Bör landstingen köpa Arlanda express?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav Christian Spår » fre 09 sep, 2016 13:08

Jag håller med om att det borde finnas intresse/incitament från Swedavia att masstransporter används i större grad för transporter till och från flygplatsen, och den vägen lägga Arlanda-station-kostnaden på flygplatsavgiften för avgångar.

Mitt problem med AEX är att min anslutning till centralen gör att totala restiden är ungefär likvärdig med att ta pendeltåget hela vägen. Däremot är AEX föredömligt bekväm och trevlig på sin bit av resan.

Så jag skulle föredra att istället för att köpa ut Arlanda Express som den är, att man istället börjar förhandla om nya avtal, där vad man har på bordet är att bygga ut vad som krävs för att erbjuda service från fler platser. Till exempel kunde Arlanda Express gå till Uppsala, men mitt eget intresse är ju att de kan starta från till exempel Älvsjö precis som Arlandapendeln gör.
Christian Spår
 
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 jan, 2012 9:46

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav TKO » fre 09 sep, 2016 13:24

Christian Spår skrev:Jag håller med om att det borde finnas intresse/incitament från Swedavia att masstransporter används i större grad för transporter till och från flygplatsen, och den vägen lägga Arlanda-station-kostnaden på flygplatsavgiften för avgångar.

Tidigare fanns ett "utsläppstak" i miljötillståndet för tredje banan i vilket även anslutningstrafiken inräknades, vilket gav dåvarande LFV ett incitament att öka tågresandet till flygstationen. Enligt uppgift lämnad tidigare i tråden - som jag inte har någon anledning att ifrågasätta - är detta borttaget. Det är förvånande att den nuvarande regeringen inte återinfört detta - men det kanske inte är möjligt? (Jag har inte satt mej in i teknikaliteterna).

Christian Spår skrev:Så jag skulle föredra att istället för att köpa ut Arlanda Express som den är, att man istället börjar förhandla om nya avtal, där vad man har på bordet är att bygga ut vad som krävs för att erbjuda service från fler platser. Till exempel kunde Arlanda Express gå till Uppsala, men mitt eget intresse är ju att de kan starta från till exempel Älvsjö precis som Arlandapendeln gör.

Om Mats Odell inte hade givit sin välsignelse till avtalet med A-train hade du förmodligen kunnat åka med ett snabbare tåg från Älvsjö direkt till Arlanda - så såg det förslag som tagits fram av SJ ut och som avsågs genomföras av åtminstone delar av den tillträdande socialdemokratiska regeringen.
Nu får du kanske vänta några år, till den samordnade regionpendeltrafiken (TiM/SL) kommer igång. I bästa fall kommer dessa tåg att stanna i Älvsjö.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7144
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav twr » fre 09 sep, 2016 14:37

Christian Spår skrev:Så jag skulle föredra att istället för att köpa ut Arlanda Express som den är, att man istället börjar förhandla om nya avtal, där vad man har på bordet är att bygga ut vad som krävs för att erbjuda service från fler platser. Till exempel kunde Arlanda Express gå till Uppsala, men mitt eget intresse är ju att de kan starta från till exempel Älvsjö precis som Arlandapendeln gör.

Arlanda Express går på en bana som inte har någon fortsättning norrut. Om jag har förstått saker rätt. Så det är ju inte så lätt att köra vidare.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6273
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav TKO » fre 09 sep, 2016 17:14

Inge skrev:Det är domstol, miljödomstol, miljööverdomstolen som prövar miljötillstånd. Borde inte den så politiskt medvetne TKO känna till detta faktum?

Kanske enklare att kritisera formuleringar utan att notera att ja första gången skrev "Det var naturligtvis det moraliskt riktiga att se till att det avtal man redan kommit överens om också blev underskrivet." -Vad tror TKO att "se till att" betyder?

PS Det är Luftis parkeringar oavsett vem som sköter avgiftskontrollen eller vad det nu är TKO syftar på.


Parkeringarna ingår i flygstationsdriften på Arlanda, som sköts av Swedavia. Vem som formellt äger marken är ointressant, det är i så fall "staten". Och avgifterna - som vi diskuterar - sätts av Swedavia, eller hur - skribenten påstog sej ju vara insatt i hur det fungerar ute på Arlanda.

I huvudfrågan om hur statlig upphandling går till har skribenten börjat svamla om nån form av "moralisk riktighet". Någon sådan finns inte, då förhandlingar alltid förs med förbehållet "om regeringen så godkänner". Jag tänker inte lägga mer tid på att förklara hur det går till - den som "tror" en massa saker är ofta obildbar!

Men läs gärna Riksrevisionens rapport inklusive det notat VTI sammanställde på RRV:s uppdrag. Där beskrivs processen på ett bra sätt tycker jag. Dessutom avlivas myten om att det huvudsak var privat kapital som finansierade banan. Och notera - det är RRV och inte nån tyckare på ett internetforum som kommer fram till detta!

Lycka till!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7144
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav C12C3C3C12 » fre 09 sep, 2016 23:02

TKO skrev:
BSB101 skrev:Att lägga skatter/avgifter på någon annan för att man själv inte lyckas leverera en tillräckligt bra produkt är aldrig rätt väg att gå.


Det finns naturligtvis en bestickande logik i detta resonemang.
Men drar vi det till sin spets leder det ju till at vi inte kan delvis samhällsfinansierad kollektivtrafik i Sverige, eftersom det betalas av "skatter/avgifter på någon annan"... t ex måste flygplatserna i Sundsvall och Jönköping läggas ner.

I det aktuella fallet blir då slutsatsen att vi får leva med A-train till avtalet går ut. En hel generation får betala för Odells arrogans, ja det kanske är rätt åt den del av svenska folket som fortsätter stödja hans gelikar men vi andra då?

/TKO


Jag kan trösta herr TKO med att herr Odell var illa omtyckt av tågpersonalen eftersom han var så arrogant, krävde bättre uppassning eftersom han var kommunikationsminister.

För övrigt för att hålla mig på spåret är stationsavgiften för att beträda Arlanda flygplats inte för att beträda plattformen (som tillhörde dom som inte betalade för att beträda flygplatsen samt åkte Upptåget dit på mitt Sl-årskort i tjänsten).
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1480
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav TKO » mån 12 sep, 2016 10:04

Inge skrev:Jaså, var det att Luftis börjat kalla sig själva för Swedavia du syftade på?

Det är fortfarande Luftis vet du.


Jag var tvungen att titta i kalendern, för jag misstänkte att vår vän Inge behagade skämta aprilo.... För det är väl omöjligt att skribenten missat att delar av LFV ("Luftis") verksamhet flyttades till Swedavia 2010? Eller?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7144
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav TKO » tis 20 sep, 2016 13:30

Är prissättningsprincipen i avtalet mellan SLL och A-train offentlig, eller gissas det bara?
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7144
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav Lennart Petersen » tis 20 sep, 2016 16:21

TKO skrev:Är prissättningsprincipen i avtalet mellan SLL och A-train offentlig, eller gissas det bara?
undrar
Thomas K Ohlsson

Det är ett fast årligt belopp som betalas av SJ och SLL för rätten att angöra Arlanda C.
Respektive tågoperatör är sedan fria att ta ut det belopp man vill av resenärerna men av praktiska skäl bör ju det belopp som betalas som stationsavgift vara samma för SJ som för SL. Minskar resenärerna måste man alltså höja avgiften alternativt subventionera den eller möjlig omförhandla beloppet med A-train.
Vid en eventuell omförhandling kan man ju kanske använda det hårda hotet att man slutar använda Arlanda C helt så blir det inga pengar alls till A-train, resenärerna får då åka buss från Märsta.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1824
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav Lennart Petersen » tis 20 sep, 2016 20:08

Inge skrev:
Lennart Petersen skrev:
TKO skrev:Är prissättningsprincipen i avtalet mellan SLL och A-train offentlig, eller gissas det bara?
undrar
Thomas K Ohlsson

Det är ett fast årligt belopp som betalas av SJ och SLL för rätten att angöra Arlanda C.
Respektive tågoperatör är sedan fria att ta ut det belopp man vill av resenärerna men av praktiska skäl bör ju det belopp som betalas som stationsavgift vara samma för SJ som för SL. Minskar resenärerna måste man alltså höja avgiften alternativt subventionera den eller möjlig omförhandla beloppet med A-train.
Vid en eventuell omförhandling kan man ju kanske använda det hårda hotet att man slutar använda Arlanda C helt så blir det inga pengar alls till A-train, resenärerna får då åka buss från Märsta.

Nä så är det inte. Det är en resenärsavgift. Men denna justeras för kommande år utifrån hur många som rest.

På så vis får man ett mellanting, mellan fast och rörlig avgift. Länstrafikbolagen får också ett incitament att dra ner på den parallella busstrafiken till terminalerna, vilket man dock valt att inte göra.

Vad jag vet är det ett fast belopp som betalas av operatörerna och dessa tar sedan ut en avgift av resenärerna.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1824
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Föregående

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst