Switch to mobile style

Eftersatt underhåll på de svenska järnvägarna

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Eftersatt underhåll på de svenska järnvägarna

Inläggav LÅ1 » mån 12 sep, 2016 6:59

SvT: "Järnvägen raseras – nu sänks hastigheten".
Expressen: "Järnväg i uselt skick – nu sänks hastigheten"
SvD: "Sänkt hastighet på många tågsträckor"

SvT listar sträckorna med problem: "Här är de drabbade sträckorna"
Inget om sträckan söder över från Stockholms central, men där är väl hastigheten redan nersatt på grund av spårens dåliga kvalité.

Det är naturligtvis bra att man håller koll på standarden och sätter ner hastigheten vid behov. Men något annat vore förstås oacceptabelt.

Sträckorna i listan går ju ihop, som t.ex. Järna – Åby och Åby – Mjölby. Men det är väl inte hela sträckorna det är frågan om, hoppas jag.

Undra hur mycket tidtabellerna kommer att påverkas.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11791
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Eftersatt underhåll på de svenska järnvägarna

Inläggav Inge » mån 12 sep, 2016 9:20

Man undrar ju hur många år det skall ta att förstå att förstatligandet var ett misstag.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Eftersatt underhåll på de svenska järnvägarna

Inläggav TKO » mån 12 sep, 2016 9:38

Inge skrev:Man undrar ju hur många år det skall ta att förstå att förstatligandet var ett misstag.


Svaret på den frågan är: "Väldigt många år..."
(Jag förmodar att skribenten avser järnvägsförstatligandet)

Till att börja med omfattas en stor del av de sträckor som nämns inte av begreppet, då de ursprungligen byggdes av staten.
En annan grupp utgörs av privata smalspåriga järnvägar som förstatligades och sedan breddades till normalspår.
En tredje grupp utgörs av fd NBJ och TGOJ, där de privata ägarna avsåg att lägga ner järnvägarna om inte staten köpte...

Det är - som vanligt är jag böjd att skriva - svårt att förstå vad signaturen "Inge" menar.
Att det vore bättre om vi - som enda europeiska land - hade ett privatägt järnvägsnät?

"tacksam för svar"
/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6272
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Eftersatt underhåll på de svenska järnvägarna

Inläggav Inge » mån 12 sep, 2016 12:30

TKO skrev:
Inge skrev:Man undrar ju hur många år det skall ta att förstå att förstatligandet var ett misstag.


Svaret på den frågan är: "Väldigt många år..."
(Jag förmodar att skribenten avser järnvägsförstatligandet)

Till att börja med omfattas en stor del av de sträckor som nämns inte av begreppet, då de ursprungligen byggdes av staten.
En annan grupp utgörs av privata smalspåriga järnvägar som förstatligades och sedan breddades till normalspår.
En tredje grupp utgörs av fd NBJ och TGOJ, där de privata ägarna avsåg att lägga ner järnvägarna om inte staten köpte...

Det är - som vanligt är jag böjd att skriva - svårt att förstå vad signaturen "Inge" menar.
Att det vore bättre om vi - som enda europeiska land - hade ett privatägt järnvägsnät?

"tacksam för svar"
/TKO


Nä, du har kanske inte så lätt för att förstå saker och ting?

Beträffande historieskrivningen så är det inte realistiskt att tro att ett bolag som TGOJ avsåg lägga ner sin järnväg. I dessa fall var det politisk hybris i kombination med bristande insikt om den egna inkompetensen som var drivande orsak till förstörelsen.

I många andra fall var dock inte de enskilda järnvägarna så särskilt enskilda. De hade precis som nu byggts i samarbete mellan kommuner, städer och stat. Ibland med mindre bidrag från privata intressenter. Skillnaden var bara att för hundra år sedan var rollerna ombytta. Staten stödfinansierade och de övriga stod för ägande och underhåll. Dessa järnvägar var dåliga investeringar redan från första början.

När staten tog över dem blev de mest till AMS-projekt. Breddning inför nedläggning ! -I vissa fall har dock nedläggningen dröjt så länge att de fortfarande finns kvar. Dessa järnvägar utgör en merparten av de på länkad lista ovan. Ofta är de i grunden dåliga konstruktioner.

De funkar fortfarande som AMS-projekt. Men idag sitter AMSarna på kontoret och skall försöka dministrera underhållet. Själva underhållet klarar de självklart inte att utföra. Tyvärr klarar de givetvis inte av att administresa det heller och det är därför det ser ut som det gör. Föga förvånande anses det tex vara mycket viktigare att AMSa sig själva på kontoret för att sitta och skriva i postvagnen, än att låta pengar sipra igenom till faktiskt upphandlat underhåll.

Så blev det alltså med förstatligandet. En urbota dum idé. Alternativet hade förstås varit att göra som med vanliga vägar. För det första skulle man aldrig tagit över något ägande. Stöd kunde anslagits mot vilkor och bara i de fall järnvägarna varit av allmännt intresse. Precis så funkar det med ju på vägsidan där de allra flesta vägar är enskilda, några är kommunala och endast fåtalet statliga.
Senast redigerad av Inge mån 12 sep, 2016 12:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Eftersatt underhåll på de svenska järnvägarna

Inläggav TKO » mån 12 sep, 2016 12:47

Vad jag vet är vi inte 'du' med varandra.

I övrigt torde skribenten vara tämligen ensam om de åsikter som förs fram ovan. Om det beror på att de är genialiska eller urbota idiotiska överlåter jag till läsekretsen att avgöra!

Vad det gäller ägandeförhållanden och annat tror jag knappast vi kan lära oss något av skribenten. Skribenten tycks göra generalfelet att anta att andra är lika okunniga som hen själv!

God middag
TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6272
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Eftersatt underhåll på de svenska järnvägarna

Inläggav Majkey » mån 12 sep, 2016 15:04

Alla dessa har risk för att få hastighetsbegränsningar, långt ifrån alla kommer få detta.
Nu finns det såklart vissa problem med underhållet men tidningarna får det att se värre ut än det är på våra 14 475km spår förvaltade av TRV.
Majkey
 
Inlägg: 85
Blev medlem: tor 06 aug, 2015 13:34

Re: Eftersatt underhåll på de svenska järnvägarna

Inläggav LÅ1 » mån 12 sep, 2016 21:50

Här är ett videoreportage som visats i SvT i kväll.

Man förutspår att restiden Stockholm - Göteborg kan ökas med upp till 20 minuter. (Är ca 10%).
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11791
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst