ons 05 okt, 2016 11:30
Inge skrev:TKO skrev:Inge skrev:Jag tänker inte sätta mig och räkna godstågen mellan Älvsjö och Katrineholm (relevantare än Hallsberg eftersom det inkluderar dem mot Norrköping-Mjölby) i någon graf någonstans. Det får du göra själv. Jag kan dock konstatera att man ser dem tämligen ofta.
Och beträffande Sundbyberg. Återigen, om det så vore ett enda, vore det för många, eftersom det avgörande för dimensionering är om det alls går några godståg där eller inte.
Oj nu blev det visst jobbigt!
En enklare fråga är kanske: Går det idag något godståg förbi Sundbyberg?
/TKO
Svar Ja.
ons 05 okt, 2016 11:36
Inge skrev:Som från nästa år kommer att vända i Kallhäll. -Känns det bättre nu?
ons 05 okt, 2016 13:31
Inge skrev:TKO skrev:Inge skrev:Som från nästa år kommer att vända i Kallhäll. -Känns det bättre nu?
Ojojoj... det var visst känsligt. Ja jag är av den enkla åsikten att det är bättre att ge korrekta uppgifter än falska - om skribenten sedan vill reducera detta till en fråga om "hur det känns" så låter det sej väl göras.
Jag gissar (vet alltså inte) att det endast är insatståg som kommer att vända i Kallhäll. Känns inte riktigt som att den trafikmängden motiverar skribentens allt mer omfattande förslag på nya järnvägsförbindelser...
/TKO
Insatstågen går ju var 15 minut. Det är väl mer än en buss var 15 minut i varje fall?
Ärligt talar så tänkte jag mig inte ens att alla insatståg skulle fortsätta mot Arlanda-Uppsala. Så många är det trots allt inte som skall dit.
Beträffande godstågen förbi Sundbyberg, så går det kanske, kanske inte något just idag. Det är inte säkert att dw finns med i grafen långt i förväg även om de går. Hur som helst trodde jag inte att ditt "idag" skulle tolkas som "just idag, den 5:te oktober 2016", utan jag trodde att du ville ha svar på den lite mer relevanta frågan om huruvida det går godståg förbi Sundbyberg fortfarande. Och det gör det !
För övrigt hade du ju en länk till en fin grafläsare. Hur många godståg till, från och förbi Älvsjö söderifrån/söderut fick du det till? -Jag fick det till ett drygt 30-tal per dag.
Det är väl också mycket mer, räknat i tåg än en buss per 15/30 minuter?
ons 05 okt, 2016 15:51
ons 05 okt, 2016 16:10
Inge skrev:TKO skrev:Har Trafikverket avslagit någon begäran om tågläge till Rosersberg? Det påstås i föregående inlägg - eller är det inte så det ska tolkas?
/TKO
Det skall inte tolkas så, även om det är fullt möjligt att det är fallet. Frågan är snarare om ett tågbolag kan känna sig säker på att få tåglägen till Rosersberg, då det torde vara en förutsättning för flytt.
ons 05 okt, 2016 16:11
Inge skrev:Om vi nu skall summera upp det här.
Bygger man fem mil järnväg mellan Enköping och Uppsala, då bygger man fem mil för ett 20-tal regionaltåg per dag.
Bygger man fem kilometer järnväg mellan Kungsängen/Kallhäll och Rosersberg, då bygger man fem kilometer för ett 50-tal pendeltåg, ett 30-tal godståg och ett 20-tal regionaltåg.
Förmodligen räcker avlastningen på VSB och SSB för att upphäva kapacitetsbristen på flera viktiga sträckor, som tex Norrköping-Linköping.
Vilket har bäst lönsamhet?
ons 05 okt, 2016 23:25
Inge skrev:Om vi nu skall summera upp det här.
Bygger man fem mil järnväg mellan Enköping och Uppsala, då bygger man fem mil för ett 20-tal regionaltåg per dag.
Bygger man fem kilometer järnväg mellan Kungsängen/Kallhäll och Rosersberg, då bygger man fem kilometer för ett 50-tal pendeltåg, ett 30-tal godståg och ett 20-tal regionaltåg.
Förmodligen räcker avlastningen på VSB och SSB för att upphäva kapacitetsbristen på flera viktiga sträckor, som tex Norrköping-Linköping.
Vilket har bäst lönsamhet?
tor 06 okt, 2016 9:24
Inge skrev:Idiotisk kommentar. Det är naturligtvis ingen som sätter sig ner och överväger frågan om flytt, i fallet att man för sina transportbehov vet eller kan förmoda att man inte får tåglägen. Således är det ingen som vet hur många som skulle velat.
Sedan är det naturligtvis också så att så länge man får använda marken vid Älvsjö i stort sett gratis, dvs kraftigt subventionerat, kommer det förstås att vara många som vill vara kvar. Men hur rimligt är det att man skall få fortsätta att göra det?
tor 06 okt, 2016 10:04
Inge skrev:Vad jag vet äger inte tågbolagen Trafikverket. Tvärt om har jag en bestämd uppfattning om att det är staten. Att tågbolagen får använda statens mark till en mycket lägre kostnad än dess värde betingar är en subvention.
tor 06 okt, 2016 10:58
Inge skrev:Idiotisk kommentar.
tor 06 okt, 2016 15:07
Inge skrev:Vad jag vet äger inte tågbolagen Trafikverket. Tvärt om har jag en bestämd uppfattning om att det är staten. Att tågbolagen får använda statens mark till en mycket lägre kostnad än dess värde betingar är en subvention.
PS posttågen går på natten.... DS
tis 18 okt, 2016 23:44
Inge skrev:Harald skrev:Inge skrev:Vad jag vet äger inte tågbolagen Trafikverket. Tvärt om har jag en bestämd uppfattning om att det är staten. Att tågbolagen får använda statens mark till en mycket lägre kostnad än dess värde betingar är en subvention.
Jag ser på flygbilder att stora ytor i samma område upptas av trafikleder. Den marken är väl också statens och får man anta lika värdefull som den där järnvägsanläggningarna ligger. Likväl är det gratis att köra där (förutom den skatt man får betala även om man bara kör på ödsliga vägar i glesbygd). Således är bilisterna som kör där subventionerade. Nu är det kanske lite opraktiskt att flytta trafiklederna till någon plats med lägre markvärde, men borde man inte åtminstone lägga en avgift på att köra där så att staten får samma intäkter som en annan användning av marken skulle kunna ge. Teknik för detta finns ju och används i närheten.
Men det är inte gratis att använda varken godsbangården eller trafiklederna. Skillnaden är att avgiften för att använda godsbangården är mycket lägre än kostnaden för att upplåta den, medan skatterna för att köra på trafiklederna är mycket högre än kostnaderna för dessa.
Låt oss räkna. På Essingeleden passerar varje dag 170.000 fordon. Det går sakta och de flesta bränner säkert mer än en liter bränsle. Skatten på en liter bränsle är nästan 10 kr. Dvs avgiften är ca 1,7 miljoner per dag plus ytterligare beskattning, främst biltullar på ca 2 miljoner.
Således betalar man över en och en halv miljard om året. Vilka andra användare skulle betala mer för samma mark?
tor 20 okt, 2016 0:40
Inge skrev:Magnus Ahltorp skrev:
Att de som använder fordonen betalar för sitt bränsle är ungefär lika relevant som att de som åker pendeltåg betalar när de köper glass. Det har inget med saken att göra. Bränsleskatt och rätten att köra på Essingeleden är inte på något sätt kopplade till varandra. Det går utmärkt att åka på Essingeleden utan att betala för extra beskattat bränsle. Det enda som krävs är fordonsskatten och i förekommande fall trängelskatt.
Tycker du? Jag tycker nog att du får argumentera lite mer stringent för att övertyga om relevansen av din glassjämförelse. För närvarande förefaller den något irrelevant.
Det är heller inte relevant vad som går att göra, utan vad som görs. Det som görs är att man betalar skatten i ungefär den omfattning som uppskattades ovan.
tor 20 okt, 2016 10:31
Inge skrev:Magnus Ahltorp skrev:Bara för att diverse fordonsägare tycker att de betalar för mycket pengar för att köra bil betyder det inte att de pengarna går till att göra det möjligt för dem att köra bil. Jag betalar en massa skatt, men det är inte så att all den skatten går till att betala för mitt kollektivtrafikåkande.
Nä, men bränsleskatten är en särskatt som belastar fordonsframförande och att vissa extrema fordon inte betalar den ändrar inte faktumet att summan av vad de som betalar får betala för vägen vida överstiger dess kostnad.
tor 20 okt, 2016 10:43
sön 23 okt, 2016 3:19
Åjo, om jag skulle vara så dumdristig att jag kör igång oljebrännaren i huset så åker jag på bränsleskatt trots att mitt hus är fullständigt stationärtInge skrev:TKO skrev:Jag tror vissa skribenter har svårt att skilja på begreppen "skatt" och "avgift". Skatteintäkter är inte kopplade till en speciell utgiftspost hos den som uppbär skatteintäkten. Enklare än så är det faktiskt inte!
/TKO
(expert)
Skatt betyder bara att de indrivna pengarna är större än motprestationen från det offentliga. Der behöver inte betyda att motprestation är obefintlig.
I det aktuella fallet är kopplingen uppenbar. Ingen väg ger ingen bränsleskatt eller trängselskatt osv.
Om du använder gurkorna till någon maträtt som du tillagat med hjälp av skattepliktigt bränsle så erlägger du bränsleskattInge skrev:Om vi hypotetiskt antar att det inte funnits någon väg och någon går och köper gurkor för pengarna i besvikelsen över att detta, blir det ingen bränsleskatt. Det blir det för övrigt inte heller om någon i frustration sätter sig på ett pendeltåg.
Statens möjlighet att driva in dessa skatter är beroende av tillhandahållandet av vägen.
sön 23 okt, 2016 14:16
M_M skrev:Enda problemet med det resonemanget är att egentligen skulle det behöva utgå en ännu högre skatt för att få vara fotgängare än för att köra bil, eftersom det är just fotgängare som drabbas av flest olyckor som kräver vårdbesök (men inte utgör dödsfall) i städer.
mån 24 okt, 2016 13:47
Inge skrev:TKO skrev:Jag tror vissa skribenter har svårt att skilja på begreppen "skatt" och "avgift". Skatteintäkter är inte kopplade till en speciell utgiftspost hos den som uppbär skatteintäkten. Enklare än så är det faktiskt inte!
/TKO
(expert)
Skatt betyder bara att de indrivna pengarna är större än motprestationen från det offentliga. Der behöver inte betyda att motprestation är obefintlig.
I det aktuella fallet är kopplingen uppenbar. Ingen väg ger ingen bränsleskatt eller trängselskatt osv.
Om vi hypotetiskt antar att det inte funnits någon väg och någon går och köper gurkor för pengarna i besvikelsen över att detta, blir det ingen bränsleskatt. Det blir det för övrigt inte heller om någon i frustration sätter sig på ett pendeltåg.
Statens möjlighet att driva in dessa skatter är beroende av tillhandahållandet av vägen.
mån 24 okt, 2016 19:37
tis 25 okt, 2016 0:24
hgsldf skrev:M_M skrev:Enda problemet med det resonemanget är att egentligen skulle det behöva utgå en ännu högre skatt för att få vara fotgängare än för att köra bil, eftersom det är just fotgängare som drabbas av flest olyckor som kräver vårdbesök (men inte utgör dödsfall) i städer.
Lysande! Magdalena har bara inte fattat Det Du talar om. Alla medborgare som inte har körkort för moped, motorcykel, personbil, buss eller lastbil, utrustas med ett fotgängarkort och därmed utgår en "grundavgift". om sedan alla barn får ett chipp inmonterat, kan Transportstyrelsen debitera "rörelseavgift"