Bör landstingen köpa Arlanda express?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav Inge » tor 08 sep, 2016 17:43

TKO skrev:Hur går det med hemläxan?
/TKO

Hur mycket 175 miljoner blir per passagerare på linje 160 eller vad menar du?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav TKO » tor 08 sep, 2016 18:06

Inge skrev:
TKO skrev:Hur går det med hemläxan?
/TKO

Hur mycket 175 miljoner blir per passagerare på linje 160 eller vad menar du?


Per passagerare på Arlanda så klart. Jag får det till cirka 7:50* vid en jämn fördelning - det går naturligtvis att gynna charterresenärerna på bekostnad av dom som flyger med regionflyget genom att lägga allt eller i varje fall en större del på avgiften för "flygplansrörelse".
Och jag tycker inte 7:50 är så himla mycket, det är väl mindre än en påse chips kostar ombord på planet till Palma...

Dessutom gynnas ju de charterresenärer som tar pendeln till Arlanda genom att dom kan åka på SL-kortet utan tillägg. Och mina ovetenskapliga observationer ger vid handen att gruppen "charter- och andra privatresenärer" dominerar på pendeln till Arlanda. Slipsnissarna åker taxi eller möjligen AEX.

God middag
Thomas K Ohlsson

*Med reservation för felräkning!
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav Inge » tor 08 sep, 2016 21:09

Varför skull det vara klart? Du vill beskatta någon grupp för att en annan grupp skall slippa betala. Jag tycker att gnällspikarna längs linje 160 vore mest naturligt. Min erfarenhet är att de ändå alltid vill att någon annan skall betala.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav Lennart Petersen » tor 08 sep, 2016 22:14

Inge skrev:Varför skull det vara klart? Du vill beskatta någon grupp för att en annan grupp skall slippa betala. Jag tycker att gnällspikarna längs linje 160 vore mest naturligt. Min erfarenhet är att de ändå alltid vill att någon annan skall betala.


Men det här handlar väl inte om olika grupper. Utan tvärtom innebär det ju att flygresenärerna betalar en avgift som de själva får tillbaka i form av en billigare anslutningsresa till flyget. Den som ändå väljer att åka bil får förstås inget tillbaks men kan gott betala för den miljöbelastning som bilresan utgör.
Och den som inte använder flyget alls behöver inte betala någonting alls.
Det kan fler kreativa idéer åt det här hållet men grundtanken att flyget själv får sponsra kollektivtrafiken till flygplatsen tycker jag låter mycket sympatiskt bland annat för att vi inte behöver använda några skattemedel.
En tänkbar väg kanske kan vara att det blir obligatoriskt att baka in anslutningsresan i flygbiljetten så att denna gäller till Stockholm C eller kanske alternativt Uppsala C.
Ett tag hade flygplatsen ett miljömål där det fanns ett tak för max utsläpp men av någon anledning slopades detta just när man var på väg att slå i taket.
I detta miljömål inräknades flygplatsens egna utsläpp inklusive planens upp till en viss nivå och alla marktransporter inklusive anslutningsresor till ett visst avstånd.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1735
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav Inge » tor 08 sep, 2016 22:33

Självklart är de olika grupper de som åker tåg och de som inte gör det. Resenärerna på 160 tillhör däremot samma grupp. Nämligen SL resenärer. De borde själva få betala för sina utsläpp, för en hållbar framtid ! Jag tycker att det låter sympatiskt att linje 160s resenärer sponsrar tågen till Arlanda.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav Hans Wibacke » fre 09 sep, 2016 0:24

TKO skrev:[...] Men OM vi ska göra något som sänker biljettpriserna finns flera alternativ, förutom ett landstingsövertagande som jag redan på goda grunder avfärdat som omöjligt. Alla de möjliga åtgärder jag kan tänka mej innebär subventioner, alltså att någon annan än den resande betalar en del av biljettpriset. Denna "någon annan" kan t ex vara:
- Staten
- Landstinget/en
- Swedavia
- Någon helt annan

Av dessa anser jag att Swedavia är det enda genomförbara alternativet. Inte för att jag tycker det behövs, men om andra tycker det.
(Naturligtvis med reservation för att det kommer fram ett lysande förslag till "någon helt annan"!)


Mitt förslag till "någon helt annan" är bilisten. Den som åker bil till/från Arlanda borde betala en passageavgift (vägtull). Och precis som med trängselavgiften i Stockholms innerstad kan passageavgiften för bilisterna till/från Arlanda variera beroende på tidpunkt. Exempelvis kan det vara gratis vid tider på dygnet när det inte går några tåg. Hur genomförbart mitt förslag är politiskt och juridiskt lämnar jag till andra att avgöra. 8)

Personligen är jag dock för bekväm av mig för att ta tåget oavsett vad det kostar. Flygbussarna stannar så gott som utanför min port men att att gå till närmaste pendeltågsstation tar ju flera minuter! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 375
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan, Stockholm

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav Lennart Petersen » fre 09 sep, 2016 2:17

Hans Wibacke skrev:[

Mitt förslag till "någon helt annan" är bilisten. Den som åker bil till/från Arlanda borde betala en passageavgift (vägtull). Och precis som med trängselavgiften i Stockholms innerstad kan passageavgiften för bilisterna till/från Arlanda variera beroende på tidpunkt. Exempelvis kan det vara gratis vid tider på dygnet när det inte går några tåg. Hur genomförbart mitt förslag är politiskt och juridiskt lämnar jag till andra att avgöra. 8)

Personligen är jag dock för bekväm av mig för att ta tåget oavsett vad det kostar. Flygbussarna stannar så gott som utanför min port men att att gå till närmaste pendeltågsstation tar ju flera minuter! :mrgreen:


Ja det är ju ett konstruktivt förslag och tänkvärt.
Tror också Lfv och Swedavia har varit inne på att höja P-avgifterna vid flygplatsen men det föll på att det även finns privata parkeringar och det kanske blir juridiskt knepigt att avgiftsbelägga tillträde till dessa.
Man var också inne på att lägga avgift på flygbussarna så de kom mer i nivå med tåget men även det föll när man upptäckte att då måste man även agiftsbelägga de helt ordinarie SL bussarna vilket SL inte gick med på
Men jag tror du är på rätt väg.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1735
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav Inge » fre 09 sep, 2016 6:25

Lennart Petersen skrev:
Hans Wibacke skrev:[

Mitt förslag till "någon helt annan" är bilisten. Den som åker bil till/från Arlanda borde betala en passageavgift (vägtull). Och precis som med trängselavgiften i Stockholms innerstad kan passageavgiften för bilisterna till/från Arlanda variera beroende på tidpunkt. Exempelvis kan det vara gratis vid tider på dygnet när det inte går några tåg. Hur genomförbart mitt förslag är politiskt och juridiskt lämnar jag till andra att avgöra. 8)

Personligen är jag dock för bekväm av mig för att ta tåget oavsett vad det kostar. Flygbussarna stannar så gott som utanför min port men att att gå till närmaste pendeltågsstation tar ju flera minuter! :mrgreen:


Ja det är ju ett konstruktivt förslag och tänkvärt.
Tror också Lfv och Swedavia har varit inne på att höja P-avgifterna vid flygplatsen men det föll på att det även finns privata parkeringar och det kanske blir juridiskt knepigt att avgiftsbelägga tillträde till dessa.
Man var också inne på att lägga avgift på flygbussarna så de kom mer i nivå med tåget men även det föll när man upptäckte att då måste man även agiftsbelägga de helt ordinarie SL bussarna vilket SL inte gick med på
Men jag tror du är på rätt väg.


Nu är det så att Luftis är prisledande. Höjda P-avgifter leder till höjda tågpriser och höjda flygbusspriser. Egentligen är det Luftis ocker på parkeringarna som driver upp priset på angöringsavgiften för pendeltågen.

Tänk så jobbigt det kan vara när man alltid vill att någon annan skall betala !
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav BSB101 » fre 09 sep, 2016 8:47

Att lägga skatter/avgifter på någon annan för att man själv inte lyckas leverera en tillräckligt bra produkt är aldrig rätt väg att gå.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav TKO » fre 09 sep, 2016 10:44

BSB101 skrev:Att lägga skatter/avgifter på någon annan för att man själv inte lyckas leverera en tillräckligt bra produkt är aldrig rätt väg att gå.


Det finns naturligtvis en bestickande logik i detta resonemang.
Men drar vi det till sin spets leder det ju till at vi inte kan delvis samhällsfinansierad kollektivtrafik i Sverige, eftersom det betalas av "skatter/avgifter på någon annan"... t ex måste flygplatserna i Sundsvall och Jönköping läggas ner.

I det aktuella fallet blir då slutsatsen att vi får leva med A-train till avtalet går ut. En hel generation får betala för Odells arrogans, ja det kanske är rätt åt den del av svenska folket som fortsätter stödja hans gelikar men vi andra då?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav TKO » fre 09 sep, 2016 10:46

Inge skrev:Varför skull det vara klart? Du vill beskatta någon grupp för att en annan grupp skall slippa betala. Jag tycker att gnällspikarna längs linje 160 vore mest naturligt. Min erfarenhet är att de ändå alltid vill att någon annan skall betala.


Slut på vettiga argument?
(Tips: Fortsätt utveckla hur synd det är om de charterresenärer som dominerar de tidiga avgångarna på Arlanda...)

vänligen
Thomas K Ohlsson
Senast redigerad av TKO fre 09 sep, 2016 10:50, redigerad totalt 1 gång.
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav TKO » fre 09 sep, 2016 10:49

Inge skrev:Nu är det så att Luftis är prisledande. Höjda P-avgifter leder till höjda tågpriser och höjda flygbusspriser. Egentligen är det Luftis ocker på parkeringarna som driver upp priset på angöringsavgiften för pendeltågen.

Tänk så jobbigt det kan vara när man alltid vill att någon annan skall betala !


Det måste vara svårt för LFV att vara prisledande när man sedan länge inte har någon parkeringsverksamhet vid Arlanda.
(Var det inte skribenten som påstod sej vara expert på dessa frågor?)

upplyser
TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav TKO » fre 09 sep, 2016 11:28

Inge skrev:Nu är det ju över 20 år sedan så jag kommer inte ihåg exakt. Men det torde inte varit Banverket som tog fram avtalet. Banverket hade ett eget "förslag" som var tekniskt odugligt och finansiellt obefintligt...

Naturligtvis hade regeringen ett avtal att underteckna. Det trodde jag idag hade blivit uppenbart för de flesta.


Avtalet togs fram av aktiebolaget A-banan, gemensamt ägt av BV och LFV.

Nej det fanns ett förslag från upphandlande myndighet att få tillstånd att teckna avtal. Regering kan då bifalla eller avslå denna begäran - allt detta framgår av förfrågningsunderlagets administrativa delar och är alltså känt för anbudsgivaren. Och som jag redan talat om så hände det mer än en gång att regeringen avslår framställan.

Ett ännu enklare svar är: Det är inte regeringen utan upphandlade myndighet som ingår avtalet, på regeringens uppdrag. Regeringen undertecknar inte affärsavtal, det känner alla till som vet något om offentlig upphandling. Skribenten "Inge" saknar uppenbarligen denna kunskap, vilket vore klädsamt att erkänna...

upplyser
Thomas K Ohlsson
"varit med förr"

PS: Den som vill veta mer om alla turer kring detta kan läsa RRV:s rapport RiR 2004:22. För att inte göra det alltför komplicerat har jag utelämnat de komplikationer det utgjorde att det var ett av två statliga verk samägt bolag som var avtalsslutande part för staten. /TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav Christian Spår » fre 09 sep, 2016 13:08

Jag håller med om att det borde finnas intresse/incitament från Swedavia att masstransporter används i större grad för transporter till och från flygplatsen, och den vägen lägga Arlanda-station-kostnaden på flygplatsavgiften för avgångar.

Mitt problem med AEX är att min anslutning till centralen gör att totala restiden är ungefär likvärdig med att ta pendeltåget hela vägen. Däremot är AEX föredömligt bekväm och trevlig på sin bit av resan.

Så jag skulle föredra att istället för att köpa ut Arlanda Express som den är, att man istället börjar förhandla om nya avtal, där vad man har på bordet är att bygga ut vad som krävs för att erbjuda service från fler platser. Till exempel kunde Arlanda Express gå till Uppsala, men mitt eget intresse är ju att de kan starta från till exempel Älvsjö precis som Arlandapendeln gör.
Christian Spår
 
Inlägg: 189
Blev medlem: sön 08 jan, 2012 9:46

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav TKO » fre 09 sep, 2016 13:24

Christian Spår skrev:Jag håller med om att det borde finnas intresse/incitament från Swedavia att masstransporter används i större grad för transporter till och från flygplatsen, och den vägen lägga Arlanda-station-kostnaden på flygplatsavgiften för avgångar.

Tidigare fanns ett "utsläppstak" i miljötillståndet för tredje banan i vilket även anslutningstrafiken inräknades, vilket gav dåvarande LFV ett incitament att öka tågresandet till flygstationen. Enligt uppgift lämnad tidigare i tråden - som jag inte har någon anledning att ifrågasätta - är detta borttaget. Det är förvånande att den nuvarande regeringen inte återinfört detta - men det kanske inte är möjligt? (Jag har inte satt mej in i teknikaliteterna).

Christian Spår skrev:Så jag skulle föredra att istället för att köpa ut Arlanda Express som den är, att man istället börjar förhandla om nya avtal, där vad man har på bordet är att bygga ut vad som krävs för att erbjuda service från fler platser. Till exempel kunde Arlanda Express gå till Uppsala, men mitt eget intresse är ju att de kan starta från till exempel Älvsjö precis som Arlandapendeln gör.

Om Mats Odell inte hade givit sin välsignelse till avtalet med A-train hade du förmodligen kunnat åka med ett snabbare tåg från Älvsjö direkt till Arlanda - så såg det förslag som tagits fram av SJ ut och som avsågs genomföras av åtminstone delar av den tillträdande socialdemokratiska regeringen.
Nu får du kanske vänta några år, till den samordnade regionpendeltrafiken (TiM/SL) kommer igång. I bästa fall kommer dessa tåg att stanna i Älvsjö.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav Inge » fre 09 sep, 2016 13:38

Det är domstol, miljödomstol, miljööverdomstolen som prövar miljötillstånd. Borde inte den så politiskt medvetne TKO känna till detta faktum?

Kanske enklare att kritisera formuleringar utan att notera att ja första gången skrev "Det var naturligtvis det moraliskt riktiga att se till att det avtal man redan kommit överens om också blev underskrivet." -Vad tror TKO att "se till att" betyder?

PS Det är Luftis parkeringar oavsett vem som sköter avgiftskontrollen eller vad det nu är TKO syftar på.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav twr » fre 09 sep, 2016 14:37

Christian Spår skrev:Så jag skulle föredra att istället för att köpa ut Arlanda Express som den är, att man istället börjar förhandla om nya avtal, där vad man har på bordet är att bygga ut vad som krävs för att erbjuda service från fler platser. Till exempel kunde Arlanda Express gå till Uppsala, men mitt eget intresse är ju att de kan starta från till exempel Älvsjö precis som Arlandapendeln gör.

Arlanda Express går på en bana som inte har någon fortsättning norrut. Om jag har förstått saker rätt. Så det är ju inte så lätt att köra vidare.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav TKO » fre 09 sep, 2016 17:14

Inge skrev:Det är domstol, miljödomstol, miljööverdomstolen som prövar miljötillstånd. Borde inte den så politiskt medvetne TKO känna till detta faktum?

Kanske enklare att kritisera formuleringar utan att notera att ja första gången skrev "Det var naturligtvis det moraliskt riktiga att se till att det avtal man redan kommit överens om också blev underskrivet." -Vad tror TKO att "se till att" betyder?

PS Det är Luftis parkeringar oavsett vem som sköter avgiftskontrollen eller vad det nu är TKO syftar på.


Parkeringarna ingår i flygstationsdriften på Arlanda, som sköts av Swedavia. Vem som formellt äger marken är ointressant, det är i så fall "staten". Och avgifterna - som vi diskuterar - sätts av Swedavia, eller hur - skribenten påstog sej ju vara insatt i hur det fungerar ute på Arlanda.

I huvudfrågan om hur statlig upphandling går till har skribenten börjat svamla om nån form av "moralisk riktighet". Någon sådan finns inte, då förhandlingar alltid förs med förbehållet "om regeringen så godkänner". Jag tänker inte lägga mer tid på att förklara hur det går till - den som "tror" en massa saker är ofta obildbar!

Men läs gärna Riksrevisionens rapport inklusive det notat VTI sammanställde på RRV:s uppdrag. Där beskrivs processen på ett bra sätt tycker jag. Dessutom avlivas myten om att det huvudsak var privat kapital som finansierade banan. Och notera - det är RRV och inte nån tyckare på ett internetforum som kommer fram till detta!

Lycka till!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav Inge » fre 09 sep, 2016 17:28

TKO skrev:
Inge skrev:Det är domstol, miljödomstol, miljööverdomstolen som prövar miljötillstånd. Borde inte den så politiskt medvetne TKO känna till detta faktum?

Kanske enklare att kritisera formuleringar utan att notera att ja första gången skrev "Det var naturligtvis det moraliskt riktiga att se till att det avtal man redan kommit överens om också blev underskrivet." -Vad tror TKO att "se till att" betyder?

PS Det är Luftis parkeringar oavsett vem som sköter avgiftskontrollen eller vad det nu är TKO syftar på.


Parkeringarna ingår i flygstationsdriften på Arlanda, som sköts av Swedavia. Vem som formellt äger marken är ointressant, det är i så fall "staten". Och avgifterna - som vi diskuterar - sätts av Swedavia, eller hur - skribenten påstog sej ju vara insatt i hur det fungerar ute på Arlanda.

I huvudfrågan om hur statlig upphandling går till har skribenten börjat svamla om nån form av "moralisk riktighet". Någon sådan finns inte, då förhandlingar alltid förs med förbehållet "om regeringen så godkänner". Jag tänker inte lägga mer tid på att förklara hur det går till - den som "tror" en massa saker är ofta obildbar!

Men läs gärna Riksrevisionens rapport inklusive det notat VTI sammanställde på RRV:s uppdrag. Där beskrivs processen på ett bra sätt tycker jag. Dessutom avlivas myten om att det huvudsak var privat kapital som finansierade banan. Och notera - det är RRV och inte nån tyckare på ett internetforum som kommer fram till detta!

Lycka till!

/TKO


Jaså, var det att Luftis börjat kalla sig själva för Swedavia du syftade på?

Det är fortfarande Luftis vet du.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav C12C3C3C12 » fre 09 sep, 2016 23:02

TKO skrev:
BSB101 skrev:Att lägga skatter/avgifter på någon annan för att man själv inte lyckas leverera en tillräckligt bra produkt är aldrig rätt väg att gå.


Det finns naturligtvis en bestickande logik i detta resonemang.
Men drar vi det till sin spets leder det ju till at vi inte kan delvis samhällsfinansierad kollektivtrafik i Sverige, eftersom det betalas av "skatter/avgifter på någon annan"... t ex måste flygplatserna i Sundsvall och Jönköping läggas ner.

I det aktuella fallet blir då slutsatsen att vi får leva med A-train till avtalet går ut. En hel generation får betala för Odells arrogans, ja det kanske är rätt åt den del av svenska folket som fortsätter stödja hans gelikar men vi andra då?

/TKO


Jag kan trösta herr TKO med att herr Odell var illa omtyckt av tågpersonalen eftersom han var så arrogant, krävde bättre uppassning eftersom han var kommunikationsminister.

För övrigt för att hålla mig på spåret är stationsavgiften för att beträda Arlanda flygplats inte för att beträda plattformen (som tillhörde dom som inte betalade för att beträda flygplatsen samt åkte Upptåget dit på mitt Sl-årskort i tjänsten).
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst