Vår tid är motsägelsernas tid.

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Vår tid är motsägelsernas tid.

Inläggav Inge » ons 14 sep, 2016 9:07

"Tåget ska vara snabbare än bilen och billigare än flyget."

Jodå han lyckades säga emot sig själv i nästan varje mening statsministern.

Det är liksom inte möjligt att bygga järnväg för tåg snabbare än bilar, billigare än flyg tex !
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4353
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Vår tid är motsägelsernas tid.

Inläggav Båtsman » ons 14 sep, 2016 9:31

Han menar nog att biljetten ska vara billigare. Intressant, undrar om han tänker göra så att det blir så också, eller om det bara är tomt prat?
"If you want the truth to stand clear before you, never be for or against. The struggle between "for" and "against" is the mind's worst disease." Sent-ts'an c 700 BC
Användarvisningsbild
Båtsman
 
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 18 feb, 2016 20:01
Ort: Årsta?!

Re: Vår tid är motsägelsernas tid.

Inläggav Inge » ons 14 sep, 2016 9:52

Jag tror att det han menar är att han tänker lägga ner Sverigeförhandlingen till förmån för billigare alternativ som inte nödvändigtvis är snabbare än flyget.

Det han missar är att inga nybyggnadsalternativ är så billiga som han förespeglar.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4353
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Vår tid är motsägelsernas tid.

Inläggav TKO » ons 14 sep, 2016 10:32

Redan idag är tåget snabbare än bilen och billigare än flyget på många sträckor. Så jag ser ingen motsägelse...

Korrigerar
Thomas K Ohlsson
(empiriker)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Vår tid är motsägelsernas tid.

Inläggav Inge » ons 14 sep, 2016 11:28

Men nu var det i samband med järnvägsutbyggnader statsministern yttrade dessa visdomsord. Inte beträffande de befintliga järnvägarna.

För övrigt är det tämligen ovanligt för de befintliga också, men det skulle nog delvis vara möjligt om man sparkade ut SJ till förmån för effektivare operatörer och skapade en effektiv infrastrukturförvaltare.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4353
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Vår tid är motsägelsernas tid.

Inläggav carltram » ons 14 sep, 2016 11:32

Inge skrev:Vår tid är motsägelsernas tid.


Ja, verkligen :lol: : http://www.aftonbladet.se/debatt/article23515528.ab
Aktiv skribent/omvärldsbevakare i sociala medier. Mest på Twitter nu för tiden :
https://twitter.com/ch_linder
Användarvisningsbild
carltram
 
Inlägg: 878
Blev medlem: sön 11 mar, 2007 8:41

Re: Vår tid är motsägelsernas tid.

Inläggav TKO » ons 14 sep, 2016 12:08

Inge skrev:Men nu var det i samband med järnvägsutbyggnader statsministern yttrade dessa visdomsord. Inte beträffande de befintliga järnvägarna.

För övrigt är det tämligen ovanligt för de befintliga också, men det skulle nog delvis vara möjligt om man sparkade ut SJ till förmån för effektivare operatörer och skapade en effektiv infrastrukturförvaltare.


"Tämligen ovanligt" är väl ett lagom svävande uttryck - för något som inte är sant. Det är snarare så att SJ:s tåg är snabbare än bilen och billigare än flyget på flertalet sträckor. Men statistik kan tydligen vara lika svårt som sannolikhetslära...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Vår tid är motsägelsernas tid.

Inläggav Inge » ons 14 sep, 2016 12:15

TKO skrev:
Inge skrev:Men nu var det i samband med järnvägsutbyggnader statsministern yttrade dessa visdomsord. Inte beträffande de befintliga järnvägarna.

För övrigt är det tämligen ovanligt för de befintliga också, men det skulle nog delvis vara möjligt om man sparkade ut SJ till förmån för effektivare operatörer och skapade en effektiv infrastrukturförvaltare.


"Tämligen ovanligt" är väl ett lagom svävande uttryck - för något som inte är sant. Det är snarare så att SJ:s tåg är snabbare än bilen och billigare än flyget på flertalet sträckor. Men statistik kan tydligen vara lika svårt som sannolikhetslära...

/TKO


SJs tåg är ytterst sällan billigare än flyget. Det är vanligen endast 25-50% av kostnaden som ligger i biljettpriset. I flygbiljetten ligger hela kostnaden.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4353
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Vår tid är motsägelsernas tid.

Inläggav BSB101 » ons 14 sep, 2016 14:00

Inge skrev:SJs tåg är ytterst sällan billigare än flyget. Det är vanligen endast 25-50% av kostnaden som ligger i biljettpriset. I flygbiljetten ligger hela kostnaden.


Så olika kommuners miljonstöd till olika flygplatser är bara ett påhitt? För om hela kostnaden låg i flygbiljetten skulle detta mångmiljonstöd inte behövas för då skulle biljettkostnaden täcka denna kostnad.

Edit:
Totalt handlar det om omkring 200 miljoner som kommunala flygplatser gick minus, 200 miljoner som inte syns på biljettkostnaden.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Vår tid är motsägelsernas tid.

Inläggav Inge » ons 14 sep, 2016 14:06

BSB101 skrev:
Inge skrev:SJs tåg är ytterst sällan billigare än flyget. Det är vanligen endast 25-50% av kostnaden som ligger i biljettpriset. I flygbiljetten ligger hela kostnaden.


Så olika kommuners miljonstöd till olika flygplatser är bara ett påhitt? För om hela kostnaden låg i flygbiljetten skulle detta mångmiljonstöd inte behövas för då skulle biljettkostnaden täcka denna kostnad.

Edit:
Totalt handlar det om omkring 200 miljoner som kommunala flygplatser gick minus, 200 miljoner som inte syns på biljettkostnaden.


200 miljoner är i sammanhanget försumbart. Det rör dessutom flygplatser på platser dit det oftast inte går några tåg. Irrelevant för frågan således.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4353
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Vår tid är motsägelsernas tid.

Inläggav TKO » ons 14 sep, 2016 14:59

Inge skrev:
TKO skrev:
Inge skrev:Men nu var det i samband med järnvägsutbyggnader statsministern yttrade dessa visdomsord. Inte beträffande de befintliga järnvägarna.

För övrigt är det tämligen ovanligt för de befintliga också, men det skulle nog delvis vara möjligt om man sparkade ut SJ till förmån för effektivare operatörer och skapade en effektiv infrastrukturförvaltare.


"Tämligen ovanligt" är väl ett lagom svävande uttryck - för något som inte är sant. Det är snarare så att SJ:s tåg är snabbare än bilen och billigare än flyget på flertalet sträckor. Men statistik kan tydligen vara lika svårt som sannolikhetslära...

/TKO


SJs tåg är ytterst sällan billigare än flyget. Det är vanligen endast 25-50% av kostnaden som ligger i biljettpriset. I flygbiljetten ligger hela kostnaden.


SJ:s tåg är oftast billigare än flyget. Jag har under många år gjort en prisjämförelse (tåg-buss-flyg) avseende biljettpriser under december som jag publicerade på Postvagnen som visar detta.
Signaturens explicita påstående att statens infrastrukturkostnader skulle vara 1 till 3 gånger större än banavgifterna för persontrafiken på fjärrtågslinjer är naturligtvis helt orimliga, det räcker med att titta på Trafikverkets årsredovisning för att förstå detta.
Men det är svårt med siffror - oavsett om det rör sannolikheter, statistik eller samhällsekonomi - om man inte vill ta reda på hur det verkligen förhåller sej... jaq föreslår ett mer empiriskt förhållningssätt.

Kanske dags för streck i debatten även här?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Vår tid är motsägelsernas tid.

Inläggav Inge » ons 14 sep, 2016 15:05

TKO skrev:
Inge skrev:
SJs tåg är ytterst sällan billigare än flyget. Det är vanligen endast 25-50% av kostnaden som ligger i biljettpriset. I flygbiljetten ligger hela kostnaden.


SJ:s tåg är oftast billigare än flyget. Jag har under många år gjort en prisjämförelse (tåg-buss-flyg) avseende biljettpriser under december som jag publicerade på Postvagnen som visar detta.
Signaturens explicita påstående att statens infrastrukturkostnader skulle vara 1 till 3 gånger större än banavgifterna för persontrafiken på fjärrtågslinjer är naturligtvis helt orimliga, det räcker med att titta på Trafikverkets årsredovisning för att förstå detta.
Men det är svårt med siffror - oavsett om det rör sannolikheter, statistik eller samhällsekonomi - om man inte vill ta reda på hur det verkligen förhåller sej... jaq föreslår ett mer empiriskt förhållningssätt.

Kanske dags för streck i debatten även här?

/TKO


Något sådant påstående har inte framförts. Men om du vill veta, så är statens kostnader för infrastrukturen mycket mer än tre gånger banavgifterna.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4353
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Vår tid är motsägelsernas tid.

Inläggav TKO » ons 14 sep, 2016 15:11

Inge skrev:
TKO skrev:
Inge skrev:
SJs tåg är ytterst sällan billigare än flyget. Det är vanligen endast 25-50% av kostnaden som ligger i biljettpriset. I flygbiljetten ligger hela kostnaden.


SJ:s tåg är oftast billigare än flyget. Jag har under många år gjort en prisjämförelse (tåg-buss-flyg) avseende biljettpriser under december som jag publicerade på Postvagnen som visar detta.
Signaturens explicita påstående att statens infrastrukturkostnader skulle vara 1 till 3 gånger större än banavgifterna för persontrafiken på fjärrtågslinjer är naturligtvis helt orimliga, det räcker med att titta på Trafikverkets årsredovisning för att förstå detta.
Men det är svårt med siffror - oavsett om det rör sannolikheter, statistik eller samhällsekonomi - om man inte vill ta reda på hur det verkligen förhåller sej... jaq föreslår ett mer empiriskt förhållningssätt.

Kanske dags för streck i debatten även här?

/TKO


Något sådant påstående har inte framförts. Men om du vill veta, så är statens kostnader för infrastrukturen mycket mer än tre gånger banavgifterna.


Om man kan räkna - vilket inte alla kan - så är det en enkel slutledning av påståendet om hur stor del av kostnaden som ligger i biljettpriset.
Men de som är förblindade av sin egen förträfflighet är knappast mottagliga för sakliga och objektiva argument - så jag tror tyvärr att skribenten får fortsätta leva i motsägelsernas tid...

Luftis på er alla!
/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Vår tid är motsägelsernas tid.

Inläggav twr » ons 14 sep, 2016 15:13

Inge skrev:
TKO skrev:
Inge skrev:Men nu var det i samband med järnvägsutbyggnader statsministern yttrade dessa visdomsord. Inte beträffande de befintliga järnvägarna.

För övrigt är det tämligen ovanligt för de befintliga också, men det skulle nog delvis vara möjligt om man sparkade ut SJ till förmån för effektivare operatörer och skapade en effektiv infrastrukturförvaltare.


"Tämligen ovanligt" är väl ett lagom svävande uttryck - för något som inte är sant. Det är snarare så att SJ:s tåg är snabbare än bilen och billigare än flyget på flertalet sträckor. Men statistik kan tydligen vara lika svårt som sannolikhetslära...

/TKO


SJs tåg är ytterst sällan billigare än flyget. Det är vanligen endast 25-50% av kostnaden som ligger i biljettpriset. I flygbiljetten ligger hela kostnaden.

Det är väl rimligen biljettpriset som statsministern talade om?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Vår tid är motsägelsernas tid.

Inläggav Inge » ons 14 sep, 2016 15:17

TKO skrev:Om man kan räkna - vilket inte alla kan - så är det en enkel slutledning av påståendet om hur stor del av kostnaden som ligger i biljettpriset.
Men de som är förblindade av sin egen förträfflighet är knappast mottagliga för sakliga och objektiva argument - så jag tror tyvärr att skribenten får fortsätta leva i motsägelsernas tid...

Luftis på er alla!
/TKO


Enkel, vet inte. Fel, definitivt!

Kostnaderna består även av SJs interna. Banavgifterna kommer bara in på så vis att man bör komma ihåg att inte räkna dem dubbelt. Något som undertecknad naturligtvis kommit ihåg.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4353
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster