Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Inge skrev:Vår tid är motsägelsernas tid.
Inge skrev:Men nu var det i samband med järnvägsutbyggnader statsministern yttrade dessa visdomsord. Inte beträffande de befintliga järnvägarna.
För övrigt är det tämligen ovanligt för de befintliga också, men det skulle nog delvis vara möjligt om man sparkade ut SJ till förmån för effektivare operatörer och skapade en effektiv infrastrukturförvaltare.
Inge skrev:SJs tåg är ytterst sällan billigare än flyget. Det är vanligen endast 25-50% av kostnaden som ligger i biljettpriset. I flygbiljetten ligger hela kostnaden.
Inge skrev:TKO skrev:Inge skrev:Men nu var det i samband med järnvägsutbyggnader statsministern yttrade dessa visdomsord. Inte beträffande de befintliga järnvägarna.
För övrigt är det tämligen ovanligt för de befintliga också, men det skulle nog delvis vara möjligt om man sparkade ut SJ till förmån för effektivare operatörer och skapade en effektiv infrastrukturförvaltare.
"Tämligen ovanligt" är väl ett lagom svävande uttryck - för något som inte är sant. Det är snarare så att SJ:s tåg är snabbare än bilen och billigare än flyget på flertalet sträckor. Men statistik kan tydligen vara lika svårt som sannolikhetslära...
/TKO
SJs tåg är ytterst sällan billigare än flyget. Det är vanligen endast 25-50% av kostnaden som ligger i biljettpriset. I flygbiljetten ligger hela kostnaden.
Inge skrev:TKO skrev:Inge skrev:
SJs tåg är ytterst sällan billigare än flyget. Det är vanligen endast 25-50% av kostnaden som ligger i biljettpriset. I flygbiljetten ligger hela kostnaden.
SJ:s tåg är oftast billigare än flyget. Jag har under många år gjort en prisjämförelse (tåg-buss-flyg) avseende biljettpriser under december som jag publicerade på Postvagnen som visar detta.
Signaturens explicita påstående att statens infrastrukturkostnader skulle vara 1 till 3 gånger större än banavgifterna för persontrafiken på fjärrtågslinjer är naturligtvis helt orimliga, det räcker med att titta på Trafikverkets årsredovisning för att förstå detta.
Men det är svårt med siffror - oavsett om det rör sannolikheter, statistik eller samhällsekonomi - om man inte vill ta reda på hur det verkligen förhåller sej... jaq föreslår ett mer empiriskt förhållningssätt.
Kanske dags för streck i debatten även här?
/TKO
Något sådant påstående har inte framförts. Men om du vill veta, så är statens kostnader för infrastrukturen mycket mer än tre gånger banavgifterna.
Inge skrev:TKO skrev:Inge skrev:Men nu var det i samband med järnvägsutbyggnader statsministern yttrade dessa visdomsord. Inte beträffande de befintliga järnvägarna.
För övrigt är det tämligen ovanligt för de befintliga också, men det skulle nog delvis vara möjligt om man sparkade ut SJ till förmån för effektivare operatörer och skapade en effektiv infrastrukturförvaltare.
"Tämligen ovanligt" är väl ett lagom svävande uttryck - för något som inte är sant. Det är snarare så att SJ:s tåg är snabbare än bilen och billigare än flyget på flertalet sträckor. Men statistik kan tydligen vara lika svårt som sannolikhetslära...
/TKO
SJs tåg är ytterst sällan billigare än flyget. Det är vanligen endast 25-50% av kostnaden som ligger i biljettpriset. I flygbiljetten ligger hela kostnaden.
Återgå till Övrig kollektivtrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster