Switch to mobile style

Återuppbygga Uppsala-Enköping?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Återuppbygga Uppsala-Enköping?

Inläggav M_M » ons 05 okt, 2016 6:31

Inge skrev:Men i det här fallet rör det sig om en nedlagd järnväg mellan småstäder.
Lol, vi pratar om en järnväg som länkar landets fjärde största stad med landets femte och sjätte största städer. (I teorin går det att åka tåg via Sala idag, i praktiken så är det buss Enköping-Uppsala som gäller).



Inge skrev:Det rimliga är förstås att köra ut tågen till Hallsberg och sedan samma vägar som alla andra godståg. För detta har gjorts stora investeringar som kan användas mer. Tex dubbelspåren Hallsberg-Mjölby.


En rätt stor omväg för gods mellan kontinenten och Stockholm.

Men visst, det vore väl ett svepskäl gott som något att bygga dubbelspår Kolbäck-Valskog (och den löjligt korta snutten Arboga-Jädersbruk).

Men du ignorerar det TKO påpekar - det rör sig om väldigt få tåg. För att ditt argument ska hålla så får du allt slänga upp några tidtabeller från senare år och visa vilka godståg som faktiskt går just när trafiken ligger vid kapacitetstaket.

Vi kan ju också konstatera att persontrafiken ensam med råge motiverat tunnelbygget som snart är klart och med den tunneln igång så torde dessa fåtal godståg få plats ett tag till.

Det verkar bakvänt att leda om godstågen för att få plats med fler regionaltåg som sen hindras längre ut av att de omledda godstågen är i vägen :shock:
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Återuppbygga Uppsala-Enköping?

Inläggav TKO » ons 05 okt, 2016 11:10

Inge skrev:
TKO skrev:
Inge skrev:Projektet måste ändå motiveras utifrån att banan skulle kunna användas för att få bort godståg från västra stambanan och Älvsjö, till förmån för Rosersberg.

Dessutom säger det väl sig själv att det är lättare att motivera kostnaden när den nya sträckan som krävs är fem kilometer än när den är fem mil?
TKO skrev:
Vilka godståg är det som skulle motivera denna investering???

/TKO
Inge skrev:
De som går till Älvsjö och de som går över Mälarbroarna.

Spåren dit, västra stambanan, behöver användas för mer prioriterade ändamål.

Marken i Älvsjö, där godsbangården ligger, behöver användas för mer prioriterade ändamål.

När man inser att broarna skall ersättas med miljömässigt rimligare lösningar, blir dessa lösningar betydligt billigare utan godståg.

Rosersberg ligger bättre till ur godshanteringssynpunkt.

Några kilometer dubbelspår för gods och regionaltåg, mellan Kungsängen och Rosersberg är småpengar i sammanhanget.

Fem mil spår mellan Enköping och Uppsala för regionaltåg är allt annat än småpengar.


Hur många (gods)tåg handlar det om? Inte många...

Och är tanken att tågen skall köras via Flen-Eskilstuna-Västerås? Hur mycket längre tid tar det, en stor del av godstrafiken utgörs av tidskritiska posttåg.

Det behövs lite mer investeringar än "några kilometer dubbelspår" för att det hela skall fungera - fler mötesmöjligheter mellan Flen och Västerås t ex. Och förmodligen utbyggd terminalkapacitet i Rosersberg, synd att Jernhusen nyss byggde ut Årstaterminalen...
Men visst - på lite längre sikt kan en länk Kungsängen-Väsby kanske vara en bra idé, men då främst för persontrafiken.

/TKO


Om man skall bygga tunnel, är ett godståg många. Så snart det blir något ökar krav på brandskydd, lutningar etc.

Varför skall man köra till Flen? Är det inte oerhört irrationellt att lasta ett tåg i Stockholm/Rosersberg för att lasta av det i Flen?

Det rimliga är förstås att köra ut tågen till Hallsberg och sedan samma vägar som alla andra godståg. För detta har gjorts stora investeringar som kan användas mer. Tex dubbelspåren Hallsberg-Mjölby.

Posttågen går redan till Rosersberg....

Järnhusen är klantskallar. Men en dålig investering innebär inte att man inte ändå kan gör en bättre i dess ställe. Älvsjö godsbangård är ett oerhört slöseri med mark.


Vilken tunnel är det skribenten talar om?
(Jag gissar att det är en ny sydlig infart till Stockholm C - kan det stämma?)

Jag vill uppmärksamma skribenten på skillnaden mellan "via" och "till". Via Flen alltså. Det torde vara den väg som ger den kortaste transporttiden mellan Rosersberg och både Göteborg och Malmö. Att köra till Hallsberg via SWB/ÖKJ ger tidsförluster framförallt till/från SSB, dessutom är det enkelspår Kolbäck-Frövi.

Posttågen går mycket riktigt redan till Rosersberg, den snabba vägen via Stockholm C. Då dessa tåg har hög sth kan dessa möjligen köras på Mälarbanan hela vägen till Ervalla, men det är lite backigt! Och det skulle öka transporttiden Rosersberg-Alvesta-Malmö så mycket att det är tveksamt om tåget förblir konkurrenskraftigt. (Jag hoppas att skribenten nu lärt sej skillnaden mellan "till" och "via"...)

Vad det gäller Älvsjö Gbg/Årstaterminalen/Partihallarna har ju staden bestämt sej för att behålla området för logistikändamål, så skribentens uppfattning om att markanvändningen skulle vara ett "slöseri" antecknar jag gärna till protokollet - men den saknar just nu all relevans.

Då kanske vi kan avsluta godstågsdiskussionen och övergå till något mer relevant?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6038
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Återuppbygga Uppsala-Enköping?

Inläggav Inge » ons 05 okt, 2016 11:42

Godstågen är ju det som i första hand skulle kunna motivera ett bygge, även om några regionaltåg inte är en helt orelevant bonus. Att bygga resonemang enbart på det senare tycker jag därför inte är befogat. Dessutom blir ju svaret lite tråkigt om man ändå gör det. -Buss !

Godstågen har alltså en plats i diskussionen. Att påstå att de endast går vissa tider, då det finns utrymme är en sanning med stor modifikation.

Det handlar ju om att få bort dem på hela sträckan Hallsberg-Älvsjö-(Rosersberg) respektive Mjölby-Älvsjö-(Rosersberg). Sträckor som idag nära nog i sina helheter har kapacitetsbrist. Även om de flesta godståg är bortprioriterade från rusningen på Cst innebär inte det att de inte är i vägen, även under högtrafiktid, på andra delar av dessa sträckor. Dessutom blir gångtiderna väldigt långa eftersom de hela tiden får stå och vänta på andra tåg. Att köra dem Mälarbanan och via Hallsberg skulle gått fortare. Om bara den där femkilometerslänken mellan Kungsängen och Rosersberg funnits.

Ja, den dag man bygger en ny infart söderifrån till Cst är det värdefullt att godstågen är borta. Men redan om man bygger en tunnel under Sundbyberg, vilket (tyvärr) står närmre på dagordningen, skulle man kunna spara betydande belopp.

Som det är nu måste hela anläggningen dimensioneras för brinnande godståg. 14 miljarder, det finns besparingspotential !
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4258
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Återuppbygga Uppsala-Enköping?

Inläggav Inge » ons 05 okt, 2016 11:59

Ytterligare en fördel med att bygga från Kungsängen kom jag på nu, vore att man även, för pendeltågen kunde bygga en avstickate söderifrån, dvs från Kallhäll. Då kunde pendeltågen som idag vända i Kallhäll fortsätta mot Arlanda och Uppsala. Bara den förbindelsen förmodligen ett större underlag än förbindelsen Västerås-Enköping-Uppsala.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4258
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Återuppbygga Uppsala-Enköping?

Inläggav TKO » ons 05 okt, 2016 12:06

Inge skrev:Godstågen är ju det som i första hand skulle kunna motivera ett bygge, även om några regionaltåg inte är en helt orelevant bonus. Att bygga resonemang enbart på det senare tycker jag därför inte är befogat. Dessutom blir ju svaret lite tråkigt om man ändå gör det. -Buss !

Godstågen har alltså en plats i diskussionen. Att påstå att de endast går vissa tider, då det finns utrymme är en sanning med stor modifikation.

Det handlar ju om att få bort dem på hela sträckan Hallsberg-Älvsjö-(Rosersberg) respektive Mjölby-Älvsjö-(Rosersberg). Sträckor som idag nära nog i sina helheter har kapacitetsbrist. Även om de flesta godståg är bortprioriterade från rusningen på Cst innebär inte det att de inte är i vägen, även under högtrafiktid, på andra delar av dessa sträckor. Dessutom blir gångtiderna väldigt långa eftersom de hela tiden får stå och vänta på andra tåg. Att köra dem Mälarbanan och via Hallsberg skulle gått fortare. Om bara den där femkilometerslänken mellan Kungsängen och Rosersberg funnits.

Ja, den dag man bygger en ny infart söderifrån till Cst är det värdefullt att godstågen är borta. Men redan om man bygger en tunnel under Sundbyberg, vilket (tyvärr) står närmre på dagordningen, skulle man kunna spara betydande belopp.

Som det är nu måste hela anläggningen dimensioneras för brinnande godståg. 14 miljarder, det finns besparingspotential !


Hur många godståg passerar idag Sundbyberg?
Finns det några belägg för påståendet
"Dessutom blir gångtiderna väldigt långa eftersom de hela tiden får stå och vänta på andra tåg. Att köra dem Mälarbanan och via Hallsberg skulle gått fortare. Om bara den där femkilometerslänken mellan Kungsängen och Rosersberg funnits."?
Hur många godståg (förutom posttågen) går idag på sträckan Hallsberg-Älvsjö?

Lite fakta vore bra som omväxling!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6038
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Återuppbygga Uppsala-Enköping?

Inläggav TKO » ons 05 okt, 2016 12:12

Inge skrev:Ytterligare en fördel med att bygga från Kungsängen kom jag på nu, vore att man även, för pendeltågen kunde bygga en avstickate söderifrån, dvs från Kallhäll. Då kunde pendeltågen som idag vända i Kallhäll fortsätta mot Arlanda och Uppsala. Bara den förbindelsen förmodligen ett större underlag än förbindelsen Västerås-Enköping-Uppsala.


Som fd kallhällsbo borde jag kanske tycka att detta är ett utmärkt förslag. Men det jag misstänker att denna "avstickare" blir både krånglig och dyr. Nej jag tror det är dags att lägga ifrån sej färgkritorna och försöka se lite realistiskt på tillvaron!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6038
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Återuppbygga Uppsala-Enköping?

Inläggav Inge » ons 05 okt, 2016 12:16

TKO skrev:
Inge skrev:Godstågen är ju det som i första hand skulle kunna motivera ett bygge, även om några regionaltåg inte är en helt orelevant bonus. Att bygga resonemang enbart på det senare tycker jag därför inte är befogat. Dessutom blir ju svaret lite tråkigt om man ändå gör det. -Buss !

Godstågen har alltså en plats i diskussionen. Att påstå att de endast går vissa tider, då det finns utrymme är en sanning med stor modifikation.

Det handlar ju om att få bort dem på hela sträckan Hallsberg-Älvsjö-(Rosersberg) respektive Mjölby-Älvsjö-(Rosersberg). Sträckor som idag nära nog i sina helheter har kapacitetsbrist. Även om de flesta godståg är bortprioriterade från rusningen på Cst innebär inte det att de inte är i vägen, även under högtrafiktid, på andra delar av dessa sträckor. Dessutom blir gångtiderna väldigt långa eftersom de hela tiden får stå och vänta på andra tåg. Att köra dem Mälarbanan och via Hallsberg skulle gått fortare. Om bara den där femkilometerslänken mellan Kungsängen och Rosersberg funnits.

Ja, den dag man bygger en ny infart söderifrån till Cst är det värdefullt att godstågen är borta. Men redan om man bygger en tunnel under Sundbyberg, vilket (tyvärr) står närmre på dagordningen, skulle man kunna spara betydande belopp.

Som det är nu måste hela anläggningen dimensioneras för brinnande godståg. 14 miljarder, det finns besparingspotential !


Hur många godståg passerar idag Sundbyberg?
Finns det några belägg för påståendet
"Dessutom blir gångtiderna väldigt långa eftersom de hela tiden får stå och vänta på andra tåg. Att köra dem Mälarbanan och via Hallsberg skulle gått fortare. Om bara den där femkilometerslänken mellan Kungsängen och Rosersberg funnits."?
Hur många godståg (förutom posttågen) går idag på sträckan Hallsberg-Älvsjö?

Lite fakta vore bra som omväxling!

/TKO


Jag tänker inte sätta mig och räkna godstågen mellan Älvsjö och Katrineholm (relevantare än Hallsberg eftersom det inkluderar dem mot Norrköping-Mjölby) i någon graf någonstans. Det får du göra själv. Jag kan dock konstatera att man ser dem tämligen ofta.

Och beträffande Sundbyberg. Återigen, om det så vore ett enda, vore det för många, eftersom det avgörande för dimensionering är om det alls går några godståg där eller inte.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4258
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Återuppbygga Uppsala-Enköping?

Inläggav TKO » ons 05 okt, 2016 12:17

TKO skrev:
Inge skrev:Ytterligare en fördel med att bygga från Kungsängen kom jag på nu, vore att man även, för pendeltågen kunde bygga en avstickate söderifrån, dvs från Kallhäll. Då kunde pendeltågen som idag vända i Kallhäll fortsätta mot Arlanda och Uppsala. Bara den förbindelsen förmodligen ett större underlag än förbindelsen Västerås-Enköping-Uppsala.


Som fd kallhällsbo borde jag kanske tycka att detta är ett utmärkt förslag. Men det jag misstänker att denna "avstickare" blir både krånglig och dyr. Nej jag tror det är dags att lägga ifrån sej färgkritorna och försöka se lite realistiskt på tillvaron!

/TKO


PS: Och när vi ändå skall försöka se verkligheten som den är vill jag rekommendera skribenten att ta reda på hur många pendeltåg "som idag vända i Kallhäll"...
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6038
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Återuppbygga Uppsala-Enköping?

Inläggav TKO » ons 05 okt, 2016 12:21

Inge skrev:Jag tänker inte sätta mig och räkna godstågen mellan Älvsjö och Katrineholm (relevantare än Hallsberg eftersom det inkluderar dem mot Norrköping-Mjölby) i någon graf någonstans. Det får du göra själv. Jag kan dock konstatera att man ser dem tämligen ofta.

Och beträffande Sundbyberg. Återigen, om det så vore ett enda, vore det för många, eftersom det avgörande för dimensionering är om det alls går några godståg där eller inte.


Oj nu blev det visst jobbigt!

En enklare fråga är kanske: Går det idag något godståg förbi Sundbyberg?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6038
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Återuppbygga Uppsala-Enköping?

Inläggav Inge » ons 05 okt, 2016 12:22

TKO skrev:
Inge skrev:Ytterligare en fördel med att bygga från Kungsängen kom jag på nu, vore att man även, för pendeltågen kunde bygga en avstickate söderifrån, dvs från Kallhäll. Då kunde pendeltågen som idag vända i Kallhäll fortsätta mot Arlanda och Uppsala. Bara den förbindelsen förmodligen ett större underlag än förbindelsen Västerås-Enköping-Uppsala.


Som fd kallhällsbo borde jag kanske tycka att detta är ett utmärkt förslag. Men det jag misstänker att denna "avstickare" blir både krånglig och dyr. Nej jag tror det är dags att lägga ifrån sej färgkritorna och försöka se lite realistiskt på tillvaron!

/TKO


Ja en sådan avstickare lär ju få sprängas i tunnel, så den bleve relativt dyr. Dock väldigt billig jämfört med fem mil mellan Enköping och Uppsala !

Å andra sidan borde huvudmännen från Kungsängen kunna bli ganska billig, om man inte de allra senaste åren byggt för den gamla banvallen. Den gick ju först norrut och skulle passa utmärkt som utfart mot Rosersberg. Dessutom är lutningsförhållandena gynnsamma om man vill bygga planskilt.

Men vad vet jag, man kanske kunde använda gamla banvallen från Kallhäll också, i så fall blir det ju inte så dyrt. Den Kallhällserfarne kan kanske ge ett snabbt svar på det?
Senast redigerad av Inge ons 05 okt, 2016 12:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4258
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Återuppbygga Uppsala-Enköping?

Inläggav Inge » ons 05 okt, 2016 12:23

TKO skrev:
Inge skrev:Jag tänker inte sätta mig och räkna godstågen mellan Älvsjö och Katrineholm (relevantare än Hallsberg eftersom det inkluderar dem mot Norrköping-Mjölby) i någon graf någonstans. Det får du göra själv. Jag kan dock konstatera att man ser dem tämligen ofta.

Och beträffande Sundbyberg. Återigen, om det så vore ett enda, vore det för många, eftersom det avgörande för dimensionering är om det alls går några godståg där eller inte.


Oj nu blev det visst jobbigt!

En enklare fråga är kanske: Går det idag något godståg förbi Sundbyberg?

/TKO


Svar Ja.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4258
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Återuppbygga Uppsala-Enköping?

Inläggav Inge » ons 05 okt, 2016 12:25

TKO skrev:
TKO skrev:
Inge skrev:Ytterligare en fördel med att bygga från Kungsängen kom jag på nu, vore att man även, för pendeltågen kunde bygga en avstickate söderifrån, dvs från Kallhäll. Då kunde pendeltågen som idag vända i Kallhäll fortsätta mot Arlanda och Uppsala. Bara den förbindelsen förmodligen ett större underlag än förbindelsen Västerås-Enköping-Uppsala.


Som fd kallhällsbo borde jag kanske tycka att detta är ett utmärkt förslag. Men det jag misstänker att denna "avstickare" blir både krånglig och dyr. Nej jag tror det är dags att lägga ifrån sej färgkritorna och försöka se lite realistiskt på tillvaron!

/TKO


PS: Och när vi ändå skall försöka se verkligheten som den är vill jag rekommendera skribenten att ta reda på hur många pendeltåg "som idag vända i Kallhäll"...


Som från nästa år kommer att vända i Kallhäll. -Känns det bättre nu?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4258
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Återuppbygga Uppsala-Enköping?

Inläggav M_M » ons 05 okt, 2016 12:27

Även om det finns visst utrymme för att pressa in några fler tåg så är det inte direkt gott om kapacitet över. Det är väl snarast så mycket som behövs för att förseningar inte ska spridas överallt.

http://www.tydal.nu/php/tag/tdtstr.php?from=kolb%C3%A4ck&to=valskog&datum=&both=checked
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Återuppbygga Uppsala-Enköping?

Inläggav TKO » ons 05 okt, 2016 12:30

Inge skrev:
TKO skrev:
Inge skrev:Jag tänker inte sätta mig och räkna godstågen mellan Älvsjö och Katrineholm (relevantare än Hallsberg eftersom det inkluderar dem mot Norrköping-Mjölby) i någon graf någonstans. Det får du göra själv. Jag kan dock konstatera att man ser dem tämligen ofta.

Och beträffande Sundbyberg. Återigen, om det så vore ett enda, vore det för många, eftersom det avgörande för dimensionering är om det alls går några godståg där eller inte.


Oj nu blev det visst jobbigt!

En enklare fråga är kanske: Går det idag något godståg förbi Sundbyberg?

/TKO


Svar Ja.


Tack för ett rakt och tydligt svar.
En koll hós Tydal ger dock ett annat svar...
http://www.tydal.nu/php/tag/tdtstr.php? ... 2016-10-05

Så "vem ska jag tro på tro på tro när..."?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6038
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Återuppbygga Uppsala-Enköping?

Inläggav TKO » ons 05 okt, 2016 12:36

Inge skrev:Som från nästa år kommer att vända i Kallhäll. -Känns det bättre nu?


Ojojoj... det var visst känsligt. Ja jag är av den enkla åsikten att det är bättre att ge korrekta uppgifter än falska - om skribenten sedan vill reducera detta till en fråga om "hur det känns" så låter det sej väl göras.

Jag gissar (vet alltså inte) att det endast är insatståg som kommer att vända i Kallhäll. Känns inte riktigt som att den trafikmängden motiverar skribentens allt mer omfattande förslag på nya järnvägsförbindelser...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6038
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Återuppbygga Uppsala-Enköping?

Inläggav Inge » ons 05 okt, 2016 12:47

TKO skrev:
Inge skrev:Som från nästa år kommer att vända i Kallhäll. -Känns det bättre nu?


Ojojoj... det var visst känsligt. Ja jag är av den enkla åsikten att det är bättre att ge korrekta uppgifter än falska - om skribenten sedan vill reducera detta till en fråga om "hur det känns" så låter det sej väl göras.

Jag gissar (vet alltså inte) att det endast är insatståg som kommer att vända i Kallhäll. Känns inte riktigt som att den trafikmängden motiverar skribentens allt mer omfattande förslag på nya järnvägsförbindelser...

/TKO


Insatstågen går ju var 15 minut. Det är väl mer än en buss var 15 minut i varje fall?

Ärligt talar så tänkte jag mig inte ens att alla insatståg skulle fortsätta mot Arlanda-Uppsala. Så många är det trots allt inte som skall dit.

Beträffande godstågen förbi Sundbyberg, så går det kanske, kanske inte något just idag. Det är inte säkert att dw finns med i grafen långt i förväg även om de går. Hur som helst trodde jag inte att ditt "idag" skulle tolkas som "just idag, den 5:te oktober 2016", utan jag trodde att du ville ha svar på den lite mer relevanta frågan om huruvida det går godståg förbi Sundbyberg fortfarande. Och det gör det !

För övrigt hade du ju en länk till en fin grafläsare. Hur många godståg till, från och förbi Älvsjö söderifrån/söderut fick du det till? -Jag fick det till ett drygt 30-tal per dag.

Det är väl också mycket mer, räknat i tåg än en buss per 15/30 minuter?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4258
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Återuppbygga Uppsala-Enköping?

Inläggav Inge » ons 05 okt, 2016 12:55

Om vi nu skall summera upp det här.

Bygger man fem mil järnväg mellan Enköping och Uppsala, då bygger man fem mil för ett 20-tal regionaltåg per dag.

Bygger man fem kilometer järnväg mellan Kungsängen/Kallhäll och Rosersberg, då bygger man fem kilometer för ett 50-tal pendeltåg, ett 30-tal godståg och ett 20-tal regionaltåg.

Förmodligen räcker avlastningen på VSB och SSB för att upphäva kapacitetsbristen på flera viktiga sträckor, som tex Norrköping-Linköping.

Vilket har bäst lönsamhet?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4258
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Återuppbygga Uppsala-Enköping?

Inläggav TKO » ons 05 okt, 2016 14:31

Inge skrev:
TKO skrev:
Inge skrev:Som från nästa år kommer att vända i Kallhäll. -Känns det bättre nu?


Ojojoj... det var visst känsligt. Ja jag är av den enkla åsikten att det är bättre att ge korrekta uppgifter än falska - om skribenten sedan vill reducera detta till en fråga om "hur det känns" så låter det sej väl göras.

Jag gissar (vet alltså inte) att det endast är insatståg som kommer att vända i Kallhäll. Känns inte riktigt som att den trafikmängden motiverar skribentens allt mer omfattande förslag på nya järnvägsförbindelser...

/TKO


Insatstågen går ju var 15 minut. Det är väl mer än en buss var 15 minut i varje fall?

Ärligt talar så tänkte jag mig inte ens att alla insatståg skulle fortsätta mot Arlanda-Uppsala. Så många är det trots allt inte som skall dit.

Beträffande godstågen förbi Sundbyberg, så går det kanske, kanske inte något just idag. Det är inte säkert att dw finns med i grafen långt i förväg även om de går. Hur som helst trodde jag inte att ditt "idag" skulle tolkas som "just idag, den 5:te oktober 2016", utan jag trodde att du ville ha svar på den lite mer relevanta frågan om huruvida det går godståg förbi Sundbyberg fortfarande. Och det gör det !

För övrigt hade du ju en länk till en fin grafläsare. Hur många godståg till, från och förbi Älvsjö söderifrån/söderut fick du det till? -Jag fick det till ett drygt 30-tal per dag.

Det är väl också mycket mer, räknat i tåg än en buss per 15/30 minuter?


Godståg söder om Älvsjö:
"Gamla banan"
4548 Sävenäs-Hallsberg-Tomteboda (nattetid, knappast kapacitetsstörande)
43003 Älvsjö-Skandiahamnen
6477 Tomteboda-Järna (betjänar Järna, knappast aktuellt för omledning via Mälarbanan)
6478 Järna-Tomteboda (betjänar Järna, knappast aktuellt för omledning via Mälarbanan)
6454 Södertälje-Tomteboda (betjänar Södertälje, knappast aktuellt för omledning via Mälarbanan)
6479 Tomteboda-Nykvarn (betjänar Nykvarn, knappast aktuellt för omledning via Mälarbanan)
"Grödingebanan"
48280 Jönköping-Älvsjö (nattetid, knappast kapacitetsstörande)
9804 Malmö-Rosersberg (Posttåg, nattetid)
9834 Göteborg-Rosersberg (posttåg, nattetid)
43002 Skandiahamnen-Älvsjö (nattetid, knappast kapacitetsstörande)
40118 Arvika-Värtan (biobränsle, nattetid)
44520 Helsingborg-Älvsjö (nattetid, knappast kapacitetsstörande)
41736 Danmark-Rosersberg (nattetid, knappast kapacitetsstörande)
44500 Trelleborg-Älvsjö (nattetid, knappast kapacitetsstörande)
48287 Älvsjö-Jönköping (nattetid, knappast kapacitetsstörande)
4640 Hallsberg-Tomteboda (nattetid, knappast kapacitetsstörande)
44521 Älvsjö-Helsingborg (nattetid, knappast kapacitetsstörande)
4642 Hallsberg-Älvsjö
40108 Kongsvinger-Värtan (biobränsle)
4465 Älvsjö-Hallsberg
4469 Tomteboda-Hallsberg
9826 Malmö-Rosersberg (Posttåg)
44523 Älvsjö-Helsingborg
9803 Rosersberg-Malmö (Posttåg, nattetid)
9807 Rosersberg-Malmö (Posttåg, nattetid)
9833 Rosersberg-Göteborg (Posttåg, nattetid)
9825 Rosersberg-Malmö (Posttåg, nattetid)
9823 Rosersberg-Göteborg (Posttåg, nattetid)

Svårt att se att godstrafiken utgör ett kapacitetsproblem...
Vi ser också att Rosersberg förutom posttågen inte har så mycket trafik, idag verkar det vara ett tåg söderifrån och inget avgående. Så Älvsjö är tydligen en mer attraktiv destination för de verkliga godskunderna!

Vi kan alltså konstatera att det knappast är aktuellt att leda om godstrafiken mot Stockholm de närmaste 15-20 åren, varför det kan vara lämpligt att avsluta denna långdragna diskussion!
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6038
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Återuppbygga Uppsala-Enköping?

Inläggav Inge » ons 05 okt, 2016 14:57

TKO skrev:Så Älvsjö är tydligen en mer attraktiv destination för de verkliga godskunderna!


Svårt att veta, eftersom man i en del fall inte kunnat välja. Dvs man har helt enkelt inte haft möjlighet att få tåglägen för att köra genom. Men det är klart att på samma vis som Bromma är mer attraktivt för flygresenärerna än Arlanda, så finns det säkert vissa godskunder som föredrar Älvsjö framför Rosersberg.

Det är dock betydligt rimligare att flytta på Älvsjö godsbangård än Bromma flygplats om man behöver halvcentral mark för annan användning.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4258
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Återuppbygga Uppsala-Enköping?

Inläggav TKO » ons 05 okt, 2016 16:51

Har Trafikverket avslagit någon begäran om tågläge till Rosersberg? Det påstås i föregående inlägg - eller är det inte så det ska tolkas?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6038
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron