3791
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Nu är det klart! Det blir linbana i Göteborg

Inläggav LÅ1 » mån 31 jul, 2017 8:57

Odd skrev:Så är det, men texten nämner inte hur ofta sådana stopp sker, vilket ju delvis måste vägas in i kalkylen.

Men låt dom bygga linbanan, så får man in drifterfarenheter och de praktiska egenheterna som transportmedlet har.

Det jag mest tänkte på var att det måste finnas kompetens hos räddningstjästen för att utrymma linbanan. Och det i alla väder. Eller i alla fall i alla väder som man låter banan vara öppen i.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst