tor 08 sep, 2016 13:55
Inge skrev:Att låta Swedavia betala för lantisarnas (och utlänningarnas) tågresor från Arlanda (det är i första hand de som åker tåg från Arlanda till Stockholm) och lägga kostnaden på alla flygresenärer (för det är det som skulle bli följden) tycker jag låter som sämsta tänkbara förslag.
tor 08 sep, 2016 14:21
Inge skrev:TKO skrev:Inge skrev:Att låta Swedavia betala för lantisarnas (och utlänningarnas) tågresor från Arlanda (det är i första hand de som åker tåg från Arlanda till Stockholm) och lägga kostnaden på alla flygresenärer (för det är det som skulle bli följden) tycker jag låter som sämsta tänkbara förslag.
Det är ju den lösning som finns i många andra länder.
Och efter detta inlägg är jag än mer övertygad om att det är utmärkt förslag!
/TKO
Jo, dels för att du är allmänt obstinat dels för att du tror att det skulle få fler Stockholmare att välja tåget antar jag?
Men så funkar det inte. Skall man med ett morgonflyg har man normalt inte tid, varken till att åka tåg eller via centralen.
tor 08 sep, 2016 14:25
tor 08 sep, 2016 14:37
thorwald skrev:Är verklgen Arlanda Expressen det enda alternativet och varför skall Landstinget satsa på detta ? Vi har här samma problem med VR (=Statens järnvägar) i förhållande till Helsingfors regionens trafik (HRT). (Vi har ej ännu ett Landsting, men det är på kommande)
Servicen som ges via järnväg är relativt rutten och dyr. Tåg tidtabellerna är ej byggda för att när som hellst komma snabbt ut till flygfältet. Som svepskäl anges att antalet passagerare måste vara tillräckligt stort för att fylla tåget, stämmer detta verkligen![]()
I Almedalen denna sommar presenterades alternativet
https://www.youtube.com/watch?v=yqxdoC1eZro
(Här som youtube video för er)
Speciellt påpekar jag att här ges ett alternativ till både Arlanda Expressen och I/P Tåget till Helsingfors-Vanda.
Om Landstinget skall satsa och om HRT skall satsa, så varför på 1800-tals teknik ?
tor 08 sep, 2016 15:10
Inge skrev:Det är charterflygen som går först. Dels för att det finns lediga slottar då, dels för att de skall hinna två vändor, dels för att dess resenärer inte har råd att betala merkostnaden för en bekvämare avgångstid. Dessa har dessutom mycket längre incheckningstider än reguljärflygen. Dvs man måste vara på Arlanda extremt tidigt. Tåg är aldrig ett alternativ.
Jag tror mig veta att så gott som alla charterflygresenärer betalar ur egen ficka.
Till skillnad från vissa andra har jag viss kunskap om den verksamhet som bedrivs på Arlanda.
tor 08 sep, 2016 15:19
tor 08 sep, 2016 16:05
tor 08 sep, 2016 16:22
TKO skrev:[
Naturligtvis. Men det handlade inte om det, det fanns inget "avtal man redan kommit överens om".
/TKO
tor 08 sep, 2016 16:50
TKO skrev:Hellre 1800-talsteknik som fungerar än något som inte ens har teoretiska möjligheter att fungera!
(Tilläggas kan ju - även om det egentligen är onödigt - att resandet Stockholm-Helsingfors utgör en liten del av det totala resandet på såväl Arlanda som Vanda. Så även om det skulle gå att bygga superbanan löser det inte problemet för de flesta flygresenärer.)
tor 08 sep, 2016 17:08
thorwald skrev:Frågorna
TKO skrev:Hellre 1800-talsteknik som fungerar än något som inte ens har teoretiska möjligheter att fungera!
(Tilläggas kan ju - även om det egentligen är onödigt - att resandet Stockholm-Helsingfors utgör en liten del av det totala resandet på såväl Arlanda som Vanda. Så även om det skulle gå att bygga superbanan löser det inte problemet för de flesta flygresenärer.)Här var det fråga om köpet av Arlanda expressen, ej av att lösa flygtrafikens rutt problem
- Svarade ej på frågan om Hyperloop Arlanda - Norrtälje - Åland - Åbo - Salo - Helsingfors utan om transporten Stockholm-Arlanda och jämförde den med Helsingfors - Helsingfors-Vanda. Verkligheten i problemet ät kravet på för många passagerare per enhet, och det har som följd för få avgångar
- Frågar vad grundar sig påståendet att Hyperloop tekniken ej har teoretiska möjligheter att fungera. Detta undersöks som bäst och det är egentligen fråga om Mag.Lev tåg, som redan är i funktion, dock inne i ett nära vacumrör.
![]()
Frågan om Hyperloop kan lösa flygtrafiken på några rutter är öppen men före testbanan fås i funktion i Nevada går det en tid (borde vara klar till i början på år 2017).
tor 08 sep, 2016 17:22
Lennart Petersen skrev:TKO skrev:[
Naturligtvis. Men det handlade inte om det, det fanns inget "avtal man redan kommit överens om".
/TKO
Där kan ju också infogas att den tillträdande regeringen uttryckligen bad den avgående expeditionsministären att vänta med beslutet om Arlandabanan eftersom man hade en annan lösning av projektet på gång. Tyvärr har det aldrig riktigt framkommit i vad detta alternativ bestått av och senare S-märkta regeringar har inte visat något nämnvärt intresse för saken. Men regeringen Bildt handlade ju helt mot praxis när man skrev under eftersom det är praxis att en expeditionsministär inte avgör sådana frågor utan bara löpande ärenden, mest helt okontroversiella, som inte kan vänta.
Anmärkningsvärt är ju att den M-märkte Thamson nu går i bräschen för att staten ska lösa in banan.
tor 08 sep, 2016 18:06
Inge skrev:TKO skrev:Hur går det med hemläxan?
/TKO
Hur mycket 175 miljoner blir per passagerare på linje 160 eller vad menar du?
tor 08 sep, 2016 22:14
Inge skrev:Varför skull det vara klart? Du vill beskatta någon grupp för att en annan grupp skall slippa betala. Jag tycker att gnällspikarna längs linje 160 vore mest naturligt. Min erfarenhet är att de ändå alltid vill att någon annan skall betala.
fre 09 sep, 2016 0:24
TKO skrev:[...] Men OM vi ska göra något som sänker biljettpriserna finns flera alternativ, förutom ett landstingsövertagande som jag redan på goda grunder avfärdat som omöjligt. Alla de möjliga åtgärder jag kan tänka mej innebär subventioner, alltså att någon annan än den resande betalar en del av biljettpriset. Denna "någon annan" kan t ex vara:
- Staten
- Landstinget/en
- Swedavia
- Någon helt annan
Av dessa anser jag att Swedavia är det enda genomförbara alternativet. Inte för att jag tycker det behövs, men om andra tycker det.
(Naturligtvis med reservation för att det kommer fram ett lysande förslag till "någon helt annan"!)
fre 09 sep, 2016 2:17
Hans Wibacke skrev:[
Mitt förslag till "någon helt annan" är bilisten. Den som åker bil till/från Arlanda borde betala en passageavgift (vägtull). Och precis som med trängselavgiften i Stockholms innerstad kan passageavgiften för bilisterna till/från Arlanda variera beroende på tidpunkt. Exempelvis kan det vara gratis vid tider på dygnet när det inte går några tåg. Hur genomförbart mitt förslag är politiskt och juridiskt lämnar jag till andra att avgöra.
Personligen är jag dock för bekväm av mig för att ta tåget oavsett vad det kostar. Flygbussarna stannar så gott som utanför min port men att att gå till närmaste pendeltågsstation tar ju flera minuter!
fre 09 sep, 2016 8:47
fre 09 sep, 2016 10:44
BSB101 skrev:Att lägga skatter/avgifter på någon annan för att man själv inte lyckas leverera en tillräckligt bra produkt är aldrig rätt väg att gå.
fre 09 sep, 2016 10:46
Inge skrev:Varför skull det vara klart? Du vill beskatta någon grupp för att en annan grupp skall slippa betala. Jag tycker att gnällspikarna längs linje 160 vore mest naturligt. Min erfarenhet är att de ändå alltid vill att någon annan skall betala.
fre 09 sep, 2016 10:49
Inge skrev:Nu är det så att Luftis är prisledande. Höjda P-avgifter leder till höjda tågpriser och höjda flygbusspriser. Egentligen är det Luftis ocker på parkeringarna som driver upp priset på angöringsavgiften för pendeltågen.
Tänk så jobbigt det kan vara när man alltid vill att någon annan skall betala !
fre 09 sep, 2016 11:28
Inge skrev:Nu är det ju över 20 år sedan så jag kommer inte ihåg exakt. Men det torde inte varit Banverket som tog fram avtalet. Banverket hade ett eget "förslag" som var tekniskt odugligt och finansiellt obefintligt...
Naturligtvis hade regeringen ett avtal att underteckna. Det trodde jag idag hade blivit uppenbart för de flesta.